کد خبر 620202
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۲

رئیس جمهور روسیه که به شبه جزیره کریمه سفر کرده است طی سخنانی گفت که با وجود توطئه تروریستی جاسوسان اوکراین، روابط خود با این کشور را قطع نمی‌کنیم.

به گزارش مشرق، "ولادمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه با حضور در شبه‌جزیرۀ کریمه گفت مسکو قصد ندارد روابط دیپلماتیک خود را با اوکراین بر سر مسألۀ کریمه قطع کند.

ولادیمیر پوتین روز جمعه (29 مرداد) به کریمه سفر کرد و در دیدار با شورای امنیتِ روسیه گفت با وجود «توطئۀ تروریستیِ جاسوسان اوکراین در اوایل ماه اوت (اواسط مرداد) در کریمه» مسکو نمی‌خواهد روابط خود را با این کشور قطع کند.

وی تصریح کرد: «با وجود عدم تمایل مقامات کی‌یف برای داشتن روابط دیپلماتیک کامل در سطح سفیر، ما قصد نداریم روابط خود را با اوکراین قطع کنیم. ما در عین حال فرصت‌هایی برای گسترش ارتباطات ایجاد خواهیم کرد.»

پترو پروشنکو، رئیس جمهور اوکراین، در تاریخ 21 مرداد به همۀ یگان‌های نظامیِ این کشور در نزدیکی شبه‌جزیرۀ کریمه دستور داد در بالاترین حالت آماده‌باش قرار بگیرند.

این آماده‌‎باش در حالی صورت گرفت که سرویس امنیتی فدرال روسیه در تاریخ 20 مرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد حملۀ برنامه‌ریزی شدۀ سازمان اطلاعاتِ وزارت دفاعِ اوکراین را به شبه جزیره کریمه، خنثی کرده است. در بیانیۀ مقامات روس آمده بود که در جریان این عملیات، یک سرباز و یک مأمور سرویس امنیتی فدرال روسیه، کشته شدند.

سرویس امنیتی فدرال روسیه با «تروریستی» خواندن این اقدام گفته بود هدف از آن بی ثبات کردن وضعیت سیاسی-اجتماعی منطقه در آستانۀ آماده‌سازی برای برگزاری انتخابات بوده است.

این سرویس امنیتی همچنین ویدئویی منتشر کرد که در آن فردی که به گفتۀ مقامات روسیه یکی از نفوذی‌های دولت اوکراین بوده است، ادعا می‎کند که کی‌‎یف قصد داشته یک ایستگاه اتوبوس و یک فرودگاه را در شهر سیمفروپول، پایتخت کریمه، منفجر کند.

پوتین در واکنش به گزارش سرویس امنیتی روسیه گفت کی‌یف به «اعمال تروریستی» متوسل شده است و این موضوع هرگونه مذاکره با مقامات اوکراین را «بی‌معنا» کرده است.

رئیس جمهور روسیه روز جمعه در کریمه گفت اقدام تروریستیِ خنثی‌شدۀ نفوذی‌های اوکراین نشان داد که کی‌‎یف تمایلی برای پایبندی به توافق مینسک ندارد، توافقی که روند دستیابی به صلح در شرقِ اوکراین را ترسیم کرده است.

پوتین افزود: «مشخص است که  اوکراین نمی‌خواهد و یا به هر دلیلی نمی‎تواند، به توافق مینسک پایبند باشد.»

وی تصریح کرد: «امیدوارم که این انتخاب نهاییِ ... شرکای ما نباشد، و خِرَد پیروز شود.»

قرارداد صلح مینسک 23 بهمن 93 (12 فوریه 2015) با حضور رهبران فرانسه، آلمان، اوکراین و روسیه در شهر مینسک، پایتخت بلاروس امضا شد و به ماه‌ها درگیری‌ خونین در شرق اوکراین پایان داد.

استان‌های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین از زمان آغاز عملیات‌ نظامی کی‌یف در آوریل 2014 (بهار 1393) که با هدف سرکوب اعتراضات طرفداران مسکو در این منطقه صورت گرفت، صحنه درگیری‌های شدید بین نیروهای طرفدار روسیه و ارتش اوکراین بود.

شبه جزیره کریمه در پی بحران در اوکراین و برگزاری همه پرسی در سال 2014، با اکثریت آراء از این کشور جدا شد و به فدراسیون روسیه ملحق شد.

در پی برگزاری این همه پرسی، روابط روسیه با کشورهای غربی تیره شد. امریکا و متحدان اروپایی آن مسکو را به بی‌ثبات کردن اوکراین متهم می‌کنند و تحریم‌هایی را علیه چهره‌های شاخص روس و طرفدار روسیه اعمال کرده‌اند؛ مسکو اما دست داشتن در بحران اوکراین را به شدت رد کرده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس