اسناد ویکی‌لیکس می‌گویند میلیونر آمریکایی حامی انقلاب‌های رنگین صدها هزار دلار صرف شکل دادن به پیام پاپ در سفر به آمریکا کرده بود، تا بتواند آراء کاتولیک‌ها را به نفع هیلاری کلینتون تحت تأثیر قرار دهد.

کاتولیک‌ها، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و جرج سوروس
به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، جرج سوروس، میلیاردر «بشردوست» این روزها بسیار پرمشغله است. بر اساس اسناد ویکی‌لیکس، صندوق وی در حدود 650 هزار دلار در سال 2015 خرج کرد تا پیام پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در سفر به آمریکا را تحت تأثیر قرار دهد. هدف تضمین این بود که هیلاری کلینتون به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده خواهد شد. خبرنگاران روسی آشنا با فعالیت‌های سوروس می‌گویند یقینا خبرهای دیگری از وی در راه است. سوروس، که در اروپای شرقی و روسیه به خاطر فعالیت‌های بنیادهای زیرنظرش برای کمک به سرنگونی دولت‌ها از طریق انقلاب‌های رنگین معروف است، هم‌اکنون به شدت درگیر تأثیرگذاری در عرصه سیاست داخلی آمریکا است.

این میلیاردر که از حامیان قدیمی حزب دموکرات است، 24 میلیون دلار در سال 2004، 5.1 میلیون دلار در سال 2008 و 2.8 میلیون دلار در سال 2012 به این حزب کمک مالی کرده است. در سال جاری میلادی، با توجه به اینکه سیاست خارجی «مداخله‌گرای لیبرال» آمریکا توسط افرادی چون برنی ساندرز و دونالد ترامپ تهدید می‌شود، وی 6 میلیون دلار به کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون اختصاص داده است.

اما همانگونه که ایوان شاتوف (Ivan Shatov) از وب‌سایت خبری تحلیلی پولیت‌راشا (PolitRussia) می‌گوید این کمک‌ها احتمالا بخش ناچیزی از تلاش‌های سوروس برای تأثیر گذاشتن بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بوده است.

این ژورنالیست روس می‌گوید سوروس هیچگاه ابایی از تضعیف فرآیند‌های دموکراتیک در کل منطقه اروپای شرقی و در حیات خلوت روسیه نداشته است. فعالیت‌های وی در اوایل دهه 1990 پس از فروپاشی شوروی ابتدا در بلوک سابق شوروی شروع شده و سپس به جمهوری‌های سابق و در نهایت خود روسیه رسید.

شاتوف می‌گوید اما عملیات‌های سوروس بسیار گسترده‌تر بودند. برای مثال، «همه می‌دانند که صندوق‌های وی از رسانه‌های مطلوب واشنگتن در سراسر جهان حمایت مالی می‌کنند.» سازمان‌های غیرانتفاعی و خیریه این میلیونر در فضای پساشوروی گسترش بسیاری یافت تا جایی که روسیه در نوامبر 2015 تصمیم گرفت این نهادها را به عنوان «سازمان‌های نامطلوب»‌ اعلام کرده و از فعالیت‌ بنیادهای سوروس در کشور جلوگیری کند.

علاوه بر این،‌ میلیونر آمریکایی هم‌اکنون تلاش‌های خود را معطوف به انتخابات ریاست جمهوری این کشور کرده است؛ کمپینی که یک سال تا یک سال و اندی به طول می‌انجامد. آخرین نمونه از افشاگری‌های ویکی‌لیکس در ارتباط با عملیات‌های تأثیرگذاری سوروس شامل مکاتبات داخلی «بنیادهای جامعه آزاد»‌ وی است که نشان می‌دهند او تلاش داشته با کمک پاپ فرانسیس بر فرآیند انتخابات تأثیر بگذارد.

بر اساس اسناد ویکی‌لیکس،‌ صندوق سوروس 650 هزار دلار برای تأثیرگذاشتن بر پیام پاپ فرانسیس در سفر سپتامبر 2015 به آمریکا صرف کرده است تا «پارادایم‌ها و اولویت‌های ملی آمریکا در زمان مانده به کمپین انتخابات 2016 ریاست‌جمهوری را تغییر دهد.» هدف نهایی این بود که احتمال پیروزی هیلاری کلینتون، نامزد پیشروی حزب دموکرات، در انتخابات ریاست‌جمهوری با توسل به رأی دهندگان کاتولیک افزایش یابد.

این پول‌ها که به «شبکه ملی پیوکو» (PICO National Network) و بنیاد «ایمان در زندگی عمومی» (Faith in Public Life) پرداخت شده برای ایجاد افکار عمومی و ارائه پیشنهادات از جانب کاتولیک در راستای برنامه‌های حزب دموکرات، و نیز «سازماندهی و ارسال پیام» با استفاده از منابع رسانه‌ای بزرگ صرف شد.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس