اولین سفر وزیر خارجه به آمریکای لاتین در حالی رخ می‌دهد که ظریف طی سه سال ده‌ها بار با مقامات اروپایی و آمریکایی دیدار کرده است؛ امیدواریم مدت باقی‌مانده از عمر دولت، فرمایشات رهبری درباره توازن در «توزیع دیپلماسی» نیز محقق شود.

سرویس جهان مشرق- سفر محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به آمریکای لاتین اقدام «بسیار خوبی» است که به نظر می‌رسد «بسیار دیر» انجام شده است. البته صحبت از سفر ظریف به منطقه آمریکای لاتین قبلاً هم مطرح بود، از جمله اوایل سال جاری که سفر وی «با توجه به تحولات داخلی یکی از کشورهای مورد بازدید[1]» به تعویق افتاد و به جای اواسط اردیبهشت‌ماه، اکنون یعنی اوایل شهریورماه برگزار می‌شود.
 
هر دو آمریکاست اما این کجا و آن کجا
استقبال «برونو رودریگز» وزیر خارجه کوبا از محمدجواد ظریف

با این وجود، موضوع گزارش حاضر، تعویق یک‌باره یا چندماهه سفر وزیر خارجه به آمریکای لاتین نیست، بلکه تأخیر چندساله این سفر مهم و استراتژیک است. اولین سفر وزیر خارجه به آمریکای لاتین که روز یک‌شنبه 31 مردادماه آغاز شد، شش روز طول کشید و محمدجواد ظریف در این سفر به ترتیب به کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا رفت.

{$sepehr_media_1735150_400_300}
 گزارش بخش فارسی صدای آمریکا از نگرانی آمریکایی‌ها از سفر ظریف به آمریکای لاتین

اولین سفر به آمریکای لاتین بعد از سه سال

از آن‌جایی که این سفر، اولین سفر وزیر خارجه کشورمان به منطقه آمریکای لاتین است، مردم نمی‌دانند بیش‌تر، از این تعجب کنند که پای وزیر خارجه به آمریکای لاتین باز شده یا از این‌که این اتفاق طی سه سال گذشته رخ نداده است. شکی نیست که چنان‌که خود آقای ظریف به درستی در سفر به ونزوئلا اشاره کرد، وجه مشترک ایران و ونزوئلا (و البته بسیاری دیگر از کشورهای آمریکای لاتین) این است که «در طول سالیان دراز در برابر فشارهای خارجی و قدرت‌های سلطه‌گر مقاومت کرده و خاطره خوبی از هم‌بستگی با یک‌دیگر را به یادگار گذاشته‌اند[2]

از سوی دیگر، هم‌راهی یک هیأت 60 نفره اقتصادی با آقای ظریف[3] در این سفر، اظهارات وزیر خارجه در ونزوئلا[4]، توضیحات «بهرام قاسمی» سخن‌گوی وزارت خارجه کشورمان و برخی شواهد دیگر نشان می‌دهد که سفر ظریف به آمریکای لاتین اهداف اقتصادی هم داشته و چه بسیار در راستای اقتصاد مقاومتی هم بوده است[5].

همه این‌ها از یک طرف خبرهای بسیار خوبی است، اما از طرف دیگر یادآور همین واقعیت تلخ است که طی سه سال اخیر از فرصت‌هایی به این خوبی کم‌تر استفاده شده است. هرچند آقای قاسمی می‌گوید: «وزارت امور خارجه به لحاظ راه‌بردی معتقد به نگاه متوازن به همه کشورها و مناطق جغرافیایی در سیاست خارجی است و ... توسعه همه‌جانبه مناسبات با کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی نیز همیشه در دستورکار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار داشته است»، اما سفرهای وزیر خارجه به مناطق مختلف جهان طی سه سال گذشته از عمر دولت کنونی، این قاعده صحیح را منعکس نمی‌کند.

و اگرچه سخن‌گوی وزارت خارجه با توجه به هم‌سویی و قرابت‌های سیاسی و فرهنگی، به اهمیت کشورهای آمریکای لاتین برای کشورمان اشاره می‌کند، اما به نظر می‌رسد این قرابت‌ها تا کنون مغفول مانده‌اند. این‌که اکنون بعد از سه سالی که از عمر دولت می‌گذرد، اولین سفر وزیر خارجه به آمریکا لاتین انجام شده است، نشان می‌دهد به‌رغم آن‌که وزارت خارجه از اهمیت این منطقه آگاه است، در این مدت درباره سفر به این منطقه و گسترش روابط با کشورهای آن کوتاهی صورت گرفته است.

هر دو آمریکاست اما این کجا و آن کجا
«بهرام قاسمی» سخن‌گوی وزارت خارجه بر اهمیت تقویت روابط با کشورهای آمریکای لاتین تأکید دارد

ده‌ها سفر به اروپا و بارها دیدار با مقامات آمریکایی

طبیعی است که وقتی می‌شنویم ظریف اولین سفر خود به آمریکای لاتین را انجام داده، این رقم را با تعداد سفرهای وزیر خارجه به اروپا و تعداد دیدارهای وی با مقامات آمریکایی از جمله جان کری وزیر خارجه آمریکا مقایسه کنیم. پیش از این هم انتقادهایی از دولت آقای روحانی وجود داشته مبنی بر این‌که دولت یازدهم تمرکز خود را معطوف به اروپا و آمریکا کرده و به نوعی بیش‌تر از بلوک شرق، به دنبال اصلاح و تقویت روابط با کشورهای غربی‌ای بوده که خود را «جامعه جهانی» و «قدرت‌های بین‌المللی» خطاب می‌کنند.

البته این تصور نباید پیش بیاید که سفرهای آقای ظریف به اروپا یا دیدارهای وی با مقامات آمریکایی ماهیتاً اشتباه یا محل انتقاد است، اما همان‌طور که گفته شد، مقایسه میان تعداد این سفرها و دیدارها با آمارهای سفر به کشورهایی که وزارت خارجه آن‌ها را هم‌سو و هم‌پیمان با ایران و شرکای جمهوری اسلامی در مبارزه با استکبار و زورگویی غربی‌ها می‌داند، نشان می‌دهد توازنی که طی صحبت‌های مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس‌جمهور و هیأت دولت به مناسبت هفته دولت نیز به آن اشاره شد[6]، تا کنون رعایت نشده است.

رهبر انقلاب در این دیدار می‌فرمایند: «ما [باید] توان دیپلماسی خودمان را در سطح دنیا درست توزیع کنیم؛ یعنی سهم آسیا به تناسب وسعت و توانایی آسیا باید به آسیا داده بشود؛ سهم آفریقا همین‌جور؛ سهم آمریکای لاتین همین‌جور؛ پس بنابراین [باید] دیپلماسی‌مان را خوب توزیع کنیم، متناسب توزیع کنیم.»

بدون شک با توجه به مذاکرات هسته‌ای، سفر به اروپا و دیدار با مقامات آمریکایی ناگزیر بوده و چنان‌که گفته شد، این سفرها و دیدارها ماهیتاً هم ایرادی ندارد، اما آن‌چه محل انتقاد است این‌که در کنار این سفرها و دیدارها با مقامات غربی، تا همین هفته گذشته حتی یک سفر منطقه‌ای به آمریکای لاتین هم انجام نشده بود.

هر دو آمریکاست اما این کجا و آن کجا
بدون شک دیدار با مقامات آمریکایی به دلیل مذاکرات هسته‌ای ناگزیر بوده است، اما بهتر بود سفر به کشورهای آمریکای لاتین نیز به همان نسبت در دولت یازدهم بیش‌تر اتفاق می‌افتاد

به گفته مقام معظم رهبری «این یک سالی که از عمر این دولت باقی مانده، این یک سال هم یک سال است و برای هر روزش واقعاً می‌شود کار کرد و فکر کرد.» امیدواریم وزارت خارجه از این سال استفاده کند و دست‌کم اکنون که برجام به فرجام رسیده، تمرکز بیش‌تری روی کشورهای هم‌سو با جمهوری اسلامی شود و تعداد سفرها به مناطقی نظیر آمریکای لاتین نیز افزایش یابد. در ادامه، برای بررسی دلایل اهمیت چنین سفرهایی، به گزارش‌های چند رسانه آمریکایی در این‌باره اشاره می‌کنیم.

کدام‌یک از سفر ظریف بیش‌تر است: خوشحالی ما یا نگرانی آمریکایی‌ها

پایگاه‌های خبری غربی از جمله فاکس‌نیوز، واشنگتن فری‌بیکن و المانیتور در گزارش‌هایی به سفر اخیر ظریف اشاره و (البته به بیان خودشان) از برقراری روابط میان دولت روحانی با کشورهای آمریکای لاتین اظهار نگرانی کرده‌اند. فاکس‌نیوز پس از نقل‌قول از ظریف که گفته بود ایران و کوبا تاریخ مشترکی از مقاومت در برابر «وحشیگری‌های» آمریکا را دارند، در این‌باره می‌نویسد: «تحلیلگران سیاست خارجی معتقدند واشنگتن نباید درباره این سفر ظریف [به آمریکای لاتین] و کلماتی که وی در «هاوانا» [پایتخت کوبا، برای توصیف آمریکا] انتخاب کرد، سهل‌انگاری کند، به خصوص از آن‌جایی که دولت اوباما طی چند سال اخیر تلاش‌های زیادی کرده تا روابط پرتنش با هم هاوانا و هم تهران را بهبود بخشد[7]

فاکس‌نیوز سپس در بیان تاریخچه‌ای از روابط آمریکا با تهران و هاوانا توضیح می‌دهد که آمریکا سال گذشته میلادی به توافقی «جنجالی» با تهران بر سر برنامه هسته‌ای ایران رسید. سال گذشته، هم‌چنین ده‌ها سال دشمنی جنگ سردی میان آمریکا و کوبا نیز با توافقی «تاریخی» پایان یافت و دو کشور روابط دیپلماتیک با یک‌دیگر را مجدداً برقرار کردند.

نویسنده گزارش در توضیح صحبت‌های ظریف درباره نزدیکی ایران و کوبا نیز می‌نویسد: «کوبا و ایران از زمان انقلاب اسلامی سال 1979 [در ایران] که منجر به سرنگونی محمدرضا شاه پهلوی و تعیین آیت‌الله روح‌الله خمینی به عنوان رهبر عالی این کشور شد، روابط نزدیکی داشته‌اند. پس از این انقلاب، آمریکا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اعمال کرد. از آن زمان، دهه‌ها دشمنی ایدئولوژیک [مشترک] علیه آمریکا، یک پیوند قوی میان دو کشور ایجاد کرده است.

 {$sepehr_media_1735182_400_300}
عکس‌العمل بی‌نقص «رائول کاسترو» رئیس‌جمهور کوبا در دیدار با اوباما برای آن‌که در عکس‌های این دیدار، عکسی از این‌دو در آغوش یک‌دیگر نباشد

پایگاه اینترنتی شبکه فاکس‌نیوز در انتهای مقاله خود از قول یک کارشناس روابط بین‌الملل به نکته‌ای هم اشاره می‌کند که اگرچه با هدف آرامش بخشیدن به آمریکایی‌ها مطرح شده، اما برای ما مایه تأسف و یا دست‌کم هشدار است. در انتهای این گزارش با طرح این ادعا که نفوذ آمریکا در دنیا اکنون روزبه‌روز بیش‌تر می‌شود، این اطمینان داده می‌شود که سفر ظریف به کوبا و آمریکای لاتین نباید خیلی هم موجب نگرانی آمریکایی‌ها باشد، چراکه «بعد از آب شدن یخ روابط» اتفاق می‌افتد، نه قبل از آن.

همین یک جمله نشان می‌دهد که اگر سفر ظریف به آمریکای لاتین پیش از «آب شدن یخ روابط» (چه میان آمریکا با کوبا و چه توافق هسته‌ای میان ایران و 5+1) اتفاق می‌افتاد، چه اندازه می‌توانست تأثیرگذار باشد و منافع واشنگتن را به چالش بکشد. این در حالی است که اکنون (و البته به اعتقاد کارشناس فاکس‌نیوز) نفوذ آمریکا به دلیل برقراری روابط با کشورهایی مانند ایران، «نه تنها در کوبا، بلکه [در نقاط دیگر دنیا] در آینده رو به افزایش خواهد گذاشت.»

سفر ظریف به آمریکای لاتین تهدید تروریستی علیه آمریکاست

پایگاه اینترنتی واشنگتن فری‌بیکن هم در گزارشی طوفانی تحت عنوان «ایران شبکه تروریسم خود را در آمریکای لاتین گسترش می‌دهد[8]» با لحنی که پاراگراف به پاراگرافش اتهام و توهین علیه ایران است، به توصیف سفر اخیر ظریف به «حیاط‌خلوت سابق آمریکا» پرداخته است. «آدام کردو» نویسنده واشنگتن فری‌بیکن که قبلاً برای رسانه‌های صهیونیست نظیر جروزالم‌پست و «واشنگتن جوئیش‌ویک» می‌نوشته، گزارش خود را با توضیح درباره «جرقه‌های نگرانی» میان آن دسته از مقامات آمریکایی آغاز می‌کند که معتقدند سفر وزیر خارجه کشورمان به آمریکای لاتین یعنی ایران «این متحدان منطقه‌ای [خود] را در تلاش‌هایش برای ترتیب دادن حملات تروریستی در خاک آمریکا ثبت‌نام خواهد کرد.»

گزارش واشنگتن فری‌بیکن در ادامه به نقل از «یک منبع ارشد در کنگره که درباره این موضوع کار می‌کند» سناریوی تخیلی‌ای را توصیف می‌کند که در آن ایران با برقراری روابط با برخی کشورهای آمریکای لاتین که شهروندان آن‌ها می‌توانند بدون نیاز به پاسپورت و ویزا از کشوری به کشور دیگر سفر کنند، می‌خواهد «شبکه تروریسم» خود را تا مرزهای آمریکا گسترش دهد و امنیت ملی این کشور را به خطر بیندازد.

هر دو آمریکاست اما این کجا و آن کجا
هدیه «اوو مورالس» رئیس‌جمهور بولیوی به وزیر خارجه کشورمان

«کردو» هم‌چنین به بازگشایی سفارت شیلی در تهران پس از بیش از 37 سال نیز اشاره می‌کند و این اتفاق را بسیار نگران‌کننده می‌داند. وی سپس به نقل از «النا راس-لتینن» نماینده جمهوری‌خواهان ایالت ایلینوی و رئیس کمیته فرعی خاورمیانه و شمال آفریقا در مجلس نمایندگان آمریکا می‌نویسد: «ایران بار دیگر دارد تلاش‌هایش را تشدید می‌کند تا حضور گسترده‌تری [در منطقه ما] پیدا کند و فعالیت‌های شرورانه خود را اجرایی کند. من به کاخ سفید اصرار می‌کنم که دست از کوچک شمردن تهدید ایران بردارد و مانع از آن شود که بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم در دنیا، یک نقطه امن منطقه‌ای در قاره آمریکا تأسیس کند.»

راس-لتینن ناخواسته به برخی از منافعی هم اشاره می‌کند که تقویت روابط با کشورهای آمریکای لاتین می‌تواند برای ایران به دنبال داشته باشد: «ایران می‌تواند از بسیاری از این حکومت‌های سرکش برای دور زدن تحریم‌های باقی‌مانده [پس از توافق هسته‌ای] استفاده و منافع آمریکا را تضعیف کند ... روش سنتی تهران این است که از مراکز فرهنگی، سفارت‌خانه‌ها یا کنسولگری‌های جدید، و یا توافق‌نامه‌های هم‌کاری در زمینه‌های مختلف، به عنوان نقابی برای گسترش شبکه افراط‌گرای رادیکال خود استفاده می‌کند.»

واشنگتن فری‌بیکن در انتهای گزارش خود به نقل از «بهنام بن طالب‌لو» تحلیلگر ارشد مسائل ایران در «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» مفصلاً توضیح می‌دهد که چگونه تقویت روابط میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین می‌تواند منافع سیاسی دوجانبه را پیش ببرد، از جمله این‌که می‌تواند جبهه مقاومت علیه آمریکا و جای پای ایران در آمریکای لاتین را تحکیم کند.

فصل جدید در روابط با آمریکای لاتین

المانیتور نیز در گزارش خود درباره سفر ظریف به آمریکای لاتین، بخش‌هایی از صحبت‌های «مجید تخت‌روانچی» را ذکر کرده است. در یکی از بخش‌های ابتدایی این گزارش به نقل از تخت‌روانچی می‌خوانیم: «[این سفر] آغاز فصلی جدید در روابط میان ایران و آمریکای لاتین [خواهد بود[9]] ... از نظر سیاسی، ما در مجموع روابط خوبی با یک‌دیگر داریم و مشکل عمده‌ای در راه گسترش این روابط نمی‌بینیم.» البته تخت‌روانچی تصریح می‌کند: «در عرصه اقتصادی نیز زمینه‌های فراوانی برای ما در جهت هم‌کاری و فعالیت مشترک وجود دارد، اما هنوز نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها به طور کامل بهره ببریم.»

هر دو آمریکاست اما این کجا و آن کجا
مجید تخت‌روانچی تأکید می‌کند که به طور خاص، روابط اقتصادی ایران با آمریکای لاتین در سطحی نیست که باید باشد

قطعاً بخشی از نگرانی‌های مطرح شده در رسانه‌های آمریکایی درباره سفر ظریف به منطقه استراتژیک آمریکای لاتین، اغراق‌آمیز و بلکه مطلقاً دروغ است، اما همین فضاسازی‌ها هم به خوبی نشان می‌دهد که این سفر چه اندازه اهمیت دارد و منافع واشنگتن را به خطر می‌اندازد. از همین جهت هم هست که غفلت وزارت خارجه از این منطقه جای انتقاد دارد.

با این وجود، امیدواریم سفر اخیر ظریف به آمریکای لاتین اولین گام در سفر طولانی‌ای باشد که اگرچه دیر آغاز شده، اما آغاز شدنش نوید آینده خوبی را می‌دهد. هم ما و هم بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین که جمهوری اسلامی را ستون مقاومت نه تنها در خاورمیانه، بلکه در تمام دنیا می‌دانند، امیدوار هستیم که اظهارات کاملاً درست مقامات وزارت خارجه از جمله شخص محمدجواد ظریف در آینده نزدیک عملی شود و روابط مستحکم میان اعضای جبهه مقاومت علیه استکبار جهانی در خاورمیانه و آمریکای لاتین منجر به تأمین منافع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن‌ها گردد.



[1] چرایی تعویق سفر وزیر امور خارجه به آمریکای جنوبی لینک

[2] ظریف:ایران به روابط خوب و مستحکم خود با ونزوئلا ادامه خواهد داد لینک

[3] آغاز سفر دوره‌ای ظریف به آمریکای لاتین لینک

[4] امضای یادداشت تفاهم همکاری بین بانک‌های مرکزی ایران و ونزوئلا با حضور مادورو+فیلم لینک

[5] سفر ظریف به آمریکای لاتین در راستای اقتصاد مقاومتی است لینک

[6] بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت لینک

[7] Iranian minister's trip to Cuba, Latin America raises concern about its influence in region Link

[8] Iran Expanding Terror Network in Latin America Link

[9] Post-nuclear deal, Iran looks to expand ties with Latin America Link

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • نیما ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    همین دولتمردان سفر حاج محمود به آمریکای لاتین را به باد استهزا و ... می‌گرفتند... مسئولین خوابند وقتی که رفتند بیدار میشوند ...
  • ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    می خوای بجای دکتر ظریف شما رو بزارن وزیر خارجه، حضرت فیلسوف. ظریف خوشگذرونی نمی کرد با زبان روزه داشت حق پایمال شده ی ملتو از دهن اونا می کشید بیرون. اگه ظریف نبود الان حقوق کارمندا رو نمی تونستن بدن. مثل ونروئلا (همون رفیق فابریک مموتی) نرخ تورم 1000 درصد و تجربه می کردید. افسوس بر ما که که قدر سرمایه های خود را نمی دانیم. چندی پیش وزیر خارجه مصر که اتفاقا روابط حسنه ای هم با ما ندارند از قول بسیاری از دیپلماتهای برجسته ی خارجی اذعان کرده وزیر خارجه ای در این سطح ذکاوت و توانمندی در حال حاضر در جهان وجود نداره
  • حسین ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    بسیاری اشتباهات در دولت فعلی صورت گرفته که باید تصحیح بشه ولی این باعث نمیشه که فکر کنیم احمدی نژاد هم هیچ اشتباهی مرتکب نشده ، احمدی نژاد با لج بازی و عدم توچه به توصیه دلسوزان اشتباهی مرتکب شد که دیگه به هیچ وجه گزینه مناسب رییس جمهوری نخواهد بود ،بسیار گزینه های بهتری از احمدی نژاد هست.
  • دکتر گاوچرون از کومور ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    کومورو بگو. با کومورم نباید قطع رابطه میکردید. معادل یه وانت پسته با ما داد و ستد داشتید. حالا حالاها مونده بفهمید احمدی نژاد چه خدماتی کرد به شما و ما و بشریت.
  • ناشناس ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    دیدن در سفرهای اروپا وامریکا چیزی نصیب شان نشد حالا اخرکار این دولت سفری به این کشورها کنند تا منتقدان نگویند اینها فقط تمایل به روابط با کشورهاای غربی دارند که این کشورهای غربی مدام ازخجالت این دولت درمی اید
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    آقای ظریف در آخرین سال دولت کاری را انجام داد که دولت نهم از ابتدای مدیریتش کرد و این نشان میدهد که دولت نهم و دهم از اول به آمریکا و اروپا اعتماد نداشتند و باید با کشورهای مردمی ارتباط برقرار می کردند ولی حالا بعد از سه سال این دولت متوجه شده است
  • محمود سلمانی ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    جالبه در یک مناظره انتخابات نماینده روحانی اسمش یادم نیست اومد رادیو پ چشم تو چشم سفیر ونزوئلا گفت ما می خواهیم رابطه مون بیشتر با همسایه ها مون باشه!! احتمالا سفرش هم به اشاره و امر رهبری بوده تامنافع و مهندس های ایرانی که دارن کلی کار می کنن و کسب درآمد و ارتباط با ملت های آزادی و استقلال طلب می کنند و واقعا برخی داردن توی این بی کاری از خاک دور طلا صید می کنند به خطر نیفته یا شاید هم ترفند انتخاباباتیه!! جدیدا که همش ادبیاات دولت نهم راتکرار می کنن! من توی بحث هام بیندولت نهم و دولت بهار و دهم تفاوت قایلم همانطور که کابینه ی نهم و رفتارشون با دهم خیلی متفاوته ...
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    ماهی رو هر وقت از اب بگیری تاره است
  • سرور ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    اولا درست صحبت است.ثانیا بر بی تربیت حرجی نیست.منطق شما هم مثل ادبتان آب رفته است. در ضمن کی شود تورم 1000 درصدی را معنی کیند.جناب دکترای سیاست خارجی و ریاضی!
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    سال آخر دولت روحاني؟! ياد پيش بيني هاتون براي راي ندادن مردم تهران به ليست اميد افتادم يادتونه ميگفتين اين ليست اقتصاد دان نداره ملت راي نميدن؟!
  • مسافر ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    شما هم روی این اطلاعات نجومی تجدید نظر کن من یه شرکت پیمانکار هستم...سازمانهای دولتی هیچ پولی بهمون نمیدن...هیچوقت اوضاع به این داغونی نبود. اونوقت شما میگی حقوق کارمندا رو میدن
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    آمریکای-لاتین کشورهای درجه دو و سه دنیا هستند - آقای ظریف باید روی اروپا و امریکا و ژاپن تمرکز کند و از سیاست های شکست خورده دولت اصول گرایان فاصله بگیرد
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    رجوع بع دلال ها ، سیاست شکست خورده دولت اصول گرای قبلی
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    میشه حدس زد؛ لابد از موافقات پشت پرده با امریکا بوده که تا الان این سفر صورت نگرفته و حالا چرا؟ چون امریکا دبه درآورده ایران نیز به زیر اون توافقات پنهانی زده.
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    مگرآمریکای جنوبی چه منفعتی برای ایران دارد ؟ مگرمنفعت ونزوئلای ورشکسته و گرسنه برای ایران چیست ؟؟ همه کشورهای دنیاباکشورهای دیگررابطه برقرارمیکنند که ملت و کشورشان منفعت بکند ولی ایران ازبیت المال مردم کشورش برداشته و به کشورهای مفت خورو گرسنه دنیامیدهد
  • علیرضا یزدان ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    دوست شدن با گرسنه چه فایده مشرق جان ونزوئلا نون ندارن بخورن یا بولیوی اکوادور ....
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    اشتباهاتي كه از روساي جمهور بعد از دوران دفاع مقدس به اين طرف ديده و مي بينيم خيلي زياد بوده و هست اما با مقايسه اشتباهات سه نفر ديگر يعني هاشمي و خاتمي و روحاني با احمدي نژاد, به اين حقيقت پي مي بريم كه اشتباهات احمدي نژاد در برابر اشتباهات تك تك آن سه نفر قياس مع الفارقه, اين كجا و آنها كجا؟!بسياري از مشكلات و مفاسد زمان احمدي نژاد نتيجه شيطنتها و زدوبندهاي افساد طلبان بودو صد البته برخي اشتباهات و غفلتهاي احمدي نژاد هم در پيشبرد اين شيطنتها و توطئه ها نقش به سزايي داشت.
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    به یاد اون زمانی که افسادطلب ها میگفتن فلان مقام بهمان کشور چرا تو مراسم غیر رسمی جلوی احمدی نژاد کت نپوشیده، تحویل بگیرن دیدار وزیر خارجه کوبا و ظریف!!!
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    نه تنها در عرصه ديپلماسي خارجي بلكه در امور داخلي هم خيلي از طرحها و برنامه هايي كه در زمان آقاي احمدي نژاد طراحي و اجراشد اما دراين دولت به باد استهزاء و تمسخر گرفته شده و كنار گذاشته شده بود,مجددا" در حال برگشت بي سرو صداي اين دولت به همان طرحها و روشها هستيم. ابطال مجدد سازمان مديريت و برنامه ريزي و تبديل آن به دو معاونت بودجه وبرنامه ريزي و معاونت انساني, واگذاري مجدد بخشي از امور دولت به استانداران, سفرهاي استاني روحاني ( هرچند كه به پاي سفرهاي استاني احمدي نژاد نميرسه), . طرحمسكن مهر ارهم كه مزخرفش خواندنداما خودشان هم مطمئنند كه بهترين ايده و طرح براي خانه دار كردن قشر متوسط به پايين جامعه است و طرح جايگزيني براي آن ندارند.اما جرأت و شجاعت اقرار به اشباهشون را هم ندارند.كارت سوخت را هم عليرغم همه محسنات آن قصد دارند از گردونه خارج سازندكه مطمئنا" دولت بعدي اين اشتباه را هم بايد جبران نموده و كارت سوخت را به جايگاههاي سوخت برگرداند.
  • سید حجت ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    جناب ناشناس، خوب نیست با دروغ های نجومی مطلبی را به زور ثابت کنید، متاسفانه این اخلاق آلوده عده ای که با حرف هایی اثبات نشده به دنبال ثابت کردن حرفی دیگر هستند، چه کسی گفته و با کدام منبع معتبر علمی ثابت شده است که تورم 1000 درصد می شد، و از این دست حرفهای خنده دار که فقط از دست انسانهای دروغ گو و یا جاهلی که به سادگی حرفهای روزنامه ها و افراد معلوم الحال را باور می کنند به وفور می توانید بیابید، انسان سالم نا از ناسالم تشخیص دهید. بهتر است این روش را کنار بگذاریم و از روشهای منطقی برای نقد بقیه استفاده کنیم، آقای احمدی نژاد آنقدر جا برای نقد با ادله بهتر دارد که نیاز به این دروغ ها نیست و همچنین آقای خاتمی و روحانی نیز اینگونه اند.
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    اونی که نوشته این دلیل نمی‌شه که احمدی‌نژاد هیچ اشتباهی... بدونه که این بحث راجع آمریکای لاتینه و ربطی به اشتباهات احمدی‌نژاد نداره و اشتباهات ایشون حسابش جداست که بارها و بارها بهش توسط رسانه‌های اصولگرا پرداخته شده است. هر چند از منتقدان احمدی‌نژادم ولی خدایی‌اش ایشون در هشت سال ریاست‌جمهوری ‌اش در خصوص رابطه با کشورهای آمریکای لاتین سنگ تمام گذاشت.
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    والا دولت نهم و دهم شما را که به اروپا راه ندادند يک دفعه قرار شد پوتين به ايران بيايد از خوشحالي نزديک بود ذوق مرگ شوند که نيامد خدا را شکر معلوم نبود رئيس دولت قبلي شما چه بلايي سرش مي اومد
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    ما از امریکا که ثروتمند تر نیستیم الان امریکای لاتین به حیاط خلوت امریکا معروفه این کشورهای مستضعف سرشار از ثروتن که می تونیم از منابعشون با رعایت انصاف و عدالت بهره ببریم و جای پامونو سفت کنیم
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    مگه فوتباله که دنبال قهرمانان جهانی میگردی؟؟؟ سیاست با فوتبال و چشم و هم چشمی فرق داره داداش
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    همین مونده بود که بگید مقامات کی سفر کنند.
  • ابهری ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    سلام..کاش همه توان در شایسته سالاری بود.نه خط بازی.. درایران عزیزمان اگر شایسته گان.. بی مرض...در جای خودشان قرار می گرفتند.این عقب ..مانده گی که در طول تاریخ ایران زمین به وجود امده رفع می شد
  • شاهد ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    حزب جهانی مستضعفین .بالاخره کی این خواست حضرت امام قدس سره عملی می شود؟
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    نه تنها در عرصه ديپلماسي خارجي بلكه در امور داخلي هم خيلي از طرحها و برنامه هايي كه در زمان آقاي احمدي نژاد طراحي و اجراشد اما دراين دولت به باد استهزاء و تمسخر گرفته شده و كنار گذاشته شده بود,مجددا" در حال برگشت بي سرو صداي اين دولت به همان طرحها و روشها هستيم. ابطال مجدد سازمان مديريت و برنامه ريزي و تبديل آن به دو معاونت بودجه وبرنامه ريزي و معاونت انساني, واگذاري مجدد بخشي از امور دولت به استانداران, سفرهاي استاني روحاني ( هرچند كه به پاي سفرهاي استاني احمدي نژاد نميرسه), . طرحمسكن مهر ارهم كه مزخرفش خواندنداما خودشان هم مطمئنند كه بهترين ايده و طرح براي خانه دار كردن قشر متوسط به پايين جامعه است و طرح جايگزيني براي آن ندارند.اما جرأت و شجاعت اقرار به اشباهشون را هم ندارند.كارت سوخت را هم عليرغم همه محسنات آن قصد دارند از گردونه خارج سازندكه مطمئنا" دولت بعدي اين اشتباه را هم بايد جبران نموده و كارت سوخت را به جايگاههاي سوخت برگرداند.
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    وقتي كه جماعت افتضاح طلب كدخدا محور قدرت طلب و پول پرست وجود نداشته باشند.
  • shadman ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    - ما به ونزوئلا صادرات داریم، کمک به تولیدمون - ونزوئلا در سازمان ملل به نفع ما رای می دهد - ونزوئلا دوست ما در قاره ی امریکاست و سیاستهای ضد صهیونیستی دارد - ونزوئلا ضد استکباریست - ونزوئلا مثل برادران اعراب ما از پشت به ما خنجر نمیزنه و علیه یمن ائتلاف تشمیل نمیده - ما در جهان باید در جاهای مختلف جای پا داشته باشیم که ونزوئلا و بولیوی و کوبا در قاره امریکا هستند.
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخ چه قدر شما کثیفید طرف میره یه چیزی میگید نمیره یه چیز مطمئنم شما ها انقدر نجس هستید که اگه همون ماه اول هم میرفت میگفتید چرا بعد لز یک ماه رفته! بسوزید ای طرد شده های جامعه
  • مهندس م ش ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    عوضش رئیس دولت قبلی‌ دائم به کشور ‌های در پیتی میرفت و منافع ملی‌ را خرج آنها میکرد. نتیجه ا‌ش را هم دیدیم که چطور در جریان سعودی همه به ما پشت کردند: جیبوتی، سودان...
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    از شواهد امر چنان بر می آید شما از پایین ترین طبقه جهنم کامنت گذاشتی
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    اگه ملاک راه دادن اروپاییهاست که اونها خوب به ناصرالدین و مظفرالدین راه میدادند ضمنا پوتین در همان دوره به ایران آمد اما گویا شما از قرص خواب استفاده کرده بودید
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    ایران تهران نیست هرچند خیلی دلتون میخواد بشه
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    چمران رییس شد حالا بسوزید مدعیان دموکراسی!
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    راستی اون تانکر نفتی که واسه چاوز ساختید چی شد پولشو داد نداد چی شد؟؟
  • محسن ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    شما هم تا می تونین دستور بدین و تعیین تکلیف کنین. رودرواسی نکنین تو رو خدا.
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    كشورهاي درجه ده دنيا هم نيستن ، زمان شاه ما نصف اروپا و آسيا رو آدم حساب نميكرديم ، اينها حالا مثل مفت خور آويزون اين جمهوري اسلامي هستند و گرنه زمان شاه به اين آمريكاي لاتين پشكل هم نميداديم
  • لطیف ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    ضمن تقدیر و تشکر از همه عزیزانی که نظر میدهند 1- ادب رو رعایت کنیم در پاسخها و اطهار نظرها اونوقت همه گوش میدن 2- در تمام دولتها خوبیها و بدیها رو تشخیص بدهیم و با تقوی الهی اظهار نظر کنیم 3- قبول کنیم همه دولتها اشتباهاتی دارند و خوبیهایی 4- اظهار نظر منصفانه داشته باشیم اما نظر اینجانب اینه که اقاقی ظریف باید حداقل از معاونین وزارت خارجه قبلی استفاده میکرد تا بعضی از کارها را نخواهیم دوباره تجربه کنیم
  • ناشناس ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    حقوق پایمال شده ملت برنگشته است چرا که پولهای بلوکه شده آزاد نشده و تحریمهای ظالمانه هم لغو نشده است !
  • ناشناس ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    فقط دکتر احمدی نژاد .
  • ناشناس ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    ایران فقط تهران نیست لیست جریان اشرافی در کل کشور شکست خورد .
  • ناشناس ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    امریکا و اروپا بدنبال بازار مصرفی ایران هستند و تکنولوژی را به ایران نمی دهند.
  • ناشناس ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    سیاست دولت قبل در این زمینه درست بود چرا که امریکایی ها از حضور ایران در حیاط خلوت خود دائما"ابراز نگرانی می کردند.
  • ناشناس ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    همکاری بین ایران و ونزوئلا در اوپک و قیمت جهانی نفت موثر است .
  • ناشناس ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    دولت نهم و دهم پشیزی برای دولت های استعماری امریکا و انگلیس و فرانسه ارزش قائل نبود و مستکبران را داخل آدم حساب نمی کرد.
  • ناشناس ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    سال 96 مشخص می شود که چه کسانی طرد شده گان جامعه هستنذ !
  • ناشناس ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    خسارت محض برجام ثابت کرد که ظریف ضعیف ترین وزیر خارجه بعد از انقلاب است .
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    اِ وا خواهر
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    هشت سال رفتید ونزوئلا چه گلی به سر ملت زدیدن
  • حامد از اصفهان ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    هنوز سخنان روحانی که بارها در مورد روابط با همسایگان می گفت را یادمان نرفته. بعد از 3 سال فهمیدند این رابطه یک طرفه بوده. حالا یادشان افتاده که یک جایی به نام آمریکای لاتین هم هست.
  • حامد از اصفهان ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    این روحانی بود که به شدت و از همان ابتدا مدام کلمه ی "ارتباط با همسایگان" رو می گفت و همسایگان (مخصوصا جنوبی ها) هم خوب جوابی بهش دادند. تازه بعد از 3 سال یاد همسایه های شمالی و آمریکای لاتین افتاده.
  • حامد از اصفهان ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    "از معاونین وزارت خارجه قبلی استفاده میکرد"!!!!!!! کسانی که دنبال حزب و جناح بازی هستند هیچ وقت چنین کاری نمی کنند.
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    یک کم بالاتر کامنت shadman را بخوان.
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    وای وای وای خیلی دیر شد کلی منافعمون از دست رفت
  • ناشناس ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    اینهمه سال اصلاح طلبان مجیزگویی اروپا و امریکا را کردند چه نتیجه ای گرفتیم ؟!!
  • ناشناس ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    پشت کردن جیبوتی و سودان و کومور و غیره به ایران بدلیل ضعف دیپلماسی دولت فعلی است .
  • ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    تا الام قصد داشتند با مذاکره و آشتی با دنیا سمند و پراید رو به آمریکا و فرانسه صادر کنند !!!!
  • ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    ندیدی چطور روسای جمهور برزیل و آرژانین که مخالف استعمار آمریکایی ها بودند رو زمین زدند. منتظر ونزوئلا و بولیوی هم باش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس