کد خبر 632228
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶

با وجود تصمیم کی یف برای منع رای گیری انتخابات دوما از روس های مقیم اوکراین، روسیه اعلام کرده است که حوزه های رای گیری را در مراکز و نمایندگی های سیاسی چهارگانه خود برپا می کند.

 به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرده است که انتخابات دوما در نمایندگی های دیپلماتیک روسیه فقط در صورتی برگزار می شود که برنامه رای گیری در شبه جزیره کریمه لغو و اسامی نامزدهای این منطقه نیز از فهرست های انتخاباتی حذف شود.

با وجود این تصمیم کی یف، مسکو که اعلام کرده در سفارتخانه این کشور و مراکز کنسولی شهرهای خارکف، لووف و اودسا حوزه های رای گیری دایر می کند، نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا بر این روند را خواستار شده است.

همزمان سایت اوکراینی استرانا اعلام کرد که سفارت روسیه امروز (شنبه) به دلیل اقدام حدود 20 ملی گرا در پرتاب اشیای دودزا به ساختمان این مرکز سیاسی، در حلقه حفاظتی ماموران قرار گرفته و اقدام های اعتراضی نیز به کسی آسیبی نرسانده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مذاکره تلفنی روز پنجشنبه خود با فرانک والتر اشتاین مایر همتای آلمانی خود خواستار استفاده از گروه ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا مستقر در اوکراین برای نظارت بر اوضاع پیرامون سفارت روسیه در شهر کی یف و سرکنسولگری های این کشور در شهرهای لووف، ادوسا و خارکف شد که قرار است صندوق های اخذ رای در آن مستقر شود.

در این رایزنی تلفنی همچنین مسائل مربوط به تعهدهای بین المللی کی یف در تامین امنیت نمایندگی های دیپلماتیک روسیه در اوکراین در رابطه با برگزاری انتخابات دومای روسیه و برپایی حوزه های رای گیری مطرح شد.

تصمیم کی یف مبنی بر اینکه اگر روسیه برگزاری انتخابات دوما در شبه جزیره کریمه را لغو نکند، اجازه نخواهد داد شهروندان روسی مقیم اوکراین در رای گیری شرکت کنند، سبب بروز تنش بیشتر در روابط بسیار سرد دو کشور شده است.

حدود 80 هزار شهروند روس واجد شرایط شرکت در انتخابات دوما در اوکراین همزمان با روسیه و 140 کشور جهان می توانند در رای گیری شرکت کنند.

روابط مسکو و کی یف از ماه مارس سال 2014 و پس از برگزاری همه پرسی در کریمه در کناره دریای سیاه که نتیجه آن جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه بود، بسیار تیره شد.

این منطقه 25 هزار و 500 کیلومتری که اکنون دو میلیون و 413 هزار نفر شامل یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار تاتار جمعیت دارد، سال 1954 بنا به دستور نیکیتا خروشچف رییس جمهوری وقت شوروی که زادگاهش اوکراین بود در قالب تغییرات نقشه ای به این کشور تعلق گرفت.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس