نمایشگاه فروش کالاهای فرهنگی خانواده ایرانی با عنوان «مهر درخشان» در جوار حرم مطهر امام رضا (ع)، ورودی باب الجواد (ع) در حال برگزاری است، نمایشگاهی که باهدف ترویج تولید و حمایت کالاهای ملی با سبک ایرانی- اسلامی برپاشده است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - در آستانه فرارسیدن ماه مهر، نمایشگاه فروش کالاهای فرهنگی خانواده ایرانی با عنوان «مهر درخشان» در جوار حرم مطهر رضوی، ورودی باب الجواد (ع) در حال برگزاری است. نمایشگاهی که باهدف ترویج تولید و حمایت کالاهای ملی با سبک ایرانی- اسلامی برپاشده است.

این نمایشگاه در پنج حوزه مشغول فعالیت است که عبارت‌اند از نوشت‌افزارهای ایرانی- اسلامی، کتاب، پوشاک و حجاب هدایای نفیس تزئینی، محصولات مشاغل خانگی.

در ابتدا که وارد این نمایشگاه می‌شوید با تابلوی راهنما به‌سوی خانه ایرانی مواجه می‌شوید. بازدیدکنندگان با ورود به این غرفه می‌توانند خانه‌ای از وسایل تولید ملی را مشاهده کنند که یک خانواده ایرانی از آن‌ها استفاده می‌کند.

123 

الگویی برای یک‌خانه ایرانی

در سوی دیگر غرفه‌های پوشاک و حجاب دیده می‌شود که مملو از جمعیت است. لباس‌های نخی تولید ملی و چادر، مانتو و مقنعه‌های متنوع برای خانم‌ها نیز در این غرفه‌ها آورده شده است که با رضایت بازدیدکنندگان مواجه شده است. یکی از فروشندگان غرفه‌های حجاب در این رابطه گفت: تخفیف‌ها 10 تا 30 درصدی که برای فروش محصولات در نظر گرفته‌شده، فرصت خوبی برای خریداران است تا بهترین گزینه‌های تولیدی استان‌های مختلف را از این نمایشگاه به خانه‌هایشان ببرند.

آستان قدس رضوی بعد از 37 سال حمایت جدی خود از تولیدکنندگان را نشان داد 

تنوع در پوشاک نمایشگاه مهر درخشان

در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار هزاران کارگر سراسر کشور (90.7.2) آمده است: «مجاهدت اقتصادی مردم این است که بروند سراغ کالای ساخت داخل؛ آن را بخواهند. البته این‌طرف قضیه هم این است که کالای ساخت داخل بایستی قانع‌کننده باشد؛ بایستی دوامش، استحکامش، مرغوبیتش جوری باشد که مشتری را قانع کند؛ این هر دو در کنار هم یک کار لازم و واجبی است».

مردمی که در نمایشگاه مهر درخشان حضور داشتند نیز با احتمام به بیانات رهبری، کالای داخلی را در سبد خرید خانوار خود قرار می‌دادند. آن‌ها با ابراز رضایت از کالاهای باکیفیت ارائه‌شده ازجمله عرضه چادرهای مرغوب در این نمایشگاه، بهترین راهکار برای ترویج تولید ملی را حمایت سازمان‌ها و نهادهای دولتی از تولیدکنندگان محصولات داخلی خواندند.

البته باید اعلام داشت که آستان قدس رضوی بعد از 37 سال حمایت جدی خود از تولیدکنندگان را نشان داده است. در همین راستا، فروشندگان این نمایشگاه با قدردانی نسبت به تحت پوشش قرار دادن هزینه غرفه‌ها توسط آستان قدس اظهار داشتند که اگر دولت هم در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی گام‌های جدی بردارد، کشور از شر کالای خارجی و قاچاق خلاص خواهد شد.

طرح‌های تفکر خلاقانه که نمایشگاه فروش کالای ایرانی را به ایده‌آل‌ترین نقطه رساند

در بخش دیگری از نمایشگاه از طرح‌های تفکر خلاقانه استفاده‌شده است که نوجوانان و جوانان را به خود جذب می‌کند، از داستان خوانی هوشمند توسط تبلت‌های تعبیه‌شده در غرفه‌ها تا تماشای فیلم‌های آموزنده از طرح‌هایی بود که برای جلب‌توجه نسل جوان قرن 21 استفاده‌شده است. البته برخی از خانواده‌ها پیشنهادی برای این قسمت داشتند که جالب است بازگو شود: خانم و آقایی جوان که کودک 9 ساله‌شان در حال گوش دادن به داستان با استفاده از تبلت‌های نمایشگاه بود، علی‌رغم ابراز خرسندی از این طرح جدید برای جذب نوجوانان به‌سوی استفاده مفید از فناوری، اظهار داشتند که ای‌کاش غرفه‌ای هم وجود داشت که با استفاده از اهدای جوایز، در مورد فرهنگ استفاده از فناوری برای نوجوانان توضیح می‌داد تا بچه‌های ایران بتوانند در مقابل نقشه‌های تهاجم فرهنگی غرب با استفاده از فناوری، قدرت تشخیص داشته باشند.

آستان قدس رضوی بعد از 37 سال حمایت جدی خود از تولیدکنندگان را نشان داد 

اجرای طرح‌های تفکر خلاقانه برای نسل قرن 21

یکی دیگر از طرح‌های خلاقانه، دعوت از بازدیدکنندگان نمایشگاه به تفکر درباره چرایی استفاده از کالای ملی و تولید داخلی است و نظرات آن‌ها به‌صورت نکته‌ای روی نقشه کشور ایران که روی دیوار نمایشگاه آورده شده است، آویزان می‌شود تا بقیه افراد هم بتوانند با تفکرات هم‌وطنان خود در مورد این اقدام ملی در جهت برپایی اقتصادی مقاومتی آشنا شوند.

ذوق کودکان برای خرید محصولات مدرسه‌ای با طرح‌های ایرانی- اسلامی

یکی از پربازدیدترین بخش‌های نمایشگاه مهر درخشان، قسمت فروش نوشت‌افزارهای ایرانی- اسلامی است. طرح‌های روی جلد دفترها، کیف‌ها و حتی جامدادی‌ها، با جذابیتی که دارند نوجوانان و جوانان را به خود جذب می‌کنند. فروشندگان کیف‌های مدرسه‌ای در این رابطه اظهار داشتند که استقبال خوبی از این طرح‌ها شده است و کودکان نسبت به گذشته تمایل بیشتری برای خرید کیف با طرح‌ها و شخصیت‌های ایرانی چاپ‌شده روی آن‌ها پیداکرده‌اند. بااین‌وجود یکی از فروشندگان با اشاره به گام‌های اولیه اشاعه این نوع از کیف‌ها گفت: شخصیت‌های پویانمایی‌ای که بچه‌ها در تلویزیون می‌بینند، تأثیر بسیاری در خرید البسه، کیف و دفتر آن‌ها دارد. از همین رو، باید توجه بیشتری به پویانمایی سازی برای کودکان شود و متعاقباً از روی این پویانمایی‌ها بازی‌های رایانه‌ای و باقابلیت استفاده درگوشی همراه نیز تولید شود. در این صورت کودکان و نوجوانان در زمان مواجهه با تصویر یک شخصیت پویانمایی‌ای خارجی در کنار یک تصویر شخصیت پویانمایی‌ای داخلی، بدون هیچ تردیدی طرح داخلی و محبوب خود را انتخاب می‌کنند.

آستان قدس رضوی بعد از 37 سال حمایت جدی خود از تولیدکنندگان را نشان داد 

چاپ طرح‌های ایرانی روی محصولات تولید ملی

یکی دیگر از نکاتی که در چاپ‌های روی کیف‌های مدرسه در این نمایشگاه دیده می‌شود، چاپ‌های اسلامی دخترانه و پسرانه است که با شعارهای مذهبی پیوست شده‌اند. به‌عنوان‌مثال دختری کوچک با پوشش کامل اسلامی در حال خواندن نماز و نیایش است و می‌گوید: خدایا دوست دارم/ امام زمان برام دعا کن نمره‌هام خوب بشه.

صدای شادی از شهربازی کودک نمایشگاه مهر درخشان به گوش می‌رسد

در این نمایشگاه علاوه بر عرضه محصولات و کالاهای ایرانی، شهربازی‌ای برای کودکان ایجادشده است تا در کنار خانواده خود ساعاتی شاد و سالم را سپری کنند. هر چه از ساعات ابتدایی باز شدن نمایشگاه می‌گذرد، جمعیت بیشتری به‌سوی این شهربازی سرازیر و صدای شادی کودکان هرلحظه بیشتر می‌شود.

123 

شهربازی کودک

کودکان در این محیط به‌صورت رایگان به انواع بازی‌های فکری و ورزشی دسترسی دارند و بعد از هر بازی جوایزی دریافت می‌کنند.

نمایشگاه کالای فرهنگی خانواده ایرانی تا 10 مهرماه از ساعت 16:30 الی 22:30 جهت بازدید عموم باز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    این اولین نمایشگاهی بود که بازدیدش کاملا برام لذت بخش بود . خیلی عالی بود
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    احسنت به مدیریت جهادی آستان قدس.
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    در کنار زیارت خیلی چسبید احساس خوبی داشتم تو این کشور هنوز یک عده دغدغه کار فرهنگی و ملی دارن...همش خوب بود خداقوت
  • مهماندار هواپیما ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    چون بعد از ... سال در مشهد انقلاب شد چون هنوز .... برقرار بود
  • سالار ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    عالی بود داداش خیلی عالی بود. لذت بردم.
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    آفرین
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    انصافا آستان قدس ظرفیت عظیمی دارد که متاسفانه بهره برداری نشده تا به حال خدا قوت با این حرکت که واقعا عالی بود
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    خلاقیت، جسارت، اقدام به موقع... استفاده از یک ظرفیت بلااستفاده ولی پربرکت رو شاهد بودیم...دست مریزاد که روحفعالیت انقلابی و فرهنگی را زنده نگه داشتین
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    نمایشگاه خیلی خوبی بود و انصافا برای دکورش خیلی زحمت کشیده بودن بسیار زیبا بود. اولین جایی بود که با خیال راحت اجناس ایرانی رو خرید میکردم اجرشون با امام رضا علیه السلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس