کد خبر 634564
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶

ما باید تکلیف خودمان را با جایزه‎‎های جهانی روشن کنیم و می‎خواهیم به این جشنواره‎‎ها برویم تا هم در سطح جهان رسانه‎ای شویم و جوایز بین‎المللی بگیریم و بدون شک تصمیم‎گیران این عرصه هم به ‎دنبال برد در سطح بین‎الملل هستند.

   به گزارش مشرق، در یک گفت‎وگوی کوتاه پای صحبت‎‎های فعالان حوزه فرهنگ و هنر نشستیم و از حال و هوای فعالیت‎های‌شان در سال 95 و نظرات‎شان پیرامون برخی مسائل فرهنگی سیاسی روز پرسیدیم. در این شماره به نگاه تخصصی افراد درباره فیلم سینمایی فروشنده و سایر گزینه‎‎های ایران برای اسکار پرداختیم که از منظر‎های مختلف به این‌که انتخاب صحیح بوده است پرداختیم. نکته‎ای که در تمامی سخنان بود و آثاری که ارسال می‎شوند ارزش‎‎های انقلابی را منتقل نمی‌کنند.

سوالات:

 1- تازه‎ترین برنامه‎‎های شما در سال 95 چیست و در چه مرحله‎ای از تولید و ارائه قرار گرفته است؟
2- از چه محصولات فرهنگی استفاده کرده‎اید که تهیه آن را به خوانندگان پیشنهاد می‎کنید؟
3- به ‎نظر شما آیا انتخاب فروشنده به ‎عنوان نماینده ایران در اسکار به ‎درستی صورت پذیرفت؟ شما چه گزینه‎ای در صورت مخالفت با آن پیشنهاد می‎دهید؟

شاکر واثقی (سردبیر همشهری پایداری) 
فیلم دختر یا ایستاده در غبار برای اسکار مناسب‎تر بودند

1. الان مشغول همشهری پایداری هستم و تمرکزم بر روی این ماهنامه گذاشتم و در حال حاضر هم با توجه به نیاز مخاطب در حال انجام تغییراتی هستیم با توجه به بازخورد‎هایی که از مخاطبین گرفته‎ایم در حال تغییرات گرافیکی و محتوایی هستیم. به‎ طور مشخص در شمار اخیر درگیر هفته دفاع مقدس بودیم که یک نمایشگاه از آثار تولیدی ما با مشارکت فرهنگ‎سرا مترو داریم برگزار می‎کنیم. برنامه تلویزیونی هم سردبیری آن را برعهده دارم که در حوزه فرهنگ‎‎سازی برای فضای مجازی درحال پخش هست و برنامه کاربرانه است که از شبکه یک پخش می‎شود. یک مجله تصویری و گفت‎وگو محور است.

 2. در حوزه رسانه‎ای مخصوصا حوزه تخصص بنده است و همچنین مخاطبین بیشتری نیز دارد. گزارشی را بی‎بی‌سی به زبان انگلیسی منتشر کرده و من آن را منتشر کردم و قرار است به‎ صورت کتاب منتشر شود. بحث آینده خبر هست که از منظر تکنولوژی‎‎های روز در عرصه خبر می‎توان در این عرصه از آن‎‎ها استفاده کرد و به ‎نظرم جالب بود و من مطالعه کردم در بحث سینما هم دو فیلم خیلی خوبی که باعث دلگرمی عرصه فرهنگی شد فیلم ایستاده درغبار و بادیگارد بود که هرکدامش را دوبار دیدم و از آن لذت بردم.

3. ببینید ما باید تکلیف خودمان را با جایزه‎‎های جهانی روشن کنیم و می‎خواهیم به این جشنواره‎‎ها برویم تا هم در سطح جهان رسانه‎ای شویم و جوایز بین‎المللی بگیریم و بدون شک تصمیم‎گیران این عرصه هم به ‎دنبال برد در سطح بین‎الملل هستند.

 ولی اگر فقط به این نیت می‎رویم که حرف یا دیالوگ خودمان را ولو در دیالوگ یک جمله‎ای منتقل کنیم در واقع این فیلم نمی‎تواند این هدف را منتقل کند و این فیلم آیینه تمام نمای جمهوری اسلامی نیست و برآورد جامعه ما نیست. اما ما می‎توانستیم به‎ جای این، فیلم‎‎هایی مثل دختر یا ایستاده در غبار را معرفی کنیم چون به واقعیت‎‎های جامعه ما نزدیک‎تر بود و حداقل در جهان مطرح می‎شد. حتی اگر جایزه نگیرد ولی اسم ایران به ‎درستی در جهان مطرح می‎شود.

 

دکتر مهدی سالم (استاد دانشگاه و تهیه‎کننده تلویزیون)

آقای فرهادی نقاط مثبت جمهوری اسلامی را بیان کند


1. مهدی سالم هستم دکتری مدیریت فرهنگی در حال حاضر به ‎عنوان کارشناس فرهنگی فعالیت می‎کنم و همچنین تهیه کننده برنامه کاربرانه که از شبکه یک سیما پخش می‎شود. این برنامه به موضوعات فرهنگی حوزه سایبر و همچنین سواد سایبری اختصاص دارد همچنین در دانشگاه سوره مباحث فرهنگی و هنری و مدیریت فرهنگی را هم تدریس می‎کنم.

2. اکثر محصولات فرهنگی که تولید می‎شود در حد توان با توجه به حوزه مسئولیتی من استفاده می‎کنم. البته با توجه به این‌که فضای سایبر امروز دارای جذابیت بیشتر و دسترس‎تر هست سعی می‎کنم که از این قالب فرهنگی و ابزار رسانه‎‎ها بیشتر استفاده کنم. از محصولات فرهنگی که در این شش ماه اخیر می‎توان از آن نام آورد دو فیلم بادیگارد و ایستاده در غبار هست که به الگو‎ها و موارد تامل برانگیزی در کشور می‎پردازد. در این مدت در حوزه فرهنگی اجتماعی یکی از کار‎های خوبی که صورت گرفت برنامه جیوه‎گی بود که مسائل اجتماعی را موشکافی می‎کرد و فارغ از جنس تولید، موضوع و نحوه ارتباط‎گیری با موضوع خیلی جذاب و دوست داشتنی بود برای من جذاب و دوست داشتنی بود. در بخش مستند اتفاقات خیلی خوبی افتاد، در صدا و سیما الان مستند‎هایی که پخش می‎شود، واقعا جذابیت کامل دارد و به واقع قسمت شاخص آن بخش مستند سیما شده است.

3. درباره فیلم فروشنده، به هر جهت این فیلم از لحاظ فیلم‌سازی بازیگری و کارگردانی دارای کیفیت مطلوب و خیلی خوبی است. بازیگری آقای حسینی و خانم علیدوستی واقعا یک بازی جذاب و خوبی هست. از لحاظ فنی خواسته باشیم بحث کنیم دارای کیفیت خیلی خوبی بوده است.

در مورد جشنواره‎‎های «اسکار» و «کن» باید بگوییم که کن قبل از اکران فیلم‎‎ها را بررسی می‎کند ولی اسکار به فیلم‎‎هایی می‎پردازد که مورد اقبال بیشتری قرارگرفته است. برخی فیلم‎‎ها مشخصا به ‎صورت جشنواره‎ای ساخته می‎شوند و می‎توانند انعکاس‎دهنده بسیاری از نظرات باشند.

نکته‎ای که من با فیلم فروشنده دارم از جنس بررسی فرهنگی آن است نکته اصلی که به ‎نظر می‎رسد که گفتن ایرادات یک جامعه باید خیلی راحت با موضوع برخورد شود و این‌که خواسته باشیم بگوییم که فلان موضوع فرهنگی یا معضل اجتماعی در فرهنگ ما وجود ندارد اشتباه است چون اگر صراحتا به این موضوعات نپردازیم و در لفافه به آن بپردازیم و قاعدتا با این شیوه هیچ‎گاه به راه‎حل مناسبی نخواهیم رسید. ولی از آن طرف هم دیدگاه‎‎های فرهنگی مختلف است و این‌که ما بخواهیم نسبت بدهیم یک مشکل و معضل فرهنگی را به یک طیف خاص، خب متعاقبا ممکن است یک انعکاس یا یک برخورد متقابلی اتفاق بیافتد و یک کنش و واکنشی رخ بدهد. اگر ما یک ناسزایی را بلند‌بلند فریاد کشیدیم، باید انتظار داشته باشیم که در طرف مقابل همچنین اتفاقی بیافتد در مباحث فرهنگی هم ما وقتی فیلم آقای فرهادی را که می‎بینیم.
 
وقتی از سینما بیرون می‎آییم دچار آزردگی و ناراحتی روحی هستیم و به ‎اصطلاح فیلم حال خوب کنی نیست و این در واقع از ساخت خوب فیلم هست. در عین حال باید به این فکر کنیم که آقای فرهادی یک هنرمند است و هنرمند منویات درونی خودش را به تصویر می‎کشد و نمایش می‎دهد و برداشت خودش را به آن می‎پردازد. بنده طرفدار پرداختن به معضلات جامعه هستم اما این‌که ما قضاوت هم بکنیم با تصاویری که نشان بدهیم اما در این فیلم نوع پرداختن به موضوع و اتفاقاتی که یک مقدار سیاه‎نمایی بوده و روح آدم را آزار می‎دهد و فیلم بی‎طرفانه نیست ولی نقطه مثبت فیلم نحوه بازی کردن شهاب حسینی هست که غیرتمندانه بازی می‎کند و در رفتار و چهره‎اش دیده می‎شود. در عین حال وقتی که در یک فیلم غیرتمندی را به این شکل نمایش می‎دهید در مقابل هم ممکن یک برخورد متقابلی باشد.

به ‎نظرم آقای فرهادی هم باید آثاری برای نقاط مثبت کشور بسازد تا با استفاده از هنری که دارند دستاورد‎های خود و مملکت‌شان را ماندگار کنند.

 

ابوالفضل همراه (کارگردان سینما)

سینما باید در خدمت ارزش‎‎های انقلاب باشد

1. در حوزه فیلم‌سازی با توجه به فضای رکودی که وجود داشته و از آن طرف هم گروه‎‎هایی که فعالیت می‎کنند کار در حوزه سینمای انقلاب را بر نمی‎دارند به همین دلیل کار تصویری خیلی جدی نداشتیم. اما من با توجه به دغدغه‎‎هایی که در حوزه‎ فیلم‌سازی دارم طرح‎‎هایی را به ارگان‎‎های مختلفی که با تفکرات ما هم‌خوانی داشته باشند ارائه کردم. ولی متاسفانه این دوستان هم توجهی نشان ندادند و کم‌بود منابع مالی را عامل این کار می‎دانستند در‎حالی‎که دیده می‎شود بعضا پروژه‎‎هایی با هزینه‎‎های بالاتری را اجرا کردند که جای تعجب دارد.

چند تا کار برای داعش نوشتم که در شبکه سه تصویب شد و یک کار هم برای سازمان اوج نوشتم و تصویب شد اما متاسفانه دوستان اوج خیلی کم لطفی کردند و علی‎رغم انتظاری که هنرمندان انقلابی از سازمانی مانند اوج دارند، به ‎نظر بنده این سازمان نتوانسته انتظارات را برآورده کند و حداقل این‌که به مساوات و عدالت در بررسی فعالیت‎‎ها در این سازمان رفتار نمی‎شود.

اما در سال جاری به ‎صورت جدی در حوزه نمایش با توجه به معیار‎های انقلابی وارد شدم. در این حوزه یک performance آماده کردم که در نمایشگاه قرآن کریم بسیار مورد استقبال مردم واقع شد و یک گروه هنری از تعدادی از هنرپیشه‎‎هایی سینمای انقلاب مثل جعفر دهقان و حسن جوهر‌چی و حسن نقی‎زاده و رضا توکلی تشکیل دادم که ما معمولا کار‎های نمایشگاهی کوتاه را به مناسبت‎‎های مختلف اجرا می‎کنیم که از نمونه‎‎های آخر آن کاری در حوزه شهدای مدافعین حرم انجام دادیم یا برای شهدایی همچون شهید چمران نمایش‎‎هایی اجرا کردیم برای آینده هم با هم‌کاری بسیج در حال اجرای 100 نمایش در 100 مسجد هستیم.

2.بنده با توجه به فعالیتی که انجام می‌دهم زیاد سر و کار دارم با محصولات متعدد فرهنگی و از آنجایی که بیشتر در فعالیت‎‎های اخیر در حوزه فعالیت‎‎های نمایشی بودم، محصولاتی را استفاده کردم که در این حوزه بیشتر مورد استفاده قرار می‎گیرد و به همین دلیل با حوزه موسیقی ارتباط گرفتم و به ‎صورت خاص با خوانده ارزشی امروز کشورمان آقای محسن توسلی و همراه با ایشان بر روی پروژه‎‎هایی مشترک در حال انجام کار هستیم. یکی از موسیقی‎‎های خاصی که از برنامه‎‎های ایشان استفاده کردیم موسیقی مدافعان حرم یا اسطوره بوده و دیگر اثر هم عنوان این برنامه «سلام بابا» هست که در حال ساخت هستیم.

3.درباره فروشنده متاسفانه هنوز امکان دیدن این فیلم برای بنده فراهم نشده است اما نقد‎های متعددی را مطالعه کردم. نکته اول ایشان را که انسان توانمندی هستند نمی‎شود انکار کرد و به ایشان خسته نباشید می‎گویم که به‎ دنبال ارتقای سینمای ایران در سطح جهان بودند. اما نکته‎ای که در فعالیت‎‎های هنری به ‎طور کل باید بیان شود که هر کشوری باید هنرش در خدمت معرفی ارزش‎‎‎ها و باور‎های کشور باشد، به ‎طور مثال سینمای هالیوود را شدیدترین به آن احترام می‎گذارم چون در خدمت فرهنگ و ارزش‎‎های آمریکاست و به بهترین شکل در حال صدور این ارزش‎هاست.

اما آیا سینمای ما این فعالیت را در حال انجام این کار است یعنی ارزش‎‎های جمهوری اسلامی را انتقال می‎دهد یا به شکلی در حال خودزنی هستیم. به ‎نظر من سینمای جمهوری اسلامی باید در خدمت ارزش‎‎های انقلاب و ایرانیزه کشور باشد. متاسفانه بخشی از هنرمندان سینمای ما به ‎دنبال این هستند که خوشایند جشنواره‎‎های غربی باشند و به‎ دنبال این هستند که با تفکر غربی فیلم بسازند و به همین دلیل در بیشتر این فیلم‎‎ها کشور به ‎عنوان یک کشور عقب مانده تلقی می‎شود و سیاه‌نمایی می‎شود که این شیوه به‎ طور قطع درست نیست. در بین فیلم‎‎های منتخب فیلم‎‎هایی بودند که بتوانند هم از لحاظ تکنیک و هم از لحاظ محتوای قوی عمل کنند. به ‎طور مثال فیلم «ابد و یک روز» و از لحاظ محتوایی هم اگر بخواهیم فیلمی را به‎ عنوان نمایش‎دهنده فرهنگ ایرانی اسلامی معرفی کنیم به ‎طور قطع فیلم «ایستاده در غبار» را می‎توانیم معرفی کنیم که با این فیلم می‎توانستیم درباره یک مسأله بزرگ حرف جهانی بزنیم.


علی رضا آل یمین (مستند ‎ساز)
ایستاده در غبار فیلم مناسب و مطابق با فرهنگ بومی بود

1. من در این چند ماه اخیر درگیر ساخت فیلمی بودم برای دو شهر نوبول و الزهرا، یک کار مستند در شمال حلب که چهارسال محاصره بودند و زمستان گذشته آزاد شدند. این فیلم از زمان آغاز محاصره شدند تا آزادی هم ادامه پیدا می‎کند و عملیات و اتفاقات زمان محاصره و همچنین نیرو‎هایی که خارج از نوبول آموزش می‎بینند. در این مستند با فیلم‌ساز‎ها و فیلم‎بردار‎هایی که در آن منطقه کار کردند گفت‎وگو کردیم و از تصاویری که آن‎‎ها نیز داشتند در این مستند استفاده شده است و تا چند روز آینده از کار می‌شود خروجی گرفت و عرضه کرد. کار بعدی من هم که برای آینده دارم که این فیلم‌نامه در رابطه با جنگ 33 روزه هست که فیلم سینمایی هست و کار‎های تحقیقاتی آن انجام شده و شروع کردیم به انجام مراحل نوشتن فیلمنامه که در روز‎های آینده صورت خواهد گرفت.

2. فیلم سینمایی که دیدم فیلم ایستاده در غبار بود و بسیار دوست داشتنی بود و به ‎نظرم فیلم چشم‎گیری بود. ابد و یک روز به ‎نظرم فیلم هم با توجه به نقد‎هایی که به آن وارد بود که واقعا نویسنده وکارگردان آن زحمت کشیدند. بادیگارد هم در مرحله بعدی بود. بادیگارد فکر می‎کنم که آن‌چیزی که از حاتمی‌کیا توقعی نداشتیم نبود این فیلم در ساخت از آن‎چیزی که انتظار بود ضعیف‎تر بود.

در حوزه مطالعات بیشتر درگیر مطالعات حوزه مسائل فیلم‌نامه نویسی بودم و مشغول کتاب‎‎هایی در این حوزه هستم.

3. بالاخره نباید از جشنواره‎‎هایی مثل اسکار و کن فرار کرد ولی آن‌چیزی که هست و باید در این زمین‌بازی کنیم. باید سینما و فرهنگ خودمان را عرضه کنیم و بینی و بین‌الله باید فرهنگ وسینمای خودمان را عرضه کنیم. باید سینمایی عرضه کنیم که بومی شده خودمان است و اگر قرار است که بریم در زمین طرف بازی کنیم و توی فضایی که طرف دوست دارد بازی کنیم که به ‎نظرم لزومی در این وجود ندارد و این بدیهی است که غرب آن چیزی که دوست دارد باید ببیند و نه آن‌چیزی که ما به آن علاقه مند هستیم. این فضا که آن‎ها دوست دارد که حال اسمی که می‎خواهد بگذارد فضای سیاه‌نمایی یا فضای به هم ریخته، فضا را بخواهد نشان دهد و این مشخص و روشن است اما غرب این را سینمای ما می‎خواهد و توقع این است.

حالا ما که از این اطلاع داریم حداقل فیلم خودمان را ارسال کنیم و حداقل فیلمی را بفرستیم که فرهنگ ما را منتقل می‎کند بفرستیم و این فیلمی که مطابق با سلیقه قاطبه مردم است را بفرستیم و به این سبک زندگی می‎کنند و به زندگی واقعی مردم نزدیک‎تر است بفرستیم. در این فیلم‎‎هایی که منتخب بود و من دیدم با توجه به این‌که فیلم فروشنده را هنوز ندیم اما با توجه نقد‎های مختلفی وجود داشت و صاحب‎نظران این ساخته فرهادی را تایید نمی‎کردند من از بین فیلم‎‎ها، ایستاده در غبار را انتخاب می‎کنم چون فیلم کاملا بومی بود و هم از لحاظ ساختار کار جدیدی در سینما بود و هم از لحاظ محتوا به شخصیتی می‎پرداخت که ما چندین سال است که درگیر آن شده‎ایم و فکر می‎کنم می‎توانست گزینه خیلی خوبی باشد و حداقل این است که ما یک مخاطبی داریم خارج از محدوده سینمای ما که چندین سال است درگیر آن شده‎ایم و خوب بود این فیلم انتخاب می‎شد.
 
 
منبع: پنجره
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مهدی ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    این چه حرف غلطیه که سینما باید در جهت حکومت حرکت کنه ! فیلمساز باید آزاد باشه تو خود هالیوودم دولت بخواد فیلم حکومتی بسازه سفارش میده پولشم تامین میکنه کشور ما متاسفانه همه چیز دولتیه سینما باید به سمت خصوصی شدن پیش بره در واقع صنعتی شدن . میگن اقای فرهادی فیلمای شادتر بسازه نقاط قوت نظام بگه !! الان اسکورسیزی فیلم های تلخ میسازه بیاد کلا تغییر سبک بده ؟ هیچکاک که استاد تعلیق و سرگرمیه چطور ؟ هر کارگردانی به یه نوع روایت و سبکی علاقه داره اگه قرار به تغیبر باشه که هویتش میره زیر سوال بجای توقع بیجا و زوری از فرهادی خیلی دغدغه دارید و هنرمند هستید فیلم هایی در حد درباره الی و جدایی بسازید با مضامین انقلابی اگرم نمیتونید به بقیه گیر ندید . صد میلیارد خرج فیلم محمد (ص) شد که عموم منتقدا فیلم رو کوبیدن و واقعا هم بد بود شبیه کارهای فانتزی و اقسانه پریان هالیوودی بود و صرفا هم مخاطب مسلمون با فیلم ارتباط برقرار میکرد و مخاطب غیر مسلمان صدها سوال بی جواب براش پیش میومد .
  • Roohollah Zohrevand ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    استاد کدوم فیلمساز هالیوود علیه منافع آمریکا فیلم ساخته؟ ایالات متحده فیلمسازهای منتقد مثل برایان دی پالما رو بایکوت کرده.فیلمساز منتقدی مثل اولیور استون هم مجبوره مرکز تجارت جهانی بسازه. پس اساس سینما حکومتی است و این رو هالیوود به نحو احسن اثبات کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس