نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ضمن تشریح ابعاد منفی و تبعات اجرای توافقFATF، تأکید کردند که نمایندگان قطعا از اجرای چنین توافقاتی که امنیت کشور را به خطر می اندازد، جلوگیری می کند.

به گزارش مشرق، سرویس سیاسی؛ FATF معاهده مقابله با پولشویی و تروریسم؛ نوعی نهادسازی شبه حقوقی از سوی آمریکا و متحدانش برای تشدید فشار علیه بازرسین داخلی با اشغالگری و تروریسم در منطقه است.

این گروه از سال 2008 خطر پولشویی و تامین مالی تروریسم را در ایران هشدار داده و از سال 2010 ایران را در لیست سیاه کشورهایی که خطر بالای پولشویی و تامین مالی تروریسم در نظام بانکی آنها وجود دارد، قرار داد و اقدامات متقابل را علیه این کشورها توصیه کرد.   در این لیست تنها ایران و کره شمالی قرار دارند.

کارگروه اقدام مالی موسوم به نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی، 24 ژوئن 2016 (دو روز پیش) اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن اعلام شده بود محدودیت‌های نظام پولی و مالی ایران از سوی این کارگروه به‌مدت 12 ماه برای بررسی پیشرفت‌های ایران در عملیاتی کردن یک «برنامه اقدام» توافق‌شده بین ایران و این نهاد به حالت تعلیق در آمده است.

حال بعد از گذشت چند ماه کارشناسان و منتقدان این توافق، محورها و ابعاد جدیدی از توافق FATF را مطرح می کنند، موضوعاتی مانند شناختن گروه های مقاومت به عنوان گروه های تروریستی و انتشار مبادلات مالی جمهوری اسلامی، که عملا این مسائل با اصول مختلف قانون اساسی کشورمان مخالف است.

 

عمق استراتژیک ایران نباید تحت تأثیر تعاملات بین المللی قرار گیرد/توافق F.A.T.F مغایر با رویکرد صیانتی است

حشمت الله فلاحت پیشه، با اشاره به موضوعات و ابهامات مطرح شده درباره حضور ایران در توافق F.A.T.F، گفت: قطعا وضعیت جدیدی در شرایط ایران پس از اجرای برجام وجود دارد، به طوری که ایران پس از توافق هسته ای، مناسبات منطقه ای خود را در حال ارتقا در سطح بین المللی است.

حشمت الله فلاحت پیشه

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته جمهوری اسلامی در گذشته نیز نگاه و رویکرد بین المللی داشت، اما در شرایط کنونی و پس از برجام،  مولفه های بین المللی رفتار و اقدام ایران در حال افزایش است و در این مسیر می توان به همکاری های بین المللی ایران در مسائل مختلف به ویژه همکاری با روسیه برای مقابله با تروریسم اشاره کرد.

وی افزود: در شرایط کنونی با توجه به مسائل مطروحه دو سوال قابل طرح است، نخست اینکه آیا همکاری های بین المللی ایران امری مثبت است؟ که به نظر من این مسئله می تواند مفید و مثبت باشد، از طرف دیگر این موضوع مطرح است که با توجه به اینکه در شرایط کنونی ایران جزء کشورهایی است که بیشتری دشمنیها با آن میشود، باید امور و مسائل را با دید و رویکرد صیانتی مورد توجه قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: با توجه به موضوع مطرح شده، قطعا باید هر گونه توافقی که میان ایران با کشورهای دیگر صورت می گیرد، دارای توجیه صیانتی باشد، بنابر این هیچ رفتار بین المللی نباید موجب تضعیف مولفه های امنیتی جمهوری اسلامی شود. البته مولفه های امنیتی ما با مولفه های امنیتی دیگر کشورهای منطقه متفاوت است، زیرا مولفه های ایران در تمام زمینه های امنیتی، خوداتکا است.

وی گفت: از طرف دیگر جمهوری اسلامی درشرایط کنونی دارای واقعیتی مبنی بر عمق استراتژیک است، از این رو اولویت این مسئله بر موضوعات دیگر اهمیت بیشتری دارد، به طورمثال اگر عمق استراتژیک جمهوری اسلامی وجود نداشته باشد، رژیم صهیونیستی برای مقابله و تجاوز به کشورمان وارد عمل می شود. اما چون توان بازدارندگی ایران با توجه به عمق استراتژیکش در منطقه بسیار بالا است، به همین دلیل این موضوعات هیچ زمانی نباید تحت تأثیر تعاملات بین المللی ازجمله توفق های پولشویی قرار گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصریح کرد: به نظر من هدف کشورهای غربی برای انجام توافق های بین المللی با ایران، بازداشتن جمهوری اسلامی از حضور موثر و همچنین اجبار ایران به شکستن برخی مولفه های امنیتی خود است.

 

F.A.T.F؛ توافق محرمانه ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای/F.A.T.F همان روح برجام مورد تأکید آمریکا است

محمدجواد کریمی قدوسی با اشاره به موضوعات و ابهامات مطرح شده درباره حضور ایران در توافق F.A.T.F، گفت: یک سیستمی در دنیا وجود دارد، که عنوان آن مبارزه با پولشویی است ولی این سیستم در دست یک بخش خصوصی بوده که سرمایه این بخش را صهیونیست ها و آمریکایی ها تأمین می کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هدف آن ها در ایجاد سیستم مذکور، رصد اقتصادی کشورها، رصد فعل و انفعالات تجاری، گردش اعتبارات و قراردادهای اقتصادی و ردگیری افراد و جریان هایی است که با منافع نظام سرمایه داری و رژیم صهیونیستی در تعارض است.

وی گفت: بر اساس توافق F.A.T.F، اقتصاد یک کشور توسط این سیستم پالایش میشود و از لحاظ امنیتی نیز تمام افرادی که با سیستم سرمایه داری مخالف هستند، تحت نظارت و کنترل این سیستم قرار می گیرند.

کریمی قدوسی افزود: همان طور که اطلاع دارید، در ایام مذاکرات هسته ای، مسئله ای در رسانه ها مطرح شد که مذاکره کنندگان علاوه بر توافق مذکور، یک توافق جداگانه ای را منعقد کرده اند، البته در آن زمان جزئیات آن مطرح نشد، از این رو در شورای عالی امنیت ملی، ظریف وزیر امور خارجه از رئیس جمهور درخواست می کند که در صورت امکان محورها و جزئیات این توافق را علنی کند.

وی تصریح کرد: مشاهده می کنیم که در سایه توافق F.A.T.F، ایران قرار است که عضو کنوانسیون پالرمو شود، که هدف اصلی این کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته است، البته هدف اصلی غربی ها از تشکیل این سیستم نیز ضربه زدن به حزب الله لبنان بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: البته در شرایط کنونی غربی ها برجام را به مسائلی مانند توافق F.A.T.F گره زده اند و آن ها از آغاز اجرای توافق، بر مسئله لزوم پایبندی ایران به روح برجام تأکید کرده اند که قطعا این روح برجام همان توافق F.A.T.F است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصریح کرد: این توافق ها موجب می شود که در ایران، مقامات و دستگاه ها دچار خود تحریمی نسبت به جریان مقاومت شوند،  یعنی میخواهند کار کنند که هیچ کدام از بانک ها ایران برای متضرر نشدن و حضور در معادلات پولی و بانکی جهان، با جریان مقاومت ارتباطی را برقرار نکنند.

 

ابعاد جدیدی از کنوانسیون پالرمو؛ استقرار نرم افزار مالی آمریکا بر نظام بانکی ایران/اختلال عمدی و جاسوسی؛هدف نرم افزار

ابوالفضل ابوترابی با اشاره به موضوعات و ابهامات مطرح شده درباره حضور ایران در توافق F.A.T.F، گفت: بر اساس این توافق، ایران قرار است که از سال 2018 به بعد گروه های مقاومت از جمله حزب الله، حماس و گروه های اسلامی را به عنوان گروه های تروریستی بشناسد.


نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه توافق F.A.T.F برای جمهوری اسلامی بسیار خطرناک است، گفت: قطعا ایران نباید به این توافق بپیوندد، زیرا تبعات بسیاری را برای کشورمان به دنبال دارد.

وی ادامه داد: قطعا عضویت ایران در کنوانسیون پالرمو نیازمند تصویب و تأیید مجلس است، البته در دوره نهم مجلس، این کنوانسیون برای تأیید به مجلس ارجاع شد که این قرارداد در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نهم رد شد، پس از آن در دوره جدید نیز بار دیگر این کنوانسیون به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ارسال شد، که نمایندگان بار دیگر نیز با این مسئله مخالفت کردند.بنابر این ایران هنوز به کنوانسیون پالرمو نپیوسته است.

ابوترابی گفت: کنوانسیون پالرمو شبهات و مسائل بسیاری دارد که مهم ترین آن قرار دادن گروه های مقاومت از جمله حزب الله در لیست گروه های تروریستی است و به نظر من علت اصلی تشکیل این کنوانسیون، اقدام علیه گروه های مقاومت اسلامی است.

وی تصریح کرد: از مهم ترین خطرات پیوستن و اجرای کنوانسیون پالرمو این است که ایران باید برای شفاف سازی عملیات های مالی و بانکی خود، سیستم نرم افزار مالی ساخته شده از سوی آمریکا را در حوزه نظام بانکی خود اجرایی کند.که با اجرای آن ایالات متحده هم علاوه بر جاسوسی از اطلاعات کشورمان، میتواند با وارد کردن ویروس های نرم افزاری و سخت افزاری و بد افزار، در زمان مناسب سیستم بانکی کشورمان را نابود و مختل کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: مجلس معتقد است که توافق F.A.T.F به عنوان یک قرارداد الگو و مهم باید در پارلمان رسیدگی و تأیید شود.

 

توافق F.A.T.F؛ راه‌کار غرب برای اجبار ایران به پذیرش اصول لیبرالیستی/تمام توافق‌ها باید در مجلس تصویب شود

سیدحسین نقوی حسینی، با اشاره به موضوعات و ابهامات مطرح شده درباره حضور ایران در توافق F.A.T.F، گفت: عضویت ایران در این توافق از راه کارها و سبک های غربی برای مجبور کردن کشورها جهت پذیرش اصول لیبرالیستی است، از یان رو آن ها در حاشیه یک توافق، موضوعات و مسائلی را مطرح می کنند، که کشور مربوطه عملا آن را مورد پذیرش قرار می دهد، به طور مثال در موضوع همایش ایران کانکت 2016 که یک نشست تخصصی و کارشناسی در حوزه ارتباطات بود، انگلیسی ها مواردی همچون عدم حضور افراد حاضر در لیست تحریم در همایش مذکور را مطرح کردند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر اساس توافق F.A.T.F، جمهوری اسلامی باید در کنوانسیون پالرمو عضو شود، حال در این کنوانسیون، حزب الله در لیست سیاه خود قرار دارد، این در حالی است که این توافق به قرارداد پولی و بانکی است و هیچ ارتباطی با مسائل مربوطه درباره حزب الله ندارد.

نقوی حسینی گفت: یکی دیگر از محورهای تواقف مذکور،  انتشار مبادلات مالی ایران با گروه های مقاومت است، که این مسئله از موضوعات دیگر دارای اهمیت و ابعاد خطرناک تری است، حال آیا کشورهای دیگر از جمله آمریکا خود می توانند صورت حساب های مالیشان و کمک های مالی به گروه های تروریستی را منتشر کند.

نقوی حسینی گفت: بر اساس اصل 77 قانون اساسی، باید توافق نامه ها به تأیید و تصویب مجلس شورای اسلامی باید برسد، تا نمایندگان مجلس به صورت دقیق و کارشناسی آن را مورد رسیدگی قرار دهند.

وی ادامه داد: قطعا اگر این توافق به مجلس ارجاع شود، نمایندگان مجلس تمام جوانب را مورد بررسی و رسیدگی قرار داده و اجازه نمی دهد که غربیها دیدگاه ها و افکار پلید خود را به کشورمان تحمیل کند.

 

پیوستن به توافق F.A.T.F ضد امنیت ایران است/تلاش آمریکا برای ساخت سیستم نظارتی بر فعالیت کشورها

محمدجواد جمالی نوبندگانی با اشاره به موضوعات و ابهامات مطرح شده درباره حضور ایران در توافق F.A.T.F، گفت: جمهوری اسلامی نسبت به حضور نظارتی غرب در مسائل مالی و تبادلات پولی و بانکی خود بسیار حساس است.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: غربی ها نیز قوانین را در اختیار دارند که بر اساس آن اقدامات مالیشان امری پنهانی و قابل انتشار است، از طرف دیگر من شخصا موضوع پیوستن ایران به توافق F.A.T.F و نظارت غرب بر سیستم مالی کشور را از عراقچی معاون وزیر امور خارجه سوال کردم که وی در این رابطه اعلام کرد که چنین موضوعی اصلا وجود ندارد.

وی گفت: رئیس و مسئولان پدافند غیرعامل معتقد هستند که آمریکایی ها در حالت ساخت و تعبیه سیستم های الکترونیکی هستند که این ابزارها می تواند تمام فعالیت های یک کشور را رصد کند.

جمالی ادامه داد: از طرف دیگر در شرایط کنونی صدها میلیارد دلار برای خرید و فروش غیرقانونی اسلحه و مواد مخدر و انسان توسط برخی کشورهای غربی استفاده می شود، ولی آمریکایی ها به این مسئله اصلا توجه نمی کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اعلام اینکه موضوع پیوستن ایران به توافق F.A.T.F ضد امنیت کشورمان است، گفت: کاملا واضح است که غربی ها با استفاده از این توافق به دنبال دسترسی و کنترل ایران هستند و مسائلی مانند پولشویی مسئله ظاهری است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره تعهد ایران در توافق F.A.T.F برای انتشار مبادلات مالی خود با گروه های مقاومت، افزود: اگر چنین موضوع وجود داشته باشد، قطعا کاملا اشتباه و نادرست است و اقدامات بر خلاف امنیت جمهوری اسلامی است.

 

توافق F.A.T.F، مغایر با استقلال سیاسی و اقتصادی کشور است/وجود حق تحفظ برای ایران در توافق F.A.T.F هیچ مبنایی ندارد

محمدجواد ابطحی با اشاره به موضوعات و ابهامات مطرح شده درباره حضور ایران در توافق F.A.T.F، گفت: اخیرا وزیر اقتصاد درباره محورهای این توافق برای توجیه افکار عمومی گفته است که ما برای اجرای این توافق، حق تحفظ قائل هستیم و نمی گذاریم که غربی ها به اطلاعات مالی ما دسترسی پیدا کنند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اظهارات وزیر اقتصاد هیچ مبنایی ندارد، زیرا نمی توان بدون اجرای مفاد توافق، در آن حضور داشت و غربی ها نیز این مسئله را نمی پذیرند که ما این توافق را به صورت گزینشی اجرایی کنیم. از این رو مقامات ما باید بدانند که زمانی که به توافق F.A.T.F پیوستیم باید تمام شرایط و مفاد آن را عملیاتی کنیم.

وی افزود: در شرایط کنونی غربی ها با  توافق F.A.T.F به دنبال دسترسی به اطلاعات مالی، گردش های پولی و بانکی دستگاه های دولتی، نیمه دولتی و حتی خصوصی هستند. از این رو این تشکیلات برای تسلط بر اطلاعات کشورهای مختلف به ویژه کشورهای مخالف نظام استکبار و رژیه صهیونیستی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: ممکن است که توافق F.A.T.F منافعی برای کشورمان هم داشته باشد، اما قطعا ضرر و تبعات آن بسیار بیشتر از سود آن است. از این رو با توافق مذکور، عملا استقلال سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی به زیر سوال می رود.

ابطحی گفت: یکی از محورهای توافق F.A.T.F پذیرش قرار گرفتن حزب الله لبنان در لیست سیاه گروه های تروریستی است، اما قطعا این مسئله رخ نمی دهد، زیرا بر اساس اصول مختلف قانون اساسی، ایران باید از مسلمانان و گروه های مقاومت حمایت کند و قطعا توافق مذکور با قانون اساسی جمهوری اسلامی در تعارض است.


منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    نمایندگان عزیز حرفهایتان را زدید اما علاج واقعه را قبول از وقوع باید کرد. می خواستید زودتر طیب نیا را استیضاح کنید. حالا این قرارداد امضا شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس