کد خبر 615336
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷

وزارت خارجه ژاپن با احضار سفیر چین برای دومین بار از روز جمعه تا کنون، هشدار داد که جو حاکم بر دریای چین شرقی، رابطه توکیو- پکن را به گونه ای قابل ملاحظه وخامت بخشیده است.

 به گزارش مشرق، به نقل از رویترز، ژاپن امروز سه شنبه وخامت ناشی از اقدامات پکن در دریای چین شرقی را قابل ملاحظه خواند حال آنکه سفیر چین با تکرار مواضع دولت متبوع خود مبنی بر مالکیت جزایر مورد مناقشه «سنکاکو» خواهان حل مسالمت آمیز مسائل از طریق مذاکره شد.

تنش ها بین دو اقتصاد برتر آسیا از روز جمعه که گارد ساحلی این کشور از حضور ۶ کشتی جنگی متعلق به نیروی دریایی چین به همراه ۲۳۰ قایق ماهیگیری چینی در آبهای مورد مناقشه خبر داد، بالا گرفته است.

یک روز بعد، علیرغم هشدار توکیو، ژاپن بار دیگر شاهد حضور ۱۴ کشتی چینی در اطراف جزایر سنکاکو بود.

به این ترتیب، «فومیو کیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن برای دومین بار از روز جمعه تا کنون «چنگ یانگ هوا» سفیر چین را احضار کرد و خواهان تغییر رویکرد یکجانبه گرایانه پکن در خصوص دامن زدن به مناقشات دریای چین شرقی شد.

وی در گفتگو با یانگ هوا هشدار داد که جو حاکم بر روابط توکیو- پکن به گونه ای قابل ملاحظه رو به وخامت است.

از سال میلادی ۲۰۱۲ و پس از اقدام ژاپن به خرید جزایر غیر مسکونی مورد مناقشه از یک مالک خصوصی، روابط توکیو – پکن همواره دستخوش تنش شده بوده است.

این جزایرکه چین آنها را «دیائویو» می خواند، به دلیل نزدیکی به خطوط حیاتی کشتیرانی، برخورداری از منابع غنی آبزیان و مجاورت با ذخایر بالقوه نفت و گاز طبیعی برای هر دو کشور حائز اهمیت است و از همین رو ادعای مالکیت آنها به چالشی در روابط دو کشور بدل شده است.

بالاگرفتن مناقشات دریای چین شرقی در حالی ادامه دارد که پکن بر سر مالکیت بخش جنوبی این دریا نیز با برخی کشورها نظیر ویتنام، فیلیپین و برونئی اختلاف نظر دارد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس