کد خبر 625528
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵

مدیر شرکت «آزاده» درباره انحصار تولید نوشت‌افزار با تصاویر مجموعه کلاه قرمزی و شکرستان به این شرکت گفت: من ریسک کرده‌ام. هنوز هم حاضر نیستند عکس «ننه قمر» را جایگزین «باربی» کنند.

به گزارش مشرق، علی حدیدی، مدیر  شرکت «آزاده» و تولیدکننده دفاتر و نوشت‌افزارهای ایرانی «شکرستان» به سهم اندک تولیدات داخلی اشاره و بیان کرد:در شرایط موجود تنها ۲۰ درصد محصولات مرتبط با نوشت‌افزار در ایران و ۸۰ درصد، خارج از ایران تولید می‌شود. از این ۸۰ درصد تولیدات خارجی، سهم عمده‌ای به محصولات چینی اختصاص دارد از مداد و پاک‌کن و دفترچه گرفته تا کیف و کوله.

به گفته این تولیدکننده نوشت‌افزار، تولیدکنندگان باید بدانند چه کالایی را با چه سبک و سیاقی سفارش دهند. از سوی دیگر نمی‌توان واقعیت‌ها را نادیده گرفت. واقعیت تلخی که وجود دارد این‌که از صفر تا ۱۰۰ محصولات در ایران تولید نمی‌شود و حتی مداد و دفتری که نقوش و طرح‌ها و شخصیت‌های ایرانی چون طرح گبه و عروسک دارا و سارا و کلاه قرمزی و سر خاله هم نقش بسته، سفارشی است. یعنی چینی‌ها، تولیدکننده آن بوده‌‌‌اند و ما تنها شخصیت‌های خودمان را بر آن تصویر کرده‌ایم.

 حق انتشار تصاویر مربوط به شخصیت‌های معروفی چون سنجد و مجموعه عروسک‌های کلاه قرمزی و شکرستان در انحصار شرکت «آزاده» است. حدیدی در پاسخ به این‌که چگونه انحصار تولید این محصولات که از فروش خوبی برخوردارند و شخصیت‌های شناخته شده‌ای هستند به یک شرکت واگذار شده گفت: ما آبرو و اعتبار ۲۲ ساله خود را برای این کار هزینه کرده و مهم‌تر از آن حاضر شده‌ایم ریسک کنیم و همه کارها و طرح‌ها را کنار بگذاریم و تنها به انتشار شخصیت‌های ایرانی بپردازیم. ما حق کپی رایت را هم به رسمیت شناخته‌ایم و کار باکیفیتی تولید کرده‌ایم. دوستان و همکاران ما ممکن است نسبت به این مساله واکنش نشان داده و گله‌مند باشند اما در ابتدای راه هیچ‌کدام حاضر نبودند عکس کلاه قرمزی و ننه قمر را جایگزین «کیتی» یا «اسپایدرمن» و «باب اسفنجی» کنند.

حدیدی، استفاده از نوشت‌افزار ایرانی را درگرو فرهنگ‌سازی درست دانست و افزود: من نمی‌توانم به تنهایی فرهنگ‌سازی کنم. اگر بچه‌ها سراغ دفترها و مدادها و کوله‌هایی می‌روند که عکس باربی و باب اسفنجی و میکی‌ماوس بر ان تصویر شده به خاطر این است که این شخصیت‌ها را می‌شناسند و با ان ارتباط برقرار کرده‌اند. به همین‌خاطر صدا و سیما، آموزش و پرورش و همه نهادهای مرتبط باید به کمک یکدیگر بیایند و حلقه‌های این زنجیر را کامل کنند. تا فیلم یا پویانمایی خوبی ساخته نشود و  توزیع خوبی وجود نداشته باشد، کار منِ نوعی به نتیجه نمی‌رسد.

او در پاسخ به این‌که «کلاه قرمزی» و «عروسک‌های شکرستان» شخصیت‌های شناخته شده‌ای هستند گفت: درست است که ساخت مجموعه تلویزیونی و فیلم و پویانمایی در معرفی این شخصیت‌ها به بچه‌ها موثر بوده اما هنوز هم کلاه قرمزی نمی‌تواند با میکی ماوس یا شخصی‌۲ های دیگر شرکت والت دیسنی رقابت کند. انها چند دهه است که در حال سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند. اما ما تازه به این نتیجه رسیده‌ایم که چه باید بکنیم و تازه دریافته‌ایم بهتر است یک پیوست فرهنگی وجود داشته باشد.

حدیدی در ادامه بیان کرد: کشورهای پیشرفته مدت‌هاست به این نتیجه رسیده‌اند که اگر پویانمایی بر اساس شخصیت «باب اسفنجی» ساخته می‌شود باید لباس و نوشت‌افزار و دیگر محصولات مرتبط با ان نیز ساخته می‌شود و این به معرفی آن شخصیت کمک می‌کند ما تازه به این نتیجه رسیده‌ایم که پیوست فرهنگی ضروری است و اگر مجموعه شکرستان ساخته می‌شود خوب است دیگر محصولات مرتبط با آن هم تولید شود هم صرفه اقتصادی دارد هم به معرفی بیشتر ان شخصیت کمک می‌کند.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    اگر ابتدا کارتون دارا و سارا ساخته می شد و سپس عروسکشان، قطعا آن عروسکها هم پر فروش می شدند.
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    آخه یه شخصیت کارتونی مسخره و بیمزه رو دارین با باربی که بسیار برای بچه ها جذابیت داره مقایسه میکنین؟! اصلا آموزش و پرورش باید بخشنامه کنه کسی حق نداره لوازم التحریر منقش به فیلم و کارتون چه داخلی چه خارجی بیاره مدرسه. شخصیتهای ایرانی همونقدر حواس بچه رو سر کلاس پرت میکنه که شخصیتهای خارجی. این چه مسخره بازیه راه انداختین؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس