جبهه آزادیبخش اسلامی «مورو» از دهه 1970 میلادی در جنوب فیلیپین تشکیل شده و درگیری با آن تا کنون جان ده‌ها هزار نفر را گرفته است.

سرویس جهان مشرق- یکی‌دو روز اخیر انفجارهای مرگباری شرق آسیا را به لرزه درآورد. مردم غیرنظامی در تایلند و زندانیان در مانیل، قربانی انفجار شدند. اما خبر خوش آنکه مخالفان مسلمان فیلیپین شرایط دولت برای گفتگوی برقراری صلح را پذیرفت.
 
انفجار مرگبار در تایلند و فیلیپین/ شاخه داعش در افغانستان عزادار شد
 
ده‌‌ها کشته و زخمی، نتیجه 9 انفجار هماهنگ در مراکز گردشگری تایلند
 
در حالی که تنها چند روز از همه‌پرسی موفقیت‌آمیز ارتش برای اصلاحات مورد نظر خود در قانون اساسی می‌گذرد، چند انفجار هماهنگ موجب کشته شدن 4 نفر و زخمی‌شدنِ 34 نفر دیگر از جمله 10 اروپایی در مراکز توریستی تایلند شد.
 
ابتدا سه انفجار، پنج‌شنبه شب و بامداد جمعه خیابان‌های شلوغ منطقه ساحلی هُواهین در 125 مایلی جنوب بانکوک را لرزاند. رئیس پلیس منطقه به خبرنگار ان‌بی‌سی گفت تروریست‌ها از گوشی تلفن همراه برای ایجاد انفجار در مواد منفجره‌ای که نزدیک چند رستوران و کافه در میان بوته‌ها پنهان شده بود، استفاده کرده‌اند. یک زن تایلندی در این حادثه جان خود را از دست داد و 20 نفر دیگر زخمی شدند. گاردین دیروز گزارش داد پلیس تایلند دو مظنون را در این حادثه دستگیر کرده است.
 
 
{$sepehr_media_1706949_400_300}
 
حضور مأموران امدادی و انتظامی تایلند در محل انفجار 
 
چند ساعت بعد،‌ ساحل جزیره پوکت بواسطه دو انفجار به لرزه درآمد. این جزیره نیز یکی از مراکز محبوب توریست‌ها است. هدف بعدی استان پانگ‌نگا در شمال جزیه پوکت بود که بار دیگر دو انفجار هماهنگ موجب هراس در میان ساکنان و گردشگران شد. نهایتاً استان سورات تانی نیز هدف دو انفجار دیگر قرار گرفت که یک کشته و 5 زخمی بر جای گذاشت. 
 
مقامات امنیتی اعلام کرده‌اند بعید است دست گروه تندرو «دولت اسلامی» (داعش) یا مخالفان مسلمانِ جنوب تایلند در میان باشد و احتمالاً باید سر نخ را در جبهه قرمزپوشان، یعنی مخالفان کودتای دو سال پیشَ ارتش جستجو کرد. در این صورت، حوادث یکی‌دو‌روز گذشته را باید اولین پاسخ اعتراضی به همه‌پرسی اخیر تایلند دانست.
 
انفجار مرگبار در تایلند و فیلیپین/ شاخه داعش در افغانستان عزادار شد
ظاهراً تروریست‌ها گردشگری را به عنوان یکی از منابع درآمد دولت نظامی هدف گرفته‌اند تا اقتصاد کشور بیش از پیش تضعیف شود. از ابتدای سال 2016 میلادی تا کنون 14 میلیون گردشگر خارجی پا به تایلند گذاشته‌اند که 1.5 میلیون بیش از مدت مشابه در سال گذشته است.
 
10 کشته در انفجار زندان در پایتخت فیلیین: وقتی عاقبت دزدی مرگ است
 
انفجار یک نارنجک و شلیک گلوله در زندان مانیل منجر به مرگ 10 زندانی شد. دو چینی که در ارتباط با پرونده قاچاق مواد مخدر دستگیر شده بودند، در میان کشته‌شدگان قرار دارند. این انفجار که پنج شنبه شب رخ داد منجر به جراحت شدید سرپرست زندان شد.
 
 
روزشمار درگیری‌های خونبار جبهه آزادیبخش اسلامی مورو با دولت فیلیپین را در اینجا بخوانید
 
خاویر سولدا سخنگوی دفتر مدیریت امور زندان‌ها، دیروز در کنفرانس خبری گفت 8 تن از مقتولان دارای اتهامات مرتبط با مواد مخدر بوده و دو تن نیز بواسطه سرقت و خودکشی بازداشت شده بودند. او گفت درگیری از انجا شروع شد که زندانیان مطلع شدند قرار است به بازداشتگاه دیگری منتقل شوند ولی احتمال دارد به این بهانه قصد عملی‌کردن نقشه فرار خود را داشته‌اند.
 
ساعاتی قبل یک خبر خوش برای فیلیپینی‌ها به تیتر رسانه‌های این کشور تبدیل شد: بزرگترین گروه نظامی مسلمان در این کشور حاضر به گفتگوی آشتی با دولت شد. این اولین نشانه‌‌ موفقیت طرح رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین برای برقراری صلح داخلی است.
 
به گزارش فرانس‌24 دورِسا مشاور رئیس‌جمهور در مورد چگونگی مذکراتی که در کوالالامپور انجام خواهد شد گفت «آنها نقشه راهِ رسیدگی به موضوعات معین را به گفتگو می‌‌گذارند. اما بگذارید به همه اعلام کنم که سرانجام‌گرفتن این کار اصلاً ساده نیست».
 
 
موقعیت مجمع‌‌الجزایر مسلمان نشین میندانائو در جنوب فیلیپین
 
جبهه آزادیبخش اسلامی «مورو» از دهه 1970 میلادی در جنوب فیلیپین تشکیل شده و درگیری با آن تا کنون جان ده‌ها هزار نفر را گرفته است. درخواست اولیه این جبهه که تعداد اعضای آن حدود 12 هزار نفر برآورد می‌‌شود، جدایی‌طبانه بوده اما از زمان توافق 1976 میلادی به دنبال خودمختاری در مجمع‌الجزایر میندانائو هستند. امضای یک توافق‌نامه در سال 2014 میلادی نشان از تغییر مناسبات میان دولت و این مخالفان مسلمان داشت.

جبهه آزادیبخش ملی نیز به این گفتگوها دعوت شده است. مراد ابراهیم فرمانده جبهه آزادی‌بخش اسلامی در این باره گفت «حضور همه طرف‌ها شرط رسیدن به راه‌حل است».
 
 منابع

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس