در پی موضع‌گیری‌های اخیر مقامات دولتی آلمان در زمینه «نسل‌کشی» ارامنه، احتمال اینکه نمایندگان پارلمان آلمان ماه آینده در سفر به ترکیه، از پایگاه هوایی اینجرلیک دیداری داشته باشند، بیشتر شد.

 به گزارش مشرق، اعلام موضع اخیر دولت آلمان در زمینه تصویب به رسمیت‌شناختن «نسل‌کشی‌» ارامنه در پارلمان این کشور، تغییراتی را در روابط آنکارا- برلین به دنبال خواهد داشت و انتظار می‌‌رود که نمایندگان پارلمان آلمان 4 اکتبر (13 مهرماه) از پایگاه هوایی اینجرلیک در ترکیه بازدید کنند.

«راینر آرنولد» سخنگوی امور دفاعی فراکسیون سوسیال‌دموکرات در این مورد به نشریه آلمانی «اشپیگل» گفت: «نشانه‌هایی مبنی بر انجام این سفر وجود دارد من امیدوارم که در هفته آتی با دولت ترکیه به توافقی برسیم  و دولت امیدوار است که این مشکل حل شود.»

پس از اینکه دوم ژوئن (13 خرداد) پارلمان آلمان به رسمیت شناختن «نسل‌کشی» ارامنه در دوران عثمانی رای مثبت داد. ترکیه ضمن انتقاد شدید از این اقدام از سفر نمایندگان پارلمان آلمان به پایگاه اینجرلیک جلوگیری کرد. از این پایگاه برای حملات ائتلاف آمریکایی ضد داعش استفاده می‌شود و هواپیماهای تورنادوی آلمان هم در این پایگاه مستقر هستند. روز گذشته «اشتفان‌زایبرت» سخنگوی دولت آلمان و پیش از وی «فرانک‌ والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان اعلام کردند که اگر چه پارلمان در تصمیم‌گیری‌های خود آزاد است اما این اقدام برای دولت الزام‌آور نیست.

ترکیه از واکنش اخیر مقامات دولتی آلمان استقبال کرد و «رفیق سوگوکوگلو» سخنگوی سفارت ترکیه گفت که کشورش شاهد تحرکات مثبتی است.

نمایندگان پارلمان آلمان برای سفر به ترکیه برنامه منسجمی دارند. آرنولد گفت: «ما می خواهیم در گروهی 7 نفره به ترکیه برویم. 3 نماینده از احزاب سوسیال‌مسیحی و دموکرات‌مسیحی، 2 نفر از سوسیال‌دموکرات‌ها و یک نفر هم از سبز و چپها در این سفر حضور خواهند داشت.علاوه بر اینجرلیک، ما قصد داریم که از مقر اصلی ناتو در ازمیر هم بازدید کنیم. در این مورد مذاکرات با نمایندگان پارلمان و نمایندگانی از وزارت دفاع این کشور در جریان است. اما هنوز نهایی نشده است.»

ایروان می‌گوید از سال 1915، دولت عثمانی به صورتی سازمان‌یافته به کشتار اندیشمندان ارمنی روی آورده و صدها هزار نفر از ارامنه را از اراضی خود را کوچانده است. به ادعای ارمنستان، در جریان این کوچ اجباری بیش از 1.5 میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند.

کشتار ارامنه اصلی‌ترین دلیل تخاصم میان ایروان و آنکارا است. ارمنستان تلاش می‌کند تا کشورها و مجامع بین‌المللی را متقاعد کند که آن حادثه را به عنوان یک «نسل‌کشی» نظام‌مند به رسمیت بشناسند. در مقابل ترکیه می‌گوید از کشته شمار زیادی از ارامنه در  دوران جنگ جهانی اول و پس از آن متأسف است، اما این مسئله را نسل‌کشی نمی‌داند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس