طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه انتظار دارد که مذاکرات هفته جاری وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه صفحه جدیدی در تاریخ روابط دو کشور باز کند.

به گزارش مشرق، هدف از این مذاکرات در شهر سن پیترزبورگ ، پایان دادن به یک دوره افزایش تنش پس از سرنگونی یک جنگنده ارتش روسیه در نزدیکی مرز سوریه در نوامبر گذشته است.
روسیه تحریم های تجاری بر ترکیه اعمال کرد و شمار گردشگران روسی دیدار کننده از آن کشور در نیمه اول سال 2016 تا 87 درصد کاهش یافت.
 
اردوغان درمصاحبه با خبرگزاری تاس روسیه که روزیکشنبه انتشار یافت، گفت :' این یک دیدار تاریخی و یک شروع جدید خواهد بود. من معتقدم که در مذاکره با دوست من ولادیمیر پوتین صفحه جدید در روابط دوجانبه بازخواهد شد. کشورهای ما کارهای مشترک زیادی دارند که باید انجام دهند.'
 
اردوغان و پوتین در مذاکرات خود بر جنگ سوریه، تجارت، انرژی و از سرگیری پروازهای چارتر به ترکیه تمرکز خواهند کرد.
 
اردوغان گفت: 'بدون مشارکت روسیه ، یافتن راه حل برای مشکل سوریه غیرممکن است . تنها در شراکت با روسیه ما خواهیم توانست بحران سوریه را حل وفصل کنیم.'
 
روسیه و ترکیه درمورد سوریه در دو سوی متقابل قرار داشتند و مسکو از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حمایت کرده در حالی که آنکارا خواستار خلع وی از قدرت بود.
 
دیدار اردوغان با پوتین در بحبوحه تحدید تنش ها در مناسبات آنکارا با غرب پس از کودتای نافرجام در ترکیه صورت خواهد گرفت کودتایی که بیش از230 کشته بر جای گذاشت. ترکیه غرب را متهم کرده که در مورد سخت گیریهای پس از کودتا بیشتر از رویدادهای خونین در جریان خود کودتا نگرانی دارد.
 
اما مقامات ترکیه می گویند دیدار اردوغان از روسیه به معنای آن نیست که ترکیه یک متحد ناتو و یک مشتاق عضویت در اتحادیه اروپا در حال پشت کردن به غرب است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس