یک نماینده مجلس با رد انصراف نمایندگان امضا کننده نامه شکایت از مطهری، از افزایش امضاها به بیش از 40 امضا خبر داد و گفت که نمایندگان امضاکننده این نامه نه‌تنها منصرف نشدند بلکه بر روی این خواسته خود مصر هستند.

سرویس سیاست مشرق - حدود دو هفته پیش بود که علی مطهری نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به حجت‌الاسلام پورمحمدی به اظهاراتش در خصوص فایل صوتی حسینعلی منتظری واکنش نشان داد و خواستار توضیحاتی در زمینه شایعات مربوط به اعدام‌های سال 67 شد.

پس از انتشار این نامه جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به این اقدام علی مطهری اعتراض کردند و از وی خواستند تا به عنوان نایب‌رئیس مجلس مراعات این جایگاه را کرده و از موضع‌گیری‌های شائبه‌دار پرهیز کند.

برخی از وکلای ملت در جلسات علنی هفته گذشته مجلس در اعتراض به نامه مطهری اعلام کردند که اظهارات وی از جایگاه نائب رئیس مجلس، سبب زیر سؤال رفتن مجلس شورای اسلامی می‌شود و مطهری ‌شأن نائب رئیسی خود را رعایت نکرده است.

پس‌ازاین تذکرات شفاهی نمایندگان مجلس، ۳۰ تن از وکلای ملت از این رفتار نائب رئیس مجلس به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کردند؛ اما هیئت نظارت اعلام کرد بررسی این موضوع در مورد رفتار خلافشان نائب رئیس مجلس جزو وظایف قانونی این هیئت نیست.

این نمایندگان مردم در خانه ملت پس از اعلام نظر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، در نامه‌ای به هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی طبق ماده ۲۵ و ۲۶ آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام کردند علی مطهری صلاحیت مسئولیت نائب رئیسی خانه ملت را ندارد و باید از این جایگاه عزل شود.

طبق ماده ۲۵ آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس مجلس و سایر اعضای هیئت‌رئیسه در مورد انجام وظایف محوله در این آیین‌نامه در برابر مجلس مسئولیت مشترک دارند.

همچنین بر اساس ماده ۲۶ آیین‌نامه داخلی مجلس هرگاه نمایندگان به کیفیت اداره جلسات یا سایر امور مجلس و نحوه ایفای وظایف رئیس یا سایر اعضای هیئت‌رئیسه معترض باشند، می‌توانند طی تقاضای کتبی با امضای حداقل بیست‌وپنج نفر و یا به درخواست کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس، خواستار تشکیل هیئت رسیدگی به اعتراضات، مرکب از رؤسای کمیسیون‌های تخصصی و اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شوند.

کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مکلف است ظرف سه روز نسبت به تشکیل هیئت رسیدگی به اعتراضات، اقدام کند و این هیئت هم مکلف است ظرف ده روز با حضور سه نفر از منتخبین معترضین، به موضوع رسیدگی کند درصورتی‌که اکثریت اعضای هیئت رأی بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند، عضویت وی در هیئت‌رئیسه تعلیق می‌شود. گزارش هیئت دراین‌باره در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در اولین جلسه علنی مجلس بدون بحث به رأی‌گیری گذاشته می‌شود. در صورت رد عدم صلاحیت، عضو مزبور به کار خود ادامه خواهد داد و در غیر این صورت از سمت خود مستعفی شناخته می‌شود و حق شرکت در انتخابات مجدد آن دوره را ندارد.

البته پس از انتشار این خبر رایزنی‌های در مجلس برای پس گرفتن امضاهای نمایندگان متقاضی عزل علی مطهری از نایب‌رئیسی مجلس آغاز شد. همچنین علی مطهری هم در پاسخ به تذکرات و از طریق رسانه‌ها در مورد موضع خود و نفس نگارش این نامه به وزیر دادگستری توضیحاتی ارائه کرد.

روند عزل مطهری از هیئت‌رئیسه مجلس چیست؟/ جلسات پاییزی پارلمان تکلیف کرسی نایب‌رئیسی را مشخص می‌کندرضا شیران خراسانی نماینده مردم مشهد در مجلس در همان روزها با اشاره به این نامه و با بیان اینکه شکایت نمایندگان از مطهری مربوط به دو موضوع است، گفته بود: آقای مطهری در زمان ریاستش در مجلس نمی‌تواند جلسه را اداره کند و جو مجلس متشنج می‌شود. درحالی‌که هر دقیقه مجلس برای مردم هزینه دارد و کسی که نایب‌رئیس مجلس می‌شود، باید توانایی اداره جلسه را داشته باشد.

وی در خصوص محور دوم شکایت نمایندگان از مطهری نیز تصریح کرده بود که نامه اخیر مطهری به حجت‌الاسلام پورمحمدی در خصوص فایل صوتی آیت‌الله منتظری، اعتراض برخی از دوستان را در پی داشت چراکه افراد دارای شخصیت حقوقی و حقیقی هستند و آقای مطهری به عنوان نایب‌رئیس مجلس نباید در جامعه به‌گونه‌ای اظهارنظر کند که مجلس زیر سؤال برود و مورد سوءاستفاده بیگانگان قرار گیرد.

بر اساس گفته شیران خراسانی، با توجه به نص صریح قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، درصورتی‌که هیئت‌رئیسه در انجام وظایفشان تعلل کنند، می‌توان در خصوص ادامه حضور آن‌ها در هیئت‌رئیسه تجدیدنظر کرد لذا نمایندگان بر همین اساس در نامه خود خواستار برکناری آقای مطهری شدند.

همچنین در همان روزها علی‌اصغر یوسف نژاد عضو هیئت‌رئیسه گفته بود که هنوز نامه‌ای به هیئت‌رئیسه ارائه نشده است و امیدوارم بعد از تعطیلات با تشکیل جلسه‌ای این سوءتفاهم‌ها برطرف شود.

وی همچنین اضافه کرده بود که بنده با آقای مطهری و آقای تابش با آقای پور مختار صحبت کردیم و این رایزنی‌ها ادامه دارد و امیدواریم بعد از تعطیلات سه‌هفته‌ای مجلس این موضوع حل‌وفصل شود.

از آن زمان تاکنون برخی از نزدیکان علی مطهری در مجلس دهم و هم‌فکران او در رسانه‌ها از پس گرفتن تعدادی از امضاها صحبت کرده بودند. به‌عنوان‌مثال غلامعلی جعفرزاده عضو فراکسیون مستقلین مجلس گفته بود که برخی امضاکنندگان شکایت نامه در نامه دیگری به علی لاریجانی ضمن محکوم کردن جنایات گروهک منافقین، از شکایت از علی مطهری انصراف داده بودند.

856اما این خبر توسط امضاکنندگان نامه رد شد و محمدعلی پور مختار نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس در گفت‌وگویی با خبرنگار مشرق با رد انصراف نمایندگان امضا کننده نامه شکایت از مطهری، از افزایش امضاها به بیش از 40 امضا خبر داد و گفت که نمایندگان امضاکننده این نامه نه‌تنها منصرف نشدند بلکه بر روی این خواسته خود مصر هستند و افزایش تعداد امضاها نیز نشان دهنده این موضوع است.

وی بر همین اساس تصریح کرد: ان‌شالله این خواست نمایندگان به نتیجه برسد و هیئت رسیدگی به اعتراضات نمایندگان طبق آیین‌نامه داخلی تشکیل شود و کار را دنبال کند البته هیئت‌رئیسه مسئول تشکیل این هیئت است که باید بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس عمل کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نامه شکایت نمایندگان هنوز تقدیم هیئت‌رئیسه نشده است، گفت: این بعد از تعطیلات سه‌هفته‌ای مجلس تقویم هیئت‌رئیسه می‌شود تا روال قانونی خود را طی کند البته در این زمان رایزنی‌هایی صورت گرفت و آقای تابش هم با بنده صحبت کردند اما امضاکنندگان نامه بر خواسته خود اصرار دارند و پس از تقدیم‌نامه به هیئت‌رئیسه، منتظر اقدام عملی آن‌ها بر اساس قانون آیین‌نامه هستیم.

به گزارش مشرق، ازآنجاکه تعطیلات تابستانی وکلای ملت 4 مهرماه به پایان می‌رسد به نظر می‌رسد باید در نخستین ماه پاییز شاهد تشکیل هیئت رسیدگی به اعتراضات نمایندگان مرکب از رؤسای کمیسیون‌های تخصصی و اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس باشیم.

با توجه به عزم نمایندگان شکایت‌کننده از مطهری، هیئت رسیدگی به اعتراضات پس از شروع به کار خود، ده روز فرصت دارد تا به موضوع رسیدگی کند و درصورتی‌که اکثریت اعضای هیئت رأی بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند، عضویت وی در هیئت‌رئیسه تعلیق می‌شود.

بر اساس آیین‌نامه مجلس گزارش هیئت دراین‌باره در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در اولین جلسه علنی مجلس بدون بحث به رأی‌گیری گذاشته می‌شود که در صورت رد عدم صلاحیت، عضو مزبور به کار خود ادامه خواهد داد و در غیر این صورت از سمت خود مستعفی شناخته می‌شود و حق شرکت در انتخابات مجدد آن دوره را ندارد.

با این توصیف باید تا پایان تعطیلات تابستانی بهارستان‌نشینان منتظر ماند تا تکلیف عضویت علی مطهری در هیئت رئیس مجلس دهم مشخص شود. مسئولیتی که از همان روزهای اول رأی آوری در صحن مجلس، با حاشیه‌هایی همراه بود و حالا دامنه این حاشیه‌ها تا حدی گسترش یافته که ادامه فعالیت مطهری در قامت عضو هیئت‌رئیسه مجلس دهم را با تردید همراه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    حرف حق حتی در دفاع از منافقین و کفار هم در كشور اسلامي بايد شنيده شود و گر نه جز نام چيزي از آن باقي نمي ماند. بالاخره یکی باید از این منافقین و ..ها دفاع کنه دیگه.
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    ای دو نایب رئیس مجلس که یکی میگوید امام رضا (ع) حریم ندارد و دیگری میگوید چیزی از اف ای تی اف نمیداند را اصلا از مجلس بیرون بیندازید
  • ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    بخاطر یک در خواسته توضیح باید اینگونه باش برخورد بشه!! اونوقت آقای که خائن به نظام رو ذخیره انقلاب میدونند رو باید تمجید کرد خیلی خوبه. عالیه
  • ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    مجلسی که دختر صفدر داخلش باشه هیچ امیدی بهش نیست مطهری در حد نایب رئیسی مجلس نیست
  • امیر ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    حکایت مشرق نیوز وفارس وپیام دهندگانش شعریست به این مضمون من دعانویس شهرم هرکه خرنیست بااوقهرم .دمرالل جهل والنفاق.
  • ... ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    اصلا میدونی منافقین چه کشتاری در ایران کردند ؟ تو میدونی که حتی برخی موشکهای صدام با گرای منافقین پرتاب میشد ؟ با تفسیر علی مطهری نادان ، منافقین جنایتی نکردند پدرش هم احتمالا در حادثه رانندگی کشته شده
  • ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    شخصی می گفت همه تهران از من می ترسند. من از زنم می ترسم و زنم از سوسک. حالا حکایت مجلس است. عصاره فضایل ملت می شوند برخی نماینده های مجلس. عصاره نماینده های مجلس می شود هیات رییسه و همین نواب رییس. برخی از این نواب رییس هم درک و شعورشان تا بدان پایه است که از چیزی که خبر ندارند حمایت می کنند و یا در مورد مساله ای مانند لزوم حذف فیزیکی اعضای گروهکهای تروریستی توجیه نیستند!
  • امیر ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    اکثر مواضع مطهری اگر بررسی شود متوجه میشوید که ایشان فقط میخواهد که دیده شود!
  • حسین ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    این آقای مطهری باحرفهاوصحبتهایش داره برای نظام وانقلاب مشکل سازمیشه.بنظرمن بایدایشون راهم درمنزل خودش حبس کنندتادیگه جرات نکنه ازحریم انقلاب پارافرابزاره.دیگه بیش ازاین نبایدبه ایشون اعتمادکردکه باعث مشکل برای مجلس وجمهوری اسلامی خواهدشد.ایشان بایدبدانندکه بخاطرمرحوم مطهری تاحالاتونسته دوام بیاره.امااین انقلاب باکسی تعارف وشوخی نداره.ایشون دارن ازخطوط قرمزمملکت خارج میشن.به اعتقادمن جای ایشون پیش دوستانش کروبی وموسوی است
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    علی مطهری نه تنها لایق نائب رئیسی نیست بلکه لایق نماینده بودن هم نیست
  • ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    جل الخالق!!! علی مطهری و حرف حق؟!!!!
  • داود ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    حتماً پدر اقای مطهری را اصولگرایان به شهادت رساندند که دم از حرف حق می زنی یا سن شما قد نمی دهد یا خودت را به .... زدی
  • مصطفي ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    آيا شما نامه آقاي مطهري رو خوندين ؟؟؟ايشون فقط به آقاي پورمحمدي گفتند كه جنايتكار بودن منافقين شكي در اون نيست، شرعي بودن حكم امام هم شكي در اون نيست .. ولي از ايشون خواستن مه يه عنوان عضو هيات 4 نفره بيان شفاف براي مردم توضيح بدن كه حكم امام بطور صحيح اجرا شده تا ديگه گروهك منافقين هر ساله اونو بنام "جنايات 67" تكرار نكنه .. و گفتند كه اگه احيانا اشتباهي در مواردي بوده است عذرخواهي شود
  • حامد ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    منظورت از حرف حق اینه که مثلا منافقین انسانهای شریفی هستن!!!؟؟؟ یا دفاع از منافقین را حرف حق میدونی؟؟؟!!!
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    نه فقط مطهری بلکه اونایی که به نایب رئیسی ایشون رای دادند هم لایق نمایندگی نیستند
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    باشید تا صبح دولتتان بدمد
  • بوسجین ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    نحوه گفتار وسیاست در حد کارمند دون پایه
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد يه نماينده بايد اينقدر بدونه كه نبايد هر حرفي را هرجايي بزنه!!
  • مصطفي ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    آيا شما نامه آقاي مطهري رو خوندين ؟؟؟ايشون فقط به آقاي پورمحمدي گفتند كه جنايتكار بودن منافقين شكي در اون نيست، شرعي بودن حكم امام هم شكي در اون نيست .. ولي از ايشون خواستن مه يه عنوان عضو هيات 4 نفره بيان شفاف براي مردم توضيح بدن كه حكم امام بطور صحيح اجرا شده تا ديگه گروهك منافقين هر ساله اونو بنام "جنايات 67" تكرار نكنه .. و گفتند كه اگه احيانا اشتباهي در مواردي بوده است عذرخواهي شود
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    نمایندگان مجلس طبق قانون اساسی در اظهار نظر در هر موردی آزادند .
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    وقتی به کسی رأی میدید که حرفی برا گفتن نداره باید هم دست به این جور کارها بزنه!
  • مغز مفکر ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    به نظر من ایران باید آواکس بخره...فقط آواکس
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    بعضی نمایندگان مجلس وسیاسیون کشور از حکومت شاه هم ترسو تر شده اند یا تاب انتقاد ندارند یا فکر می کنند نظر خودشان وحی منزل است جامعه بدون انتقاد ویک قطبی مرده است انتقاد ایینه ی تمام قدی است که میتوان همه ی زوایایا را دران دید چرا فکر میکنید هر چه در گذشته بوده وشده صددرصد درست بوده کمی منطقی باشید....
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    نمایندگان غیور یک فکری هم برای عناصری مانند فاطمه دختر صفدر حسینی بکنند
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    اینکه در چه نعداد کشور نمایندگانی حاضر باشند زمانی اقامه دعوا کنند که یک نماینده در خصوص حق مردم صحبت کنه . و خواستار اجرای عدالت در همه زمینه ها باشه . چنین نمایندگانی بیشتر شبیه ماموران به خدمت در مجلس اند ویا نمایندگان مردم در خانه ملت . هر چند در انتخابات اخیر مردم تا انجا که امکان داشت مانع ورود بسیاری از ماموران به خدمت در خانه ملت شدند .
  • ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    این یعنی ریختن آب به آسیاب منافقین. مگر ما به خودمان شک داریم؟ البینه علی المدعی اگر یک نفر اعدام شده که عضو گروههای مختلف تروریستی یا جاسوسی نبوده خانواده اش حالا بیایند اقامه دعوی کنند. چرا به خودمان شک کنیم؟ حکایت مطهری حکایت نصرالدین است که سم خر من روی مرکز دنیا است و هرکس باور ندارد خلافش را ثابت کند! هر چند اگر اینها تروریست نبودند دلیلی نداشت که منافقین اینطور از آنها حمایت کنند
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    نمایندگان غیور!!!
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    چقدر مردم بدبخت شده اند که علی مطهری نایب رییس مجلس شان شده است .خدایا به این مردم رحم کن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس