دولت در تازه‌ترین اقدام خود برای بزک کردن برجام، روز 23 تیرماه را روز «گفتگو و تعامل سازنده با جهان»‌ نامگذاری کرده و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز آن را تصویب کرده است.

سرویس سیاست مشرق - به نظر می‌رسد تعریف و تمجید‌ها از برجام گوی سبقت را از کارایی آن ربوده و بسیار جلوتر از نتایج آن در فضای سیاسی کشور در حال حرکت است. برهمین اساس چندی پیش بنا بر تصویب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد؛ 23 تیر که مصادف با تصویب برجام است، روز گفتگو و تعامل سازنده با جهان نام گذاری شود.[1]

این پیشنهادی بود که حسن روحانی امسال در سالگرد تصویب برجام در جلسه هیئت وزیران مطرح کرد. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه 23 تیرماه را می‌توان به عنوان روز تعامل با جهان نامید، گفت: «جمهوری اسلامی ایران در این روز برای همۀ جهانیان ثابت کرد از لحاظ قدرت سیاسی، آنچنان توانمندی و تبحری در مسایل سیاسی، منطق و موضوعات فنی و حقوقی دارد که می‌تواند برای حل موضوع پیچیده بین المللی با قدرت‌های بزرگ مذاکره کرده و از حق ملت ایران به خوبی دفاع کند.»

وی افزود: «23 تیرماه ثابت کرد همانطور که در میدان جنگ قادریم در برابر توطئه‌های جهانی بایستیم و با آنها مقابله کنیم و برای ملت پیروزی به ارمغان آوریم، در صحنۀ سیاسی، حقوقی و فنی هم این قدرت را داریم و می‌توانیم از حقوق ملت دفاع کنیم.»[2]

این درحالی است که بیش از یکسال از تصویب و 7 ماه از اجرای برجام گذشته است و هنوز شاهد نتایج عملی آن در فضای بین‌الملل و وعده‌های داخلی دولت نبوده‌ایم و حتی رسانه‌های غربی نیز اعتراف می‌کنند ایران به اهدافی که در برجام تعیین شده نرسیده و طرف غربی با بدعهدی تعهدات نیم بند خود را نیز اجرا نمی‌کند. [3]

رئیس‌جمهور خود نیز در سخنانی قابل تامل بیان داشت که به برجام امیدواریم اما به آمریکا بدبین هستیم. جمله‌ای که اینگونه از سوی کارشناسان سیاسی تعبیر شد که به تعهد داده شده امیدواریم اما به فردی که متعهد شده بدبین که این به معنای نافرجامی کار است.

یکی ازمهمترین این موارد نیز اجرای تراکنش‌های مالی میان بانک‌های ایرانی و اروپایی و غربی است که به شدت از مجازات‌های خزانه‌داری آمریکا بیمناکند و برجام نتوانسته در این حیطه از تحریم‌ها گسست ایجاد کند و فضای روانی حاکم سبب شده تا برنامه جامع اقدام مشترک به سرمنزل مقصود خود نرسد.

  1. از همین روست که دستگاه دیپلماسی کشورمان به دنبال مسکنی برای این درد بزرگ است که این مسکن این روزها «نامه آرامبخش» نام دارد. پنجشنبه هفته گذشته بود كه محمد جواد ظريف اظهار داشت: «اگر بانك‌هاي علاقه‌مند به همكاري با جمهوري اسلامي ايران، نگران برخي رفتارهاي منفي آمريكا باشند، ما آمادگي داريم از بخش ويژه نظارت بر تحريم‌ها در خزانه داري آمريكا يك نامه آرامش بخش بگيريم تا بتوانند با ايران ارتباط داشته باشند.» آنچه ظريف بيان كرد، در واقع راهكاري براي مجاب كردن كشورهاي طرف قرارداد برجام بود كه از بهانه جويي براي اجراي تعهدات دست بردارند.

با این اوصاف شاخ و برگ دادن و بزرگنمایی تعهدی که طرف مقابل هنوز ملزم به اجرای آن نیست چه معنایی دارد؟ در این زمینه حتی برخی از فعالان سیاسی پیشنهاد کرده بودند که روز 23 تیرماه به عنوان «روز بدعهدی آمریکا» نامگذاری شود تا نسبت به تجربه‌ای سنگین بدست آمده در خصوص ارتباط با کاخ سفید جامعه هوشیار شود.

از سوی دیگر اطلاق چنین نامی برای چنین روزی نه تنها با آنچه در واقعیت رخ داده منافات دارد بلکه سعی می‌کند این روز را به فصل نوینی از تاریخ ایران بدل کند که این موضوع نیز با توجه به اتفاقات گذشته کشور و تاریخ جمهوری اسلامی ایران در تضاد است و این شائبه را به‌وجود می‌آ‌ورد که مگر در گذشته جمهوری اسلامی ایران بنای تعامل و گفتگوی سازنده با جهان وجود نداشته که بعد از تصویب برجام این نگرش ایجاد شده است؟! مگر در عصر خمینی (ره) گفتگو و تعامل سازنده وجود نداشت و جمهوری اسلامی به جای گفتگو با وحشیگری و ضدیت با منافع جهان رفتار می کرده است که آقایان شورای عالی چنین روزی را به تصویب رسانده‌اند؟

اگر نگاهی کلی به تاریخ انقلاب اسلامی بیندازیم متوجه سطح تعامل سازنده ایران با کشورهای مهم و مختلف دنیا می شویم که از زمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تا به امروز جزو دغدغه‌های کشورمان بوده است. اطلاق چنین نامی به طور غیرمستقیم مخدوش کننده تاریخ دپلماسی گذشته ایران و بدنامی کشورمان است و این معنا را در سطح بین‌الملل متبادر می‌سازد که جمهوری اسلامی ایران پیش از این بنای تعامل با جهان را نداشته و با نامگذاری این روز در صدد تصحیح رویکرد بین‌المللی خود است که صورت خوشی برای ما ندارد و همراستا با تصویر منفی است که رسانه‌های معاند و غربی درباره کشورمان به جهان مخابره می‌کنند و در اوج آن ایران را «محور شرارت»‌ قلمداد کرده‌اند.

متاسفانه تصویب چنین نامی با اینکه رویکرد مثبتی را در ظاهر دارد اما در بطن خود چندان رویه مناسبی نیست و حاوی پیام‌های منفی برای جهانیان از جمله آمریکاست که به رویه غیر مسئولانه خود در برجام ادامه دهند و تصویر ایران و پایه و اساس انقلاب اسلامی در جهان را با این بهانه مخدوش نشان دهند که ایران بعد از بیش از سه دهه تازه متوجه شده تا با جهان تعامل کند و پایه این نگرش جدید و صلح‌جویانه ایران نیز برجامی است که آمریکا در آن بدعهدی کرده است. البته آنچه از این نامگذاری مشخص است رویه سیاسی‌کاری است که با بزرگنمایی دستاورد دولت یازدهم درآمیخته اما به نظر می‌رسد نه با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین شود و نه اینکه مردم با این نامگذاری‌ها نسبت به برجام و وعده‌های دولت در این عرصه راضی شوند و دولت بایستی در این راستا کاری درخور تعریف و تمجید افکارعمومی انجام دهد نه خود.

سخنی دیگر با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی

اگرچه شورای عالی انقلاب فرهنگی با نقائص و ضعف‌های بسیاری ادامه حیات می‌دهد، ولی اینکه در مهم‌ترین و راهبردی ترین مرکز فرهنگی نظام اسلامی، چند کارشناسی که عنوان متخصص ترین اهالی فرهنگ را با خود یدک می‌کشند، بعد از این همه بدعهدی غرب و آمریکا، چنین پیشنهادی را به تصویب می‌رسانند، این سؤالات را به ذهن متبادر می‌کند که:
 
  •  آقایان شورای عالی انقلاب فرهنگی، تا چه حد با نفوذ فرهنگی آمریکا و غرب آشنایی دارند؟
  • آیا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمی‌فهمند اگر لیبرال‌های حامی غرب به جای این آقایان در جلسه حضور داشتند، آن‌ها نیز همین پیشنهاد را به تصویب می‌رساندند؟
  • آیا در عصر امام خمینی و همچنین در روزگار رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تا به امروز، ایران مبتنی بر دشمنی و تقابل با جهان رفتار می‌کرده است و در دوران برجام و پسا برجام، دشمنی‌ و تقابل‌ها، جای خود را به تعامل و گفتگو داده است؟
  • اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با چه رویی جواب خون شهدایی که مقابل زورگویی‌ها و ظلم استکبار ایستادگی کردند را با این اقدام زشت می دهند، اقدامی که نشان می‌دهد دشمن با تغییر اذهان و تغییر محاسبات، به درون شورای عالی انقلاب فرهنگی نفوذ کرده است.



[1] http://www.mehrnews.com/news/3750380

[2] http://www.presstv.ir/DetailFa/2016/07/13/474992

[3] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/624629

[4] http://fararu.com/fa/news/287431

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    مسخره است دستاورد سازی تقلبی برای نسلهای آینده
  • سروش سهرابی ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    سلام , به نظر من باید بد عهدی آمریکا و فریب کاری چند باره ی آمریکا به دنیا نامگذاری بشود
  • دانیال ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    اینها برای از ما بهتران گام بر می دارد همانهایی که به فرموده رهبر انقلاب به صغیر و کبیر رحم نمی کنند همانهایی که در چپاول اموال این ملت لحظه ای به خود تردید راه نمی دهند...
  • 997 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    دولت بایدازاین کارش خجالت بکشه
  • ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    فقط باید متاسف بود برای این همه ذلت دولت مردان ملتی مقتدر و شجاع که با تکیه بر قدرت الهی از هیچ کس واهمه ای ندارند و با هدایت امام خود شجاعانه در مقابل همه قدرت ها تا کنون ایسناده اند . دولتی کمی از ملت یاد بگیرید و آمال و آرزوهای خود و ترس های خود را به پای ملت نگذارید .
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    تعامل بازنده ، سازنده جناب روحانی
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 1
    نمی دونم این مشرق و کیهان چطوری مدعی ولایتمداری هستند و در عین حال برجامی رو تخریب می کنن که عالی ترین مقام کشور آن را تائید کرده و گفته من به طرف داخلی انتقادی ندارم اینها وظیفه خودشان را تا جایی که می توانستند انجام دادند. یه سری از رسانه ها حکم خوارج رو دارند حالا یک روز بهتون ثابت می شه که اینها دردشون منافع خودشون و گروه خودشونه.
  • ایرانی ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 1
    خدا رو شکر که در این دوره جنگ و خونریزیهای خاورمیانه که چند سال است شروع شده ، شماها مسئول نبودید . چون یَک خاکی بر سر مردم بدبخت میکردید که میشدیم الان سوریه و عراق . همش با دنیا جنگ دارید همش دنیا رو تهدید میکنید ، همش حرف از ناسازگاری و عدم صلح میزنید . کسی که به همه مشکوک است ، خود صد در صد مشکلی دارد . جان هر کی دوست داری کامنته رو بذار .
  • حسن ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    1- پروژه گفتگوی تمدنها که دیروز دیدیم و امروز داریم ثمره فساد گسترده فرهنگی و سیاسی آن را لمس میکنیم، یادگار دولتی بود که هم خود را تبدیل کردن دشمن به مخالف! قرار داده بود. 2- پروژه تعامل سازنده با جهان که امروز می بینیم و فردا ثمره فساد گسترده تر فرهنگی و سیاسی آن را لمس خواهیم کرد، یادگار دولتی خواهد شد که هم خود را تبدیل کردن دشمن به دوست!! قرار داده است. 3- چند وقت دیگه خبر وجود جاسوس در مجموعه این نهاد را هم خواهیم شنید.
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    بجای اینکه بقیه روز تعامل با ایران داشته باشند ما روز تعامل با دنیا دازیم. انگار ما وحشی هستیم و دنیا (آمریکا و شرکا) ادم حسابی و ما باید تمرین تعامل کنیم.
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    بجای اینکه بقیه روز تعامل با ایران داشته باشند ما روز تعامل با دنیا دازیم. انگار ما وحشی هستیم و دنیا (آمریکا و شرکا) ادم حسابی و ما باید تمرین تعامل کنیم.
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    دمت گرم کلا در این دولت از زمین به اسمون می باره
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    خیلی تحلیلت قشنگ بود خداییش حال کردم بین کامنتای مشرق که اکثرا ملت دری وری میذارن خوندن این جور کامنتا خستگی رو از تن به در می کنه
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    متاسفم برات یعنی حاضری حتی به قیمت خودفروشی و حیثیت فروشی به همه کنار بیای امثال تو همونایی ان که اگر دشمن تو گوششون بزنه اونطرف صورتشونم برای اثبات حسن نیت میذارن جلو چک دشمن
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    بی انصاف چرا حرف تو دهن رهبری میذاری؟؟؟؟ رهبری چطور این برجام بی فرجامو قبول داشت که یه نامه با کلی شرط در تایید ماحصل مذاکرات نوشت و گفت اگر این شروط رعایت شد برجام قبوله و الا ول معطلید شماها هر جا گند میزنید میذارید به حساب رهبری تا خودتون تبرئه بشید غافل از اینکه "الله یدافع عن الذین آمنوا" خدا چنان تو دهنتون بزنه تا از این به بعد مرد باشید پای افتضاحاتتون بایستید
  • shadman ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    به یاد گفتگوی تمدنها افتادم گفتگویی که ما حصل آن محور شرارت خواندن ایران بود.
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    ۰۹:۲۸ اوا چه بی ادب! من کجا حرف کسی رو تحریف کردم! (انتقاد من به طرف داخلی نیست انتقاد من طرف های خارجی است،اینها وظیفه خودشان را تا جایی که می توانستند انجام دادند.) دقیقا عین حرف رهبر است که از اخبار شبکه یک پخش شد. حالا ممکنه یک واو یا یک واژه رو درست یادم نیاد اما همین بود.
  • shadman ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    به یاد گفتگوی تمدنها افتادم گفتگویی که ما حصل آن محور شرارت خواندن ایران بود. هر کس نگوید خواهد گفت لابد ما از اول انقلاب با دنیا تعامل نداشتیم بابا این زورگویان نمیخوان با ما تعامل داشته باشن اونوقت شما . نمیفهمم بخدا البته چرا اگه منظورشون پایین کشیدن پرچم اصول انقلاب و مبارزه با استکبار و حمایت از حزب الله و حماس و یمن و ... است بله آنها با ما تعامل خواهند کرد. کجاست امیرالمومنین علیه السلام که سر در چاه کند .
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 1
    در ضمن اینم که نوشتی "الله یدافع عن الذین آمنوا" معنیش رو نفهمیدم شرمنده من زبونم فارسیه.خودمم ایرانی هستم.
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    چرا بر اساس دروغ نطق میکنی پس هشت سال احمدی نژاد چه زمانی بود نکنه اصلا وجود نداشته و ما خیال کردیم بوده
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    عقل کل همه چیز فهم، دیگر با چه زبانی بگویند آمریکا بدعهد است، همان آمریکایی که سردمدارانش از نگاه دست اندرکاران این دولت باهوش و باادبند. نگاهی که همچنان بی تغییر باقی مانده
  • shadman ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    بخواب تا در رویاهات خوابای خوشترم ببینی. سالانه میلیاردها دلار برای از بین بردن نظام ما در سنا به طور واضح تصویب و خرج می کنند اونوقت ما لبخند بزنیم که مثلا با دنیا دعوا نداریم. جناب ، آقای مرسی هم به دنیا لبخند زد به سال نکشید
  • مهدي ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    اگه تعامل بود بايد دو طرفي باشه درحالي كه همه مي دونند تو اين معامله كه نام برجام داره همش ما امتياز داديم وطرف مقابل هيچ، تعامل خوش عهدي در بررابر بد عهدي آيا اين براي ملت سربلند ايران افتخاره
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    مسخره نیست، معنی اصلی و هدف نهایی از ایجاد شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مملکت همین است: لیبرالیزم.
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    دستاورد دوزاری، بالاشهری
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    لطفا اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی رو نام ببرید ببینید چند درصدشون دولتی هستن
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    مشرق عزیز و دلواپس تحویل سامانه s300 مرهون برجام و تعامل سازنده با جهان و به ویزه تنش زدایی با کدخدا است. اگر برجام و تنش زدایی با آمریکا نبود امکان نداشت روس ها این سامانه را به ایران تحویل بدهند. علت نامگذاری روز 23 تیر با عنوان روز تعامل سازنده با جهان هم به همین دلیله متوجه شدی مشرق!! کلا به این تیم مذاکره کننده از ظریف گرفته تا صالحی و عراقچی افتخار میکنم چه خوشتان بیایید چه خوشتان نیاید.
  • مهدی 90085 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    وزارت بهداشت هم اینجوری هست اگر از یک دکتر شکایت داشته باشی باید بری به سازمان نظام پزشکی مراجعه کنی که متشکل از همین دکتر هاست!!!!!
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    خطاب به ناشناس 26 : 9 خودفروشی ؟!! کدوم خودفروشی ؟ آیا دم از جنگ زدن و جوانان وطن رو به کشتن دادن خودفروشیه یا سازش با دنیا با حفظ کرامت ایرانی ؟ مگه ما گفتیم که ایرانمان رو به اونها بدهیم ؟ مگه ما گفتیم که دین و ایمانمان را کنار بگذاریم ؟ این چه تعبیریه آخه ؟ امتیازاتی که احمدی نژاد به روسها داد رو یادتون رفته ؟! کدوم خودفروشی انگ زن ؟
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    هیچکس طرفدار جنگ نیست اما این چه تعاملیه که ایران با غرب دست اشتی داد و سازش و از این حرفهایی که شماها بلدید داد اما غرب در زمان واحد هنوز دستشو از دست ما نکشیده بازم تحریم اعمال کرد و سر قضیه بانکها سوئیفتو ظاهرا باز گذاشت اما سر گردنه وایساد تا بانکها با ما تعامل نکنن؟ بعدم مگه ایرانو ندادید؟ دونه دونه شرکتها و تولیدات داخلی رو میفرستید رو هوا بعد پای شرکتها و برندهای خارجی رو باز می کنید هر کشوری در تعامل با کشور دیگه امتیاز میده و میگیره نه مثل برجام ده تا امتیاز بده یه نیمچه امتیاز بگیره بعدشم شماها چرا هر چی میشه میرید سراغ احمدی نژاد و هرکس بهتون انتقاد می کنه برچسب احمدینژادیسم بهش میزنید؟ یه جو مردونگی بد نیست احمدی نژاد بد عالم بود اصلا تموم شد رفت الان ماداریم درباره اسطوره های تدبیر و امید! حرف میزنیم شما نون بازوی خودتونو بخورید
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    کسی درباره شخصیت افراد تیم ایرانی حرف نزد که تو منت افتخارتو رو سرمون بذاری قطعا اینا از ما هستن و جای تشکر داره همینی که با غرب وحشی پنجه به پنجه انداختن اما در تحلیل بی طرفانه دستاوردهاشون باید واقع بین بود بعدشم باید دید اس 300 اومد چی رفت؟ ما تو نظامی گری امروز به اس 300 نمیرسیدیم فردا می رسیدیم چون نظامی ها زیر نظر ولت نیستن تا در تولیداتشونو تخته کنه و بره از غرب و شرق خواهش و تمنا کنه روسیه برای منصرف شدن ایران از شکایتش اس 300 رو داد و اگر تحریم طول هم میکشید سر شکایت مجبور بود کوتاه بیاد
  • حقیر ملت ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    واقعا" مایوس کننده است خون شهدای دفاع مقدس و دانشمندان هسته ای و زحمات و ایستادگی ملت است که باعث شد دشمن با دولت ما در پشت میز مذاکره بشینه والا مثل عراق و افغانستان به کشور ما هم حمله میکرد نیازی به مذاکره نبود و هر دولتی قبل از این دولت هم میتوانست این کار راحت را حتی با امتیازات بیشتر از این انجام بدهد و دشمن بعد از گرفتن امتیازات نقد در عمل به وعدهایش دبه در آورد و اگر دولت هم گام با آمریکا به وعده اش عمل میکرد و عجله به خرج نمیداد دشمن نمیتوانست دبه درآورد و حالا هم دست دولت بعد از سه سال اتلاف وقت دولت و مردم خالی از دست آورد است سعی در بزرگ کردن و بزک نمودن برجام دارد واقعا" شرم آور است لااقل شهامت داشته باشید و با ملت صادق باشین و حقیقت را اعتراف کنید که با دشمن مذاکره کردیم و به او اعتماد کردیم و سادگی کردیم و او دبه درآورد و کما اینکه دکتر صالحی و ولی الله سیف اقرار کردن به این مسئله تا کی فکر میکنین ملت هیچ نمیفهمن الان در هر خانه چندین دانشگاهی و تحصیلکرده وجود داره که اگر بیشتر از دولت ندانند کمتر هم نمیدانند
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    یه عده از طرفداران دولت از بغض احمدی نژاد دارن میترکن و همه خطاهای دولت خودشونو با اون می سنجن در حالیکه دعی بی خطایی در لغز خونی هستن بعدشم چه صلحی؟ کدوم کشور غربی با ما صلح کرده بعد برجام؟ فرانسه؟ که مث سگ بهمون می پره و از موضع بالا و با نگاه عاقل اندر سفیه بهمون امرو ونهی می کنه و منافقینو بالو پر میده و رسما نشون میده که هنوز با ما درجنگه؟ آلمان؟ که میگه تا اسراییلو برسمیت نشناسید ادم حسابتون نمی کنم؟ آمریکا؟ که هر روز یکی از جاسوساشو می گیرن و هروروز از کنگره شون یه صدا علیه ما بلندمیشه؟ تحریم دلار و روادید و امثال اینها بعد برجام وضع نشد؟ خدا از سرسپردگی به قدرتهای خونخوار جهانی نجاتت بده
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    اولا من منظورم از اینکه گفتم حرف تو دهن رهبری نذار سر تایید برجام بود نه تایید تیم که این تیم هم مث تیم قبلی مورد تایید ماست و دوستشون داریم اما در تحلیل دستاوردشون واقع بین هستیم دوما اینکه شما معنی اون ایه رو نمی دونی از افتخار ایرانی بودنت نیست بلکه یا مسلمون نیستی که قران بدونی یا از ادیان دیگه ای سوما کاش دو زار اندازه له له زدن برای اموزش زبان انگلیسی و اروپایی می رفتید زبان قرآن که زبان دینتون هست رو یاد می گرفتید نه اینکه مث نژاد پرستای عرب جاهلی در 1400 سال پیش من فارسم اون عرب راه بندازید
  • حقیر ملت ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    عزیزم خیلی از چیزها قرار بود انجام بدهند که ندادند مثل برداشتن تحریم های بانکی و سرمایه گذاریهای خارجی و .... و این سامانه اس 300 هم که روسیه از سال 2006 میلادی با ایران قرارداد بست روسیه نه بخاطر برجام فقط بخاطر منافع خود اس 300 را تحویل داد چون روسیه در موضوع اکراین با غرب در حال نزاع است و به غیر از اس 300 قرار است جنگنده سوخو 30 و تانک تی 90 و ... را هم به ایران بفروشد و علاوه بر این در سوریه همراستا با ایران حضور نظامی دارد تا از این طریق به غرب فشار بیاورد در موضوع اکراین و تحریم های مربوطه اش به توافقی دست یابند و ثانیا" ایران به مثابه دژی برای روسیه در مقابل سیاستهای استکباری غرب است زیرا اگر ایران از بین برود غربیها روسیه را از سمت ایران مورد هجمه قرار داده و شاید سیستم ضد موشکی بر علیه روسیه در ایران مستقر کنند تا از این طریق روسیه را به کنترل خود در بیاورند و در نهایت آن کشور را هم تجزیه کنند
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    خطاب به ناشناس 48 : 11 بدعهدی های غرب نشان از تزلزل تصمیم گیری داخلیست . وقتی آمریکا و غرب میبینه که عده کمی خواهان مذاکره و مصالحه هستن ، وقتی میبینه که شعارهای مرگ بر این و مرگ بر آن از لچ و لوچ مردم همچنان میریزه بیرون ، مطمئناً بدعهدی خواهد کرد . این بدعهدی های غرب چرا دامان سایر کشورها رو اعم از آسیایی و اروپایی رو نمگیره ؟ چرا کشورهایی مانند ژاپن و سنگاپور و کره جنوبی اینهمه با آمریکا و غرب تعامل و ارتباط دارند ولی کوچکترین ضربه ای به تمامیت ارضی آنها وارد نشده ؟ برادر عزیز ؛ من هم به اندازه شما کشور خودم رو دوست دارم (هر چند به واسطه سنی بودنم و کرد بودنم در خیلی از شرایط قربانی تبعیض میشوم) ولی اگر در داخل حرف یک حرف بود ، مقصد یک مقصد بود و نفرین آن و نفرین این را از مکانیسم حرکات داخلی برمیداشتیم ، مطمئناً هیچکس با ما بدعهدی نمیکرد . شما خود را جای کشورهای غرب بگذارید و از بیرون به ایران نگاه کنید ؛ چی می بینید ؟ هر روز اختلاس (برای نمونه خبر جدید اختلاس 8 هزار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان) هر روز دزدی و هر روز تعطیلی یک کارخانه و پرداخت حقوق های نجومی . خوب غرب هم مطمئناً دنبال منافع خودش هست و میخواهد از این آب گل آلود ماهی بگیرد و بالاخره شاهد این همه بدعهدی میشویم . ولی اگر این دزدان بیت المال همان روز اولی که جریان روشن میشود در ملاء عام مؤاخذه و مجازات میشدند و همه با هم اتحاد و همبستگی داشتیم و مجلس و سایر ارگانهای سیاسی - دولتی از مذاکره کنندگان با تمام وجود دفاع میکردند ، هیچ طرفی جرأت بدعهدی نمیکرد و از طرفی دیگر هم با هیچکس سر جنگ نداشتیم . ما ایرانی ها هیچگاه سر دشمنی با هیچ نداشته ایم و نخواهیم داشت . ما در زبان کردی ضرب المثلی داریم که معنیش این است : «خدا نکند که حتی کودکی دشمنت شود.»
  • علی توانا ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    شما مطمئن هستی که اگه برجام نبود: حالا دلار به هفت هزار تومان نرسیده بود؟ تورم بالای پنجاه درصدی رو شاهد نمی شدیم؟ به کشورمون حمله نکرده بودن و مثل عراق و افغانستان ویران نمی شدیم؟
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    برادر عزیزم فرمایشات شما درباره ضعف وحدت داخلی و ضعف برخورد سریع و صریح با مفسدین بالای سر جاداره به طوری که رهبر معظم بارها به همه مسئولان گله کردن که اون دستور 8 ماده ای مبارزه با مفاسد که سال 81 صادرکردن دارخ خاک می خوره اما بدعهدی آمریکا به این چیزا مربوط نیست بلکه به اصل قدرت افتن ایران مربوطه اونها یه دونی می پاشن و ما به هوای دونه میریم که اما اسیر می شیم و ربطی به مسائل داخلی از این منظری که گفتید نداره اینکه کی موافق مذاکره هست یا نیست برای اون مهم نیست چون در عمل غرب با دولت حاضر ایران مواجه هست و اگر اون کوتاه بیاد ملت بالا پایینم بپرن یگه کوتاه اومده اما به طمع جلب رضایت و عدم دشمنی غرب دست از منش مسلمانی نکشید شما برادران اهل سنت یکی از چیزایی که همیشه بهش افتخار کردی عمل حداکثری به قرآنه. اما این استدلال شما در تعارض قران و سنت پیامبره اولا ما دشمنیمون با غرب برای اینه که غرب استکباری رفتار می کنه و می خواد ملتها از جمله ایرانو به استضعاف بکشونه یعنی ضعیف نگه داره دوما در قران می فرماید با مستکبر مقابله کنید و خود قران در دو جا شعار مرگ بر ولید سر میده . ما که از خدا مسلمون تر و عاقل تر نیستیم؟ از اینها گذشته در قران به مضمون باز می فرماید اگر به طمع دنیا با دشمن خدا کنار بیاید خدا شما رو کنار میزنه بهتر از شمارو سرکار میاره در سنت پیامبر هم تحمل سختی در شعب ابیطالب بود اما سازش با دشمن غدار نه بگذریم اما اینکه میگید چرا دامن اسیاو ژاپنو نمیگیره باید بگم چراباید بگیره؟ وقتی ژاپن و شرق اسیا و اروپا مثل وم تو مشتشن و مخالفت باهاش ندارن چرا باید باهاشون بدعهدی کنه؟ همین امریکا به شاه پهلوی ادوات نظامی میداد تا اونو ژاندارم منطقه کنه برای تامین منافع خودش اما بعد انقلاب رویه اش عوض شد چون می دونست انقلاب و نظام اسلامی زیربار زور نمیره بهتره بینشمونو یکم اصلاح کنیم ما طرفدار جنگ نیستیم اما زیر بار زور هم نمیریم اگر منصفانه نگاه کنید دوره قبل (فارغ از بدی های دولتش) ما دستاوردهامونو داشتیمو زیربار زور نرفتیم اام الان دستاوردامون پلمپ شده و هیچی هم نداریم وعده های داده شده هم یا نسیه اند و یا سراب
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    شما بر سر یک تحلیل اینطور اجوانمردانه حرف میزنید؟ اگر همینطوری درباره دولت محبوبتون قضاوت بشه می پذیرید؟
  • shadman ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    اولا سونامی تورم هر از گاهی پیش میاد . اگه دولت قبلی هم ادامه داشت قرار نبود که تورم ادامه داشته باشه ثانیا کدوم حمله، اصلا و تحت هیچ شرایطی دشمن دست به حماقتی نخواهد زد که اصلا معلوم نیست براش چی رقم خواهد خورد دلار هم به دست دولته که بالا یا پایین کنه.
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    خب اگه راست میگین چرا به جای اس سیصد از اربابتون (آمریکا) پاتریوت نمیگیرید؟!!
  • ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    برای روزهای منعقد شدن قراردادهای گلستان و ترکمانچای رو هم میشه اسم هایی مثل پیروزی بر اروپا و نابود کردن غرب و ... نامید !!
  • ناشناس ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    رهبر معظم انقلاب از فروردین ماه تا کنون چندین بار درباره خسارت محض برجام و عهدشکنی امریکا و قابل اعتماد نبودن آنها و درس عبرت گرفتن از برجام صحبت کرده اند.
  • ناشناس ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    اگر به شعار نه غزه نه لبنان همفکران شما عمل میشد الآن مثل عراق و سوریه شده بودیم !
  • ناشناس ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    اس 300 که خرید دولت قبل بود چرا فروش ایرباس و بوئینگ که در برجام به آن متعهد شده بودند عملی نشد ؟!!
  • ناشناس ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    در دنیای امروز چیزی بنام سازش وجود ندارد اگر قوی باشی حق خود را میگیری و اگر ضعیف باشی به سرنوشت یمن و سوریه دچار میشوی در دنیای امروز قانون جنگل حاکم است .
  • ناشناس ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    بله ما مطمئن هستیم که هیچکدام از اینها رخ نمیداد .
  • ناشناس ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    تعامل سازنده با جهان خوب است اما با امریکای جهانخوار که از رژیم کودک صهیونیستی و غاصب و رژیم سعودی قاتل مردم یمن حمایت می کند عقلانی و انسانی نمی باشد.
  • ناشناس ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    1 0
    ملتی که به کسانی که تاسیسات هسته ای را بتن ریزی کردند و اما هیچ تحریمی را لغو نکردند افتخار می کند هرگز به تعالی و پیشرفت نمی رسد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس