کد خبر 627017
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶

۳۰ نفر ازنمایندگان در نامه به هیات رئیسه مجلس خواستار برکناری مطهری از نائب رئیسی مجلس شدندو طبق قانون بایداین درخواست درهیات رسیدگی به اعتراضات بررسی شده ودر موردتعلیق مطهری تصمیم گیری شود.

به گزارش مشرق، پس از انتشار نامه علی مطهری در خصوص فایل صوتی آیت الله منتظری به وزیر دادگستری و ایجاد شائبه هایی در خصوص مجازات منافقین در سال ۶۷ نمایندگان در صحن علنی مجلس نسبت به اظهارات وی اعتراض کردند.

گام اول؛ نامه وکلای ملت به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان

محسن کوهکن عضو فراکسیون ولایت مجلس اولین فردی بود که یکشنبه گذشته به مطهری در صحن علنی با اعلام تذکری اعتراض کرد. وی اعلام کرد اظهارات مطهری از جایگاه نائب رئیس مجلس، مجلس شورای اسلامی را زیر سئوال می برد و وی شان نائب رئیسی خود را رعایت نکرده است، تعداد زیادی از نمایندگان نیز از کوهکن حمایت کردند اما مطهری که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت به جای اعلام وارد بودن یا وارد نبودن اعتراض اقدام به توجیه نامه خود نموده و کوهکن را متهم به اعتراض بدون اطلاع داشتن از جزئیات نامه کرد.

پس از این اقدام مطهری تعداد ۳۰ نفر از نمایندگان از این رفتار نائب رئیس مجلس به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کردند. اما هیات نظارت اعلام کرد بررسی این موضوع در مورد رفتار خلاف شان نائب رئیس مجلس جزو وظایف قانونی این هیات نیست.

روز سه شنبه علی لاریجانی رئیس مجلس برای افتتاح چند پروژه در سفر استانی حضور داشت بنابراین مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس اداره جلسه را برعهده گرفت اما برخلاف ۱۲ سال اخیر که همیشه حدود ساعت ۱۰ جای ریاست جلسه عوض می شود و ناب رئیس دوم اداره جلسه را برعهده می گیرد روز سه شنبه پزشکیان به تنهایی بیش از ۴ ساعت اداره جلسه را در شرایطی برعهده گرفت که مطهری هم در صحن حضور داشت و می توانست جلسه را اداره کند. روز سه شنبه و چهارشنبه هم مطهری در جایگاه ریاست جلسه حضور نیافت.

روز سه شنبه نیز سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس به رفتار علی مطهری نائب رئیس مجلس اعتراض کرد اما مطهری با اعلام تذکر ماده ۷۵ آیین نامه داخلی در پاسخ به نقوی حسینی وی را متهم به سیاسی کاری کرد.

گام دوم؛ در خواست ۳۰ نماینده برای تشکیل هیأت رسیدگی به اعتراضات برای تعلیق حضور مطهری در هیات رئیسه مجلس

در پی این اقدام مطهری ۳۰ نفر از نمایندگان در نامه ای به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی طبق ماده ۲۵ و ۲۶ آیین نامه داخلی مجلس اعلام کردند علی مطهری  صلاحیت مسئولیت نائب رئیسی خانه ملت را ندارد و باید از این جایگاه عزل شود.

 طبق ماده ۲۵ آیین نامه داخلی مجلس، رئیس مجلس و سایر اعضای هیأت رئیسه در مورد انجام وظایف محوله در این آیین‌ نامه در برابر مجلس مسئولیت مشترک دارند.

فرایند بررسی شکایت نمایندگان در هیات رسیدگی به اعتراضات

علاوه بر این طبق ماده ۲۶ آیین نامه داخلی مجلس هر گاه نمایندگان به کیفیت اداره جلسات یا سایر امور مجلس و نحوه ایفای وظایف رئیس یا سایر اعضای هیأت رئیسه معترض باشند، می‌ توانند طی تقاضای کتبی با امضای حداقل بیست و پنج نفر و یا به‌ درخواست کمیسیون تدوین آیین‌ نامه داخلی مجلس، تشکیل هیأت رسیدگی به اعتراضات، مرکب از رؤسای کمیسیون‌های تخصصی و اعضای کمیسیون تدوین آیین‌ نامه داخلی مجلس را درخواست نمایند.

کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مکلف است ظرف سه روز نسبت به تشکیل هیأت رسیدگی به اعتراضات، اقدام نماید. هیأت اخیر مکلف است ظرف ده روز با حضور سه نفر از منتخبین معترضین، به موضوع رسیدگی نماید. در صورتی که اکثریت اعضای هیأت رأی بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند عضویت وی در هیأت رئیسه تعلیق می‌ گردد.

گزارش هیأت در این باره در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار می‌ گیرد و در اولین جلسه علنی مجلس بدون بحث به رأی‌ گیری گذاشته می‌ شود. درصورت رد عدم صلاحیت، عضو مزبور به کار خود ادامه خواهد داد و درغیر این‌ صورت از سمت خود مستعفی شناخته می‌ شود و حق شرکت در انتخابات مجدد آن دوره را ندارد.

تبصره ۱- هیأت رسیدگی کننده به اعتراض، در ابتدای نخستین جلسه خود هیأت رئیسه‌ ای را وفق مقررات مربوط به انتخاب هیأت رئیسه کمیسیون‌ها، انتخاب می‌ نمایند. جلسات هیأت با حضور سه چهارم اعضاء رسمیت می ‌یابد و مناط اعتبار تصمیمات آن، رأی اکثریت مطلق حاضران می ‌باشد.

تبصره ۲- نمایندگان معترض و اعضای مورد اعتراض هیأت رئیسه مجلس، حق رأی در جلسه هیأت رسیدگی‌کننده به اعتراضات را ندارند.

تبصره ۳- رسیدگی فوق مانع از انجام وظایف قانونی کمیسیون اصل نودم (۹۰) قانون اساسی نسبت به طرز کار مجلس نخواهد بود و نمایندگان می ‌توانند از آن طریق نیز نسبت به عملکرد هیأت رئیسه نظارت و پیگیری نمایند.

تبصره ۴- نحوه رسیدگی به اعتراض در مورد ایفای وظایف رئیس کمیسیون اصل نودم (۹۰) قانون اساسی و نیز رئیس و دادستان دیوان محاسبات و همچنین سایر نمایندگان مجلس که با رأی مجلس انتخاب می‌شوند ولی در این آیین‌نامه برای رسیدگی به اعتراض در مورد ایفای وظایف آنان روشی مشخص نشده است طبق این ماده است.

تبصره ۵- چنانچه ده نفر از نمایندگان به عملکرد هریک از نمایندگان منتخب مجلس در هیأت‌ها، مجامع و شوراهای غیر استانی و غیر شهرستانی معترض باشند، طبق این ماده به عملکرد آنان رسیدگی می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 50
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    بابا این بنده خدا رو ول کنید. برید فاطمه حسینی رو از مجلس بندازید بیرون
  • هم میهن ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    خداوند آقای مطهری را برای این ملت حفظ کند . ایشان تنهاکسی است که از دل ملت حرف حق را میزند هرچند که به مزاق عده ای تمامیت خواه خوش نیاید.
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    انشاء الله والمنه
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    سایت لجن و مسخره
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    درود بر مطهری شیر پاک خورده
  • علی ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    مرگ بر منافق و حامی‌اش ننگ بر کسانی که حرفاشون فقط خوشایند اجنبی‌هاست
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    جناب هم میهن یا خودت از اعضای منافقین هستی یا یک جورایی می خواهی از این بابا دفاع کنی؟اقای محترم این اقاچیزهایی رو گفته که کاملا اشتباه اولاهرگونه فرصت دهی به منافقین باعث ایجادخسارت بیشتر به کشور میشه که قبلا هم این فرصت داده شد ولی اینها تعدادزیادی از هم وطنانمون به شهادت رسوندن دوما فکر نکنیدکه امام ره از جریانات بی خبربودندبلکه نسبت به خیلی ازمسئولین به جامعه و اطرافشون مشرف بودندمانند امام ره مقام معظم رهبری نیز به تمام امور مشرف هستندکه حتی از کوچکترین مسائل کشور اطلاع دارند.سوما این اقا با این نامه داره از منافقین حمایت میکنه درنامه اومده که اگردر انجام کارها قصور و کوتاهی صورت گرفته و به کسی ظلم شده ... این یعنی منافقین مظلوم بودن و بهشون ظلم شده اگه فردی خیانتی مرتکب شده ولو نادم هم شده باشه بازهم باید به سزای خیانتی که کرده برسه چرا چون کشور دچار خسران شده.سزای خائن مرگه حالا هرکی میخوادباشه.
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    مثل اینکه خیلی سوختگیت شدید بوده؟آب بیارم؟این بدون سزای خیانت به کشور مرگه مرگ
  • ناشناس ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    نه داریم به سمت ناکجاآباد میریم خدا فقط رحمی بر ما بکند
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    مطهري وقت نداشت براي درد مردم ازفيشهاي حقوقي به كسي نامه بنويسه حالا دفاع ازحق منافقين كه١٩٠٠٠نفرراكشتندوفجيعانه هزاران نفررامثل داعش شكم جه كردند نامه نگاري ميكنند؟!
  • یک فرزند شهید ترور منافقین ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    علی مطهری ظاهرا فراموش کرده چه کسانی پدر بزرگوارش را شهید کردند ... ظاهرا فراموش کرده منافقین چه جنایاتی و چه کشتاری در کشور انجام دادند ... ظاهرا فراموش کرده که اینها به کودکان شیرخواره و زنان هم رحم نمی کردند ... حال سوال اینجاست که چرا از همه حرفهای علی مطهری اسرائیل و آمریکا خوشحال میشن و تاییدش می کنن ؟! و چرا اینقدر بین صحبت‌هایی این پسر با سخنرانیهای پدر شهیدش که هم صوتیش وجود داره و هم تصویریش تناقض هست ؟
  • منصور ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    ایشون نبایدبه مجلس بیاد
  • امیر ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    نه باید به امثال م.ک -ح.م- ر.ح و..... رای میدادند که حتی در برابر مخالفت احمدی نژاد با امر حضرت آقا و خانه نشینی اش هم سکوت کرده بودند در حالیکه داعیه ولایتمداریشان گوش فلک را هم کر کرده بود
  • ناشناس ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    .چرا نميذارين به بعضی پرسشها پاسخ منطقی و مستدل داده بشه تا جوانان نسل سه وچهارآگاه بشن وباديد بازحامي انقلاب بشن.ایشون اصلاً دفاع نکرده. و حرف بجایی زده.
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    مطهری نه غضنفری
  • بی سواط ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    معلومه منافقان تو بازدید کنندگان سایت مشرق زیاد شدن که منفی میدن خخخخخخخخخخخخ عیب نداره بیایین مطلب بخونین شاید خدا براتون فرجی باز کرد سر عقل بیایین
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    ماهواره و دارالزورا دو عامل مهم در رای به بی بصیرت ها و فاسدان این دوران هستش
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    نایب رییس مجلس پشت تریبون داره برای قوه قضایی خط و نشون میکشه باید به دادخواست منافقان رسیدگی بشه این یعنی چی ؟؟؟!!؟؟ یعنی داره برای منافقان تو داخل کشور یک حقی رو باز میکنه اونم حقوقی اخر بی بصیرتی اخر اخرش
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    کسی که از منافقین حمایت میکنه هیئت رئیسه که هیچی از مجلس باید بیرونش کنن چون صلاحیت نمایندگی نداره و اون دختر مدیر.....که اومده حق باباشو از نظام بگیره
  • اسماعیل ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    پسر نوح با بدلن بنشست، خاندان نبوتش گم شد #سگ اصهاب کف چند روزی پی نیکان گرفتو آدم شد.انشاالله خدا به راه راست هدایتشون کنه.
  • Clever ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    پاسخ مستدل و درست به مجهولات خوبه اما جناب علی خان مطهری اگه واقعا دلسوزه و مقاصد سیاسی و فریبکارانه نداره چرا حتی یک اعتراض کوچک از قضیه فیش حقوقی نداشته ؟! حتی یک اعتراض کوچک هم از ضعفهای اقتصادی دولت و عدم حصول نتیجه در قضیه برجام و سه سال رها کردن اقتصاد کشور و چسبیدن به برجام نداشته اینجاست که آدم عاقل باید تردید کنه
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    به امیر ببین! خودت را کمتر مسخره کن.
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    چقدر ما جواب دادیم؟ مگر فرقی دارد؟ مگر قرار است منافق با استدلال قانع شود؟
  • حجت ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    لجن ها همه چیز و همه کس را لجن می بینند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس