در پی دریافت گزارش هایی از مقامات محلی آرمیانسک، مبنی بر حضور گروهی از افراد مشکوک در یونیفرم‌های نظامی، FSB، یک تیم واکنش سریع خود را به محل فرستاد. وقتی این تیم به صحنه رسید، با 20 رخنه گر با تجهیزات کامل برای عملیات تروریستی مواجه شد.

سرویس جهان مشرق - FSB (سرویس امنیت فدرال روسیه) گزارش داد که در شب 7 آگوست، یک گروه شناسایی-تخریب تلاش کرد تا از مرز اوکراین با روسیه، در نقطه ای میان جمهوری کریمه و منطقه اوکراینی «خرسون»، به خاک کریمه رخنه کند. این گروه، در حوالی شهر «آرمیانسک» در نزدیکی مرز اوکراین، در حال آماده سازی یک حمله تروریستی علیه زیرساخت ها و اهداف غیرنظامی کریمه شناساسی شد.

دست های پنهان به دنبال تشدید تنش میان روسیه و اوکراین

این رخنه گران قصد داشتند یک بزرگراه را در هنگام عبور کاروانی از مقامات محلی و فدرال شبه جزیره کریمه منفجر کنند. در پی دریافت گزارش هایی از مقامات محلی آرمیانسک، مبنی بر حضور گروهی از افراد مشکوک در یونیفرم های نظامی، FSB، یک تیم واکنش سریع خود را به محل فرستاد. وقتی این تیم به صحنه رسید، با 20 رخنه گر با تجهیزات کامل برای عملیات تروریستی مواجه شد. ان ها وقتی متوجه حضور ماموران FSB شدند، بلافاصله شروع به تیراندازی کردند که در جریان آن یک افسر FSB و یکی از افراد گروه کشته و چند تن از ان ها زخمی شدند. FSB از دستگیری اعضای این گروه خبر داد.

به گزارش روزنامه «روسی اسکایا»، FSB در محل، 20 لوله انفجاری دست ساز معادل 40 کیلوگرم TNT، به همراه مهمات، خمپاره و سایر تسلیحات مورد استفاده نیروهای ویژه ارتش اوکراین را کشف کرد. اگر این گروه موفق به انجام عملیات خود می شد، می توانست آتش جنگی تمام عیار میان روسیه و اوکراین را روشن کند. سرویس امنیت فدرال در ادامه عملیات کشف و خنثی سازی خود شبکه ای از عوامل تحت فرمان «دایره اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین» را نابود کرد. شماری از اتباع روسی و اوکراینی این شبکه دستگیر شده اند و روند جمع آوری مدارک و شواهد ادامه دارد.

روز دوشنبه هفته گذشته هم، دو اقدام دیگر توسط گروه‌های رخنه گر تحت فرمان کی‌یف، توسط نیروهای روسی کشف و خنثی شد. به نقل از منابعFSB، زرهپوش های ارتش اوکراین از سمت اوکراینی مرز کار پشتیبانی از این اقدامات تروریستی را بر عهده داشتند. در جریان خنثی سازی این دو اقدام هم یک افسر اف اس بی کشته شد. مسکو در پی این رویداد، بالگردهای توپدار و تجهیزات سنگین رزمی را به شهرهای «آرمیانسک» و «ژانکوی» در نزدیکی مرز اوکراین فرستاد.

دست های پنهان به دنبال تشدید تنش میان روسیه و اوکراین

به گفته مقامات روسی، این اقدامات خرابکارانه از سوی کی‌یف طراحی و تدارک شده بود. یکی از دستگیرشدگان، یک تبعه اوکراینی به نام «ایوگنی پانوف»،39 ساله، ساکن منطقه زاپوروژیه اوکراین است که به گزارش خبرگزاری تاس، اعتراف کرده که برای دایره اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین کار می کرده است.  به باور مسکو به سختی می توان باور کرد که دولت کی‌یف بدون اطلاع وزارت خارجه امریکا دست به چنین اقدامات تحریک کننده ای بزند. بدنه اصلی تشکیلات نظامی و دیپلماتیک آمریکا مایل بود که با تشدید تنش ها میان روسیه و اوکراین در پی موفقیت این اقدامات، موضع ضدروسی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تقویت شود.

دست های پنهان به دنبال تشدید تنش میان روسیه و اوکراین

با این حال، نیروهای امنیتی روسیه و سایر مقامات این کشور در مواضعی که در پی تحولات اخیر در کریمه گرفتند، از مهیا بودن روسیه برای دادن پاسخ دندان شکن به اوکراین و حامیان آن در ناتو، در صورت تداوم اقدامات خرابکارانه و تروریستی خبر دادند.

ولادیمیر پوتین، روز چهارشنبه در پی این گزارش سرویس امیت فدرال، در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت که کی‌یف به «تمرین تروریزم» روی آورده و «بازی خطرناکی» را اغاز کرده است. او این اقدامات را "احمقانه و مجرمانه" خواند.

همزمان FSB از تشدید تدابیر امنیتی در منطقه، به ویژه در اطراف زیرساخت ها و اماکن پرازدحام و مرز روسیه با اوکراین خبر دادند.

دست های پنهان به دنبال تشدید تنش میان روسیه و اوکراین

سال گذشته، گروهی که ظاهرا از مقامات کی‌یف خط می گرفتند، با انفجار دکل های برق در منطقه خرسون اوکراین، موجب قطع برق در شبه جزیره کریمه شدند. اعضای جنبش ملی گرای افراطی اوکراین و جنبش ملی گرای تاتارهای کریمه در جریان تلاش ها برای ترمیم خطوط برق اختلال ایجاد می‌کردند. در این جریان، حدود 2 میلیون نفر سکنه شبه جزیره با قطع برق مواجه شدند. کار به جایی رسید که مقامات کریمه از دولت اوکراین به دلیل «محاصره انرژِی» کریمه و نقض حقوق اولیه ساکنان آن به سازمان ملل شکایت کردند.

نایب رییس حکومت کریمه، «روسلان بالبک»، در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی روسیه، از سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا خواست که اوکراین را از عضویت خود تعلیق کنند، چرا که "‌هیچ سازمان مورد احترام بین المللی نمی‌تواند عضوی داشته باشد که علیه شهروندان خارجی عملیات انجام می دهد."

این مقام کریمه‌ای با یادآوری حملات سال گذشته به خطوط برق و محاصره اقتصادی کریمه توسط دولت کی‌یف اضافه کرد: "محاصره غذایی و نابودی خطوط اصلی انتقال برق تنها دستگرمی بود. در کی‌یف هیچ کس اهمیتی نمی‌دهد که مردم چگونه باید در این جا زندگی کنند و این که کودکان از سرما یخ بزنند. آن‌ها تنها این هدف را دنبال می‌کنند که مردم کریمه را از تصمیم خود مبنی بر انتخاب روسیه به عنوان کشوری که می خواهند با آن بمانندف پشیمان کنندف ولی همه این اقدامات تنها ساکنان شبه جزیره را متحد کرده است."

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس