کد خبر 620433
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱

دولت فیلیپین 17 تن از رهبران شورشیان کمونیست را با وثیقه آزاد کرد تا با سفر به 'اسلو' نروژ با مقام های دولت فیلیپین برای پایان چند دهه درگیری مسلحانه مذاکره کنند.

 به گزارش مشرق، رهبران شورشیان کمونیست فیلیپین متعهد شدند پس از 5 روز مذاکرات خود در نروژ به زندان فیلیپین بازگردند. این مذاکرات از اول تا ششم شهریور در اسلو با میانجیگری نروژ برگزار می شود.

'بنیتو تیامزان' معاون دبیرکل حزب کمونیست و همسرش 'ویلما تیامزان' که دبیرکل قبلی حزب بوده و از رهبران شاخه مسلح آنموسوم به 'ارتش جدید خلق' است نیز روز جمعه آزاد شدند تا در مذاکرات شرکت کنند.

این دو از ماه مارس سال 2014 میلادی که در 'سبو' فیلیپین بازداشت شدند، در زندان بسر می بردند.

به نوشته روز شنبه تارنمای 'فیل استار'، دادگاه فیلیپین گذرنامه موقت برای مدت زمان معین مذاکرات رسمی صلح در اسلو برای این افراد درنظر گرفته است.

'بنیتو تیامزان' معاون دبیرکل حزب کمونیست از 'رودریگو دوترته' رییس جمهوری فیلیپبین برای ارائه مجوز شرکت آنها در مذاکرات اسلو، قدردانی کرد.

وی در میان حامیان خود در مورد بازگشت به مذاکرات صلح، گفت که پایان مبارزه مسلحانه به تمرکز بر اصلاحات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و دیگر مسائل نیاز دارد.

'بنیتو' گفت: من قویا معتقدم ما در حال حاضر به حرکت رو به جلو و اتحاد مسالمت آمیز برای اصلاحات اجتماعی نیاز داریم. بسیاری از چالش ها وجود دارد.

بنابراین گزارش همچنان بیش از 550 نفر از مائوئیست های فیلیپین تحت بازداشت دولت در بازداشتگاه های مختلف در سراسر این کشور هستند.

رییس جمهوری فیلیپین نیز وعده داده است شورشیان پیر و بیمار را به دلایل انسان دوستانه آزاد کند، در حالی که همه شورشیان کمونیست باقی مانده پس از موفقیت مذاکرات مورد عفو قرار می گیرند.

پیش بینی شده است هیات فیلیپینی شنبه شب مانیل را به سمت اسلو محل مذاکرات ترک کند.

دولت فیلیپین در نخستین مرحله بدنبال یک توافق آتش بس دو طرفه است.

شورشیان کمونیست ها فیلیپین جمعه شب با صدور بیانیه ای آتش بس 7 روزه یکجانبه ای را برای از سرگیری مذاکرات رسمی اعلام کردند.

آتش بس از ساعت 24 روز 21 اوت (شنبه شب) آغاز و تا ساعت 23 و 59 دقیقه 27 اوت (شنبه 6 شهریور) ادامه می یابد.

رییس جمهوری فیلیپین چندی پیش نیز گفت که از 'خوزه ماریا سیسون' رهبر شورشی و بنیانگذار حزب کمونیست فیلیپین برای بازگشت به خانه استقبال می کند.

دوترته امیدوار است دوستی دیرینه اش با سیسون که زمانی استاد دانشگاهش بوده است، راهگشای دست یابی به یک توافق سیاسی با شورشیان کمونیست باشد .

دو طرف امیدوارند به شورش های 47 ساله که یکی از طولانی ترین شورش ها در قاره آسیا است و ادعا می شود در آن از سال 1960 میلاد تا کنون حدود 30 هزار نفر کشته شده اند، پایان دهند.

حزب کمونیست فیلیپین سال 1968 در پی شکست های جنبش چریک قدیمی هوکیاهاپ تشکیل شد. این حزب پس از مدتی همراه با بقایای هوک ها، جناح نظامی به نام ارتش نوین خلق را تشکیل دادند.

این گروه در هنگام تشکیل در سال 1969 تنها 50 چریک و 35 قبضه تفنگ داشت، اما به تدریج رشد کرد و در سال 1972 که سربازان دولتی، کمونیست ها را محاصره کردند تعداد آنان به 600 نفر می رسید.

بیشترین فعالیت چپ گراهای فیلیپین در حال حاضر در مناطق شمالی و جنوبی میندانائو انجام می شود.

گفته می شود این گروه شورشی چپ گرا که 45 سال با دولت فیلیپین مبارزه می کند هم اکنون حدود چهار هزار جنگجو دارد.

چپ های فیلیپین پیش از این نیز چند دور مذاکره با دولت این کشور برای صلح انجام داده بودند و 'بنیگنو آکینو' رییس جمهوری سابق فیلیپین، دی ماه سال 1393 از دولت نروژ خواسته بود برای برقراری صلح میان مانیل و ارتش نوین خلق (چریک های کمونیست) میانجیگری کند.
تلاش های مکرر دولت آکینو برای انجام مذاکرات صلح و پایان شورش کمونیست ها شکست خورده بود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس