کد خبر 631951
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶

عبدالله اومیش مستندساز آمریکایی که با فیلم «جنگ پیرامون ما» در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم مقاومت حضور دارد، همزمان با جشنواره طی روزهای ۲ تا ۹ مهرماه به ایران سفر می‌کند.

به گزارش مشرق، عبدالله اومیش برنده جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره فیلم «ساحل نیوپورت» و جایزه بهترین فیلم بلند جشنواره بین المللی فیلم «فعالان حقوق بشر» است. وی خود در مورد فیلم «جنگ پیرامون ما» می‌گوید: «برخلاف مستند اشغال ۱۰۱ که تماما مبتنی بر اعداد و ارقام و اخبار و آمار بود. این فیلم نمایشگر بعد انسانی جنگی است که وقتی او دست به ساختنش زد تقریبا همه به جهت تکراری بودن محتوای آن را فراموش کرده بودند در حالی که ژورنالیست ها خود همه چیز را به چشم دیده بودند.»

او به خوبی می داند روایت غربیان از ناامنی های غرب آسیا و شام چقدر از واقعیت زندگی مردم این منطقه دور است و به همین دلیل بارها در مصاحبه ها بر غربی بودن دو شخصیت ژورنالیست تاکید می کند. از سوی دیگر شاید به همین دلیل مستند «جنگ پیرامون ما» فیلم آموزشی خوبی برای دانشجویان و داوطلبان روزنامه نگاری باشد که پس از تماشای وقایعی که به روایت شخصیت های فیلم در اطراف دو روزنامه نگار بر مردم فلسطین می‌گذرد، از خود بپرسند آیا این شغل را واقعا دوست دارند یا نه.

اومیش همچنین می گوید: «کسی برای مردم بیچاره‌ای که ربطی به سیاست های دولت ها ندارند نگران نیست و بر سر جنازه آن ها که بی خبر کشته می شوند مرثیه ای نمی سراید. یکی از اهداف من در ساخت این فیلم زنده کردن خاطره کشتگان بی دفاع این جنگ است که بی هیچ نفعی اتفاقا هزینه اصلی جنگ را می پردازند.»

وی اصرار دارد به همین دلیل ملیت لیبیایی او و فلسطینی بودن یا نبودن کشته های جنگ اهمیتی ندارد و مستندهای او در واقع شیونی بر مرگ انسانیت در جریان این خشونت ها است.

اومیش پیش از این مستندی با نام «شاهد لیبی» درباره یک عکاس جنگی بنام مایکل کریستوفر براون در لیبی را برای HBO و با همکاری فیلمساز نامزد جایزه اسکار مایکل مان به عنوان تهیه کننده اجرایی، ساخت.

در سال ۲۰۱۱ اومیش جایزه معتبر انگلیسی «روری پک» را برای فیلم «لیبی در آتش» درباره انقلاب لیبی که در کانال الجزیره به نمایش گذارده شد، از آن خود کرد. اولین فیلم مستند اومیش با عنوان «اشغالگری ۱۰۱» که تاریخ مناقشات رژیم اشغالگر قدس و فلسطین را به معرض نمایش قرار می دهد، برنده ۹ جایزه و همچنین نخل طلایی جشنواره فیلم بورلی هیلز است.

مستند جدید وی با عنوان «جنگ پیرامون ما» با همکاری ایمن محی الدین (صدمین فرد بانفوذ جهان به انتخاب مجله تایمز در سال ۲۰۱۱) که داستان دو روزنامه نگار غربی تنها که «عملیات سرب گداخته» رژیم صهیونیستی را  از داخل غزه پوشش می دهند، نقل می کند. این فیلم در سال ۲۰۱۲ جایزه بهترین مستند و جایزه بین المللی فیلم «حقوق بشر» را برای بهترین فیلم بلند، دریافت کرد.

اومیش حرفه سینمایی اش را از یک آژانس کمک های انسان دوستانه، جایی که او به تصویربرداری از اثرات غم انگیز از جنگ، قحطی و بلایای طبیعی در کوزوو، اتیوپی، چچن و ترکیه پرداخت، آغاز کرد. وی همچنین در پروژه‌های چشمگیر دیگری چون نمایش «سلول روان»، مستند «اسلام در امریکا: ایمان در آتش» و فیلم جان سینگلتون با عنوان «پسر بچه» فعالیت کرده است.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با شعار «تجلی گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی» به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از ۲ تا ۹ مهرماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس