کد خبر 627299
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه با اعلام اینکه سومین نیروگاه هسته ای در راه است، از تلاشهای کشورش برای تولید سوخت اتمی خبر داد. او در حالی از طرح نیروگاه سوم می گوید که هنوز اولین نیروگاه هسته ای ترکیه توسط روسیه در حال ساخت می باشد.

به گزارش مشرق، 'برات آلبایراک' که رجب طیب اردوغان را در سفر به چین برای شرکت در نشست سران گروه 20 در شهر هانگژو همراهی می کند، این مطلب را به دنبال انعقاد چند سند همکاری با همتای چینی خود در زمینه انرژی هسته ای، انرژی ذغال سنگ، انرژیهای تجدید پذیر اعلام کرد.

آلبایراک با تاکید بر اینکه ترکیه از سال 1956 میلادی رویای انرژی هسته ای را دارد و در حالی که انرژی هسته ای برای دنیا حلال بوده برای ترکیه تحریم شده است، گفت: ترکیه برای تولید انرژی هسته ای عزم راسخ دارد و طرح احداث نیروگاه سوم نیز در راه است.

وزیر انرژی ترکیه با تاکید بر اهمیت راهبردی تامین زیرساخت اورانیوم انرژی هسته ای، گفت: ترکیه در معادن سورگون در نزدیکی استان یوزگات در 250 کیلومتری شرق آنکارا ذخایر اورانیوم در حدود 6-5 هزار تن وجود دارد که می تواند سوخت هسته ای ترکیه در یک دوره 30-20 ساله را تامین کند. این معدن فعلا از سوی یک شرکت خارجی بهره برداری می شود. با دسترسی ترکیه به فناوری هسته ای، زیرساخت طبیعی آن موجود است و با تامین فناوری غنی سازی، می تواند در داخل و یا با همکاری یک کشور خارجی نسبت به تامین سوخت هسته ای اقدام کند.

او در خصوص توسعه مناسبات و همکاریهای کشورش با چین گفت: کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری ترکیه و چین هفت است که برگزار نشده و وی در دولت آنکارا به عنوان رئیس طرف ترک کمیسیون مشترک انتخاب شده است و در مذاکرات خود با همتای چینی تصمیم گرفته شد تا با احیای این مکانیسم، در ماه نوامبر سال جاری نشست آن در آنکارا برگزار شود.

وزیر انرژی ترکیه در حالی از طرح ساخت سومین نیروگاه هسته ای سخن می گوید که هنوز ساخت اولین نیروگاه هسته ای این کشور در مراحل مقدماتی خود است.
ترکیه طی قراردادی ساخت اولین نیروگاه هسته ای خود را به روسیه واگذار کرده است. ترکیه برای احداث این نیروگاه سرمایه گذاری نمی کند و تمامی نیروگاه توسط روسها ساخته و راه اندازی خواهد شد.

روسیه با 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این نیروگاه برق تولیدی را به ترکیه خواهد فروخت و بعداز یک دوره بهره برداری، این نیروگاه را به ترکیه واگذار خواهد کرد.

کارشناسان انرژی با اشاره به اینکه 100 درصد سهام شرکت سهامی نیروگاه هسته ای آک کویو متعلق به روسیه است، می گویند در این راستا روسیه اختیار دارد که بخشی از سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کند.

قرارداد احداث نیروگاه هسته ای در سال 2010 میلادی منعقد شده است. روسیه قرار است در مجموع چهار رآکتور اتمی به ظرفیت تولید 4800 مگاوات در آک کویو احداث کرده و حداکثر تا 2023 میلادی این نیروگاه را راه اندازی کند.

اقدام ترکیه در 24 نوامبر سال گذشته در سرنگونی جنگنده روسیه در مرز سوریه با ادعای اینکه حریم هوایی این کشور را نقض کرده است، روابط آنکارا – مسکو را که در سطح بسیار خوبی در حال توسعه بود، به شدت تحت تاثیر قرار داد و روسیه یک سری اقدامات تنبیهی در خصوص ترکیه به اجرا گذاشت. اما در خرداد ماه گذشته اردوغان با ارسال نامه ای به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خواستار عادی سازی روابط شد. در این راستا اولین دیدار رهبران دو کشور در 19 مرداد ماه گذشته در سن پیترزبورگ روسیه و دومین دیدار نیز شب گذشته در حاشیه نشست سران جی 20 انجام شد.

ترکیه دومین نیروگاه را نیز می خواهد در بندر سینوپ واقع در کناره دریای سیاه با همکاری ژاپن و فرانسه بسازد که هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.

ترکیه در حالی برای دسترسی به انرژی هسته ای تلاش می کند که در 60 سال گذشته برغم قرار گرفتن در اردوگاه غرب و هم پیمانی با ناتو، نتوانسته است رضایت آن کشورها را برای استفاده از فناوری هسته ای جلب کند.

اظهارات وزیر انرژی ترکیه در چین و به دنبال انعقاد اسناد همکاری در انرژی بین دو کشور حکایت از آن دارد که آنکارا می خواهد بعداز روسیه دومین شریک هسته ای ترکیه، چین باشد.
ترکیه که در تامین انرژی به شدت به خارج وابسته است، به تولید انرژی از منابع داخلی و ایجاد تنوع در منابع تامین انرژی در دوره حزب حاکم آک اهمیت ویژه ای قائل شده است و می خواهد در سال 2023 میلادی مصادف با صدمین سال تاسیس جمهوری، 20 درصد انرژی کشور را از نیروگاههای هسته ای تامین کند. اما با توجه به روند کند کنونی پیش بینی نمی شود در مدت تعیین شده به این میزان تولید داخلی دسترسی پیدا کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 1
    رویای..الحاق به اروپا ..رویای امپراتوری عثمانی ..رویای انرژی اتمی و رویای تجزیه همسایگان ....چقدر رویا دارن این عثمانی ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس