کد خبر 628038
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲

یک فعال حقوق بشر بحرینی که اکنون در زندان به سر می برد٬ به دلیل نامه سرگشاده انتقاد آمیزی که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد، توسط حکومت بحرین بار دیگر به انتشار 'شایعات' و اخبار 'دروغ' متهم شد.

 به گزارش مشرق، خبرگزاری آسوشیتدپرس، موسسه حقوق و دمکراسی بحرین خبر اعلام کرد که مقام های بحرینی نبیل رجب فعال حقوق بشر این کشور را به شایعه پراکنی و نشر اکاذیب متهم کرده اند.

رجب از نیمه ماه جون (خرداد) به خاطر انتقاد از جنگ عربستان در یمن و زیر سوال بردن وضعیت بازداشت شدگان در زندان جو بحرین بازداشت شد.

رجب در نامه اش نوشت: من در این زندان تنها نیستم، حدود چهار هزار زندانی سیاسی در بحرین وجود دارند که به لحاظ سرانه جمعیت زندانیان در خاورمیانه بالاترین است.

وی افزود: اینجا کشوری است که در آن مردمی که خواستار دمکراسی شوند ٬ زندانی و شکنجه می شوند و حتی تهدید به مرگ می کنند.

هیچ کس به خاطر نقض حقوق بشری که هزاران نفر را درگیر کرده، مواخذه نمی شود. در سال 2015، به دلیل انتشار چند پست بر روی توییتر، به 'توهین' و 'انتشار شایعات در جریان جنگ' متهم و بازداشت شدم. پس از آن در مقابل فرزندانم تهدید شدم که اگر از فعالیت هایم در زمینه حقوق بشر دست نکشم، به 15 سال حبس محکوم خواهم شد. این تهدید وقتی در ماه ژوئن بازداشت شدم به واقعیت پیوست.

اکنون من علاوه بر این اتهام ها به اتهام جدیدی مبنی بر 'توهین به کشور همسایه' یعنی عربستان متهم شده ام. حتی اتهام جدیدتری نیز پس از مصاحبه با رسانه ها به من وارد شده که انتشار اخبار دروغ نام دارد.

اتهام توهین به عربستان که به من نسبت می دهند، به توییت هایی مربوط می شود که در آن خواستار پایان دادن به جنگ یمن شده بودم؛ جنگی که ائتلاف عربستان که بحرین نیز عضو آن و تحت حمایت آمریکا است، در یمن تشدید کرد. آمریکا از زمان آغاز این جنگ در سال گذشته، مجوز چند میلیارد دلار اسلحه را به عربستان داده است.

رجب در نامه اش افزود: از همان ابتدا مخالف جنگ یمن بودم. رقم کشته شدگان غیرنظامی فاجعه آمیز بود و من با این بحران انسانی که در جریان بود٬ مخالفت کردم و خواستار برقراری صلح شدم. اکنون دارم بهای این مخالفت با جنگ را می پردازم.

وی با اشاره به اتهام هایی که به آزادی خواهان در بحرین نسبت داده شد، از جمله حکم های حبس و توقیف اموال جنبش الوفاق، افزود: سوالم از آقای جان کری این است که آیا این همان متحدی بود که آمریکا می خواست؟ کشوری که مردمش را به خاطر فکر کردن و تحقق حقوق اولیه شان مجازات می کند.

دولت بحرین مرا نه فقط به خاطر اظهاراتم درباره یمن، بلکه به خاطر فعالیت هایم در داخل کشور نیز محکوم کرده است. من به خاطر افشاگری درباره شکنجه صدها نفر در زندان جو در ماه مارس 2015 به توهین به حکومت متهم شدم. آمریکا نیز همین مساله را مطرح کرده است، اما سال قبل با استناد به آن چه 'پیشرفت معنادار در زمینه اصلاحات مربوط به حقوق بشر' نامید، تحریم تسلیحاتی اش را از بحرین برداشت؛ تحریمی که از زمان سرکوب معترضان در سال 2011 اعمال کرده بود.

این فعال بحرینی با اشاره به بیانیه هایی که آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در بحرین صادر می کند، افزود: تا زمانی که واشنگتن مایل به استفاده از نفوذش نباشد، کلمات تاثیری نخواهند داشت. سیاست های آمریکا باعث جسارت بیشتر دولت در بازداشت من و دیگر فعالان حقوق بشر شده است. حمایت بی قید و شرط واشنگتن از عربستان و لغو تحریم تسلیحاتی بحرین٬ تبعات مستقیم بر فعالانی دارد که برای حفظ حقوق و عزتشان در این کشورها تلاش می کنند.

وی در پایان نوشت: دولت اوباما به جای دامن زدن به آتش جنگ در یمن با تامین اسلحه عربستان، باید از نفوذش برای حل و فصل این مناقشه استفاده کند. تلاش برای آزادی صلحجویان و کسانی که می کوشند تا دمکراسی را در منطقه برقرار کنند، می تواند به این هدف کمک کند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس