رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غرب به وعده‌هایی که داده بود عمل نکرده و برجام دستاوردهایی را که از آن انتظار می‌رفت، محقق نکرده است.

به گزارش مشرق، «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید دیگر بر کسی پوشیده نیست که غرب به تعهداتی که در توافق هسته‌ای داده، عمل نکرده است.

آقای صالحی در مصاحبه با روزنامه گاردین گفت: «همانطور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده، ایران به تعهدات خود پایبند بوده است، اما دیگر برای افکار عمومی روشن شده و بر کسی پوشیده نیست که طرف مقابل واقعا وعده‌هایش را اجرا نکرده: اینکه تحریم‌ها را بردارند و مبادلات بانکی به حالت عادی بازگردد، اینکه مبادلات تسریع شده و روابط اقتصادی گسترش یابد. این‌ها در آن حدی که انتظار داشتیم محقق نشده‌اند.»

وی که برای سخنرانی در نشست انجمن جهانی هسته‌ای به لندن سفر کرده و دیداری هم با «فیلیپ هاموند» وزیر دارایی انگلستان داشته، در مورد مشکلات بانکی که همچنان پابرجاست، می‌گوید: «او (هاموند) گفت که این مسئله در دستور کار آن‌هاست و این مسئله را به نحوی جدی پیگیری کرده‌اند و در تلاش هستند تا به نحوی موانعی را که در مسیر همکاری‌های بانکی با ایران وجود دارد، برطرف کنند.»

آقای صالحی افزود: «برجام می‌تواند یک چارچوب سیاسی و دیپلماتیک برای حل بحران‌های بزرگ بین‌المللی باشد، بنابراین دو طرف باید تماس تلاش خود را انجام داده و این توافق را پابرجا نگه داشته و نگذارند از هم بپاشد.»

معاون رئیس‌جمهور ایران در مصاحبه نسبت به تبعات تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی طرف مقابل برای تغییر مفاد توافق هسته‌ای هم هشدار داد.

وی گفت: «گاه و بیگاه شاهد این هستیم که طرف دیگر درخواست‌هایی مطرح می‌کند که فراتر از برجام هستند. در عین حال، می‌بینیم که طرف دیگر خودش به طور کامل تعهداتی را که داده، مثلا در مورد رابطه بانک‌های بزرگ با ایران، انجام نداده است... طرح درخواست‌های زیاده‌خواهانه، اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.»

آقای صالحی که در جمع خبرنگاران و دانشگاهیان انگلیسی گفته بود ممکن است تغییر دولت در آمریکا اوضاع را برای اجرای برجام دشوارتر کند، به گاردین هم گفته است: «اشاره‌هایی می‌شود مبنی بر اینکه ممکن است توافق را ترک کنند یا آن را بازنویسی کنند یا از سوی دیگر نظارت‌های بیشتر یا زیاده‌خواهی‌هایی را مطرح کنند تا جایی که ایران دلسرد شده و نهایتا (از توافق) کناره‌گیری کند. رهبر معظم ما پیش از این اعلام کرده است که "جمهوری اسلامی یکجانبه توافق را نقض نخواهد کرد،" اما در عین حال رد نمی‌کنم که تهدیداتی وجود دارد که توافق را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن خودداری از اظهار نظر در مورد چشم‌انداز ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا، گفت: «اگر ایالات متحده اقدامی کند که برجام را تضعیف کند، اعتبار سیاسی این کشور زیر سوال می‌رود. تا جایی که می‌دانم، اتحادیه اروپا کاملا (از این توافق) حمایت می‌کند، همین‌طور چینی‌ها، و هندی‌ها و باقی اعضای جامعه بین‌المللی از آن بسیار خرسند هستند.»

آقای صالحی گفت با تمام این احوالات، به نظرش توافق هسته‌ای پابرجا می‌ماند، در عین حال «جهان امن‌تر می‌ماند اگر همزمان با اینکه به فکر صلح هستیم، برای آن تلاش هم بکنیم.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    0 0
    ایران باید همچنان اعتماد سازی کند -خخخخخخ
  • ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    0 0
    کی بود قسم جلاله خورد؟
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    0 0
    از کرامات شیخ ما این است که شیره را چشید و گفت شیرین است. برجام را دولت اعتدال در داخل کشور آفتاب عالم تاب و دوای همه دردها می نامد و همین دولت اعتدال در خارج کشور «بی هیچ نتیجه» (جناب سیف) و یا همین فرمایشات جناب صالحی، »طرف مقابل واقعا وعده‌هایش را اجرا نکرده» می یابد. پیدا کنید پرتقال فروش را :-)
  • مهدی ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    0 0
    داستان برجام : نقل است که روزی طلا فروشی مشاهده میکند که یک نفر نقابدار چند روز مراقب رفت آمدهای او به مغازه میباشد کمی با خود فکر کرد و گفت بگذار ببینم منظورش چیست ، بعد از چند روز نقابدار وارد مغازه میشود و درب را میبندد مغازه دار میگوید بگذار ببینم منظورش چیه ، نقابدار اسلحه میکشه و داد میزنه که بی حرکت دست ها بالا ، طلا فروش باز هم میگوید بگذار ببینم منظورش چیه ، نقابدار با تبری شیشه ویترین رو میشکنه و همچنان عربده میکشه طلافروش باز هم میگه بگذار ببینم منظورش چیه ، نقابدار یک گونی بزرگ به طلا فروش میدهد و میگوید تمام طلاها را داخل گونی بریز طلا فروش در حالی که طلاها را داخل گونی میریخت میگفت بگذار ببینم منظورش چیه پس از اینکه نقابدار تمام پول و طلاهای مرد طلافروش را برداشت رفت طلا فروش به خودش گفت این بابا هرچه دلش خواست گفت و هر کاری کرد همه چی هم برد ولی هرچه فکر میکنم باز هم نفهمیدم که منظورش چی بود !!
  • محمد ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    0 0
    جهان امن تر می ماند اگر آمریکا رو خلع سلاح هساته ای کنیم صالحی! جهان امن تر می ماند بعد از خلع سلاح هسته ای اسرائیل صالحی! صالحی! چقدر کندی صالحی؟ یعنی تو هنوز نفهمیدی که به غرب نمیشه اعتماد کرد صالحی؟ یعنی تو هنوز نگرفتی که کی از صدام حمایت کرد صالحی؟ یعنی تو هنوز نفهمیدی که اسرائیل تخم نجس غربه صالحی؟ یعنی تو نفهمیدی که صبرا و شتیلا رو اسرائیل به دستور غرب قتل عام کرد صالحی؟ جهان چطور امن می ماند صالحی؟ با تحریم و تطمیع ایران به وسیله برجام صالحی؟ منو باش دارم با کی حرف میزنم. آدمی که نصف عمرش رو تو آمریکا گذرونده! چه خبر از رفقای نیویورکی صالحی؟ صالحی؟
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    0 0
    آقای صالحی دیگه دیره اون موقعی که مدام ملت و رسانه ها و رهبری میگفتن آمریکا دبه میکنه نمیشه باهاش مذاکره کرد پاتون رو کرده بودین تو یه کفش که نه و فلان و بیسار حالا بکشید فقط یکسال دیگه تحملتون میکنیم به امید رشد و شکوفایی مجد علم و انرزی هسته ای در ایرن به امید بازگشت اقتدار به ایران
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    0 0
    جناب صالحی!این حرف را سه سال پیش تا حالا همه دلسوزان انقلاب و کشور گفتند و شما آنها را کاسب تحریم نامیدید! حالاکه همه چیز را باخته اید و از جیب مردم الفبای دیپلماسی و سیاست را تمرین کرده اید،تازه می فرمایید :غرب به وعده‌هایی که داده بود عمل نکرده
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    0 0
    از قسم جلاله چه خبر؟
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    0 0
    عمل به وعده ها لابد از نظر کد خدا کم بوده !!!
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    0 0
    آقای صالحی خود کرده را تدبیر نیست
  • ناشناس ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    0 0
    این که از اول مشخص بود که غرب به وعده های خود عمل نخواهد کرد .
  • ناشناس ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    0 0
    برجام ثابت کرد که اعتماد به شیطان بزرگ فرصت سوزی است .
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    0 0
    آقای صالحی فکر نمی کنی دیر متوجه شدی
  • سلامتی ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    مردم فهمیدند چه خبر است دیگر بس است
  • ابوالحسن ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    با سلام یک مثل مهرف است که میگوید هر که تنها به قاضی برود راض برمیگردد جناب دکتر صالحی عزیز ضمن عرض احترام و حسته نباشید استدعا دارد چهارچوب برجامم را که امضا فرموده اید برای مردم بیان کنید تا حقیقت روشن شود و واقعا ما مردم بدانیم که براساس موافقت امضا شده کی مقصر است و حق با کیست اخه گفتن اینکه غربیها سهم بیشتری میخواهند که نمیشود بر کدامین اصول غربیها بخود جرات میهند سهم بیشتری بخواهند تازه از کدام سهم بیشتر میخواهند هیچی برای مردم روشن نیست لطف فرموده روشنگری نمایند . خیر پیش
  • محمد ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    این اقا همونی نیست که واسه برجام قاط زدوشیشه شکست
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    چقدر آقایان باسواد ومسلط به زبان از معجزه برجام وحل مشکلات وخلاصه بیسوادی و ...تیم جلیلی گفته اند اما خداوند مدافع مومنین است بعد از سه سال تازه مشخص شده غرب به وعده های خود عمل نکرده وحق با جلیلی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس