آن چیزی که حاکمیت بحرین از آن تحت عنوان نقل و انتقالات غیرقانونی منابع مالی مطرح می کرد، وجوهات شرعیه ای است که از سوی شیعیان به مرجع دینی سپرده می شود.

ماجرای اتهام فساد مالی به شیخ «عیسی قاسم» چیست/ دستور برخورد شدیدتر با شیعیان از مراکش
سرویس جهان مشرق - بحرین در هفته‌های اخیر به‌ویژه بعد از اقدام حاکمیت آل خلیفه مبنی بر لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم مرجع دینی ارشد شیعیان در این کشور با موج گسترده ای از خشم مردمی برای لغو این تصمیم مواجه شده است. در همین چارچوب تعداد زیادی از مردم بحرین در برابر منزل شیخ عیسی قاسم تجمع کرده و هر گونه تعرض و هتک حرمت به ایشان را جزو خط قرمز خود معرفی کردند.  
 
این در حالی است که رژیم بحرین نه تنها در برابر مطالبات گسترده مردمی و اعتراضات مجامع حقوق بشر  و دولت های مختلف جلوی این تجاوز آشکار و نقض ملموس حقوق بشر در کشور را نگرفت، بلکه اقدامات خصمانه خود را بر ضد اکثریت شیعه افزایش داد و مدعی شد که شیخ عیسی قاسم را به دلیل فساد مالی در دادگاه محاکمه خواهد کرد.
 
جالب اینجاست که آن چیزی که حاکمیت بحرین از آن تحت عنوان نقل و انتقالات غیرقانونی منابع مالی مطرح می کرد، وجوهات شرعیه ای است که از سوی شیعیان در عمل به یکی از مستحکم ترین مبانی اقتصادی اسلامی یعنی خمس و زکات به مرجع دینی سپرده می شود تا بنا به صلاحدید ایشان در امور عام المنفعه هزینه شود. رژیم آل خلیفه به همین مقدار نیز بسنده نکرد، بلکه نیروهای امنیتی این رژیم به تظاهرات‌کنندگان در حمایت از شیخ عیسی قاسم حمله ور شده و آنها را بازداشت یا زخمی کردند.  
 
مقامات بحرین در این مدت همچنین جمعیت وفاق ملی اسلامی (بزرگ‌ترین جمعیت مخالفان دولت در بحرین) را منحل کرده و اموال آن را مصادره کردند. آنها همچنین محمد صنقور برجسته‌ترین امام‌جمعه بحرین و نبیل رجب فعال حقوق بشر این را بازداشت کرده  و ریحانه موسوی فعال حقوقی را ممنوع الخروج کردند.
 
به این ترتیب می‌توان گفت موج سرکوبگری حاکمیت آل خلیفه به سطح بی‌سابقه‌ای در پنج سال گذشته از انقلاب مردمی بحرین رسیده است. این سرکوب‌ها تا جایی است که مؤسسات بین‌المللی از جمله دفتر بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز این اقدامات را هجمه ای بر ضد آزادی‌های متعدد از سوی حاکمیت بحرین و در چارچوب افزایش فشارها بر شخصیت‌ها و جمعیت‌های اعتدال‌گرا در این کشور توصیف کرد.  
 
رژیم آل خلیفه برای استمرار سرکوبگری خود بر ضد مخالفان بحرینی سعی دارد مخالفان را به طرف‌های خارجی به ویژه ایران مرتبط کند و آنها را به تلاش برای اختلال در امنیت و ثبات کشور متهم نماید، مقامات بحرینی در این رابطه تهران را به مداخله در امور داخلی این کشور متهم می‌کنند. بر کسی پوشیده نیست که این ادعاهای واهی با هدف بسیج افکار عمومی کشورهای سنی و مخالفان محور مقاومت در منطقه و جهان و انحراف آنها از اقدامات سرکوب‌گرایانه بر ضد ملت بحرین و نمادهای ملی و دینی آن دنبال می‌شود، این در حالی است که رژیم منامه تاکنون هیچ سندی دال بر صحت ادعاهای خود به دست نیاورده است.
 
در همین راستا بود که وزارت کشور بحرین دو روز پیش مدعی شد که یک گروه تروریستی مرتبط با ایران متشکل از پنج نفر را که برای اجرای حملات در بحرین برنامه‌ریزی می‌کردند، بازداشت کرده است. مشخص است که طرح این ادعا برای جلب احساسات و عواطف و افکار عمومی و انحراف آن از واقعیت سرکوب‌های انجام شده بر ضد ملت بحرین صورت می‌گیرد تا فشارهای موجود بر ضد این رژیم کاهش پیدا کند.  
 
بر کسی پوشیده نیست که رژیم ضعیفی مانند بحرین بدون پشتیبانی و حمایت قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی قادر به ادامه تجاوزات و سرکوبگری های خود نیست. آمریکا و کشورهای اروپایی به همراه محافل بین‌المللی گرچه ژست کشورهای بی‌طرف به خود گرفته و با صدور بیانیه‌هایی سرکوبگری‌های موجود به عنوان محکوم کرده اند، اما در عمل هیچ اقدامی برای توقف این جنایت‌ها انجام می‌دهند. برخی از این کشورها حتی به کمک آل خلیفه رفته و قراردادهای تسلیحاتی با حاکمیت بحرین امضا کرده اند تا به آنها سلاح هایی برای سرکوب مردم بفروشند.  
 
سرسخت‌ترین طرفدار بحرین اما عربستان است. شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین اخیرا به مراکش رفت تا با ملک سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان که در تعطیلات به سر می برد، دیدار کند.
 
ماجرای اتهام فساد مالی به شیخ «عیسی قاسم» چیست/ دستور برخورد شدیدتر با شیعیان از مراکش 
بوسه محمد بن سلمان بر پیشانی شاه بحرین در حاشیه دیدار مراکش
 
این دیدار که در چارچوب حمایت عربستان از سرکوبگری های موجود در بحرین صورت می گیرد با فضایی محبت آمیز همراه بود و دو دیکتاتور همبستگی خود را در این نشست اعلام کردند. در جریان این دیدار، محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان، ابراهیم العساف، وزیر دارایی، عبدالعزیز خوجه، سفیر عربستان در مراکش، عبدالرحمن البنیان، رئیس ستاد مشترک عربستان و عقلا العقلا، رئیس دیوان پادشاهی سعودی حضور داشتند.محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان در این نشست که با ضیافت نهار همراه شد، در اقدامی تبلیغاتی پیشانی دیکتاتور بحرینی را بوسید.  
 
رژیم آل خلیفه با حمایت مطلق عربستان سعودی به سرکوب مخالفان مسالمت آمیز خود و زندانی و سلب تابعیت‌ان ها ادامه می دهد. این رژیم در هفته های اخیر اقدامات سرکوبگرایانه خود را به اوج رسانده و تبعیض فرقه ای و ظلم بر ضد شهروندان را افزایش داده اند. آنها هر روحانی دینی مخالف با رویکردهای عناصر خاندان حاکم را بازداشت کرده  دیکتاتورهای بحرین  همچنین محدودیت هایی در برپایی نماز عید فطر در بحرین اعمال کردند.  
 
در این شرایط اسفناک روحانیون بحرینی بیانیه ای را منتشر و در آن تاکید کردند که شیعیان در بحرین به صورت رسمی مورد هدف قرار دارند. آنها در این بیانیه اقدامات مدیریت اوقاف جعفری را محکوم و تاکید کردند که این اداره رسمی از سوی حاکمیت بحرین تشکیل شده  و وابسته به اراده آنها است. به همین علت تنها نماینده خودش است و نماینده شیعیان بحرین نیست.  رئیس این نهاد همان کسی است که از جنایت تخریب مساجد توسط نظام دفاع کرد.
 
این بیانیه که از سوی آیت الله شیخ عیسی قاسم و شیخ محمد صالح الربیعی امضا شده، بازداشت شیخ محمد صنقور برجسته ترین امام جمعه بحرین را محکوم کرده و آن را در چارچوب هدف قرار دادن عملی و آشکار نماز جمعه و گفتمان دینی در کشور دانستند.  
 
ماجرای اتهام فساد مالی به شیخ «عیسی قاسم» چیست/ دستور برخورد شدیدتر با شیعیان از مراکش 
 
همچنین حدود 217 تن ا ز روحانیون دینی بیانیه علمای ارشد بحرینی را تایید و تاکید کردند که شیعیان در موجودیت و هویت و اعتقادات خود هدف حمله قرار دارند. آنها خواستار توقف فوری این رویکرد شدند. جوانان انقلابی ائتلاف 14 فوریه نیز حمایت کامل خود از بیانیه آیت الله شیخ عیسی قاسم و علمای ارشد بحرینی را اعلام و تاکید کردند که در کنار روحانیت حضور دارند و این ایستادگی را تکلیف شرعی برای خود می دانند.  
 
ضیاء البحرانی از رهبران ائتلاف 14 فوریه توقف روند هدف قرار گرفتن شیعیان و هویت و اعتقادات آن ها را وظیفه و مسئولیتی همگانی توصیف و بر ضرورت تلاش برای اقدامات تاثیرگذار از سوی تمامی گروه ها برای توقف این روند که مخالف شریعت های آسمانی و قوانین بین المللی و ناقض منشورها و مبانی حقوق بشر است، تاکید کرد.   
 
وی اوضاع در بحرین را بسیار خطرناک خواند و اشاره تلویحی دولت به محاکمه شیخ عیسی قاسم را اقدامی خطرناک و توهین به جایگاه وی دانست و دولت آمریکا را مسئول تبعات این اقدامات دولت بحرین خواند.  
 
این در حالی است که تجمع مردم و حامیان شیخ عیسی قاسم در مقابل منزل این روحانی مبارز که از روز لغو تابعیت ایشان با هدف حفاظت از وی آغاز شده، همچنان ادامه دارد. تعدادی از روحانیون دینی نیز خواستار تقویت این تجمع با حضور مردم بعد از وورد نیروهای پلیس بحرین به منطقه مجاور این تجمع شده اند. انقلابیون بحرینی نگران این موضوع هستند که نیروهای امنیتی برای خالی کردن میدان تحصن و ربودن آیت الله عیسی قاسم دست به عملیات امنیتی بزنند.  
 
این در حالی است که سازمان عفو بین المللی در سکوت مجامع رسمی بین المللی با صدور بیانیه ای تصمیم آل خلیفه مبنی بر انحلال جمعیت الوفاق بحرین را به مثابه تجاوز علیه آزادی بیان و حق برگزاری تجمع دانست.  این بیانیه می افزاید: مقامات بحرین تاکنون دلیل معتبری که نشان دهد جمعیت الوفاق از چارچوب خود به عنوان یک جنبش مخالف مسالمت آمیز تخطی کرده، ارائه نداده اند.
 
عفو بین الملل خاطرنشان کرد: شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق زندانی سیاسی است که بی هیچ دلیلی در بازداشت بسر می برد و به او اتهامات واهی مبنی بر تنفرآفرینی و دعوت مردم به عصیان و شورش و انتقاد از نهادهای دولتی نسبت داده شده است.  
 
ماجرای اتهام فساد مالی به شیخ «عیسی قاسم» چیست/ دستور برخورد شدیدتر با شیعیان از مراکش 
شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق 
 
در این بیانیه تاکید شده است: تشویق مردم به برگزاری تحصن های صلح آمیز و انتقاد مسالمت آمیز از مقامات و قوانین بحرین و دعوت جامعه بین الملل جهت ایفای یک نقش فعال به منظور دستیابی به اصلاحات واقعی نمی تواند توجیه گر انحلال الوفاق و یا یک گروه مخالف مسالمت آمیز باشد.  
 
اوضاع خطرناک و بسترهای انقلاب در بحرین  
گرچه حمایت‌های بی دریغ سعودی ها از حاکمیت آل خلیفه، آنها را به در پیش گرفتن این روش خطرناک ترغیب کرده است، اما تجمع های دامنه دار مردمی در برابر سرکوبگری های آل خلیفه می تواند افقی خطرناک در برابر آل خلیفه رقم بزند. حاکمیت بحرین از طریق این اقدامات به تجمع کنندگان و افکار عمومی بحرین این رویکرد را می رساند که نه تنها حقوق سیاسی و اجتماعی آنها را هدف قرار داده، بلکه آزادی های دینی آنها را نیز در معرض هدف قرار داده است، بروز این احساس رویکردی خطرناک است که می تواند گرایش های مردم به سمت انقلاب فراگیر را بیشتر کند.  
 
در هر حال به نظر می‌رسد رژیم بحرین روش خطرناکی را در پیش گرفته و باید نسبت به خطرات این اقدامات آگاه شود. ملت بحرین دیگر به دنبال دستیابی به پارلمان آزاد و دولت منتخب نیست، بلکه تنها می خواهد شعائر دینی و اعتقادات و کرامت انسانی خود را به صورت آزادانه احیا کند. اوضاع بحرین در شرایط کنونی اوضاع تاسف باری است که هر اندازه فشارها بر مردم بیشتر شود، احتمال انفجار اوضاع به روی خاندان حاکم افزایش پیدا می کند.
 
ماجرای اتهام فساد مالی به شیخ «عیسی قاسم» چیست/ دستور برخورد شدیدتر با شیعیان از مراکش 
 
بنابراین رژیم بحرین باید بداند که اعتراضات مردمی در نتیجه رفتارهای سیاسی حاکمیت این کشور است و نباید برای الصاق این انقلاب مردمی به کشورها و دولت‌های دیگر بیهوده تلاش کند.
 
رژیم آل خلیفه باید در تحولات منطقه این موضوع را درک کند که سعودی ها برای نجات خود از باتلاق کنونی به طناب فرسوده رژیم صهیونیستی متوسل شدند، در این شرایط چگونه قابل تصور است که حاکمیت آل‌خلیفه بتواند با تکیه مطلق به سیاست های ریاض به سرکوبگری های خود در بحرین ادامه داده و از فوران خشم عمومی مردم در امان باشد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • حسین ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    حاکمان بحرین به وجوهات این روحانی بزرگوار میگن غیر قانونی‌ ، حکام بحرین در اصل اتباع عربستان بودند که مستقیما توسط انگلیس خبیث به حاکمیت بحرین دست پیدا کردند. باید به این حاکمان گفت حکومت شما غیر قانونی‌ هست، دستبرد شما به اموال و منابع بحرین غیر قانونی‌ هست، حضور شما در بحرین غیر قانونی‌ هست ، تعیین سرنوشت ملت بحرین توسط شما غیر قانونیست ، باز کردن پای انگلیس و آمریکا توسط شما در سرزمین بحرین غیر قانونیست ، استقررا هزاران و چه بسا صدها هزار نیروی نظامی انگلیس و آمریکا در بحرین به درخواست شما غیر قانونی‌ هست و ارتباط شما با گروه‌های جنایتکار سلفی و وهابی غیر قانونیست و در یک کلام تمام وجود حکام بحرین غیر قانونی‌ هست و اینها غاصبان این سرزمین هستند.
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    بسترهای انقلاب در بحرین؛ چرا در بخرین این جور کارها می شود انقلاب و در ایران می شود فتنه؟ چون رسانه باید حرف جو حاکم را بزند.
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    داداش جو نده در فتنه اقلیت علیه اکثریت شورش کردن اما در بحرین اقلیت جلوی اکثریتو گرفتن اکثریت میگن ال خلیفه بره ولی اونا با زور خارجیا مث عربستان و امریکا موندنو دارن زور میگن
  • استاد دانشگاه ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    هرگروه مخالف یا موافق اگر موردحمایت امریکا وانگلیس واسرائیل باشه ،واسلام انقلابی استکبارستیز راقبول نداشته باشه وازمقاومت منطقه اعم از فلسطین ولبنان وعراق و..حمایت نکنه فتنه گراست .این سه نکته شاخص تشخیص اهل فتنه ازدیگران است
  • رضافتاحی ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    0 0
    خدایا بخاطرکسانی که مظلومانه در بحرین عراق سوریه لبنان وهر جای دیگری کشته ویا زندانی میشوند ظهور حضرت حجت امام زمان(عج)راهرچه زودتر برسان آمین یا رب العالمین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس