کد خبر 631848
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶

منتقدان از آغاز مذاکرات پیرامون موضوع هسته‌ای موسوم به برجام با اشاره به سابقه بدعهدی غرب و خاصه آمریکا نسبت به تبعات اجرای یک طرفه تعهدات هشدار داده بودند و حالا پس از سه سال صالحی به این نکته اذعان می‌کند که طرف غربی برای اجرای کامل تعهداتش، دائم بهانه تراشی می‌کند.

به گزارش مشرق، کیهان نوشت: علی اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان انرژی اتمی کشورمان عصر پنجشنبه به وقت محلی و در بدو ورود، بنا به درخواست فلیپ هاموند وزیر خزانه‌داری (وزیر خارجه سابق انگلیس) با وی به گفت‌وگو نشست.
 
پس از نهایی شدن برجام قرار بود تا روابط بانک‌های بزرگ با ایران از سرگرفته شود اما این اتفاق در عمل رخ نداد. اگرچه مسئولان آمریکایی در ظاهر بانک‌ها را به مراوده با بانک‌های ایرانی فرا می‌خواندند اما در خفا چیز دیگری اتفاق می‌افتاد. بنابر گزارش روزنامه آلمانی «دویچه‌ ویرتشافت ناخریشتن» بانک‌های آلمانی با توجه به قوانین آمریکایی از مبادلات اقتصادی با ایران خودداری می‌کنند.
 
بانک‌های بزرگ هنوز وارد میدان نشده‌اند
 
از طرف دیگر تمام تعهداتی که ایران در برجام پذیرفته بود اشتهای سیری ناپذیر آمریکا را پر نکرد و آنها برای همکاری بانک‌های بزرگ جهانی موارد جدیدی را مانند توان دفاعی ایران ذکر کردند. این اقدامات سلسله‌وار به خوبی گویای این نکته بود که هدف غرب موضوع هسته‌ای ایران نیست بلکه آنها اصول انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران را نشانه گرفته‌اند.
 
این در حالی بود که سؤال اساسی که در اذهان مردم شکل گرفته و در شبکه‌های اجتماعی نمود یافته بود این بود که چرا حقوق هسته‌ای ما باید کمتر از پاکستان و هند باشد؟
 
صالحی پس از این دیدار که پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: «اگر چه پس از عملیاتی شدن برجام گشایش‌های فراوانی شد و بسیاری از بانکها روابط خود با ایران را از سرگرفتند اما بانکهای بزرگ هنوز وارد میدان نشده‌اند که  به ویژه در این باره با وزیر خزانه داری انگلیس گفت‌وگو شد.»
 
صالحی در مورد این روحیه زیاده‌خواهی غرب و خاصه آمریکا و عدم پایبندی آنها به اصولی که در سازمان‌های به ظاهر بین‌المللی تصویب می‌شود تصریح کرد: «از نظر ما  پذیرفته نیست که کشورهای دارنده فناوری هسته‌ای آن رامنحصر به خود کنند و برای استفاده صلح آمیز دیگر کشورها از آن، مانع تراشی کنند.»
 
آنچه منتقدان می‌گفتند
 
علی اکبر صالحی که برای شرکت در نشست تخصصی سالانه انجمن جهانی هسته‌ای در لندن به سر می‌برد غروب پنجشنبه به وقت محلی با حضور در شورای اروپایی روابط خارجی، رویکردهای جمهوری اسلامی ایران را به ویژه درباره مسائل هسته‌ای برای حاضران تبیین کرد.
 
این در حالی بود که کارشناسان و منتقدان بارها هشدار داده بودند که طبق تجربیات تاریخی و روابطی که ما با آمریکایی‌ها و طرف‌های غربی داشتیم مشخص بود که آنها به تعهدات خود در قبال برنامه جامع و بند‌های این قرارداد پایبند نیستند و از جمله این عهدشکنی می‌توان به ارتباطات جهانی مالی بین بانکی (سوئیفت) اشاره کرد حالا رئیس‌سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نهادهای غربی بر پایبندی ایران به اجرای تعهداتش در چارچوب برجام گفته است: «تاکید داریم طرفهای غربی نیز به تعهداتشان در این زمینه عمل کنند.»
 
صالحی افزود: «از زمان اعلام برنامه جامع اقدام مشترک یا  برجام  تاکنون، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو گزارش منتشر کرد که در هر دوی آنها بر پایبندی ایران به تعهداتش تصریح شده است. »
 
صالحی: طرف غربی برای اجرای تعهداتش بهانه تراشی می‌کند
 
از همان ابتدای توافق، توالی و زمان بندی انجام تعهدات به گونه‌ای طراحی شد که ابتدا ایران باید بیش از 90 درصد تعهدات را به صورت عملی انجام دهد و قلب راکتور اراک را نابود کند، سانتریفیوژهای خود را جمع کند و ذخایر اورانیوم را رقیق سازی‌نماید و پس از راستی‌آزمایی آژانس نوبت به عملی شدن تعهدات غرب می‌رسد و پس از رسیدن به این مرحله دبه‌های غرب و خاصه آمریکا برای عمل به تعهداتشان آغاز شد.
 
در این مرحله نه تنها آمریکا به تعهداتش عمل نکرد بلکه تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران تصویب و پول‌هایی از بانک مرکزی ایران را بلوکه کرد. از قضا علی اکبر صالحی در این سخنرانی به این نکته نیز اشاره کرده است: «تشدید تحریم‌ها علیه ایران را از دیگر سیاست‌های غلط کاخ سفید در گذشته برشمرد»
 
حالا علی اکبر صالحی، رئیس‌سازمان انرژی اتمی ایران در نشست تخصصی سالانه انجمن جهانی هسته‌ای در لندن در گلایه از طرف غربی و همان نکته‌ای که منتقدان برجام مطرح می‌کردند گفته است: «این پذیرفته نیست که یک طرف به طور کامل به تعهداتش عمل کند اما طرف دیگر برای اجرای کامل آن، دائم بهانه‌تراشی کند.»
 
رئیس‌سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان اینکه انتظار به حق ملت ایران اجرای هر چه سریعتر و کامل تعهدات کشورهای غربی در چارچوب برجام است افزود: «باید آنان به تعهدات خود در برداشتن تحریم‌ها به طور کامل عمل کنند تا نتایج این توافق احساس شود.»
رئیس‌سازمان انرژی اتمی در این نشست همچنین با انتقاد از سیاست‌های ستیزجویانه واشنگتن در منطقه، گفت: این رویکرد سبب بروز ناامنی و بی‌ثباتی در جهان  شده است.
 
ماهیت برجام
 
ماهیت برجام از همان ابتدا چیزی فراتر از توقف توان صلح آمیز هسته‌ای ایران بود و این موضوع در بیانیه‌ها و سخنان غربی‌ها پس از برجام آشکار شد.
 
همین اواخر دولت آلمان شرط رابطه با ایران را پذیرش رژیم جعلی صهیونیستی عنوان کرد که این تنها نمونه‌ای از دبه‌های پس از برجام است.
 
مواردی مثل توقف توان دفاعی ایران و عدم حمایت ایران از جریان مقاومت در منطقه نشان از آن دارد که ماهیت برجام تهی کردن نظام از آرمان‌ها و اصول آن است نه موضوع ظاهری هسته ای. سرنوشت برجام از ابتدا برای مردم مشخص بود و همان شد که مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود فرموده بودند که آمریکا غیرقابل اعتماد و دشمن همیشگی جمهوری اسلامی است و چند روز پس از اجرایی شدن برجام وزرای خزانه داری و انرژی آمریکا در مصاحبه‌های متعدد به کشورهایی که قصد سرمایه‌گذاری در ایران را داشتند اخطار دادند و آنها را با تحریم‌های ایران تهدید کردند که همین امر باعث شد کشورهای خارجی به ویژه اروپاییان از سرمایه‌گذاری در ایران پشیمان شوند. اکنون چگونه می‌توان در برابر چنین دشمنی که به تعهدات خود پایبندی ندارد اعتماد کرد و به دنبال تحقق برجام بود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • حسین ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    ایشون بازم میتونه تومجلس جیغو داد کنه
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    صالحی موتجه شده است که برجام اشتباه بزرگی بوده است لکن باید از این ننگنامه اصلاحطلبان تبری بجوید
  • ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    پشیمانی روحانی و صالحی و ظریف و عراقچی و نوبخت و کل دولت روحانی برای ملت ما هسته ای نمیشه
  • غفور ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    باید بدانند که درزندگی شخصی تصمیم گیری نمی کنند مسئله مسئله یک کشور هست ....
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    امیدوارم جسارت عذر خواهی رو داشته باشه و در ضمن اون سوگندی که در مجلس خورد رو کفاره اش رو پرداخت کنه
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    حالا با يك راكتور پر از سيمان چه كنيم؟
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    عزت و اقتدار ملی را در برجام ازدست دادیم . در شرایط فعلی نه سانتریفوژها مچرخند ونه زندگی مردم. در این زمینه هم دولت مقصر است و هم مجلس که در مدت 20 دقیقه پرونده آن را بست. بنظر می رسد دولت درخصوص برجام ،قراردادهای نفتی ،FATFو.......بامردم و منتقدین شفاف صحبت کند .این دورههای ریاست جمهوری تمام می شود وآیندگان واقعیت ها را خواهند نوشت.
  • شناس ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    اونم باهاش بتن بریزیم
  • ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    فکر کنم فضای سبز بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس