وزارت بهداشت از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور خواسته است تا به عنوان نهاد نظارتی بر مراکز عرضه فراورده های طبیعی و سنتی، اجازه استفاده از کلمه «داروخانه» را در تابلو عطاری ها ندهند.

به گزارش سرویس جامعه مشرق؛ "عطاری داروخانه نیست"؛ اخطاری کوتاه و جامع از سوی سازمان غذا و دارو به عطاری های سراسر کشور تا مهر تاییدی باشد بر غیر قانونی بودن فروش هرگونه فراورده دارویی گیاهی، طبیعی، سنتی و حتی مکمل های تغذیه ای و رژیمی در عطاری ها.
 
بر اساس ابلاغ 20 مردادماه امسال سازمان غذا و دارو به 57دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور، به کارگیری واژه داروخانه در تابلو عطاری ها ممنوع است و عطاری هایی که با به کارگیری این واژه ها سعی در جلب اطمینان مردم دارند، مجرم شناخته می شوند. در این ابلاغیه، نصب تابلوی داروخانه منحصرا برای داروخانه های دارای مجوز فعالیت امکان پذیر است و سایرین به ویژه عطاری ها مجاز به استفاده از نام داروخانه در تابلوی خود به عنوان داروخانه گیاهی و ... نیستند.
 
وزارت بهداشت از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور خواسته است تا به عنوان نهاد نظارتی بر مراکز عرضه فراورده های طبیعی و سنتی، موظفند پس از برخورد با چنین مواردی برخورد جدی قاطع نشان دهند.
 
این دستورالعمل در حالی صادر می شود که بر اساس گزارش های وزارت بهداشت، برخی از عطاری ها اقدام به فروش غیر قانونی داروهای غیر مجاز ترک اعتیاد می کنند. داروهای غیر مجاز و بدون پروانه ای که در ساختشان از ترکیبات مواد مخدر استفاده شده است و نه تنها زمینه ترک اعتیاد را فراهم نمی آورند بلکه باعث ایجاد اعتیادی جدید در فرد نیز می شوند.
 
علاوه بر این فروش داروهای لاغری با ترکیبات غیر مجاز متاآمفتامین ها نیز از دیگر مشکلات و معضلاتی است که برخی عطاری ها به آن دامن می زنند. تا جائیکه سازمان غذا و دارو در نامه ای به هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور نیز این نکته را گوشزد کرده است که که درج عباراتی نظیر "فروش گیاهان دارویی، فروش مکمل های پروتئینی و رژیمی و ..." در پروانه کسب عطاری ها مورد قبول این مجموعه وزارت بهداشت نیست و چنین عباراتی نباید در پروانه کسب این واحدها درج شود.
 
ممنوعیت فروش داروهای گیاهی در عطاری ها 
ممنوعیت فروش داروهای گیاهی در عطاری ها 
 
پیش از این نیز در اسفند ماه سال 88 مدیرکل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در نامه ای به هیئت عالی نظارت بر سازمان های صنعتی کشور خواستار حذف عبارت هایی نظیر "فروش داروهای گیاهی،فروش مکمل های پروتئینی و رژیمی و ..." از پروانه های کسب صادر شده از سوی اتحادیه های صنف خرازی و لوازم آرایشی بهداشتی و خوارو بار و عمده فروشی ها شده بود که نتیجه ای در خصوص این درخواست، اعلام نشد.
 
حال مشخص نیست با این سخت گیری ها و در شرایطی که تنها تعداد معدودی داروخانه طب سنتی در کشور دایر شده است، روند خرید و فروش داروهای گیاهی و فراورده های دارویی آن به چه شکل ادامه خواهد یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سقراط ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    لابد منافع بعضی از دوستان بخطر افتاده!
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    الان خیلی از داروها از گیاه تهیه میشود
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    وزارت بهداشت. با توجه جه به عدم شناخت و علم کافی (البته بجز رشته داروسازی ) از داروهایی گیاهی صلاحیت اظهار نظر در مورد داروی گیاهی و عطاریها را ندارد. وزارت کشاورزی باید متولی داروخانه های گیاهی باید باشه! اینکه ورارت بهداشت چه نظری داره، و چی فکر میکنه مهم نیست، اینکه دارو به شکل قرص. کپسول... باشه یا بشکل یک مشت گیاه خشک ، و عرقیات و عصاره... در کلیت موضوع که یک سری مواد بیوشیمیای در داخل یک سری گیاهان وجود دارد که اعمالی خاص در فیزیولوژی جانوری و پیشگیری یا درمان بیماریها دارند تغییری بوجود نمیاره! این یک واقعیت شناخته شده در سراسر دنیاست! هر ماده‌ای هم که مصرفش در پیشگیری یا درمان یک سری بیماریها مفید شناخته شده رو هم دارو میگبن، پس گیاهان هم چون دارو نامیده میشن محل فروششان هم باید داروخانه نامیده بشه! تنها کاری که باید بشه اینه که صاحبان چنین اماکنی توسط وزارتهای کشاورزی و بهداشت مورد ارزشیابی قرار بگیرن تا مشخص بشه که آیا این افراد از علم کافی در مورد خواص داروها گیاهی برخوردار هستن یا نه! لزومی نداره که عطار نام و خواص ترکیبات شیمیایی مختلف در گیاهان مختلف رو بشناسد یا نه، ولی باید از خواص گیاهان میزان و روش مصرف رو همراه با تداخل دارویی اونا بدونن! البته اگر میزان علم این اشخاص در حدر بشه که معادل یک کارشناس ارشد داروسازی که لقب دکترای حرفه ای رو یدک میکشه باشه، چه اشکالی داره که این افراد لقب دکترای حرفه‌ای رو هم یدک بشن یا لا اقل لقب کارشناس داروها گیاهی! پزشکان عمومی، داروسازان عمومی و دندانپزشکان عمومی هم دکتر نیستند، مدرک آنان معادل کارشناسی ارشد است، ولی همچنان لقب دکتر را نه بعنوان مدرک چکترین تحصیلی، بلکه بعنوان حرفه پزشکی یدک میکشن! لابیهای پزشکی وزارتدبهداشت برای در انحصار داشتن بازار طبابت و در آمد بیشتر است که چنین تصمیمی را گرفته نه بواسه تکلیف و دلسوزی برای مردم. اونا فقط میخوان داروفروشیهای گیاهی و طب سنتی رو از دایره رقابت درآمد خود حذف کنن و سر خر نداشته باشن. بعبارتی دوست ندارن قشر طرفدار طب سنتی پاش رو تو کفش پزشکان انحصار طلب بکنن!
  • ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    نامه اداری بدون امضا ؟ فونت متن پررنگ تر از متن حاشیه ؟
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    حالا چه فرقی داره دارخانه گیاهی همون عطاریه دیگه
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    گام بعدی در حذف طب سنتی
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 1
    خیلی خوبه این حوزه سامون پیدا کنه نمیشه هر کی چهارتا گیاهو قاطی کرد اسمشو بذاره دارو! در طب سنتی هر دارویی طبق شرایط خاص ساخته و تجویز میشه
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    احسنت
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    والله اگر مافياي حاكم بر حرفه پزشكي كشور اجازه مي داد طب ايراني كه منطبق بر دستورات اسلام و آموزه هاي حكما و طبيباني همچون بوعلي سينا و ... مي باشد,به صورت آكادميك در دانشگاه هاي ايران تدريس شود و دانشجويان رشته هاي باليني پزشكي , بر اساس آموزه هاي طب ايراني , اسلامي فارغ التحصيل شوند, بسياري از مشكلات جسمي و روحي رواني ملت برطرف مي شد.چرا كه علم پزشكي امروز كه نزديك به صددرصد آن مبتني بر علوم تجربي و انساني ماديگراي غربي مي باشد, در برخورد با بيماريهاي جسمي و روحي انسانها ,بيشتر به معلول مي پردازد تاعلت بيماري,در حالي كه طب ايراني اسلامي , همراه با درمان بيماري ,به ريشه و علت بيماري و راه درمان ريشه اي و بنيادي امراض مي پردازد.
  • حمید ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    خوب کاری کردن اکثر اینها کلاهبردارن، طب سنتی برای مردم گذشته بوده که سبک زندگی خاصی داشتن با این سبک زندگی مدرنیته طب سنتی جواب نمیده
  • محسن ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    اين هم در راستاي خوش رقصي ها و به دست آوردن دل اجنبي هايه كه اظهار مي كردن تا خطوط حجامت رو پشت ايراني ها ديده ميشه منافع ما در خطر خواهد بود. اونها مستقيم يا غير مستقيم از هيچ تلاشي براي دوباره به حاشيه راندن طب سنتي فروگذار نمي كنند. پس كبك نباشيم.
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    وزارت بهداشت در گذشته آموزش پزشکی رو از دست وزارت علوم درآورد. چیزی که در تمام دنیا در اختیار وزارت علوم هاست. و با این کار تعداد پذیرش پزشکی رو کم کرد. حالا دنبال در اختیار گرفتن عنان بیمه هاست تا نرخ ویزیت هم در چنگش باشه. این هم آخرین کارشه. اونم از کارانه های پزشکیشون.
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    متأسفانه در حوزه پزشكي و سلامت كشور ما هم همانند بسياري ديگر از بخشهاي خدماتي و توليدي و اقتصادي و فرهنگي و سياسي, باند بازي رواج داره و تصميم سازي و تصميم گيري به شدت تحت سلطه و اختيار مافياي دارو و پزشكي است.
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    نکنه در طب جدید غیر از اینه
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    حتما طب جدید جواب میده که فقط دنبال کنترل و حفظ بیماری و بقای درآمد سیستم مریض درمان هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس