کد خبر 632173
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱

احسان محمدحسنی مدیر اوج که نطق‌های آتشینش در حمایت از فیلمهای انقلابی این تصور را بوجود آورده بود که حامی اینگونه فیلمهاست و نطق‌هایش را با تمام وجود قبول دارد، اینبار چنان پشت فیلمش را خالی کرد که همه چیز را در هاله ای از ابهام برد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- همه چیز مثل یک بازی ساده و دم دستی است. بدون حتی کوچکترین هوشمندی و نوآوری در طراحی این نقشه کلیشه ای ارسال یک فیلم به اسکار: شاید از زمان کن و اهدای دو جايزه  آن به فروشنده،تقریبا همه مسولان محترم سینمایی گمان میکردند که فیلم محبوبشان"فروشنده" بی سروصدا راهی اسکار میشود و بعد هم کلی عواید به طرفین ماجرا خواهد رسید و تمام. این وسط اگر به احتمال 99 درصد، در اسکار اعتنایی به فروشنده نشد که بی سروصدا ماجرا را برگزار میکنند و همه رویشان را  سمت آسمان میگردانند و سوت میزنند، درست مثل همان ماجرایی که برای فیلم "گذشته" اتفاق افتاد که با کلی من بمیرم تو بمیری و استدلال های عجیب و غریب و اینکه این فیلم پخش کننده جهانی دارد و ....فیلمی را که محصول فرانسه بود به عنوان نماینده ایران به اسکار فرستادند و دست آخر هم وقتی کوچکترین اعتنایی به آن نشد همه مدعیان فیلم خودشان را به آن راه زدند.
 
 فروشنده در اسکار؛ یک بازی کلیشه ای بی نمک!
 
یکی برای تفریح راهی دیار فرنگ شد و آن یکی حالش خوب نبود که جواب بدهد و ....اگر هم تقی به توقی خورد و به احتمال یک درصد،  فروشنده جایزه ای گرفت که جشن خیابانی راه میاندازند...این داستانی بود که امسال قرار بود با استناد به جوایز کن ، بی سروصدا پیش بیاید و برای سومین دوره، یک فیلم از اصغر فرهادی نماینده ایران در اسکار باشد. همه چیز هم به سادگی و بی سرو صدا پیش میرفت تا زمانیکه یکباره از سوی مشرق و یک روزنامه و سایت و خبرگزاری  پیشنهاد غافلگیر کننده ای ارائه شد.

 
 فروشنده در اسکار؛ یک بازی کلیشه ای بی نمک!
 
یک دردسر بزرگ

پیشنهاد ارائه شده برای مسولان آنقدر منطقی و درست بود که برای مسولان سینمایی حکم یک دردسر بزرگ را داشت. پیشنهاد این بود که فیلمی مانند"ایستاده در غبار" از سوی ایران راهی اسکار شود. استدلالها هم منطقی بود.
 
 فروشنده در اسکار؛ یک بازی کلیشه ای بی نمک!
 
1-  هیچ کارگردان خارجی (غیر آمریکایی) دست کم در چهل پنجاه سال اخیر نتوانسته است دوبار جایزه اسکار ببرد.

2-  بعد از موفقیت "جدایی نادر از سیمین"در اسکار، وقتی بعدا فیلم دیگری از فرهادی با نام"گذشته"را به اسکار فرستادیم، کوچکترین اعتنایی به آن نشد و جایزه که هیچ ، مورد اعتنای جدی هم قرار نگرفت.

3-  "فروشنده"در جشنواره لندن جواز حضور در مسابقه را پیدا نکرد و بر اساس قوانین نانوشته ، با این بی اعتنایی به فیلم فروشنده، این فیلم جواز حضور در بخش مسابقه را پیدا نخواهد کرد.
4-  فروشده فیلمنامه ای دارد که برعکس فیلمهای گذشته فرهادی،ایرادهای منطقی زیادی دارد و بعید است اعضای آکادمی اسکار متوجه این مشکلات نشوند.

 فروشنده در اسکار؛ یک بازی کلیشه ای بی نمک!
 
حالا چرا به جای این فیلم میشود فیلمی مثل ایستاده در غبار را فرستاد؟

1-یک فیلم خوش ساخت درباره دفاع مقدس است که البته برای خارجی ها صرفا بخشی از تاریخ کشوری مانند ایران است.

2- فیلم، قهرمان پرداز و شخصیت‌محور است. یعنی درست از دسته فیلمهاییست که ازقضا بسیاری از اعضای آکادمی با آن موافق هستند و به این گونه علاقه دارند.

3- کم پیش میاید که یک فیلم با ساختار محکم و جهانی ساخته شود و موضوعش هم دفاع مقدس و یکی از قهرمانان کشور باشد.

4-حداقل حسن ارسال این فیلم به اسکار این است که دوباره پرونده حاج احمد متوسلیان به جریان خواهد افتاد و خیلی ها متوجه ماجرا خواهند شد و شاید کمکی به بازگشت این قهرمان کند.

اما ظاهرا سناریوی ارسال فیلم از قبل نوشته شده بود. این استدلال و پیشنهاد هم صرفا یک دست انداز جدی بود.

این پیشنهاد باعث شد تا همان ماجرای کلیشه ای دوباره تکرار شود.

1-اسم این فیلم را کنار فروشنده و 6 فیلم دیگر به عنوان 8 فیلم نامزد ارسال به اسکار اعلام کنند.

2- این 8 فیلم بشود 5 فیلم و باز هم در این 5 فیلم، نام فروشنده و ایستاده در غبار باشد.

3- چند روز شایعه بازی شروع شود که فروشنده انتخاب شد، تکذیب شد، شد...نشد

5-  دست آخر هم مسولان محترم اعلام کنند که با وجود شایستگی فیلمی مانند"ایستاده در غبار" با توجه به پخش کننده خارجی و ...در نهایت ، فیلم فروشنده به عنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب شد.

 فروشنده در اسکار؛ یک بازی کلیشه ای بی نمک!
 
تا اینجای ماجرا معلوم و مشخص است. اما از اینجا به بعدش دیگر ماجرا کمی مبهم می‌شود.چرا اوج برای ارسال فیلمش به اسکار هیچ کاری نکرد؟!

احسان محمدحسنی مدیر اوج که نطقهای آتشینش در حمایت از فیلمهای انقلابی این تصور را بوجود آورده بود که حامی اینگونه فیلمهاست و نطقهایش را با تمام وجود قبول دارد، اینبار چنان پشت فیلمش را خالی کرد که همه چیز را در هاله ای از ابهام برد.

مگر می‌شود یک مدیر دو آتشه پشت یک فیلم دفاع مقدسی خوش ساخت را خالی کند. آن هم فیلمی که خودش و مجموعه اش آن را تولید کرده‌اند؟

مگر می‌شود باور کرد که مجموعه ای قدرتمند مانند اوج آنقدری کم توان باشد که از حمایت فیلمش و کمک به ارسال آن به اسکار ناتوان باشد؟ مگر می‌شود باور کرد که تا همینجا هم آمدن تشریفاتی فیلم در جمع نامزدهای اسکار که به همت اهالی رسانه بوده، از جانب اوج مورد کمترین حمایتی قرار نگرفته باشد.
 
 صد البته اوج کارهای درخشان و قابل تقدیری انجام داده است و گردآمدن بسیاری از دلسوزان فرهنگ و هنر در آنجا میتواند به تولید هرچه بیشتر آثار فاخر کمک کند. اما این باعث نمیشود که از مدیریت اوج بابت خالی کردن پشت یک فیلم درخشان دفاع مقدسی و گرفتن این شانس از سینمای ایران انتقاد نکنیم. حتی اگر به قیمت بدنام شدنمان باشد و علاقمندان ایشان .....کاش محمدحسنی کمی دورتر را میدید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    فروشنده اقبال بیشتری هم در ایران داشت و هم در کل جهان دارد. مشرق جون تو که ادعات میشه به سلیقه ملت ایران احترام بگذار بی بهانه و توجیه
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    افرین بر مشرق الان بعضی ازین سایتهای زرددسینمایی علیه این نوشته موضع میگیرند و شروع به توجیه و‌حتی تمسخر می کنند که الکی مثلا ما اسممون چی چی سینماس، بیشتر می فهمیم بعد چندتا ازین طرفدارای دواتیشه فرهادی هم لایکشون می کنند فکر می کنند چه خبره...
  • من من ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    "حداقل حسن ارسال این فیلم به اسکار این است که دوباره پرونده حاج احمد متوسلیان به جریان خواهد افتاد و خیلی ها متوجه ماجرا خواهند شد و شاید کمکی به بازگشت این قهرمان کند." خودتون هم خوب می دونید که این مورد تنها درصورتی اتفاق میفته که فیلم جزو نامزدهای نهایی انتخاب بشه... تنها فیلمهایی که به عنوان نامزد لیست میشن دیده میشن... یعنی صرف فرستادن فیلم به عنوان نماینده ایران باعث دیده شدن نمیشه چه برسه به توجه به ماجرای بعدی اتفاق افتاده ... همین داستان درمورد فروشنده هم بوده..یعنی اگه فروشنده هم در کن پذیرفته نمی شد اصلا حرف زیادی درموردش زده نمی شد... همین الانم اگه نره تو لیست نهایی اکادمی یا حداقل لیست گلدن گلاب درمورد حرف جدیدی نمیشنویم ... در ضمن فیلم فیلم گذشته نامزد بهترین فیلم خارجی در گلدن گلوب شد اون سال! فکر نکنم نامزدی گلدن گلاب اون سال چیز کمی بوده باشه...
  • محمد ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 0
    آکادمی اسکار با تمام وجود از این فیلم استقبال میکنه چون باب میل اونهاست هدف هم معلومه!!
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 0
    فیلمی به درد اسلام میخورد که اولا فیمنامه اش فاخر باشد ،جلوه های ویژه داشته باشد،دارای مضامین اسلامی و شیعی باشد و حسابی روی ان کار کرده باشند
  • مهدی ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    4-حداقل حسن ارسال این فیلم به اسکار این است که دوباره پرونده حاج احمد متوسلیان به جریان خواهد افتاد و خیلی ها متوجه ماجرا خواهند شد و شاید کمکی به بازگشت این قهرمان کند. شوخیه دیگه اینا ؟! پرونده حاج احمد دوباره به جریان خواهد افتاد ؟!!!!! این فیلم رو بفرستیم اسکار اعضا نگاه میکنن فیلم رو و مطمئنن وارد بخش مسابقه هم نخواهد شد همین و تمام وقتی وارد بخش مسابقه نشه یعنی کوچکترین امیدی هم نمیره که در سطح جهان دیده بشه . بجای جناحی بازی و جوزدگی حقیقت رو قبول کنید که گزینه بهتری از فروشنده وجود نداشت هرچند در مورد گذشته حق با شماس
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 0
    وقتی جشنواره اسکار رو جهت دار بر علیه ایران و اسلام و اخلاق بدونیم چرا باید برای شرکت در اون سر و دست بشکونیم؟
  • محمود نژاد ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    نه ایستاده درغبار و نه فروشنده کاش فیلم ابد ویک روز به اسکار می رفت چون هیچ کدام از دوفیلم یادشده شانسی برای دریافت اسکار ندارند
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    يعني روي شمارابرم
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    آقا مگه شما نمیگین اسکار همش سیاسی بازیه ؟ پس واسه چی هی دارید خودتون رو به آب و آتیش میزنید که کدوم فیلم بره بهتره؟
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    باسلام خدمت دست اندرکاران و مخاطبان مشرق بنده با وجود آنکه فیلمهای ابد و یک روز و ایستاده در غبار را در جایگاه بالاتری از فروشنده می بینم ولی بازهم با انتخاب فروشنده برای شرکت در اسکار موافقم زیرا فروشنده از تهیه کننده و پخش کننده جهانی برخوردار است و قطعا این مساله در نوع نگاه داوری اسکار به این فیلم و در توانایی فیلم در ایجاد لابیهای احتمالی تاثیر گذار است . به خاطر آورید که پروژه عظیمی مثل "محمد" بدلیل غفلت از همین موضوع از رقابتهای بزرگ جهانی بازماند.
  • سینماگر ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    ای کاش جبهه ی فرهنگی انقلاب به شکل واقعی آن تشکیل می شد . سینمای ما دارد در زمین و با قواعد سینمای دشمنان انقلاب اسلامی بازی می کند .همانطور که در اقتصاد به مقاومت می اندیشیم باید در فرهنگ و بویژه در سینما هم قواعد مقاومت را اصل و معیار تعامل فرهنگی قرار دهیم .یادمان نرود انقلاب اسلامی ایران قبل از آنکه به سیاست و اقتصاد خود بنازد به فرهنگش می بالد . بار دیگر به گفتمان فرهنگی انقلاب برای هنرمندان و مدیران فرهنگی نیازمندیم .
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    سلیقه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ همین سلیقه های هزار و یک رنگه که اوضاع روابط اجتماعی کشور رو ریخته بهم.......
  • علی ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    بازی فیلم و کنسرت! موج بی سابقه کنسرت به شهرهای کوچک و بزرگ با طعم دوقطبی سازی انتخابات96!؟ تا مردم مرفه را بکشانند پای صندوق! و مردم متوسط به پایین دلسرد شوند و نیایند! تا اینکه بالاشهریها تعیین کننده رییس جمهور شوند! مثل تهران94!
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    فروشنده ..... اقبال بیشتر ؟ .... سلیقه ملت ایران ؟ ...
  • علي دلواري ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    تحليلتون آبكي و مسخرس
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    اشتباهی مثبت زدم
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    سلیقه مردم؟
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    انشتین چون دقیقا فیلم هایی جایزه میگیرن که در راستای خط سیاسی خودشون باشن
  • حسین ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    مشرق وهمفکرانش مسیری خلاف جهت مردم انتخاب کردن ...نمیدونم چرا؟
  • اصلاحات ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    اصغر فرهادی پوز زن سینمای ایران / زنده باد
  • سعید ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    بعضیا خودشون که نظر منفی میدن،برا از بین بردن تعداد مثبت ها به دروغ میگن اشتباهی منفی دادم!!!!
  • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    اشتباهی منفی دادم...ببخش داداش
  • سبحان ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    از یه طرف این حزب اللهی ها میگن اسکار برای صهیونیست هاست از یه طرف براش سرو دست میشکنن تا فیلم مورد علاقه شون بره اسکار ....
  • دکتر گاوچرون از کومور ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم...نبخش داداش
  • ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    برای یک عده بی غیرتی شده افتخار
  • ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    فروشنده شرف ایرانی را می فروشد
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    هر چیزی که اون مغز معیوب شما نمیپسنده یا میشه غربزده ، یا میشه ضد فرهنگی
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    نه فرووشنده و نه ایستاده در غبار به درد نمیخورن! خیلی فاجعه اند جفتشون! هرچی که راجع به جنگ باشه باید تحسینش کنین! بادیگارد که خیلی بهتر بود!
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    سطح تفکر بعضی ها مایه ی تاسف است برای اینگونه آدمها صرف گرفتن جایزه کفایت می کند کجای فیلم های اصغر فرهادی فرهنگ اصیل ایرانی را به نمایش می گذارد اینکه از یک ناهنجاری اجتماعی حرف می زند چه ربطی به اسکار و اون ور آبی ها داره بهتر نیست اینگونه فیلمهایی تلخ اجتماعی اکران داخلی بشن اینکه اونا ببینند تو ایران وضعیت اجتماعی چه جوریه چه دردی از مردم ایران دوا می کنه این گونه فیلمها اگر هم به جشنواره های بین المللی برن و جایزه بگیرن فقط و فقط به خاطر این است که وضعیت زندگی در ایران را آنطور که اونها می خواهند نشان می دهد اینکه فیلم های فرهادی واقعیت بیرونی دارد یا نه بحثی توش نیست ولی مطرح کردن مشکلات داخلی یک کشور چه ربطی به خارجی ها دارد به نطر می رسد بیان مشکلات اجتماعی برای امثال فرهادی یک دغدغه و یک درد اجتماعی نیست فقط ابزاری است برای دیده شدن و مطرح شدن در جشنواره ای بین المللی همین
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    یه مشت ایدئولوژیست نشتن داخل مشرق از رؤیاهاشون برای مردم میگن. داداش از ماتریکس درآ بیا تو واقعیت سیرت کنیم!
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    جفتشون به درد نمیخورن. هم غبار هم فروشنده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس