خبر استفاده استراتژیک روس‌ها از پایگاه هوایی ایران در همدان، صرفاً عصبانیت آمریکایی‌ها را به دنبال نداشت، بلکه اعلام پیشاپیش این خبر توسط ائتلاف تهران-مسکو موجب شد تا جلوی یک سناریوی ناخواسته گرفته شود.

سرویس جنگ نرم مشرق- انتشار خبر استفاده جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های روس از پایگاه هوایی ایران به منظور سهولت انجام عملیات علیه مواضع داعش در سوریه با واکنش‌های مختلف داخلی و بین‌المللی مواجه شد. آمریکایی‌ها سراسیمه از این موضوع انتقاد و حتی روسیه را به نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متهم کردند.

زرنگی پیش‌دستانه ائتلاف تهران-موسکو در انتشار یک خبر
سه منبع پایین این تصویر را به خاطر داشته باشید؛ در انتهای این گزارش ارتباط این‌ها با یک‌دیگر را خواهید دانست

در داخل کشور هم عده‌ای با این اقدام مخالف بودند و همکاری نظامی با روسیه در این سطح را مغایر با استقلال و تمامیت حاکمیتی ایران می‌دانستند. این انتقادها گاهاً تا جایی بالا گرفت که کشورمان با عراق و افغانستان و برخی کشورهای اروپایی مقایسه شد که عملاً خاک خود را زیر اشغال نیروهای نظامی آمریکا یا ناتو برده‌اند، نه آن‌که صرفاً اجازه نشست و برخاست یک نیروی نظامی خارجی از پایگاه‌هایی را صادر کرده باشند که خودشان تسلط و مالکیت کامل بر آن‌ها دارند.

با این وجود، موضوع گزارش حاضر هیچ‌یک از این واکنش‌ها، انتقادها یا استدلال‌ها نیست، بلکه جنبه نسبتاً مخفی‌مانده‌ای از این روی‌داد مهم بین‌المللی است که باید به خاطر آن ائتلاف ایران-روسیه را تحسین کرد.

«آل‌سورس آنالیسیس» شرکتی که حواسش به همه چیز هست

ابتدائاً ذکر این توضیح لازم است که آن‌چه در این گزارش درباره شرکت آمریکایی «آل‌سورس آنالیسیس[1]» می‌گوییم صرفاً جنبه روشنگری دارد و مبتنی بر واقعیت است: قصد ما مسلماً نه تبلیغات برای این شرکت است و نه ترساندن کسی از وجود این شرکت، چرا که ده‌ها شرکت مانند آل‌سورس آنالیسیس از ده‌ها سال پیش وجود داشته و دارد. بنابراین موضوع این گزارش «کشف یک واقعیت ناشناخته» نیست، بلکه صرفاً آن است که ضمن تقدیر از یک تصمیم درست، توجه مسئولین مرتبط و همین‌طور مخاطبین محترم به این «واقعیت موجود» بیش‌تر جلب شود.

کمپانی آل‌سورس آنالیسیس (چنان‌که گفته شد) یکی از ده‌ها شرکتی است که در زمینه تصویربرداری هوایی و ماهواره‌ای از زمین و رصد و تحلیل اطلاعاتی این تصاویر فعالیت می‌کنند[2]. این کمپانی شاید قوی‌ترین بازیگر در این زمینه نباشد، اما از آن‌جایی موضوع گزارش ما شد که بررسی‌ها درباره‌اش نشان می‌دهد به شکل خاصی فعالیت‌های ایران و روسیه را تحت نظر دارد (در ادامه این گزارش به مواردی از این توجه خاص اشاره خواهد شد). اما داستان آل‌سورس آنالیسیس از کجا شروع شد[3]؟

زرنگی پیش‌دستانه ائتلاف تهران-موسکو در انتشار یک خبر
«چارلز هرینگ» (چپ) و «استیون وود» دو نفر از بنیان‌گذاران آل‌سورس آنالیسیس هستند

سازمان ظاهراً خصوصی آل‌سورس آنالیسیس سال 2013 توسط سه نفر تأسیس شد: «استیون وود»، «چارلز هرینگ» و «جوزف برمودز[4]». در حال حاضر، وود مدیر عامل ارشد کمپانی است. وی بیش از 25 سال تجربه در زمینه تحلیل تصاویر ماهواره‌ای برای نهادهای دولتی و خصوصی دارد و از جمله 14 سال در سازمان سیا طیفی از سمت‌های ارشد مرتبط با اطلاعات و تحلیل تصویر را بر عهده داشته است. وی پیش از آن‌که آل‌سورس آنالیسیس را تأسیس کند، بنیان‌گذار و نایب‌رئیس مرکز تحلیل کمپانی «دیجیتال‌گلوب» (یکی از قوی‌ترین کمپانی‌های تصویربرداری ماهواره‌ای) بود و رهبری تیم بازاریابی دفاعی دولت آمریکا را نیز بر عهده داشت.

چارلز هرینگ نیز که اکنون مدیر ارشد بازاریابی آل‌سورس آنالیسیس است، دو دهه تجربه در تحلیل و تصویربرداری ماهواره‌ای دارد. او نیز پیش از آن‌که همراه با وود کمپانی آل‌وسرس آنالیسیس را تأسیس کند، 18 سال برای دیجیتال‌گلوب کار می‌کرد و نقش مهمی را در توسعه و شهرت این غول صنعت تصویربرداری ماهواره‌ای داشت. وی در آخرین مسئولیت خود قبل از آل‌سورس آنالیسیس، از زمان تأسیس مرکز تحلیل دیجیتال‌گلوب (سال 2011)، مدیر این مرکز بود.

دیگر بنیان‌گذار آل‌سورس آنالیسیس هم جوزف برمودز تحلیلگر مطرح و کارشناس امور اطلاعاتی و دفاعی کره شمالی و توسعه موشک‌های بالستیک کشورهای جهان سوم است. وی بیش از 30 سال تجربه در زمینه تحلیل اطلاعاتی دارد و پیش از تأسیس آل‌سورس آنالیسیس در کنار وود و هرینگ، به دولت آمریکا و دولت‌های دیگر مشاوره می‌داد و تحلیلگر ارشد مرکز تحلیل دیجیتال‌گلوب بود. این سه نفر بخش اصلی هیأت مدیره آل‌سورس آنالیسیس را تشکیل می‌دهند[5].

اطلاعات آل‌سورس آنالیسیس چیست و به چه دردی می‌خورد

صراحتی که در توصیف آل‌سورس آنالیسیس از امکانات و سرویس‌هایش وجود دارد به خوبی نشان می‌دهد که این شرکت نه تنها اقدامی سری یا غیرقانونی انجام نمی‌دهد، بلکه با استفاده از امکانات و تخصصی که دارد و با بهره‌گیری از قوانینی که اجازه «جاسوسی» از سراسر دنیا را به این شرکت می‌دهد، به دنبال جلب مشتری در حوزه دولتی و خصوصی است[6]. این صراحت هم‌چنین ثابت می‌کند آن‌چه که آل‌سورس آنالیسیس انجام می‌دهد به هیچ عنوان عجیب، مرموز، محرمانه یا انحصاری نیست.

زرنگی پیش‌دستانه ائتلاف تهران-موسکو در انتشار یک خبر
عکسی که «آل‌سورس آنالیسیس» مدعی است از یکی از زندان‌های سیاسی کره شمالی و با هدف «نشان دادن رنج‌های انسانی» در این کشور منتشر کرده است

همان‌طور که از نام این کمپانی آمریکایی نیز مشخص است، کار آل‌سورس آنالیسیس استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و یا تصاویر دیگری است که به انواع روش‌های دیگر از کره زمین گرفته می‌شود. آل‌سورس آنالیسیس در این زمینه با «ارائه‌دهندگان تصاویر ماهواره‌ای» (از جمله ایرباس و دیجیتال‌گلوب)، «ارائه‌دهندگان تصاویر پهپادی»، «ارائه‌دهندگان فناوری»، ارائه‌دهندگان خدمات» نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و «شرکای تحلیلی» خود همکاری می‌کند و نتیجه این همکاری یعنی پایگاه داده گسترده‌ای را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد که از تحلیل تصاویر مختلف از سطح زمین تشکیل داده است.

آل‌سورس آنالیسیس با «نظارت و تحلیل روی‌دادها در هر کجای کره زمین با استفاده از طیف وسیعی از منابع و فناوری‌های پیچیده» اقدام به «جمع‌آوری اطلاعات از مکان‌هایی که به روش‌های دیگر غیرقابل‌دست‌رسی هستند» می‌کند. بدون شک این اطلاعات می‌تواند شامل هر چیزی شود و به همین تناسب، مشتریان آل‌سورس آنالیسیس نیز به شدت متنوع هستند: نهادهای دولتی و خصوصی، رسانه‌ها و اندیشکده‌ها و سایر پایگاه‌های تحلیلی از جمله مشتریان شرکت‌هایی مانند آل‌سورس آنالیسیس هستند، اما فقط این‌ها نیستند. حوزه‌های مختلفی می‌توانند از اطلاعاتی بهره ببرند که آل‌سورس آنالیسیس و شرکت‌های مشابه آن جمع‌آوری و تحلیل می‌کنند: بخش انرژی[7] (طرح‌ریزی خط لوله و ...)، بخش مالی[8] (تخمین خسارات وارده و ...)، بخش امنیتی[9] و غیره.

تا جایی که به موضوع این گزارش مربوط می‌شود، رسانه‌های مختلف و اندیشکده‌های معتبر بارها از اطلاعات و تحلیل‌های آل‌سورس آنالیسیس در گزارش‌های خود استفاده کرده‌اند[10] که در ادامه این گزارش به یکی از آخرین موارد آن اشاره خواهیم کرد. اما قبل از رسیدن به این موضوع، بررسی بخشی از سابقه آل‌سورس آنالیسیس برای درک بهتر ماهیت فعالیت‌های اطلاعاتی این شرکت ضرورت دارد.

از تأسیسات هسته‌ای کره شمالی و سوخوهای روس تا ماکت ناو هواپیمابر در بندرعباس

وقتی به صفحه اصلی وب‌سایت آل‌سورس آنالیسیس مراجعه می‌کنید، به شکلی مختصر و مفید با برخی از خدماتی مواجه می‌شوید که این کمپانی در گذشته به نهادهای مختلف ارائه داده و بنابراین می‌تواند به شما هم به عنوان مشتری آینده‌اش ارائه دهد. در میان این خدمات، به طور خاص نام ایران، روسیه و کره شمالی به چشم می‌خورد.

زرنگی پیش‌دستانه ائتلاف تهران-موسکو در انتشار یک خبر
این عکس، ظاهراً استقرار جنگنده‌های روس در سوریه را نشان می‌دهد

یکی از تصاویر موجود در صفحه اول پایگاه اینترنتی آل‌سورس آنالیسیس، نقطه‌ای در کره شمالی را نشان می‌دهد و ادعای این کمپانی آن است که این تصویر در تاریخ 6 ژانویه 2016 و اندکی پس از آن توسط دیجیتال‌گلوب گرفته شده که کره شمالی یک آزمایش زیرزمینی هسته‌ای را انجام داده است. آل‌سورس آنالیسیس سپس می‌نویسد که این تصویر، ارزیابی جزئی مکان و ماهیت آزمایش هسته‌ای کره شمالی را ممکن می‌سازد.

تصویر دیگری هم در این صفحه از وب‌سایت آل‌سورس آنالیسیس قرار داده شده که عنوان آن «اطلاعات زود، تغییر نظامی» است، به این معنا که با دست‌رسی سریع‌تر به اطلاعات، می‌توان در صورت لزوم توازن را در یک درگیری نظامی تغییر داد. این تصویر، ظاهراً 12 جنگنده سوخو-25 و 4 هواپیمای چندمنظوره سوخو-30 را نشان می‌دهد که در پایگاه هوایی «الاسد» در نزدیکی لاذقیه مستقر شده‌اند.

در کنار این تصاویر، تصویری هم وجود دارد که بیش‌تر از بقیه نظر ما را به خود جلب می‌کند. این تصویر که با عنوان «اطلاعات جهانی، نظامی و امنیتی» مشخص شده است، ماکت یک ناو هواپیمابر و مجهز به موتور هسته‌ای آمریکایی از کلاس «نیمیتز» را نشان می‌دهد که در پایگاه دریایی بندرعباس پهلو گرفته است. آل‌سورس آنالیسیس با اشاره به این‌که بخشی از این ماکت (در مانور مشهور اواخر سال 93؛ گزارش‌های مشرق را از این‌جا و این‌جا بخوانید) تخریب شده می‌نویسد: «به نظر می‌رسد این ماکت هم یک ابزار تبلیغاتی و هم یک وسیله آموزشی است[11]

زرنگی پیش‌دستانه ائتلاف تهران-موسکو در انتشار یک خبر
«آل‌سورس آنالیسیس» هنوز هم تحرکات ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی در بندرعباس را زیر نظر دارد

«استراتفور» حلقه وصل آل‌سورس آنالیسیس و دولت آمریکا

یکی از برجسته‌ترین نهادهای اطلاعاتی-تحقیقاتی آمریکایی، سازمان «استراتژیک فورکستینگ[12]» (= پیش‌بینی استراتژیک) مشهور به «استراتفور» است. این سازمان هم رسماً به عنوان یک سازمان «خصوصی» ثبت شده است، اما نه تنها بسیاری از مقامات این سازمان مقامات سابق دولت آمریکا هستند، بلکه هک شدن پایگاه داده و ایمیل‌های این سازمان در سال 2011 نشان داد که ارتباط مستقیمی میان استراتفور و آژانس‌های اطلاعاتی، نظامی و انتظامی دولت آمریکا وجود دارد[13].

استراتفور و آل‌سورس آنالیسیس قبلاً هم درباره ایران با هم همکاری کرده‌اند. از جمله، اوایل سال 2016 گزارشی توسط استراتفور منتشر شد که مفهوم آن ادامه توسعه تأسیسات نظامی پارچین «به‌رغم» توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 بود. این گزارش تصویری متعلق به جولای سال 2010 را با تصویری مقایسه می‌کرد که مدعی بود اواسط ژانویه سال 2016 گرفته شده است. سپس جنبه‌های مختلف این دو تصویر به شکل موازی مقایسه شده بود[14].

قطعاً ماهیت این گزارش‌ها، زنگ خطر بودن آن‌ها و لزوم هوشیاری برای جلوگیری از آسیب‌پذیری مقابل آن‌ها در جای خود قابل بحث است، اما آن‌چه در گزارش حاضر می‌خواهیم به آن بپردازیم چیز دیگری است. اگر به تصویر بالا توجه کنید، متوجه می‌شوید نام‌های استراتفور، آل‌سورس آنالیسیس و دیجیتال‌گلوب در کنار هم و به عنوان منابع این تصاویر آمده است. در ادامه این گزارش می‌خواهیم از این کلید برای باز کردن قفل دیگری استفاده کنیم.

زرنگی پیش‌دستانه ائتلاف تهران-موسکو در انتشار یک خبر
 تصاویر «آل‌سورس آنالیسیس» از تأسیسات پارچین در سال‌های 2010 (بالا) و 2016

پیش‌دستی رسانه‌ای ائتلاف ایران-روسیه

محرمانه نگه داشتن برخی اطلاعات در دنیای امروز بسیار دشوار است. محرمانه نگه داشتن برخی انواع دیگر از اطلاعات، صرفاً دشوار نیست، بلکه مانند مخفی کردن یک فیل زنده در یخچال، غیرممکن است. وقتی قرار است چند جنگنده از یک کشور در پایگاهی از کشور دیگر مستقر شوند، مسلماً این آمد و شد از چشم ده‌ها ماهواره مخفی نخواهد ماند؛ و اگر این دو کشور، روسیه و ایران باشند، احتمال مخفی ماندن این تحرکات تقریباً صفر است. اما با این اطلاعاتی که خواه‌ناخواه منتشر خواهد شد باید چه کرد؟

طی روزهای گذشته تصویری هوایی از حضور جنگنده‌های روسیه در پایگاه هوایی همدان منتشر شد که به سرعت هم در فضای مجازی منتشر شد. اگر نگاه دوباره‌ای به این تصویر بیندازید، همان سه نام استراتفور، آل‌سورس آنالیسیس و دیجیتال‌گلوب پای آن توجه شما را جلب خواهد کرد. تصمیم قابل‌تحسینی که مقامات کشورمان با هماهنگی روس‌ها گرفتند، اعلام خبر این همکاری نظامی پیش از طی تمام مراحل و احتمالاً رسانه‌ای شدن تصاویری مانند تصاویر آل‌سورس آنالیسیس بود.

انتشار چنین تصاویری قبل از آن‌که مقامات دو کشور خبر همکاری با یک‌دیگر علیه داعش در سوریه را اعلام کنند، می‌توانست به دردسر بزرگی تبدیل شود که چه بسا کل این همکاری را تحت‌الشعاع قرار می‌داد، اما خوش‌بختانه این خطر با هوشیاری مسئولین مربوط رفع شد. در نتیجه، گزارش استراتفور به جای آن‌که به شکل «تجویزی» اتهامات ایران و روسیه به خاطر این توافق محرمانه را بشمارد و دلایلی را توضیح بدهد که به خاطر آن‌ها باید جلوی این همکاریِ «لو رفته» گرفته شود، صرفاً ماهیت توصیفی به خود گرفت و اتفاقاً انگیزه‌ها و فواید دو کشور از این همکاری را «تحلیل» کند، هرچند با لحنی که خالی از طعنه به ایران هم نیست[15]؛ طعنه‌ای که انگار نشان از یک «عقده» دارد.



[1] AllSource Analysis Link

[2] Longmont's AllSource Analysis enters brave new world of commercial intelligence Link

[3] Company Overview Link

[4] Company Overview of AllSource Analysis, Inc. Link

[5] AllSource Analysis Forms First Board of Directors Link

[6] AllSource Analysis: Longmont’s Global Intelligence Hub Link

[7] Energy Link

[8] Financial Link

[9] Government & Security Link

[10] News Link

[11] Discovery Report: Bandar Abbas, Iran – Update on Iran’s Mock Aircraft Carrier Link

[12] Stratfor Link

[13] 'Anonymous' Claims Hack of Credit Data From Security Group Link

[14] Iran's Duplicitous Nuclear Strategy Link

[15] Iran, Russia's New Staging Post Link


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 67
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 33
  • حسین ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    16 6
    اگه اعلام این خبر با صلاحدید مسئولان دوکشور روس وایران بوده که نبود پس چرا سردار دهقان دیشب بی معرفتی روسها رو در این زمینه عامل لو رفتن اطلاعات این خبر دانست.بنظر میاد این شرکتو شما دارید بزرگش میکنین و ازش غول میسازین.اگه روسها اعلام نمیکردن اونا خیلی دیرتر به این واقعیت پی میبردن و اصلا اهمیتی نداره اینکه بدونن یا ندونن.
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    12 5
    جالبه که عکس ماهواره های جاسوسی آمریکا از همدان رو گذاشتین یعنی اونها قبلا کاملا مطلع بودن در ثانی دیشب وزیر دفاع گفتن روس ها در اعلام خبر بی معرفتی کردن پس این داستان سر هم کردن شما در پیش دستی انتشار خبر درست نیست
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 2
    پس چرا سردار دهقان میگه که روسها در اعلام آن بی معرفتی کردند!! و اساسا چرا اول رسانه های خارجی زودتر از داخل خبرو منتشر کردند و تا مدتی مقامات ایران سکوت کرده بودند؟؟
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    6 0
    خوب بود.ممنون مشرق
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 2
    قابل توجه مشرق ولی وزیر دفاع گفته که روسها با رسانه ای کردن این خبر بی معرفتی کردهاند
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    3 11
    بحمدالله فعلا روسیه در خدمت جمهوری اسلامی در آمده است
  • موسوی ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    5 0
    عالی نکته‌های جدید و اطلاعات جدیدی یاد گرفتم. اما اگر اینها رو هم نمیدونستم، مشخص بود که چنین کاری محرمانه نمیماند. کلا مخفی کار کردن در برخی زمینه‌ها موجب سوءتفاهم و گنهکار شدن است.
  • ایرانی ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 2
    سلام، مشرق شما این همه صفحه نوشتید تا سطر آخر را توجیه کنید
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    3 0
    کاش آقای وزیردفاع بیشتر دقت میکردند
  • علی ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 4
    خود وزیر دفاع میگه روسا بی معرفتی کردن شماها یه چی دیگه میگین؟ واقعا جک شدین بخدا.....
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 2
    جواب وزیر دفاع در مورد لو دادن روسها کل این تحلیل رو به یک رشته پشم تبدیل میکنه !!! خخخخ
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    3 0
    وزیر دفاع این حرفها را برای خوشامد روحانی و اصلاح طلبان زد.
  • ایرانی وطن پرست ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    3 0
    یکی میگفت گند زدين به مملكت دو دستي دادينش به روسها حالا خودتونم نميدونيد چطور جمعش كنيد، من هم بهش گفتم صبر کن اولین انتحاری داعش که وسط ترهان منفجر شد خودت التماس میکنی از روسها چهارتا هواپیما و موشک بگیرند و .... روسها را خواهید کرد
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    12 3
    كأسه داغ تر از آش هستيد شما ! خود وزير دفاع كه شخص اصلي و مطلع ماجراست مي گويد رؤسها براي خودنمايي جلوي آمريكا بي معرفتي كردند اونوقت شما مي گيد خوب كردند كه قضيه رو لو دادند
  • خیبات ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    10 3
    ایران خودش را چی میبینه؟؟؟ خداییش اگر از نظر نظامی به روسیه نیاز داریم که حتما داریم چرا بلوف میزنیم و ارد ناشتا میدهیم.! روسیه از نظر نظامی برتر است و شکی هم نیست چرا قبول نکنیم؟
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 2
    چرا باید وضع یک پایگاه هوائی به این حساسی قابلیت عکس برداری از هوا را داشته باشد - قابل توجه فرماندهان نیروهای مسلح و وزارت دفاع - حالا که شده سبب خیر سریعا با مراکز نظامی تدبیر حفاظت از هوای محازی کشور برای عکس برداری بیگانگان از نقاط حساس کشور با استقرار دفاع لیزری یا هر صورت دیگر بدون مجوز منطقه خطر قلمداد شود تا امکان انجام جاسوسی ها صفر شود.
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    1 2
    طوری پشت پا بزنه که انگشت به دهان بمونی . چی فکر کردی در مورد این روسها !
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    13 3
    انصافا برگ برنده بزرگ امریکا در امور نظامی همین فناوریهای جانبی است . یک سر و گردن از باقی کشورها بالاتره
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 2
    حرف وزیر دفاع ایران شده تاپ بی بی سی... خخخخخخخخخخخخخخخخ
  • مهندس هوافضا ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 4
    جای روسیه باشم تف دست حکومت ایران نمیدهم از این به بعد
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 4
    میخواستن این مسئله رو مخفیش کنند که نتوستن
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 7
    من جای روسیه باشم تف دست حکومت ایران نمیدهم از این به بعد
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 3
    وزیر دفاع روسیه بیشتر میفهمه؟؟
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    4 0
    منظور وزیر وزیر دفاع این بود که این خبر رو باید مسئولین ایرانی اول رسانه ای میکردنش ولی حالا ادم فکر میکنه که مسئولین ایرانی میخواستن این مسئله رو مخفیش کنند که نتوستن
  • جواد ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    2 0
    باور کنید قبل از اینکه کامنت ها رو بخونم داشتم به این فکر می کردم که پس چرا وزیر دفاع دیشب اون حرفارو زد. البته در تحلیل شما خدشه ای وارد نمی کنه. چرا که حتی اگر لو رفتن این همکاری از بی معرفتی روس ها باشه، باعث شده که این مورد برای شرکت آل سورس آنالیسیس ماهیت توصیفی داشته باشه. فقط از تدبیر نبوده. بله از تدبیر نبوده...
  • مردم تهران ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 1
    صبر مردم اندازه ای دارد. اگر داعش ایران را بگیرد همه مردم با داعش هستند و طرفدار داعشی های عزیز
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    داعش سعودی نشان را هر طور شده باید زد
  • aras ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    1 0
    توهین وزیر دفاع به روسها باعث شد استفاده از پایگاه های هوایی تو همدان تعلیق بشه من که فکر میکنم وزیر به دلایل مشخص نگاه دولت از عمد اون حرف رو زد
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    1 0
    میخوای بگم سقف بکشن رو پایگاهها اونوقت کل طیاره هامونم زیر سقف پرواز میکنن.
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    وزیر دفاع روسهای بی معرفتی کردند! مگر عرصه سیاست عرصه رفاقت و معرفت است؟؟ کی قرار است ما کمی الفبای سیاست بیاموزیم تا رو دست نخوریم؟
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    یعنی تو فرودگاها نمیشه چهار تا انبار درست کرد
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    مسولان باید بدانند مردم نامحرم نیستند. اینکه روسها این خبر را گفتند و وزیر دفاع ناراحت می شود یعنی اینکه نمی خواستند این خبر را مردم بدانند واقعا چرا؟
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    چیییییییییییییی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//
  • علی ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    تو که از طرف مردم تهران حرف میزنی تو یک مزدور داعشی هستی مرد به مملکت وکشورشون تعصب دارن با غیرت هستند شما بز دل ها از داعش میترسید ما یک جان داریم واونم فدای کشور واسلام میکنیم مرگ بر مزدور وطن فروش
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    آقای فرمانده نیروی هوایی و آقای فرزاد اسماعیلی فرمانده پدافند در مورد عکسبرداری به این وضوح و زیبایی از یکی از مهم ترین پایگاه های هوایی کشور جواب بدهند
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    اولا استقرار هواپیماها با ماهواره کاملا قابل تشخیص است و نمی شود آن را محرمانه نگهداشت. ثانیا چرا نباید رسانه ای می شد مگر ما کار بدی کرده ایم؟ ثالثا فرضا هم که به هر دلیل احمقانه نمی خواسته رسانه ای شود و حالا رسانه ای شده است، وزیر دفاع نباید حرفی بزند که نشانه اختلاف بین ایران و روسیه و مایه امید غرب باشد. قطعا وزیر این چیزها را می فهمد اما به هر حال وزیر روحانی است و ناگزیر از پیروی وی.
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 11
    حماقت وزیر دفاع باعث میشه ما دیگه نتونیم از امکان استارتژیک پشتیبانی هوایی روس ها در جنگ سوریه به شکل موثری بهره ببریم
  • هادی ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    پروفوسور عکس برای سوریه است نه ایران..! ضمنا وزیر دفاع نحوه اعلام خبر توسط روسها رو بی معرفتی عنوان کرد نه اصل خبررسانی در این موضوع رو..
  • عابرپایده ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    فناوری هایی برای کور سازی ماهواره ها، در حال توسعه است البته به علت نو بودن و هنوز در مقیاس آزمایشگاهی بودن قابلیت عملکرد ندارد. شاید 5 سال دیگر بتوانیم از این فناوری ها استفاده کنیم (که البته به علت کمبود بودجه شدید در صنایع دفاع بعید است) ولی در حال حاضر هیچ راهی برای پوشش مناطق حساس به صورت عملیاتی وجود ندارد.
  • ناشناس ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    قبل از اینکه این تصاویرماهواره ای رسانه ای شود، خبر همکاری مشترک و استراتژیک ایران و روسیه در مبارزه با داعش منتشر شده بود.
  • ناشناس ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    جناب ناشناس، ما اطمینان کامل به روسیه نمی کنیم که بخواد پشت پا بزنه یا نزنه، ما توکلمون به خداست، ولی برای مبارزه با تکفیری ها از حمله داعش از همکاری واقعی هر کشوری از جمله روسیه استقبال می کنیم، و روسیه هم ثابت کرده که حداقل در مبارزه با داعش صادقه چون ضربات مهلکی با این گروه تروریستی وارد کرده است.
  • ناشناس ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    جناب ناشناس شما همون مهندس هوافضا !!!!نیستی که اسمتو گذاشتی ناشناس، آخه ادبیاتت عین اونه، این حرف را باید به روسها بزنی نه حکومت ایران، چون اولاً خبرگزاری اسپوتنیک روسیه برای اولین بار خبر را منتشر کرد ، در ضمن روسیه اگر از پایگاه ایران استفاده نمی کرد ، هم حملاتش کم اثرتر بود و هم هزینه های زیادی بهش تحمیل می شد، پس به نفع خودش هم بود.
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    اگه دفعه بعد خواستند بیاند، وزیر محترم دفاع، اول مصوبه مجلس را بگیرد، بعدش اجازه ورود به هواپیمای اجنبی بده. حالا به هر دلیل و علتی هم که هست. شما تعمیرکار هم که میارید توی خونتون که مشکلی را حل بکنه، اولش یاالله میگه، یعنی داره اجازه میگیره، منتها همیشه مرد خونه یا صاحب خانه در آن زمان تاییدیه ورود را صادر میکنه، نه یکی از بچه های خونه. بالاخره خونه مرد داره یا نه؟ شاید برای عده ای این قضیه مهم نباشه!
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    خوانندگان و مخاطبین فراموش نکنید که وزیر دفاع، از برادران و سرداران سپاه پاسداران است، یعنی استخوان خرد کردۀ سپاه؛ حرفی که میزند از روی حساب و کتاب است، لازم بوده که اینطور گفته شود. نوع گفتۀ وزیردفاع درواقع تکمیل کنندۀ پازلِ خودی در متلاشی کردن بازی احتمالی آمریکایی بود؛ همان بازی که مشرق گفت خنثی شد. از یاد نرود که وزیردفاع، پاسخ دهنده به رییس‌جمهور نیست بلکه پاسخ دهنده به فرماندۀ کل سپاه و همچنین رییس ستادکل است، که ایندو "عزیز" هم پاسخگو و البته فدایی ولایت. وزارتَین دفاع و اطلاعات، اتاقی برای ایجاد هماهنگی با پوستۀ سخت و دلسوز نظام، انقلاب، دین و مردم در دولت هستند. "اللهم ثبّت لی قدم صدقٍ"
  • ناشناس ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    تو با اون پرچمت اگه وطن پرست بودی که چنین نظری نمی دادی، انگار حمله موثرتر روسها به داعش اینقدر دچار مشکلت کرده که نمی تونی چطور خودتو جمع کنی ، در ضمن مقابله با انتحاری داعش که در داخل کشور که هواپیما و موشک نمی خواد بنده خدا، ایران همانطور که بارها گروههای انتحلاری داعشی دستگیر کرده یا به هلاکت رسونده باز هم این کار را با روش موفق خودش می کنه، در ضمن داعش غلط می کنه با تو که در تهران عملیات انتحاری انجام بده، بارها در مورد استفاده روسها از پایگاه نوژه توضیح داده شد که انگار گوش امثال تو سنگین بوده و نشنیدید ،که این با در اختیار قرار دادن پایگاه فرق می کنه ، انگار غربزدگان داخلی و وطن فروشها به این خاطر حسابی دچار سوزش شدند.
  • ناشناس ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    خدا شفات بده، ایران اجازه نداده داعش تا دمشق و بغداد پیشروی کنه و با کمک ایران خیلی از مناطق اون کشورها آزاد شده ، بعد تو میگی داعش ایرانو بگیره؟!!!!!!نکنه خود بدبختت داعشی هستی که میگی همه مردم با داعش هستند؟!!!!!
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    مردمی که خود و فرماندهان نظامیِ جان بر کف را محرم خود میدانند، همان مردم واقعی، همان مردمی که حقیقتاً مردم‌اند... پس مطمئن باش همانها درک می‌کنند که یک فرماندۀ لشکر صاحب‌الزمان -عج- گفتنش و نگفتنش یا کِی گفتنش و چطور گفتنش تابع یک روال است. البته نه روال هوچی‌گرانه‌ی دشمن شاد کن.
  • ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    گاهی وقتها لازمه که ببینند. البته با تأخیر.
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    تا حالا که با اینهمه باصطلاح برگ برنده هیچ غلطی نتوانستند بکنند. شاید برگ برنده به چیزهای دیگری می‌گویند... #کد_خدا #مرغ_همسایه_غاز_است
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    مثل اینکه یک سریا بدشون نمیومد روسها یه پایگاه همیشگی تو ایران داشته باشن تو کامنتها یه افراطی با شکوه از وزیر دفاع نوشته صحبت های وزیر دفاع باعث شد روس ها برن!!!! نکنه میخواستی تا ابد بمونن؟ افراطی جان پایگاه خودمونه هر وقت بخوایم هر کسی رو بیرون میکنیم.میدونم شما افراطیها اساسا روس پرستید. کلا مثل یک سری از اسوه هات قانون اساسی نظام رو نمیدونی. این خبر رو هم قرار بود ایران اعلام کنه روسیه ی کثیف مثل همیشه بی معرفتی کرد. به خاطر همین وزیر دولت کبیر تدبیر و امید این حرفو زده. مشرق کلا یک جمله از صحبت های سردار در مورد بی معرفتی روسها رو منتشر کرده.
  • ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    همین که داعش، عزیزی چون شما را در ایران دارد، پس معلوم است که خیلی عزیز است. بامید محشور شدن شما با داعشی‌های عزیز.
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    آقای مهندس Aerospace، یه جندباری هم برای تنوع بیا روی زمین؛ اینجا فضایی بودن جواب نمیدهد. استراتژیستِ تحلیلگرم آرزوست.
  • ایرانی ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    خجالت داره واقعا!!!! اظهارنظر نکنی بهتره!!!! تا مرد سخن نگفته باشد / عیب و هنرش نهفته باشد
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    مسأله اینجاست که شما فکر می‌کنید حملات هوایی روسیه برای حمایت از ماست، یا لطفی به مردم سوریه است. حضور روسیه در معرکه در درجۀ اول برای ادامۀ حیات کرملین است. بیاید یا نیاید، حرف محور مقاومتِ منطقه، درهمه جا نُقل محفل است...
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    صرفاً جهت اطلاع// وزیر دفاع، در استخدام سپاه است نه دولت.
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    ناشناس ۱۵:۳۵، با همین حرف شما عجالتاً معلوم شد که رودست رو شما خوردید. یعنی یک فرماندۀ نظامی [وزیر دفاع]، نمیداند که کجا عرصۀ چه چیز است. رودست را آنان که باید میخوردند خوردند. تحلیلگر باش پسرجان!
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    وقتی اجازه میدهند که روسیه در اعلام، پیشدستی کند، یعنی قرار است همه بدانند که این روسیه است که به این ائتلاف ازهمه محتاجتر است. حضور هوایی روسیه در سوریه، نیاز حیاتیِ کرملین است. البته اگر فدراسیون بخواهد کرملین همچنان کرملین بماند.
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    اگر کار به مصوبه مجلس بکشد، دیگر اسمش عملیات نظامی علیه تروریست‌ها نیست. در اینگونه مواقع تنها لازم است شورایعالی امنیت ملی در جریان قرار گذاشته شود. احتمالاً شما هم حقوقدان هستید، سرهنگ که نمیخوره باشی...
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    من موندم شما که تا این حد با افراطی‌ها دچار دوقطبی شده‌ای چرا اینهمه قدم رنجه میکنی و میای در رسانۀ افراطی‌ها (مشرق) کامنت‌های افراطی‌ها رو میخونی. واسه فشارخونت خوب نیست. #کدخدا
  • حسین ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    جناب ناشناس13:39 اخبار و تصمیمات نظامی نخود و کشمش نیس که بزاریمش تو ظرفی جلوی دشمن اگه ایران با کمبودهائی که در قیاس با غرب بویژه امریکا در تسلیحات داره و تاحالا تونسته در برابر اون بایسته بخاطر حفاظت از اسرار نظامیش بوده بطور مثال وقتی ایران که در قیاس با صدام تسلیحات بمراتب کمی داشت تونست فاو رو بگیره بخاطر استفاده از این اصل قدرت ساز بوده بحث در این رابطه به ساعتها زمان نیاز داره ما نباید مثل عوام الناس نظر بدیم و دشمنم همینو میخواد که تحت فشار افکار عوامی جامعه اسرارشو لو بده تا ضربشو بزنه اگه این شکل بگیره ما تقریبا خلع سلاح میشیم در برابر همشون باید بسیار مخفی زد و جلو رفت ودشمنو مات کرد مثل اچ3. درود.
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    وزیر دفاع که فرمودند روس ها بی معرفتی کرده اند خبر را افشا کرده اند، این چیه اون چیه، کدومش رو باور کنیم؟
  • حسین ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    اخبار و تصمیمات نظامی نخود و کشمش نیس که بزاریمش تو ظرفی جلوی دشمن .اگه ایران با کمبودهائی که در قیاس با غرب بویژه آمریکا در تسلیحات داره و تاحالا تونسته در برابر اونا بایسته بخاطر حفاظت از اسرار نظامیش بوده بطور مثال وقتی ایران که در قیاس با صدام معدوم تسلیحات بمراتب کمی داشت تونست فاو رو بگیره بخاطر استفاده از این اصل قدرت ساز بوده .بحث در این رابطه به ساعتها زمان نیاز داره ما نباید مثل عوام الناس نظر بدیم و بخواهیم همه چی رو نظام به مشورت جامعه بزاره دشمنم همینو میخواد که تحت فشار افکار عوامی جامعه، نظام اسرارشو لو بده تا غرب ضربشو بزنه . اگه این شکل بگیره ما تقریبا خلع سلاح میشیم در برابر همشون . باید بسیار مخفی جلو رفت و زد و دشمنو مات کرد مثل اچ3. درود.
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    چند بار نظرت و اعلام میکنی یه بارش بسه
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    نه
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    در اینکه ابزار علمی و فناوری آمریکا در دنیا حرف اول را میزنه، شکی نیست. اما این ابزار از دیدگاه ما در جهت قدرت شیطانی انسان، استفاده شده و نه در جهت سعادت بشر.
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    وزیر دفاع گفت روس ها در اعلام خبر بی معرفتی کردند.چرا توجه نمیکنید.یعنی واقعا فکر میکنید ایران و روسیه اینقدر ساده اندیش هستند که فکر میکردند این خبر محرمانه میمونه و کسی خبردار نمیشه..شما دارید ساده فکر میکنید..منظور از بی معرفتی نوع و لحن اعلام خبر بود.ایران اعلام کرد به روسها اجازه داده شده از این پایگاه با فلان شروط استفاده کنند ولی روسها مثلا با بهره و سوء استفاده فقط اعلام کردند پایگاه همدان به روسیه واگذار شده. یعنی واقعا به تحلیل هایی که از یک جمله میشه کرد توجه نمیکنید؟با علم به اینکه امریکا هر لحظه داره رصد میکنه اینجا رو فکر میکنید وزیر دفاع ایران انتظار داشته جنگنده از ایران بلند بشه بره سوریه و برگرده و از بالای پایگاه های آمریکا توی عراق عبور کنه و هیچ کسی هم نگه اینا چرا از این سمت میان؟!!!!!!
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    من تازه اومدم ببخشید الان مشکل چیه؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس