کد خبر 626635
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: حادثه منا بسیار مشکوک است و ما نباید ثابت کنیم که این حادثه از پیش طراحی شده است بلکه کشور میزبان باید ثابت کند که این حادثه از پیش طراحی نبوده است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، سردار محسن انصاری که در نشست خبری اعلام برنامه‌های ستاد بزرگداشت شهدای منا سخن می‌گفت ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این حادثه بیان کرد: حادثه منا در روز دوم مهرماه سال ۹۴ مصادف با دهم ذی‌الحجه اتفاق افتاد که خبرگزاری فرانسه آن را مرگبارترین فاجعه تاریخی حج نام برد به واسطه مدیریت غلط و اقدامات ناشایست سعودی‌ها به وقوع پیوست.

رئیس اجرایی ستاد بزرگداشت شهدای منا ادامه داد: زائران ۲۷ کشور اسلامی در حادثه منا به شهادت رسیدند که ۴۶۱ ایرانی در صحرای منا و پیش از آن ۱۰ تن از هم هموطنانمان در مسجدالحرام در حین عبادت به شهادت رسیدند. بنابراین حدود ۵۰۰ نفر در این فاجعه جان خود را از دست دادند که از این میان ۶۰ نفر ایثارگر بودند.

وی توضیح داد: از ۶۰ نفر ایثارگری که در حادثه منا به شهادت رسیدند ۳۷ نفر از جانبازان دوران دفاع مقدس و ۲۳ نفر دیگر نیز از والدین، همسر یا فرزندان شهدا بودند. همچنین 6 دیپلمات و ۱۵ روحانی نیز در میان شهدا هستند. علاوه بر این افراد، دانشمندان فضایی ما، اصحاب رسانه، قاریان، شعرا، فرهنگیان، مدرسان جامعه حوزه که از جمله آن‌ها آقایان مویدی و عارف نیز بودند، جزو افرادی هستند که به شهادت رسیده‌اند. بنابراین ترکیب شهدای منا را بیشتر افراد فرهنگی و فرهیخته کشورمان تشکیل داده‌ است.

سردار انصاری تأکید کرد:‌ اهمیت موضوع منا این است که حادثه بسیار مشکوک است و ما نباید آن را ثابت کنیم که حادثه از پیش طراحی شده بود بلکه کشور میزبان باید این کار را انجام بدهد و ظن پیش طراحی یا طراحی حادثه را آن‌ها باید به واسطه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب، حضور در محیط و بازجویی‌ها منتفی اعلام کند. هر چند که کارشناسان کنترل اجتماعات فرضیه از پیش طراحی شدن را منتفی نمی‌دانند.

وی بیان کرد:‌ ما باید از مقام معظم رهبری تشکر کنیم چرا که ایشان عزای عمومی را اعلام کردند و دستور دادند که پیکرهای شهدا در قطعه شهدا تدفین شود. همچنین موضع‌گیری انقلابی ایشان در سخنرانی‌شان در بندر دریایی نوشهر نیز موجب شد که اهانتی به زائران نشود و پیکرها به میهن اسلامی بازگردند. اگرچه ۴۲ یا ۳۹ پیکر با رضایت خانواده‌ها در مقبرة‌الشهدای منا دفن شده است. ما بنا داریم نگذاریم که یاد و خاطره شهدای منا به فراموشی سپرده شود و آقای اوحدی نیز در طول یک سال گذشته بارها در این رابطه تلاش کرده‌اند. براساس منویات مقام معظم رهبری نیز ما مراسم بزرگداشت سالگرد شهدای منا را برگزار خواهیم کرد.

سردار انصاری گفت: برنامه‌ریزی‌های برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا از سه ماه پیش با حضور ۱۲ سازمان کشوری از جمله بنیاد شهید، بعثه مقام معظم رهبری، خبرگزاری‌ها، وزارت امور خارجه و چند وزارتخانه دیگر انجام شده است.

وی در پایان سخنانش از نامگذاری کاروان ۱۱۱ نفره ورزشکاران‌مان که به رقابت‌های پاراالمپیک اعزام شده‌اند تشکر کرد. نام این کاروان ورزشی شهدای منا است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس