مسئولان دولتی‌ که قاطعانه می‌گفتند تحریم‌ها از روز اول اجرا، به صورت یکباره و یکجا لغو می‌شود پس از مدتی بیان کردند طرف مقابل کارشکنی می‌کند و تحریم‌ها تنها روی کاغذ لغو شده است؛ کارشکنی‌هایی که سه سال تلاش دولت را تقریبا تبدیل به هیچ کرد.

چه کسانی وعده لغو یکباره و یکجای تحریم‌ها از روز اول اجرای برجام را دادند؟ + فیلم
سرویس سیاست مشرق - 23 تیرماه سال 1394 بود که خبر نهایی شدن توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی روی خروجی بسیاری از خبرگزاری‌های داخلی و خارجی قرار گرفت. رئیس جمهور در این روز در قاب تلویزیون ظاهر شد و از لغو تمامی تحریم‌ها در روز اجرای برجام سخن گفت. حامیان دولت یازدهم نیز با انتشار این خبر به طور غیرمستقیم مردم را به خیابان‌ها برای برپایی جشن هسته‌ای دعوت کردند و رسانه‌های اصلاح‌طلب ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان را در هیبت قهرمانان تاریخی این مرز و بوم در صفحه‌ اول خود نشان دادند.

اما وعده اصلی دولت در برجام کم کم رنگ باخت. وعده‌ای که این انتظار را به‌وجود آورد که از روز اول اجرای این برنامه تمامی تحریم‌ها لغو شده و گشایش اقتصادی در کشور به‌وجود آید. حالا بعد از گذشت یک سال از تصویب برجام و 6 ماه از اجرای آن هنوز وعده دولت عملیاتی نشده است و حتی کنگره آمریکا با تصویب قعطنامه‌ها و طرح‌های مختلف محدودیت‌های بیشتری را علیه ایران وضع کرده‌ است.

بانک‌های اروپایی نیز هنوز به مانند زمان قبل از برجام عمل کرده و نظام تحریم‌ها هنوز پابرجاست. اما مسئولان دولتی که قاطعانه می‌گفتند تحریم‌ها از روز اول اجرا لغو می‌شود پس از مدتی بیان کردند طرف مقابل کارشکنی می‌کند و تحریم‌ها تنها روی کاغذ لغو شده‌اند. [1]

روحانی: تمام تحریم‌ها حتی تسلیحاتی لغو می‌شوند

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان بعداز ظهر روز سه‌شنبه 23 تیرماه پس از اعلام جمع‌بندی و توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در سالن اجلاس سران با بیان اینکه ماه رمضان همواره ماه خیر و برکت و ماه تقرب مردم به خداوند بوده است، اظهارداشت: امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم تمام تحریم‌ها حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای به صورتی که در قطعنامه بوده لغو می‌شود.

وی افزود: تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق، و حتی تحریم تسلیحاتی نیز کنار گذاشته می‌شود و برای 5 سال نوعی محدودیت ایجاد شده و سپس لغو می‌شود، در زمینه تحریم‌های اشاعه‌ای نیز کالاهای دو منظوره‌ در کمیته‌ای بررسی می‌شود.

رئیس جمهور بیان داشت:‌ روز توافق روزی است که اتحادیه اروپا و آمریکا لغو همه تحریم‌ها را به صراحت اعلام می‌کنند و تصمیم خود را ابراز می‌‌دارند و از آن زمان است که تازه اقدامات ایران آغاز می‌شود.[2]

صالحی: همان روز توافق، قطعنامه‌ها لغو می شود

چه کسانی وعده لغو یکباره و یکجای تحریم‌ها از روز اول اجرای برجام را دادند؟ + فیلمرئیس سازمان انرژی هسته‌ای گفت:‌ ابتدا توافقی حاصل خواهد شد و توافقنامه ای از طرف دو طرف که الزام آور است امضا می شود و همان روز قطعنامه ها لغو می شود و بعد وارد مرحله اجرایی می شود که در آن یک سری اقداماتی وجود دارد که ما باید انجام دهیم و اقداماتی نیز هست که آنها باید انجام دهیم.

وی ادامه داد: اشکالی که پیش می آید اقدامات ما واقعی و عینی است به این معنا که برخی لوله و ماشین آلات را باید برداریم و اقدامات آنها روی ورقه و یکی سری قوانین و مقررات است. ما باید جانب احتیاط را به گونه ای حفظ کنیم که همزمانی و توازن بین این دو برقرار شود زیرا با یک قلم می توان یک جمله را حذف و اضافه کرد، اما وقتی که یک لوله بریده شود، نمی توان آن را به راحتی در همان لحظه به حال اول برگرداند.

صالحی افزود: چگونگی رفع تحریم به لحاظ همزمانی یک مطلب است و مطلب دیگر این است که آنها گفته اند که برخی تحریم ها ممکن است به گونه ای دیگر بماند، نه تحریم های اقتصادی بلکه مثلا تحریم های تسلیحاتی. آنها گفته اند که ممکن است نه در چارچوب قطعنامه بلکه در چارچوب دیگری مثل یک پیوستی بنویسند که برای مدتی تحریم تسلیحاتی پابرجاست که اکنون در خصوص این مسائل همچنان گفتگوادامه دارد تا تمامی ابعاد آنها مشخص شود.[3]

ظریف: همه تحریم‌ها در روز اجرای برجام لغو خواهد شد

چه کسانی وعده لغو یکباره و یکجای تحریم‌ها از روز اول اجرای برجام را دادند؟ + فیلممحمد جواد ظریف که شنبه 26 دیماه سال 1394 به جهت اعلام آغاز روز اجرای برجام به وین رفته بود در بدو ورود به فرودگاه گفت: « ما فکر مي کنيم که اجراي برجام يک فرصت بسيار خوبي براي مردم ايران است که از آن طريق همه قطعنامه‌هاي ظالمانه شوراي امنيت و همه قطعنامه هاي شوراي حکام اژانس بين المللي انرژي اتمي پايان يابد و رسما لغو شود. همه تحريم هاي ظالمانه اي که بخاطر موضوع هسته اي ايران اعمال شده است، انشاء الله امروز لغو خواهد شد و کنار گذاشته خواهد شد و اين يک روز بسيار خوبي براي مردم ايران است.»[4]

{$sepehr_media_1687812_400_300}

عراقچی: تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته‌ای، از روز اجرای توافق لغو می‌شود

چه کسانی وعده لغو یکباره و یکجای تحریم‌ها از روز اول اجرای برجام را دادند؟ + فیلمسید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: در روز اجرای توافق تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ما همگی رفع خواهد شد یعنی روزی که توافق اجرا شود همان روز اعلام خواهد شد که همه تحریم‌های اقتصادی و مالی در همه حوزه‌هایی که در چارچوب هسته‌ای علیه ما وضع شده است، لغو خواهد شد.

وی تحریم‌های نفتی، گاز، پتروشیمی، بانکی، مالی، بیمه،‌ کشتیرانی، طلا و ریال را بخشی از فهرست‌های تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای برشمرد که در روز اجرای توافق لغو خواهد شد.

عراقچی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا تا زمانی که تحریم‌ها علیه ما لغو نشده است ما هم تعهداتمان را اجرا نخواهیم کرد؟ تأکید کرد: حتماً‌ همین طور است، ما هم تعهداتمان را تا آن زمان اجرا نخواهیم کرد، مگر مقدماتی که از نظر فنی برای اجرا شدن لازم باشد.[5]

 {$sepehr_media_1687890_400_300}
 

[1] http://parstoday.com/fa/iran-i2242

[2] www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940423000549

[3] http://aftabnews.ir/fa/news/291697

[4]http://www.presstv.ir/DetailFa/2016/01/16/445984/zarif-iran-sanctions-JCPOA-nuclear-deal

[5] http://www.isna.ir/news/94032615468

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 29
  • متحول ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    2 1
    آقای ظریف امروز چه روزیه؟ روز خوبی هست؟ چند وقته کلا سایه تون سنگین شده؟ ستاره سهیل شدید. نیستید؟!
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    4 0
    قضای الهی این چنین بود که برجام باری دیگر گفتمان موسوم به اصلاحات را برای مردم ایران رسوا کند و حقانیت مکتب شریف اصولگرایی و گفتمان انقلاب اسلامی را برای آحاد مردم باری دیگر اثبات نماید.
  • نکونام ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخ
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    1 3
    چاپ که نمی کنی ولی باز هم می گم اگر برجام نبود ، یک قطره صادرات نفت نبود و الان کره شمالی بودیم
  • حسين ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    تعجب مى كنم از اينكه چرا اين طور وعده مى دادند! اولا بالاخره حقيقت برملا مى شد و اين افراد بايد حساب شده تر حرف مى زدند و ثانيا آيا خود ظريف به متن توافق احاطه نداشت كه وعده خارج از توافق به مردم مى دادن؟ كل تحريمها؟
  • مسعود ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    1 0
    امریکایی ها در طول مذاکرات بارها گفته بودند که ما زیر ساخت تحریمهای ایران را حفظ خواهیم کرد اما آقایان میگفتن این حرفهای آنها مصرف داخلی دارد !!
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    حالا که هست چه گلی زده سر مردم یکسری فیَشهای حقوقی شون نجومی پول بیت المال می ره تو جیب این حضرات
  • ناشناس ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    وقتی نفت میفروشیم اما بدلیل لغو نشدن تحریمهای بانکی پولش رو نمی توانیم برداشت کنیم انگار که نمی فروشیم !
  • یک مطلع ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    چه کشکی چه ماستی. بروید بینینم بابا. تحریمها همه به یکباره لغوه شده اما طوری است که ملت نفهمیدند. نه خری آمده و نه خری رفته. همین
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    2 0
    از رکود گذشتیم نگذشتیم، برجام آفتاب تابان بود، نبود. گشایش اقتصادی هست نیست. آقایان تسبیح نیست که خوب بیاد یا بد مملکت هاااا مملکت.
  • نسل اول انقلاب ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    1 0
    رئیس جمهور و تیم مذاکره کننده باید بابت تحمیل خسارت محض برجام به کشور و لغو نشدن تحریمهای ظالمانه از مردم و رهبر معظم انقلاب عذرخواهی نمایند.
  • کامران ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    برجام باعث کاهش قیمت نفت شد و در عرض 2 سال کشور 50 میلیارد دلار از این بابت متضرر شد.
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    دولت چند گل لایی خورده ادعای پیروزی هم میکنه
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    برجام برجام که میگفتن این بود!؟
  • ناشناس ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    برجام بار دیگر ثابت کرد که اعتماد به شیطان بزرگ فرصت سوزی است .
  • كامبيز ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    يكدفعه بخود همه جور مدال دادند ! هر چند كه تحريم ها هنوز پا بر جاست ! تمام بساط روحاني و غيره بمانند شبنم خشك بي مرطوب است كه با آفتاب سوزان(اصولگران شجاع و غير تو خالي) به ارشيو انقلاب اسلامي خواهد پيوست :)
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    بعضی در داخل به این موضوع کمک کردند و در روز اول اجرای برجام روی بعضی چیزها برای اولین بار از زبان عبری استفاده کردند!!
  • جواد ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    خدا لعنت کند کسانی را که برجامچای را به ملت تحمیل کردند و قلب رآکتور اراک را با بتن پر کردند.
  • پسری از خطه ی آذربایجان ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    واقعا آدم خیلی غصه میخوره این همه زحمت و هزینه هیچ؟برجام داره ما رو خفه میکنه خدایی جمعش کنید بره پی کارش برچام مرجام نخواستیم
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    آقای رئیس جمهور آنهایی را که گفتی بروند با بخاری خودشان را گرم کنند حالا با چی خودشان را گرم کنند؟؟ آیا حق داشتند نگران باشند یا هنوز هم حرف از پیروزی می زنید؟؟؟؟؟؟؟ آقای رئیس جمهور .....
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    آقای ظریف که امیرکبیر و مصدق عصر بودند چی شد آقااااا؟
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 2
    میزان رای ملت است. روحانی حمایتت میکنیم.
  • سیمرغ ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    بنده بعید می دانم مردمی که به روحانی رای داده بودند هنوز هوشیار شده باشند و قبول کرده باشند که آمریکا غیرقابل اعتماد است.
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    برجام خفت میکنه؟؟؟ خخخخخ از اون حرفا بودا
  • حسین ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    بعد از ۳۷ سال بعضیها هنوز آمریکا را نشناختن و بعد از صدها بار گزیده شدن باز به اون مار خوش خط و خال اعتماد می‌کنن ، واقعا این بعضیها واجد شرایط داشتن مسئولیت در جمهوری اسلامی هستند ؟ کسی‌ نگفت مذاکره نکنید ، مذاکره بشه ولی‌ اینکه اعتماد کنید به آمریکا بعد بر پایه این اعتماد بیاید وعده و وعید بدید به ملت این بسیار کار اشتباه و بی‌ خردانه‌ای بوده.
  • ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    مقام رهبری به خاطر حرفهای به اصلاح اصلاح طلبان قبول کرد مذاکره کنند ولی نتیجه هیچ شد بی فایده بود ثابت شد که غربیها با اساس این انقلاب مشکل دارن نه افرادش دیگه حرفی نموده غربیها باز از بشت خنجر زدن دروغ گفتن به خودمون متکی باشیم سخنان رهبری از روز اول بیش بینی همه چیزو کرده بود
  • حسن ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    ذهنیتی که تو از کره شمالی داری درست مثل ذهنیت غلطی است که مردم غرب نسبت به ایران دارند ولی واقعیت چیز دیگریست.
  • ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    مصدق بودن که از آمریکاییها رودست خوردن دیگه البته ما همیشه همینقدر خوشبینیم
  • جواد از یزد ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    مشرق جان بسوز مخصوصا حالا که داره نزدیک میشه به انتخابات هر چی میتونی بکوب دولت را ولی بدون اینبار بدجور شکست میخوری!!!!
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 2
    آخه قرار بود آمریکا درس صداقت بده
  • همایون ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    فقط عذر خواهی ؟؟؟؟؟
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    حالا که تحریم سفت سر جاشه فکر کنم باید اون مدال ها و سکه ها رو برگردونن البته اگه تا حالا چنج نکرده باشن
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    بیش باد
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    ای کاش کره شمالی بودیم. کشوری بدون معتاد بدون بیکار بدون بیخانمان بدون دختر فراری بدون ترافیک بدون چاقی و بیماریهای عرصه مدرن بدون هوای آلوده بدون خیابانهای کثیف بدون رشوه و رباخواری بدون اختلاس و... همه این موفقیتها بدون نفت و در سایه انزوا و تحریم. واقعا آیا اگر کشوری در دنیا این مشخصات را داشته باشد نباید بگویید موفقترین حکومت دنیا است؟
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    مرگ بر ملت
  • دکتر ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    نفت با قیمت 30-40 دلار چه سودی برای کشور داشت جز کاهش درآمدهای نفتی حتی نسبت به همان زمان 1 میلیون بشکه!..
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    قیمت جهانی گاز و نفت نسبت به قبل از برجام 1/3 شده الان امریکا رتبه اول تولید گاز دنیا و روسیه رتبه اول نفت دنیا هست....یه عده احمق شرق گرا و غرب گرا هم داخل ایران بازیچه دست غربو شرق شدن.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس