قیاس مضحک برجام با صلح حدیبیه!/ شکایت یک نهاد نظارتی از عدم واگذاری استقلال و پرسپولیس/ انتقاد از قراردادی که منعقد نشده است/ خوشحالی «نتانیاهو» از حج نرفتن ایرانیان
گروه سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
 
*********

 کیهان
 
 قیاس مضحک برجام با صلح حدیبیه!
جمعی از حوزویان در واکنش به نامه مرتضی جوادی- فرزند علامه جوادی آملی حفظه الله- به ظریف، نامه‌ای سرگشاده منتشر کردند و وی را به مناظره علمی فراخواندند. در این نامه ضمن انتقاد از مقایسه غلط صلح حدیبیه با برجام، به جنبه‌های مهم تفاوت میان این دو اشاره شده ‌است.
در ابتدای نامه تاکید شده است: و تلخ‌تر از زهر این است که نقشه دشمن را همان حوزه علمیه بخواهد تکمیل کند، هیهات! حوزه از خود دفاع می‌کند، خدا از حوزه دفاع می‌کند (إن الله يدافع عن الذين آمنوا) {۳۸ حج}. هنگامی که نامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ مرتضی جوادی در یکسالگی برجام را خواندیم، به غیرتمان برخورد.
در این نامه ضمن پرداختن به مقایسه غلط صلح حدیبیه با برجام در نامه مرتضی جوادی، به جنبه‌های مهم تفاوت میان صلح حدیبیه با موافقت‌نامه برجام اشاره شده ‌است. نویسندگان تفاوت برجام با صلح حدیبیه را از جنبه‌های مختلف تفاوت ذاتی، تفاوت علت، تفاوت موضع، تفاوت موقعیت، تفاوت محتوا بررسی کرده‌اند، و از تشبیه برجام به صلح امام حسن نیز انتقاد کرده‌اند.
در این نامه که با استناد به قرآن کریم و سیره و تاریخ اسلام و سخنان مسئولان به نگارش درآمده ‌است، تأکید شده‌ است که جنگ و صلح هر دو در قرآن کریم مطرح شده‌است اما نباید در مصداق‌یابی صلح مورد تأیید اسلام دچار انحراف شد.
نویسندگان با تأکید بر تفاوت ذاتی برجام با صلح حدیبیه، این را که کسانی به جای پیگیری برداشته شدن تحریم‌ها در برجام آن را صلحنامه با دشمن جلوه دهند پاک کردن صورت مسئله خوانده‌اند. در این نامه بیان شده ‌است که علت صلح حدیبیه آماده کردن زمینه نبرد با دشمن بوده ‌است در حالی که برجام از نظر مذاکره‌کنندگان و حامیان ایشان مذاکره‌ای برد-برد با شیطان بزرگ نامیده شده ‌است.
در ادامه با بررسی تفاوت موقعیت و موضع مسلمانان در صلح حدیبیه با موضع و موقعیت ملت ایران هنگام امضای برجام، و توضیح اینکه صلح حدیبیه از موضع و دست بالای مسلمانان انجام شد و در صورت درگیری پیروزی حتمی بود، این نکته مطرح شده‌است که مذاکره‌کنندگانی که از آمریکا و ایستادگی در مقابل دشمن هراس دارند از موضع ضعف و با دست بسته برجام را امضا کرده‌اند. در این نامه یادآوری شده ‌است که صلح حدیبیه در موقعیت هجومی و پس از بیرون آمدن اسلام از لاک دفاعی پذیرفته شده ‌است، در حالی که برجام در موقعیت دفاعی و در ازای عقب‌نشینی‌های فراوان امضا شد.
در بخش‌های بعدی نامه به تفاوت محتوا و نتیجه برجام با صلح حدیبیه پرداخته شده‌است. نگارندگان با اشاره به مفاد صلحنامه حدیبیه و اینکه به سود مشرکان نبود، بر نقطه‌های ابهام و ضعف‌های ساختاری برجام و انتقادهای جدی به آن در کمیسیون برجام مجلس نهم و رسانه‌ها تأکید کرده‌اند. همچنین ضمن بررسی واکنش پیغمبر اکرم (ص) به نقض حدیبیه که به فتح مکه انجامید، این سوال مطرح شده‌است که چرا به جای پاسخ دندان‌شکن به عهدشکنی دشمن، دولت به سراغ قراردادهای بانکی و نفتی و ... رفته ‌است؟ و تأکید شده ‌است که پیش‌بینی رهبری محقق شد و «دستاورد اصلی و مهم این خسارت محض همین شد که همه بیداردلان بفهمند آمریکا قابل‌اعتماد نیست.
در قسمت دیگری از نامه با انتقاد از یکی کردن برجام با صلح امام‌حسن(ع)، تأکید شده ‌است که صلح امام حسن بر خلاف خواست آن حضرت بود و از سوی مردم به حضرت تحمیل شد و مردم نیز به اهداف خود نرسیدند.
در پایان نامه نیز با بیان هدف قرآن کریم از صلح اصیل که در چارچوب برائت از دشمنان است و دولت‌های مستکبر را بر سر دوراهی نابودی یا تسلیم در برابر حق خواهد گذاشت، تأکید شده ‌است که قرآن کریم ما را مکلف کرده ‌است که مستضعفان دنیا را نجات دهیم. نگارندگان ضمن انتقاد از پیشنهاد مرتضی جوادی برای تدریس صلح حدیبیه در دانشگاه وزارت امور خارجه، با استناد به سخنان رهبر انقلاب تأکید کردند کسانی که دنبال مذاکره با آمریکا هستند یا غیرت ندارند یا الفبای سیاست را بلد نیستند و اجازه مذاکره از طرف ایشان برای آموزش الفبای سیاست به غیوران بی‌سیاست بوده ‌است.
در انتها نیز با بیان اینکه حوزه اجازه تحریف حقیقت‌های قرآنی و تاریخ صدر اسلام را به کسی نمی‌دهد، مرتضی جوادی به مناظره و بحث علمی دعوت شده ‌است.
به گزارش رجا، حجت‌الاسلام مرتضی جوادی در نامه خود با مثبت ارزیابی کردن آثار و پیامدهای داخلی و خارجی قرارداد برجام، بر ضرورت استفاده از آموزه‌های قرارداد صلح حدیبیه در معاهدات بین‌المللی تاکید کرده ‌بود، و برجام را یکی از بهترین صورت‌های ممکن انعقاد پیمان صلح خوانده ‌بود.

جروزالم ‌پست: همکاری روسیه با ایران ضد منافع اسرائیل است
روزنامه جروزالم پست نوشت: همکاری نظامی ایران و روسیه، ضد منافع اسرائیل است.
این روزنامه صهیونیستی با اشاره به همکاری نظامی ایران و روسیه نوشت: هر چند گفته شد که عملیات روسیه از همدان پایان گرفته اما روابط تهران و مسکو طی پنج سال گذشته به شکل قابل توجهی گسترش یافته است. این همکاری نظامی، منافع اسرائیل را به خطر می‌اندازد.
جروزالم پست در تحلیلی با عنوان «نقطه عطف روسیه و ایران» می‌نویسد: پرواز بمب‌افکن‌های روسیه از پایگاه شکاری همدان بیش از هر چیز دلایل عملیاتی داشته است؛ بمب‌افکن‌های غول‌آسای دوربرد «توپولف 22»، اگر برای حمله به نیروهای مخالف «بشار اسد» در سوریه از پایگاه خود در «موزدوک» در اوستیای شمالی در جنوب روسیه استفاده کنند تنها می‌توانند 5 تا 8 تن بمب حمل کنند. اما در صورت حمله از پایگاه همدان وزن بمب‌ها می‌تواند تا 22 تن افزایش بیابد. جت‌های جنگی «سوخوی 34» هم بدون سوخت‌گیری در بین راه اساساً نمی‌توانند از روسیه به سوریه برسند.
این امر می‌تواند نتیجه فشارهای تهران بر مسکو باشد. هرچند گفته شد که عملیات روسیه از همدان عجالتاً پایان گرفته، اما روابط تهران و مسکو طی پنج سال گذشته به شکل قابل توجهی گسترش یافته است. دو کشور به آمریکا پیام تشکیل یک ائتلاف نظامی منطقه‌ای قدرتمند را می‌فرستند.
«ولادمیر پوتین» پاییز امسال بار دیگر به ایران سفر می‌کند.
روزنامه صهیونیستی خاطرنشان کرد: مقام‌های آمریکا سعی کردند نشان دهند که از تمایل روسیه برای استفاده از پایگاه هوایی ایران برای حمله به سوریه اطلاع داشتند، اگرچه برای آنها روشن نبود این اتفاق چه موقع رخ خواهد داد.
جروزالم پست تأکید کرد: در نگاهی وسیع‌تر همکاری نظامی ایران و روسیه در تضاد با منافع اسرائیل خواهد بود. ایران مدت‌ها است درپی خرید عمده تسلیحاتی از روسیه است.

با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند!
در حالی که برخی از افراد مطرح جبهه اصلاحات به صراحت بر سهم‌خواهی خود از دولت تأکید کرده و در این زمینه حتی تا مرز تهدید دولت روحانی نیز پیش رفته بودند، مرتضی مبلغ معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت وگو با تابناک در این مورد گفته است:« اصلاح‌طلبان البته به خوبی اشراف داشتند که دولت آقای روحانی میراث‌دار چه شرایط مخاطره‌آمیزی بود و به همین دلیل حتی با وجود اینکه در رای بالای 18 میلیونی اش نقش مهمی داشتند، سهم خواهی نکردند تا رئیس‌جمهور و دولتمردانش بتوانند در فضایی امن به ترمیم جراحت‌های کشور بپردازند.» اظهارات مبلغ در حالی است که پیش از این منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی حمایت از روحانی در انتخابات آتی را مشروط به دریافت سهم از او دانسته بود و یا مهدی آیتی از فعالان اصلاح‌طلب در آغاز مرداد ماه گذشته گفته بود: «اصلاح‌طلبان اگر سهم‌خواهی کردند حق آنهاست چون در جبهه اصلی حمایت از روحانی بودند.»!
مرتضی مبلغ اما در نهایت دل کندن از سهم‌خواهی را برنمی‌تابد و تلویحا در بخشی از اظهاراتش به دولت توصیه می‌کند تا مدیران مناسب‌تری! را (بخوانید مدیران همسو با طیف اصلاح طلب) در آستانه انتخابات برگزیند: «نکته مهم هم این است که دولت با بسیج تمام قدرت خود و البته جا‌به‌جایی برخی از مدیرانش، فعالیت مناسب‌تری در مسیر خدمت‌رسانی داشته باشد تا از این طریق در ماه‌های منتهی به انتخابات «بهبودی شرایط» برای مردم ملموس شود.»
وی در پاسخ به سؤالی در این باره که «به نظر می‌رسد اینکه اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت کرده‌اند تا حدود زیادی باعث شده که هیچ نقدی را به دولت نداشته باشند؟» بیان کرده است: «اصلا. اصلاح‌طلبان در دولت‌های هفتم و هشتم هم که رئیس‌جمهور چهره خاصِ اصلاح‌طلبی بود هم ایرادات را طرح می‌کردند. نقد، جزیی لاینفک از ذات سیاست است که البته گروهی نقد را با تخریب اشتباه می‌گیرند.»
حال آنکه در مواردی مانند فیش‌های نجومی و مدیران اشرافی و یا قراردادهایی مانند FATF کاملا در مقام دفاع از مدیران نجومی‌بگیر وارد شده و هیچ نقدی به دولت وارد نکرده و آنجا که دیگر راهی برای دفاع نماند از ابزار «میراث دولت قبل است» استفاده کردند.
گفتنی است که پیش از این نیز جنگ زرگری «عبور از روحانی» به عنوان موضوع توسط رسانه‌های مدعی اصلاح‌طلبی مطرح شد و سپس همین رسانه‌ها چنان که گویی با حمله‌ای از جناح مقابل! مواجه شده‌اند در مقام پاسخ به آن برآمدند.
روزنامه آرمان 25 اردیبهشت ماه سال جاری میزگردی را با حضور صادق زیباکلام ترتیب داد. زیباکلام در آن میزگرد گفت: « شاید بهتر باشد که روحانی اعلام کند که من رسالتی داشتم به نام برجام که آن را انجام دادم، بنابراین در تکلیفی که مردم بر عهده من گذاشتند موفق بودم و دیگر علاقه‌ای به کاندیدا شدن ندارم» و در مقابل سعید حجاریان چند روزی پس از آن در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا گفت: «اصلاح‌طلبان از روحانی عبور کنند؟! بعد به کجا بروند؟ مگر کسی غیر از او را دارند؟ در این وضعیت آشفته مگر غیر از روحانی شخصی را دارند که بخواهد برجام را پیگیری کند؟ این حتما به ضرر اصلاح‌طلبان تمام می‌شود.»

انتقاد از قراردادی که منعقد نشده است!
وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از اقدام وزارت راه مبنی بر انعقاد قرارداد خرید 5000 واگن با روسیه اعلام کرد که روی ریل می‌ایستد و از ورود 5000 واگن باری به کشور جلوگیری خواهد کرد!
این انتقاد نعمت‌زاده در حالی است که وزارت متبوع وی در چند ماه گذشته، چندین و چند قرارداد همکاری با طرف‌های اروپایی بست که از جمله پر حاشیه‌ترین آنها، قرارداد با پژو سیتروئن بود و حالا معلوم نیست این انتقاد، به خاطر اصل واردات واگن است یا به خاطر عدم انعقاد قرارداد با اروپایی‌ها!!؟
اما ظاهرا وزیر صنعت از چیزی انتقاد می‌کند که وجود خارجی ندارد! چرا که ساعتی پس از این اظهارات، معاون وزیر راه و شهرسازی با ابراز تعجب از طرح چنین ادعایی در پاسخ به این سؤال خبرگزاری فارس که آیا قرار است واگن‌های باری از کشور روسیه خریداری و وارد ایران شود، اظهار داشت:
«اصلا راجع به منبع خبر خرید 5 هزار واگن روسی و واردات آن به ایران اطلاعی نداریم و این فقط یک شایعه است! وی ادامه داد: از حدود 6 ماه پیش چنین شایعه‌ای شد که ایران قرار است 5 هزار واگن روسی از شرکت روسی خریداری کند که از طرف یکی از همین شرکت‌های روسیه‌ای مطرح شد، در حالی که این خبر را راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تکذیب می‌کند.
معاون امور ناوگان راه‌آهن ادامه داد: تنها پروژه‌ای که قرار است در قالب آن 5 هزار واگن باری ساخته شود، ساخت این واگن‌ها توسط واگن‌سازی ایرانی است که همه در داخل و با مشارکت سه واگن‌ساز پارس، کوثر و فولاد درخشان اجرا خواهد شد.
احمدی بیان کرد: همه این 5 هزار دستگاه واگن باری توسط واگن‌سازان داخلی ساخته می‌شود، اما منابع مالی توسط کشور روسیه تأمین خواهد شد و برخی قطعات که تأمین آنها در داخل توجیه اقتصادی ندارد، نظیر ترمز و چرخ محور توسط همین واگن‌سازان داخلی از روسیه خریداری می‌شود و تحت لیسانس روسیه خواهد بود.
معاون امور ناوگان راه‌آهن با تاکید بر اینکه پروژه واردات واگن از روسیه نداریم، ادعاهای وزیر صنعت را در خصوص خرید واگن از روسیه تکذیب کرد و گفت: از اولین دستگاه واگن این پروژه 5 هزار واگنی تا آخرین دستگاه همه در داخل ساخته می‌شود.
احمدی گفت: در حالی که توزیع ظرفیت ساخت این واگن‌ها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است، تعجب می‌کنیم که چرا وزیر صنعت در مورد واردات واگن از کشور روسیه صحبت می‌کند.»
اظهارات معاون وزیر راه و تضاد آن با سخنان نعمت‌زاده، گویای آن است که ظاهرا در دولت، وزرا هم از برنامه‌ها و پروژه‌ها اطلاع چندانی ندارند و براساس شنیده‌ها اظهارنظر می‌کنند!
 
 
 خراسان
 
شکایت یک نهاد نظارتی از عدم واگذاری استقلال و پرسپولیس
بر اساس دادخواست واصله به دستگاه قضایی که از سوی یک نهاد نظارتی صورت گرفته، اعلام شده مصوبه مردادماه سال گذشته هیئت دولت برای خارج شدن باشگاه های استقلال و پیروزی از پیوست شماره ۲ آئین ‌نامه اجرایی تشخیص و طبقه‌ بندی فعالیت ها و بنگاه های اقتصادی بر اساس قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، که منجر به عدم واگذاری این 2 باشگاه شده، مغایر بند «الف» تبصره ۳ قانون بودجه سال قبل و سیاست های کلی اصل ۴۴ است. دولت نیز استدلال های خود را برای قانونی بودن این مصوبه اعلام کرده است.
 
برنامه جدید دولت برای تنبیه دارندگان 2 دفترچه بیمه
بر اساس برنامه جدید دولت که مسئولیت آن به علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار شده، مقرر شده با توجه به اختیارات اعطایی به قوه مجریه بر اساس تبصره 24 قانون بودجه سال 1395، دفترچه‌ های بیمه پایه درمانی مازاد افرادی که  بیش از یک دفترچه بیمه پایه درمانی دارند و تا پایان شهریورماه امسال نسبت به تعیین تکلیف و انتخاب یک دفترچه اقدام نکنند، ابطال شود.
 
 
آرمان
 

پیام تبریک به مدال آوران پارالمپیک

رئیس جمهوری در پیامی موفقیت مدال آوران کشورمان در رقابت‌های پارالمپیک ریو را تبریک گفت. حسن روحانی در این پیام نوشت: دلاوری و افتخار آفرینی رحمان سیامند و ساره جوانمردی و سایر مدال آوران پاراالمپیک غرور آفرین، اراده و پایمردیتان ستودنی است. همچنین محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری در پیامی جداگانه نوشت: درود خدا بر جهان پهلوان ایران زمین سیامند،قهرمان جهان که نام ایران و ایرانی را بلند‌آوازه و پرچم ایران را به‌مناسبت سرزمین قوی‌ترین انسان در همه دنیا به اهتزاز در آورد.این قهرمانی باشکوه را به این مرد بزرگ و همه هموطنانم تبریک می‌گویم.

 

لزوم از سرگيري روابط كانادا و ايران

عضو ايراني پارلمان كانادا ضمن تاكيد بر لزوم از سرگيري روابط كانادا و ايران گفت: قطع روابط ديپلماتيك به مردم هر دو كشور صدمه مي‌زند. دو عضو ليبرال پارلمان آمريكا كه يكي از آنها ايراني است به تلاش‌ها براي از سرگيري روابط ديپلماتيك ميان دولت كانادا و ايران و بازگشايي سفارتخانه‌هاي دو كشور ادامه مي‌دهند. درخواست از سرگيري روابط ايران و كانادا كه شامل بيش از ۵ هزار و ۶۰۰ اسم است توسط ريچموند هيل و مجيد جوهرچي نماينده ليبرال پارلمان كانادا حمايت مي‌شود كه معتقد است از سرگيري روابط ميان دو كشور ابزاري در جهت پيشبرد تبليغات دولت كانادا خواهد بود. جوهرچي در يك كنفرانس خبري كه در پارلمان كانادا برگزار شد در اين‌باره به خبرنگاران گفت: موضع دولت كانادا اين است كه قطع روابط با ايران هيچ نتيجه مثبتي براي مردم دو طرف، متحدان كانادا و امنيت جهاني نخواهد داشت. او تاكيد كرد كه نبود روابط ديپلماتيك ميان دو طرف به مردم هر دو كشور صدمه وارد مي‌كند.

 

زيان ۷ميليارد دلاري نتانياهو

روزنامه اسرائيلي هاآرتص در گزارشي مخالفت بنيامین نتانياهو نخست‌وزير اين رژيم با برجام را قماري نامعقول دانست كه به كاهش ۷ ميليارد دلاري كمك مالي آمريكا به اين رژيم موجب شد. هاآرتص در گزارشي نوشت؛ آمريكا از سال ۱۹۷۳ تاكنون حدود ۱۰۰ ميليارد دلار به اسرائيل كمك مالي كرده است كه اين مبلغ صرف هزينه‌هاي مختلفي مثل توسعه نظامي و اقتصادي شده است. به گزارش اين روزنامه، دولت اوباما قصد داشت تا كمك مالي ۴۵ ميليارد دلاري به اسرائيل را به واحد پول دلار پرداخت كند به شرطي كه اسرائيل در تلاش‌هاي دولت اوباما براي جمع‌آوري حمايت در راستاي توافق هسته‌اي با ايران كارشكني نكند. اما نتانياهو در قماري غيرمنطقي با توافق هسته‌اي با ايران مخالفت كرد. او با وجود مخالفت اوباما به كنگره آمريكا رفت و بر ضد توافق هسته‌اي صحبت كرد كه البته شكست خورد. با اين وجود و ناخشنودي اوباما از اين اقدام نتانياهو او به تلاش عليه توافق با ايران ادامه داد.

 

گشايش چندين كانال براي همكاري ايران و اروپا

رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: چندين كانال براي همكاري ايران و اتحاديه اروپا گشوده‌ايم و به آرامي و پيوسته كانال‌ها را مي‌گشاييم و همكاري‌ها را تحقق مي‌بخشيم. علي‌اكبر صالحي و فدريكا موگريني در اين ديدار كه روز پنجشنبه انجام شد، درباره روند اجراي برجام و مشكلاتي كه در اين زمينه وجود دارد، گفت‌وگو كردند. همچنين دو طرف درباره مشكلات پولي و بانكي كه به دنبال تحريم‌های آمريكا عليه كشورمان همچنان پس از اجراي برجام وجود دارد به بحث پرداختند. فدريكا موگريني رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا پس از اين ديدار گفت: طرف ايراني و اروپايي توافق‌نامه برجام را به‌طور كامل اجرا كردند. ما برجام را اجرا كرده‌ايم. هنوز مشكلات جزئي وجود دارد كه هر دو طرف مي‌توانند بر آن غلبه كنند. وي گفت: درباره مشكل بانكداري به‌طور خاص ما و شخص من بانك‌هاي اروپايي را به رفتن به ايران و مشاركت در طرح‌هاي توسعه تشويق مي‌كنيم. وقتي ديدم در شش ماه اخير مبادلات بازرگاني ايران و اتحاديه اروپا افزايشي باور نكردني يافته است، خيلي اميدوار شدم. ما به افزايش مبادلات خود در بخش بازرگاني و بخش‌هاي دانشگاهي، تحقيقاتي، علمي، فناوري، فرهنگ و انرژي ادامه خواهيم داد.

 

دور بعدی مذاکرات با ایرباس هفته آینده در تهران

جلسه بعدی مذاکره با نمایندگان ایرباس هفته آینده در تهران برگزار می‌شود و گویا در این جلسه نمایندگان دو طرف به موضوعات حقوقی قرارداد خرید ۱۱۸ هواپیما رسیدگی می‌کنند. طبق گفته مسئولان، دو طرف مذاکره کننده در قرارداد خرید هواپیما از ایرباس بر سر موارد مالی و فنی این قرارداد به توافق‌های اولیه دست یافتند و در دور بعدی این جلسات مذاکره بر روی موارد حقوقی ادامه پیدا می کند. گفته می‌شود دور بعدی مذاکرات با محوریت موضوعات حقوقی قرارداد هفته آینده در تهران برگزار می شود. بخشی از این موضوعات حقوقی درباره سرنوشت قرارداد ایرباس در شرایط احتمالی برگشت به تحریم‌ها یا تاخیر در تحویل هواپیماست. در روز اول اجلاس- یکشنبه، ۲۸ شهریور- اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و عباس آخوندی وز یر راه و شهرسازی حضور خواهند داشت.

 
ایران
 
خوشحالی «نتانیاهو» از حج نرفتن ایرانیان
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه «Times of Israel» گفت: ما خوشحالی خود را از حضور نداشتن حجاج ایرانی در حج پنهان نمی‌کنیم. امیدوارم در سایه سیاست جدید عربستان، صلح و سازش میان «اسرائیل» و کشورهای عربی برقرار شود.  به گزارش تابناک، وی افزوده است: فراخوانی با نام «حج؛ پیام صلح» که از سوی عربستان ایجاد شده است، می‌تواند گامی عملی برای زنده کردن صلح جهانی میان اسلام و سایر ادیان، بویژه یهودیت باشد و بزودی به صلح میان «اسرائیل» و کشورهای اسلامی بینجامد! یقین داریم مانع اصلی صلح در خاورمیانه در دهه‌های اخیر، ایران بوده است. حج، عبادت و رفتاری متمدنانه است و نباید به شعارهای سیاسی و طایفه گرایانه آلوده شود. اختلاف‌هایی با عربستان داریم، اما در سایه سیاست جدید عربستان می‌توان آن را حل کرد. از سوی دیگر روزنامه «هاآرتص» با انتقاد از مخالفت‌های نتانیاهو با برجام، نوشت: تلاش‌های دولت نتانیاهو برای کارشکنی در سیاست کاخ سفید در مورد توافق هسته‌ای با ایران غرامتی 7 میلیارد دلاری برای اسرائیل داشت، چرا که بودجه کمک مالی امریکا به اسرائیل از 45 میلیارد دلار به 38 میلیارد دلار کاهش یافت. این روزنامه تلاش‌های نخست‌وزیر اسرائیل را در جهت مخالفت با توافق برجام شرم‌آور خواند.

انتقاد «کلینتون» از سخنان ضد ایرانی «ترامپ»
نامزد حزب دموکرات امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری از سخنان دونالد ترامپ در مورد لزوم شلیک به قایق‌های ایرانی در صورت نزدیک شدن به ناوهای امریکایی بشدت انتقاد کرد.  به گزارش ایسنا، هیلاری کلینتون ضمن انتقاد از مواضع نامعقول ترامپ در این‌باره گفت: ترامپ می‌گوید اگر نیروهای کشوری دیگر فقط به ناوهای امریکایی نزدیک شود باید به آنها حمله و آنها را از صحنه روزگار محو کنیم.  او افزود: او (ترامپ) با چنین مواضعی جنگ دیگری را برای امریکا ایجاد خواهد کرد.

مطهری:خطاها باید آشکار گفته شود
نایب رئیس مجلس در متن جوابیه خود به حسن بیگی نماینده دامغان نوشت: «ما با این تیپ دوستان در اصل دفاع از انقلاب مشترکیم ولی در نحوه دفاع اختلاف داریم. برخی از اینها اصلاً معتقد به خطا در جمهوری اسلامی نیستند و یک وجود ملکوتی برای نظام قائلند برخی دیگر معتقد به خطا هستند اما می‌گویند نباید به صورت آشکار گفته شود چون موجب تضعیف نظام است.»  به گزارش ایسنا، علی مطهری  افزود: امثال من می‌گوییم باید خطاها به صورت آشکار گفته شود تا تکرار نشود و نظام اصلاح گردد و به نظر من راه درست همین است مگر مواردی که با اقدام پنهان اصلاح می‌شود که بسیار اندک است.

شکایت شرکت نفت از وکیل بابک زنجانی
شرکت نفت از رسول کوهپایه‌زاده وکیل مدافع بابک زنجانی به اتهام نشر اکاذیب به‌دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کرد. به گزارش فارس، کوهپایه‌زاده  با اعلام این  که شکایت شرکت نفت علیه من تحت عنوان نشر اکاذیب است، گفت: حالا من هم به تکلیف قانونی خودم عمل کرده و به وکالت از موکلم از وزارت نفت شکایت می‌کنم.
 
 
جمهوری اسلامی
 
خوشحالی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از عدم حضور حجاج ایرانی در حج
 
 بنیامین نتانیاهو گفت: «ما خوشحالی خود را از عدم حضور حجاج ایرانی در حج پنهان نمی‌کنیم.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت و گو با روزنامه «Times of Israel » ابراز امیدواری کرد در سایه سیاست جدید عربستان، صلح و سازش میان «اسرائیل» و کشورهای عربی برقرار شود. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم،‌ نتانیاهو افزود: «حج، عبادت و رفتاری متمدنانه است و نباید به شعارهای سیاسی و طایفه‌گرایانه آلوده شود».
 
حریری : جنگ ایران علیه عربستان امنیت منطقه را تهدید می‌کند

* سعد حریری رئیس جریان «المستقبل» لبنان می‌گوید «جنگ سیاسی و رسانه‌ای ایران علیه عربستان امنیت منطقه را تهدید می‌کند.» به گزارش شبکه «ال بی‌سی» وی مواضع ضد سعودی اخیر مقامات ایرانی را «خطرناک» دانست و گفت: «چنین مواضعی منجر به ایجاد فتنه و تهدید امنیت در منطقه می‌شود.» سعد حریری، با اشاره به انتشار یادداشت وزیر امور خارجه ایران در روزنامه «نیویورک تایمز» افزود: «ظریف با استفاده از رسانه آمریکایی، دولت و ملت آمریکا را علیه عربستان می‌شوراند. از منابر شیطان بزرگ از دید مسئولان ایرانی برای ارائه نظرات شیطانی استفاده شده است.»
 
ناسزا گفتن زائر مصری در رمی جمره

* آمنه، زائر 45 ساله مصری در هنگام رمی جمره عقبه در منا به جای شیطان، با عبارات تندی فردی که معلوم نبود کیست را لعن می‌کرد و به او ناسزا می‌گفت. به نوشته روزنامه عکاظ، وی در جواب کسانی که از او پرسیدند از چه کسی ناراحت است، سکوت کرد ولی یکی از نزدیکانش گفت این خانم از همسرش ناراحت است و چون شوهرش او را اذیت می‌کند، به حج آمده تا از شر او خلاص شود.
* مردی که برای گروه تروریستی القاعده نیرو جذب می‌کرد، به یک پژوهشگر ضد افراط‌گرائی تبدیل و در دانشگاه جرج واشنگتن مشغول کار شد. جسی نورتون، در سال 1389 پس از فرار به مغرب دستگیر و یکسال و نیم قبل از زندان آزاد شد. به گزارش «المرصد» وی که به دلیل تهدید کردن یک کاریکاتوریست به قتل در آمریکا دستگیر شده بود، در دوران بازداشت، اطلاعات فرهنگی و ارتباطات گسترده او توجه اف بی‌آی را جلب کرد و به همکاری دو طرف انجامید و همین امر موجب کاهش مدت زندان وی از یازده و نیم سال به چهار سال شد و اکنون در برنامه «مبارزه با افراط‌گرائی» با دانشگاه جرج واشنگتن همکاری می‌کند. تریفور آرینسون نویسنده کتاب «کارگاه ترس؛ پشت پرده جنگ ساختگی اف بی‌‌آی با تروریسم» مدعی است نورتون جاسوس اف بی‌‌آی بوده و با یک داستان سرائی به دانشگاه معرفی شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • یک کارشناس بودجه ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    وقتی ردیف بودجه به اصطلاح کمکی موسسه اسرا که مرتضی جوادی مدیر آن است در بودجه سال 95 کشور صددرصد افزایش و به چهار میلیارد تومان مى رسد، امروز دولت ظریفانه ثمرش را از جناب شیخ مرتضیممى چیند. لطفاً جهت صحت مطلب به جدول کمک به موسسات ( فکر می کنم جدول 17) رجوع کنید
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    اینا تا دیدن تو حدیبیه پیامبر کوتاه اومد سریع گفتن بچسبونیمش به برجام
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    واگذاری سرخابی ها هم مصیبتی شده ها
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    حریری نامرد اخه تو در ح تحلیل هستی؟ عرستان بجنگه ببینم جه غلطی می خواد بکنه؟ غرب آسیا ازاین تیره روز تر نخواهد شد
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    هیلاری خودش ضد ایرانیه منتها الان گرفتن چهره مظلوم و جها دوست به نفعشه و الا کی دشمنی های این خانومو با ایران فراموش میکنه؟
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    مگه میشه دو دفترچه بیمه داشت؟ مگه سامانه مرکزی نداری بدونید کیا چه بیمه هایی دارن تا قطع کنید؟
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    ناسزا در حج؟ جل الخالق
  • ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    0 0
    صلح حدیبیه زمینه سازی برای جنگ اینده با کفار نبود چون در اینده اصلا جنگ اتفاق نیفتاد و همان صلح حدیبیه در به راه امدن کفار نقش زیادی داشت و مکه بدون جنگ اشغال شد و یک مسابقه برد _ برد هم بود چون هم مسلمانان مکه را به دست اوردند و هم کفار از کشته شدن نجات یافتند . پس صلح همیشه بهتر از جنگ است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس