کد خبر 626886
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۳

رقابت برای ریاست شورا در سال پایانی از حساسیت‌های متفاوتی برخوردار بود. طبیعی است در اختیار داشتن هیئت رئیسه می‌تواند اعضای آن را در جایگاه برتری قرار داده و برای موفقیت در انتخابات آتی شوراها از موقعیت بهتری برخوردار باشند.

به گزارش مشرق، انتخابات خرداد 92 بود که برای اولین بار دو انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری بطور همزمان برگزار می‌شد. این همزمانی این گمانه‌ها را تقویت می‌کرد که روند و نتیجه یکی بر دیگری نیز می‌تواند اثرگذار باشد. در این بین با توجه به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری، طبیعی بود که کارشناسان، انتخابات شورای شهر را تابعی از دیگری قلمداد می‌کردند. با اعلام نتایج انتخابات اما مشخص شد که چنین نسبی بطور کامل رعایت نشده است و حداقل در شهر تهران ترکیب شورای شهر به نفع اصولگرایان سنگینی می‌کند.

نکته قابل ملاحظه آنکه شورای شهر بیشترین اهمیت سیاسی خود را در شهرهای بزرگ و بالاخص پایتخت جلوه می‌داد، آنجا که مسئولیت انتخاب شهردار تهران که می‌توان اهمیت آن را معادل چندین وزارتخانه دانست، برعهده شورای شهر گذاشته شده است.

این مساله موجب شد تا اعیین هیئت رئیسه این شورا به یکی از مسایل مهم دو جریان سیاسی بدل گردد. در این میان اصلاح طلبان توانستند از فضای ایجاد شده پس از انتخاب آقای روحانی در ریاست جمهوری استفاده کرده و در اولین دوره انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر در شهریور 1392، علی‌غم نتایج کسب شده کفه ترازو را به نفع خود سنگین کنند و در رقابتی نزدیک احمد مسجد جامعی را با یک رای بیشتر نسبت به مهدی چمران، به عنوان رئیس چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران انتخاب نمایند.

اما این وضعیت همانطور که پیش بینی می‌شد ثابت نماند و در سال بعد شورا ترکیب حقیقی خود را شناخت و این بار مهدی چمران به عنوان رئیس شورای شهر برگزیده شد و توانست در سال 1394 نیز برای دوم سال ریاست خود بر شورای شهر پایتخت را حفظ نماید.

رقابت برای ریاست شورا در سال پایانی (که قرار بود در شهریور 1395 برگزار گردد) اما از حساسیت‌های متفاوتی برخوردار بود. مهمترین این شرایط قرار گرفتن در آستانه پنجمین دوره انتخابات شورای شهر و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است که در اردیبهشت ماه 1396 برگزار خواهد شد. این شرایط از این جهت حائز اهمیت است که:

1. طبیعی است در اختیار داشتن هیئت رئیسه می‌تواند اعضای آن را در جایگاه برتری قرار داده و با توجه به رسانه‌ای شدن و ...، برای موفقیت در انتخابات آتی شوراها از موقعیت بهتری برخوردار باشند.

2. کسب جایگاه اکثریت اصولگرایان در هیئت رئیسه شورای شهر به معنا تداوم کار شهردار تهران نیز می‌باشد و این وضعیت می‌تواند در فضای انتخاباتی پیش رو مددیار این جریان باشد. به احتمال قوی تغییر هیئت رئیسه و قرار گرفتن اصلاح‌طلبان در جایگاه اکثریت کار را بر شهردار تهران نیز دشوار می‌کرد.

3. توجه به این که شهردار تهران نیز خود می‌تواند یکی از گزینه‌های جدی برای حضور در رقابت انتخابات سال آینده باشد، نکته قابل توجهی است که بر حساسیت رقابت بین اصلاح طلبان و اصولگرایان شورای شهر افزوده بود.

با توجه به موارد مذکور بود که رقابت این دوره از انتخابات هیئت رئیسه تنگاتنگ دنبال شد و رقبا از همه توانشان برای موفقیت و پشت سر گذاشتن رقیب بهره جستند. در این میان اتفاقی نیز افتاد که بی‌ارتباط با رقابت دو جریان سیاسی برای در اختیار گرفتن هیئت رئیسه شورا نبود و آن رسانه‌ای شدن داستان "املاک نجومی" بود! این ماجرا از آنجایی آغاز شد که یک چهره اصلاح‌طلب شورای شهر، در سایت خود چند بند از یک گزارش مقدماتی را منتشر کرد و اسم آن را پروژه زمین‌های نجومی گذاشت و اسم افرادی را هم ردیف کرد که از شهرداری زمین‌هایی به نصف قیمت و اقساط طولانی مدت گرفته‌اند. این خبر در هفته‌ای منتشر شد که در روز سه‌شنبه آن انتخابات هیأت رئیسه شورا برگزار می‌شد.

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این باره می‌گوید: «در خصوص املاک نجومی که مطرح شد، سازمان بازرسی مدت‌ها است در شهرداری و شورا مستقر شده است و وظیفه آن پیگیری گزارشات است که البته گزارشاتی نیز از شورا و شهرداری دریافت و جمع‌بندی کرده‌اند... در موضوع اخیر نیز سازمان بازرسی سؤالاتی مطرح کرده که باید به آن پاسخ داده می‌شد ولی ناگهان می‌بینیم گزارشی که در سازمان بازرسی در دست بررسی و اقدام بوده است تبدیل به یک جریان خبری می‌شود که به اعتقاد بنده قوه قضائیه باید به این موضوع ورود پیدا کند و تمام افرادی که این گزارشات را خارج از مکانیزم قانونی منتشر کرده‌اند، به همان میزان و قاطعیت برخورد کند»

این مساله می‌توانست اوضاع را به نفع اصولگرایان بر هم زده و آنان را دچار اختلاف و تشتت نماید، اما تدابیر صورت گرفته به صورت دیگری رقم خورد. در این جلسه که در روز سه شنبه نهم شهریور ماه برگزار شد، مهدی چمران با 16 رای بیشترین آرا را کسب کرد و دوباره بر صندلی ریاست نشست و مسجد جامعی 14 رأی را از آن خود کرد و یک رأی سفید هم این انتخابات داشت. همچنین مرتضی طلایی با 17 رأی مجدداً نایب رئیس شورای شهر تهران شد و حکیمی پور با 13 رأی و رحمت الله حافظی 1 رای در این انتخابات کسب کردند. در جلسه علنی شورای شهر تهران، پیرهادی و قناعتی از سوی اصولگرایان و تندگویان و سرخو از سوی اصلاح طلبان برای کسب صندلی منشی اول و دوم هیأت رئیسه به رقابت پرداختند که پیرهادی با 17 رای، قناعتی با 17 رای، تندگویان 15 رای، سرخو هم 13 رای را در این دوره از انتخابات کسب کردند. و سرآخر رضا تقی پور با 16رای برای دومین سال متوالی سخنگوی شورای شهر تهران شد.

این ترکیب در سال پایانی حفظ خواهد شد و هیئت رئیسه مذکور کار را به شورایی تحویل خواهد داد که اعضای آن در اردیبهشت ماه 1396 با انتخاب مردم تهران مشخص خواهند شد، رقابتی سخت که از همینک همه جریان‌های سیاسی با همه توان برای موفقیت در آن صف آرایی کرده‌اند.

منیع:پایگاه بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس