پس از شنیدن توضیحات بیمار، عطار با تعدادی کیسه پر از گیاهان دارویی و چند بطری عرق گیاهی حاضر می‌شود. می‌گوید یک دوره این‌ها را مصرف کنی جواب میگیری؛ «اگر نشد سونوگرافی بگیر، نتیجه‌اش را بگو تا راهنمایی‌ات کنم!»

به گزارش سرویس جامعه مشرق؛ جمع تخصص ها تنها دریک اتاق؛ از ارتوپدی تا متخصص روماتولوژی و خدمات ترک اعتیاد. اینجا کوچکترین ساختمان پزشکان دنیا یا همان برخی از عطاری های ساده و محقر همین تهران خودمان است که با یک متخصص برای تمامی امراض اداره می شود! از مشکلات و ناراحتی های پوستی گرفته تا درمان سرطان و ترک اعتیاد. دکترهای بی مدرک و سوادی که البته مشتری های زیادی هم دارند و این روزها حسابی پا در کفش پزشکان کرده اند.
 
همین چند ماه پیش بود که معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، خبر از ممنوعیت هرگونه فعالیت درمانی و تجویز داروهای شیمایی یا ترکیب داروهای شیمایی و گیاهی با هم و البته با وعده درمان بیماری های مختلف داد و عطاری های را از اینکار بر حذر داشت.
 
رسول دیناروند همچنین نسبت به تهیه داروهای گیاهی از عطاری ها هم هشدار داده بود و اینکه مردم بهتر است در صورت نیاز به داروهای گیاهی، آنرا از داروخانه های گیاهی زیر نظر وزارت بهداشت تهیه کنند. البته به گفته دیناورند ضوابط داروخانه های گیاهی، همچنان در حال طراحی است و در تدوین ضوابط این داروخانه ها با صنف و بخش های مختلف و نیز متخصصان طب سنتی و داروهای گیاهی مشورت می شود.
 
شاید منظور آقای دکتر داروهای گیاهی ساخته شده در واحدهای صنعتی دارویی باشد که تنها برای موارد خاصی کاربرد دارد و البته قابلیت درمان سرطان، نازایی و یا ترک اعتیاد، آنهم از نوع صنعتی اش را ندارد.
 
بازار سیاه ترک اعتیاد زیر تابلوی عطاری ها 
 
اما مردم این روزها، به هر دلیلی، خواه گرانی هزینه های درمان یا بی اعتمادی به پزشکان یا این تصور که داروهای گیاهی ضرر و آسیب کمتری نسبت به انواع شیمیایی آن دارد، دست به دامان عطاری ها و عطارها می شوند. عطاری هایی که برخلاف آنچه از گذشته در ذهن داریم، پیرمردی با تجربه و آشنا به طب سنتی و طب ابوعلی سینا گرداننده اش نیست و بعضا جوان هایی بی اطلاع و کم تجربه چرخش را می گردانند.
 
همه تخصص ها زیر یک سقف!
 
مشخصات گیاههای دارویی و خواص درمانی شان را پشت شیشه عطاری زده تا هدفمندتر وارد عطاری شوید. از داروهای آرامش بخش و تقویت کننده قوای جنسی گرفته تا کاهنده چربی خون و لاغری. داخل که می شوم، پیرمردی حدودا هفتاد ساله درحال ترکیب کردن چند نوع گیاه است. همان اول کار سراغ داروی ترک اعتیاد را می گیرم. کمی مکث می کند و می گوید از این داروها در این منطقه پیدا نمی کنی. اینجا نزدیک دادگاه است و کسی از این دارو ها نمی آورد. برای این یک قلم ببرش دکتر، ولی اگر مشکل و بیماری دیگری داری بگو برایت دارو بدهم.
 
از پیرمرد سراغ یکی از همکارانش را می گیرم که داروی ترک اعتیاد داشته باشد و بدون ترس از بازرس و  مامور در اختیارمان بگذارد. آقای عطار می گوید: "راستش را بخواهی ما خودمان هم تا یکی دو ماه پیش می آوردیم اما چند وقتی است که سخت گیری می کنند، ما هم مغازه مان نزدیک دادگاه است و بقیه اش را هم که خودت می دانی...."
 
مرد عطار می گوید: اگر از این داروها می خواهی باید بروی سمت جنوب تهران، از میدان سپاه به پایین. پل چوبی، بهارستان و ....
دراین مناطق خیلی راحت می توانی داروی ترک اعتیاد پیدا کنی.
 
راهم را به سمت جنوب تهران کج می کنم. همان جایی که عطار قدیمی می گفت. پایین تر از میدان مشهور در آن منطقه به یک عطاری قدیمی می رسم. دو نفر عاقله مرد به همراه مرد مردی جوان به سرعت برای دردها و امراض مختلف مردم نسخه می پیچند. تعداد زیادی مریض هم در نوبت نشسته اند تا نوبتشان شود.
 
ده دقیقه ای تامل کافی است تا متوجه جامع التخصص بودن این سه دوست شویم. از درمان نازایی و گرفتگی عروق قلبی گرفته تا درمان مشکلات پوستی و ریوی. زنی میانسال بعد از ده دقیقه ای معطلی بالاخره نوبتش می شود تا بتواند بیماری اش را مطرح کرده و داروی گیاهی دریافت کند. جالب اینجاست که او نه برای خودش، بلکه برای درمان نازایی دخترش آمده و مشکل دختر را به خیلی کوتاه برای مرد توضیح می دهد.
 
چند دقیقه بعد تعدادی کیسه پر از گیاهان دارویی و چند بطری عرق گیاهی روی میز حاضر است. مرد عطار میگوید یک دوره این ها را مصرف کند جواب میگیرد. البته با اعتماد به نفس بالا ادامه می دهد که "اگر نشد سونوگرافی بگیرد، نتیجه اش را به من بگو تا راهنمایی ات کنم!"
 
بازار سیاه ترک اعتیاد زیر تابلوی عطاری ها 
 
خانم دیگری با زخم های عجیب بر روی دستش، تقاضای دارو دارد. زخم ها را نشان میدهد و فردی که از همه جوانتر است با یک قوطی پماد و تعدادی گیاه که طبقه های روی دیوار برداشته است به سمتش بر می گردد. توضیحات لازم را می دهد و اینکه اگر با این گیاهان ضمادی درست کند و روی دستهایش بگذارد یک هفته دیگر کاملا خوب خواهد شد.
 
حالا بعد از گذشت یک ربع از ساعت، نوبت به من رسیده و باید دردم را بگویم و دارو بگیرم. تا صحبت از داروی ترک اعتیاد می شود جواب منفی تحویلم می دهند و می گویند اعتیاد و درمانش داروی گیاهی ندارد. اگرجای دیگر هم دادند شما استفاده نکن. همه اش داروی شیمایی و روان گردان است. مریضت را خوب که نمی کند هیچ، حال و روزش را بدتر هم می کند.

ترک یک هفته ای اعتیاد با ریشه گیاه جدوار!
 
نرسیده به میدانی دیگر، تابلوی قدیمی و خاک گرفته یک عطاری توجه ام را جلب می کند. مغازه ای کوچک اما پر از گیاه دارویی و شیشه های عرقیجات. پیرمردی 70ساله با جوانی حدودا سی ساله کف مغازه نشسته اند و داروها را دسته بندی می کنند. سلامم را با کمی تاخیر جواب می دهد و وقتی تقاضای داروی ترک اعتیاد می کنم با قاطعیت می گوید نداریم!
 
خریدن یک شیشه عرق کاسنی دو آتشه کافی است تا اعتمادشان جلب شود و پیرمرد سر حرف را باز کند. می گوید چی مصرف می کنی؟ از سوالش هول می کنم و می گویم: "راستش خودم مصرف نمی کنم، تازگی ها متوجه اعتیاد برادرم شده ایم، گفتیم به جای فرستادنش به کمپ ترک اعتیاد، شاید بهتر باشد سراغ داروهای گیاهی و عطاری ها برویم."
 
پیرمرد خنده ریزی می کند و میگوید:
 
- خب چی مصرف می کند؟
 
-فکر می کنم تریاک. اما اینکه روزی چقدر مصرف می کند را نمی دانم.
 
چند ثانیه ای سکوت می کند و میگوید: دوای دردش دم کرده ریشه جدوار سیاه است. یک استکان که بخورد، انگار 6 مثقال تریاک کشیده است!
 
بازار سیاه ترک اعتیاد زیر تابلوی عطاری ها 
 
باتعجب می پرسم یعنی این ریشه ای که گفتید جز مخدرهاست؟ با همان صدای نامفهومش می گوید: نه بابا جان، مخدر نیست. فقط باید یک هفته ای بخورد تا مثل یک مسکن دردهای خماری اش را تسکین دهد. بعد از یک هفته تا ده روز اعتیادش را ترک می کند.
 
تجویز و توزیع متادون در عطاری ها
 
در مسیر رفتن به جنوب شهر به یک عطاری دیگر سر می زنم. مردی حدودا سی و پنج ساله در حال توضیح خواص یک داروی خاص برای دو خانم جوان است و حسابی سرش شلوغ است. چند دقیقه ای صبر می کنم تا نوبتم شود. میگویم راستی شما داروی ترک اعتیاد هم دارید؟
 
کمی فکر می کند و میگوید: اگر می خواهی ترک کنی باید تصمیمت را بگیری، آنوقت من برایت یک مجموعه دارو میدهم. باهم که مصرف کنی جواب میگیری. به سرعت انگشت اتهام را از خودم دور می کنم و مریض اصلی را یکی از نزدیکانم معرفی می کنم. با کمی نگرانی نگاهش را از چشمانم برمی دارد و میگوید: اگر اعتیادش به تریاک است، بیا از این متادون های 5برایش ببر. جای تریاک را میگیرد و می تواند ترک کند. اما اگر صنعتی مصرف می کند داستانش جداست.
 
ناگهان ذهنم به سمت کلینیک های تخصصی ترک اعتیاد به مواد صنعتی و روش ها و پروتکل های پیچیده وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر می رود. اینکه ترک مواد صنعتی به همین راحتی ها نیست و راه و روش های خاص خودش را دارد.
 
خیلی سریع می گویم خب داستانش چیست؟ با صدایی نامفهوم میگوید برای ترک شیشه و مواد صنعتی باید روزی یک عدد قرص زیر زبانی بی 2 استفاده کند. چند باری سوال می کنم تا بالاخره متوجه شوم اسم این قرص زیرزبانی بی 2است یا دی 2.
 
می گویم راستی این بی2 را داروخانه ها هم می فروشند؟ در جوابم نه بلندی می گوید و ادامه می دهد؛ نه بابا باید از خودمان بخری. روزی یک قرص بخورد کافی است. ولی باید بیاید تا برایش داروهای دیگر هم بدهم. باید دارو برای تسکین دردهایش بخورد، جنسینگ برای تقویت بدن و قوای جسمانی اش بخورد تا بتواند ترک کند. ترک صنعتی خیلی سخت است.
 
خیلی لحن تخصصی دارد و تاکید می کند که "باید بیاید تا ببینم چقدر مصرف دارد و بر اساس میزان مصرفش دارو بدهم."
 
بازار سیاه ترک اعتیاد زیر تابلوی عطاری ها 
 
قیمت بی 2 را می پرسم و می گوید هر قرصش دو هزار و پانصد تومان است. خودم را نگران نشان می دهم و با این پرسش که نکند این قرص ها غیر مجاز باشند؟ خنده ای می کند و می گوید بی 2 همان ایبوبروفن 2 است، اصلا برای همین کار ساخته شده است!! دارویی که در هر داروخانه ای به دنبالش گشتیم ردی از آن پیدا نکردیم.

ناصرخسرو؛ پاتوق عمده فروشان متادون
 
ناصر خسرو این روزها اگر چه هنوز هم  پاتوق دارو فروشها و دلالان داروهای گرانقیمت و خاص هست، اما متادون فروش ها بی هیچ محدودیت و ترسی برای پیدا کردن مشتری، زیر گوشَت نجوا می کنند. چند نفری گوشه ای از خیابان را قرق کرده اند. همین که به سمتشان می روم با صدای بلند می گویند متادون، متادون بدم؟
 
مثل آدم های ناشی، می گویم چند؟ سوالم را با چند سوال جواب می دهد. چقدر می خواهی؟ چند باکس؟ چه دوزی؟ 5 ؟ 20؟ یا 40. قهوه ای باشد یا سفید؟
 
نگاهی به اطرافم می اندازم و می گویم: خب اینها که گفتی چه فرقی باهم دارند؟
 
سوالم برایشان خنده دار است. همه باهم می خندند و در بین خنده هایشان یکی می گوید بابا برای خودش نمی خواهد. واسه کی می خوای داداش؟ اینها که گفتیم خیلی باهم فرق دارد. بستگی به میزان مصرف کسی که موادمصرف می کند باید برایش دوز خاصی متادون بخری. به نظرم اگر عملش بالاست برایش 20بخر.یک جعبه صدتایی را بهت میدهم 320هزار تومان. البته نوع قهوه ای متادون را 330هزار تومان میدهم. باز از خودش بپرس ، معتادها خودشان بهتر می دانند چه دوزی به کارشان می آید.
 
حس خوبی از جمعشان ندارم. سریع خداحافظی می کنم و به سرعت از ناصر خسرو فاصله می گیرم.
 
راستی بازرس های وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو یا ستاد مبارزه با مواد مخدر کجای این آشفته بازارند؟ آشفته بازاری از طبابت های بی دانش تا فروش بی ضابطه داروهای ترک اعتیاد، در عطاری ها و قلب بازار تهران. آیا خانواده هایی که گرفتار چنین افرادی می شوند، تنها مقصران این اتفاقند ؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    1 0
    وقتی وزرات بهداشت اجازه ی فعالیت بزرگان طب سنتی و آموزش شاگرد رو نمی دهد و به هر بهانه ای آنها را از کار برکنار می کند، باید بازار عططاری ها هم به دست ناشیان بیفتد . این هم روش خود .زرات بهداشت برای بدنام کردن رقیبان قدر خودش است. تا یکه تاز عرصه درمان باشد. زهی خیال باطل پزشکی مدرن اگر فن جراحی اش را بگیرن، چیزی جز جهالت مدرن نیست. علمی که نه پیشگیری می کند و نه درمان
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    عطارها حتی برای بیماری های لاعلاج هم دارو دارن خخخخخخخخ
  • محسن ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    من بارها از تجویز های مزخرف پزشک ها در بیماری های مختلف نتیجه نگرفتم اما با چند تا دمنوش و عرقیجات خیلی از مشکلاتی که از نظر من لاعلاج بود خوب شد ! از دکتر جماعت متنفرم چون به خودی خود چیزی نمیفهمند و باید کلی آزمایش و ... بدی و آخر هم نتونن تشخیص بدن مشکل چیه و برای رفع مسئولیت ۴ تا داروی الکی تجویز کنند که در آخر هم استفاده یا عدم استفاده اش دردی رو دوا نمی کنه ضمن اینکه مطب هر دکتری رفتم بجای اینکه با اشتیاق دنبال بررسی مشکل من باشه، دنبال نسخه نویسی و صدا زدن مریض بعدیه !‌ خب وقتی عطار حاضره نیم ساعت هم که شده پای حرفام بشینه، چرا نرم عطاری ؟
  • سید رضا مهدوی ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    فقط مرگه که علاج نداره! با اینکه تو طب سنتی شیاد زیاد شده اما هنوز به گرد پای شیادین طب مدرن هم نمیرسن
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    شما چرا در مبارزه با طب سنتی همکار مافیای پزشکان شده اید؟ عطاری و حجامت جواب داده و مردم از آن راضی هستند. البته تقلب در هر صنفی وجود دارد اما در مجموع طب سنی بسیار سالمتر از صنعت پزشکی است که خودش بیماری را تولید می کند و خودش برای بیماری دارو می سازد و خودش مافیای توزیع دارو به راه می اندازد و برای اینکه مبادا مشتریهایش کم شود همه همت خود را بر حذف رقیب یعنی طب سنتی گذاشته است. آقایان پزشکان به جای آنکه تلاش کنند راز تاثیر طب سنتی و موفقیت آن را کشف کنند و آن را به صورت علم روز مستند کنند همه کارشان شده مبارزه با عطاریها. در حالی که اگر غربیها همین نکات را کشف کنند برای آقایان می شود علم پزشکی! اگر بگوییم دارو از ترکیبات والریان تشکیل شده می شود علم اما اگر بگوییم دم کرده علف گربه می شود غیرعلمی! حال آنکه هر دو یک چیز هستند! همان سنبل الطیب!
  • اشنا ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    پزشکانی که ..نظر دادن زیر لبی بیمار را توهین به خود تلقی کرده(در حالیکه طبق نظر حکما بهترین طبیب ادمی خودش است)..همانند افلاطون قیافه میگیرند ..واگر از مطبشان خارج و دوباره وارد شوی باید حتما حتما نوار مغزی و اسکن وازمایشهای عصر حجری کلیشه ای را دوباره انجام دهی که خود دکتر هم در عرض کسری از ثانیه فقط به ان نظر میاندازد. وبی اهمیت بودن انها برای خودش هم مسجل است. ولی هزینه سرسام اوری دارد...تمام اینها را میتوان در یک کلمه خلاصه کرد ..اگر دکترها ریگی به کفششان نبود و محافظه کار نیستند ..چرا دست خط بد وپیچیده ای را ابداع کرده اند؟؟چرا؟
  • پسری از خطه ی آذربایجان ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    عطاری ها بر اساس طب سنتی و اسلامی تجویز میکنن خدا درمان هر دردی رو تو طبیعت قرار داده و گیاهان دارویی بهترن درمان برای درد های مختلف هستن اگر مریضی درست تشخیص داده بشه با گیاهان دارویی درمان میشه.یکی از بیماری های سخت سندرم روده ی تحریک پذیر هس که شما هرجا بری درمان نداره ولی طب اسلامی براش درمان داره
  • هانی ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    سن و سال بعضی هاشون نمیخوره دارو شناس باشن، به کاسب و بقال میخورن
  • جوان ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    بنده ریزش موی شدیدی در اوج جوانی داشتم و در سی سالگی رسما کچل اصل شده بودم عملا با محصولات شیمیایی شامپوهای چند صد هزار تومنی قرص ها داروها با وجود تاثیر کوتاه مدت بعد از چند سال کجل اصل شدم..ولی ناگهان پیش یک عطاری با تجربه با چند محلول گیاهی موضعی و داروی گیاهی خوراکی و نیز توصیه نامه تغییر سبک غذایی حجامت و.. ظرف شش ماه نصف بیشتر موهام برگشت حتی فشار خون و فشار چشم درد و سر درد همیشگی هم دیگه ندارم...... انصافا سبک زندگی نه تنهادر باطن افراد بلکه در ظاهر هم تاثیر داره... وقت خودتون رو پای شبکه های اجتماعی با جنگ اعصاب تلف نکنید...
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    من خودم با چند کمپانی بزرگ داروسازی آلمانی در ارتباط هستم اکثرا بهترین مواد اولیه رو در ایران پیدا می کنن چون بهترین گیاهان دارویی در ارتفاعات نزدیک خط استوا پیدا میش بخصوص مناطق نیمه خشک و کم باران مثل رشته کوه های زاگرس خاصیت اون بیشتره متاسفانه اگر حکومت و دولت ما این قدر نفتی نبود ایران الان تنه به تنه آلمان و فرانسه می زد در زمینه دارو و لوازم آرایشی بهداشتی جالبه صد ساله از زمان کشف نفت به این قدرت و اون قدرت باج می دیم برای فروش نفت مواد اولیه رو از ایران می برن بعد شامپو و لسیون ضد ریزش چند میلیونی میان اینجا می فروشن
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    دقیقا همینیه که میگی. اخلاق و رفتار بد پزشکان و بیمارستان ها باعث شده ملت به عطاری رو بیارن. به اضافه هزینه زیاد دکتر و دارو
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    مثل اینکه شما طب سنتی رو با این عطاری ها اشتباه گرفتی. اصلا چرا باید همچین جریانی پا تو کفش پزشک ها کنه که مجبور بشن مافیا راه بندازن برای برانداختنش؟؟؟؟ طب سنتی درسته که سالمتره ولی ضعیفتره و تو این زمونه جواب نمیده دیگه
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    آره برو به جای استامینوفن تریاک بخور. کاملا طبیعی
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    بسیاری از ما نمی دانیم که عطار و حکیم، دو نفر با وظایف کاملا متفاوت هستند. امروزه دیگر حکیمی به آن معنا وجود ندارد، و عطار ها هم از این آب گل آلود ماهی می گیرند و خود هم حکیم شده اند و هم عطار در صورتی که همان عطار هم نیستند.
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    من خیلی بیمار بودم پزشکا جزء نگرن داروهاشون اثر مطلوب نداره به لطف طب اسلامی حالم خیلی بهتره و مشکلاتم داره حل میشه
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    شما درمان زردی نوزاد رو به عنوان نمونه در نظر بگیرید  در طب سنتی فقط با حجامت لاله ی گوش نوزاد به راحتی زردی درمان میشه بدون درد و فقط چند قطره خون ولی در پزشکی نوین حتما باید چند شب در بیمارستان بستری بشه و هر بار هم سرنگ سرنگ خون بگیرن از نوزاد و کلی هزینه ی بستری و آزمایش روی دست پدر و مادرا بذارن....ولی خب از اونجایی که اگه طب سنتی به شکل درست دنبال و ترویج بشه در جامعه اونوقت بازار آزمایشگاه و سونوگرافی و سی تی اسکن و انواع داروهای بی خاصیت و دستگاههای پزشکی مزخرف و جراحی های پر هزینه و....کساد میشه میبینیم که به بدترین شکل با طب سنتی به شکل درستش برخورد میشه( نمونه اش هم پلمپ معتبرترین مرکز طب سنتی تهران یعنی موسسه حجامت ایران هست) و در گام بعدی عطاریها نماد طب سنتی معرفی میشن و سیبل انتقادها ....
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    سیستم فاسد پزشکی امروز، برای کنترل بیماری با تهاجمی ترین روشها درد و رنج بیماران را افزایش میدهد در حالی که در طب سنتی برای درمان همان بیماری روشهای غیرتهاجمی و منعطف و کارآمدتری وجود دارد خودم شاهد یک نمونه اش بودم
  • ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    دو خط آخرت را من با تمام وجودم حس کرده ام.
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    یکی از آفات تفکری جامعه ما توی مسائل بیماری و درمان اینه که همه فکر میکنن یه داروی گیاهی یا عرقیجاتی بزنن حل میشه و درمون میشن. در صورتی که طب سنتی بیشتر در حوزه سلامت بدنه و نه درمان بیماری. هرچند که ادعای درمان بیماری رو دارن ولی تجربه ای که من داشتم اینه که اغلب در درمان ناموفق بودن.
  • شادی ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    وزارت بهداشت باید مضرات یا محاسن عطاری ها رو بگه ،اون هم بصورت نظر.بقیه بخود مردم ربط داره که برن یا نرن .ممکنه برن نتیجه بگیرن یا بمیرن ،و مسولیتش پای خودشونه . بار مریض در بیمارستانا بسیار زیاد هست ، بلکه با این ایده مردم در مورد طب سنتی بار مریض بیمارستانا کم بشه ، کلا مردم جالبی هستیم خخخخخ
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    کاش بجای نوشتن این چرندیات میدید ی که نتیجه درمان عطاری ها چی بوده درد تخفیف داده یا نه ویا بیماری را درمان کرده یانه ونه اینکه برای طرفداری از این پژشکان بی سواد که اکثرا" جای تشخیص توهم می زنند ...گزارش مستند بنویس .کاش یک ادم بیکاری مثل شما در بیمارستانها بود وصعیت رسیدگی به بیماران را گزارش میداد که نصف بودجه دولت صرف بقولی بهداشت ودرمان میشود ،ونه از بهداشت خبری است ونه درمان!،!؟
  • ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    ب2 یا همان بوپرنورفین داروی ترک اعتیاد موادی که بر پایه تریاک هستند بکار میرود و در دنیا بهترین داروی تخصصی ترک اعتیاد اوپیوم میباشد و بصورت قرص زیر زبانی است و ربطی به ایبوبروفن ندارد باتشکر
  • ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    درمانش چیه؟
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    متاسفم برای نظامی که وزارت بهداشتش این است
  • شادی ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    بنظرم فرد با علم به بیسوادی پزشکان و غیرموثر بودن طب نوین و موثر بودن درمان عطاری ها باید دیوانه باشه که بره پیش پزشکان ,ناشناس عزیز .من حرفم اینه کسی که معتقد به موثر بودن طب نوین نیست نباید از طب نوین استفاده کنه.ولی قضیه اینکه مردم به خاطر معضلات مالی نتونن از طب نوین استفاده کن مسئله دیگری است که واقعا تاسف باره و علتش سیاست های معیوب وزارت و سیستم بیمه ای است که باید اصلاح شه. بماند در بین پزشکان هم افراد بی وجدانی هستن. در مورد بیسوادی پزشکان هم باید بگم یا عمدا کسوری را انجام میدن که باید برخورد شه یا اینکه سهوا که این مورد هم برمیگرده به ضعف سیستم آموزشی که باید اصلاح بشه
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    کاش یک گزارش هم از اشتباهات غیر فابل جبران برخی پزشکان در همین تهران میگفتی تا معلوم می شد همین عطاری مختلف می ارزد به صدتا طب به اصطلاح مدرن.
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    ناشناس ۱۶۲۴ سیستم مدرن پزشکی خودش فاسدترین مافیای حوزه سلامت است با یکبار مراجعه به پزشکان اجبارا مشتری مادام العمرشان میشوید ضمنا در هر دوره ای پیشگیری و تطابق با طبیعت بهترین نتیجه را میدهد
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    ناشناس ۱۹۲۰ مشکل تفکر شما هم این است که فرق شفا و درمان و کنترل را نمیدانید
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    به نظر من هر کسی با توجه به عقلش کاری را انجام می دهد وتاوان کارش هم نوش جان خودش
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    درست است احمقها به راحتی فریب بزرگنمایی پزشکان کاسب را میخورند و آواره همیشگی میشوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس