توافق احزاب یمنی برای تشکیل «شورای عالی سیاسی» ضربه مهلکی را بر پیکره رژیم سعودی وارد آورد، زیرا این رژیم هیچگاه تصور نمی‌کرد جریان‌های سیاسی در این کشور به وحدت کلمه دست پیدا کنند.

به گزارش مشرق، اعضای پارلمان یمن روز شنبه هفته جاری با تشکیل جلسه‌ای، توافقنامه احزاب و جریان های سیاسی این کشور در خصوص تشکیل «شورای عالی سیاسی» برای اداره کشور را رسما تصویب کردند. فارغ از تصویب رسمی طرح تشکیل «شورای عالی سیاسی» که به خودی خود دستاورد بزرگی برای مردم یمن محسوب می شود، نکته قابل تأمل، تشکیل جلسات پارلمان این کشور پس از مدتی حدود ۱۸ ماه است.

پس از آغاز حملات هوایی جنگنده های رژیم سعودی به مناطق مختلف یمن، جلسات پارلمان این کشور به دلیل وخامت اوضاع امنیتی به حالت تعلیق درآمد. با این حال، پس از گذشت دو هفته از توافق احزاب و جریان های سیاسی یمن برای تشکیل شورای عالی سیاسی، اعضای این پارلمان تشکیل جلسه داده و این توافقنامه را به صورت رسمی به تصویب رساندند.

از آنجایی که تشکیل شورای عالی سیاسی در یمن تقویت روحیه یمنی‌ها و تحکیم صفوف آنها برای مقابله با رژیم سعودی را به دنبال دارد، این رژیم تمام تلاش خود برای به شکست کشاندن چنین شورایی را از همان ابتدا در دستور کار خود قرار داد. درست به همین دلیل بود که هیأت ریاض که به نمایندگی از «منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن در گفتگوهای صلح کویت حضور داشت، انصراف خود از این گفتگوها را بدون هیچ توجیه پذیرفتنی اعلام کرد.

سعودیها تلاش کردند تا از طریق به تعلیق درآوردن مذاکرات صلح یمن در کویت، زمینه شکست طرح تشکیل شورای عالی سیاسی را فراهم آورند. آنها در صدد بودند با انصراف از ادامه گفتگوهای صلح کویت، از این اقدام به عنوان اهرم فشاری بر احزاب و جریان های یمنی برای منصرف شدن آنها از تصمیم‌شان بهره برداری کنند. این اقدام سعودیها به تنهایی حاکی از اهمیت بسیار «شورای عالی سیاسی» در یمن است.

پیش از این بعضی منابع خبری نزدیک به عربستان پیش‌بینی کرده بودند جلسه پارلمان در روز شنبه به حدنصاب قانونی برای برگزاری نخواهد نرسید. مجلس یمن ۳۰۱ کرسی دارد، ۲۶ نفر از اعضای مجلس فوت کرده‌اند. برای قانونی شدن جلسه گذشته می بایست ۱۳۸ نفر در آن می‌کردند. این جلسه حالی تشکیل شد که عربستان سعودی با جلوگیری از پرواز هواپیمای شماری از نمایندگان پارلمان یمن، تلاش کرد در برگزاری نخستین جلسه پارلمان اخلال ایجاد کند.

از مهم‌ترین جریان‌های حاضر در نشست روز شنبه پارلمان نمایندگانی از فراکسیون حزب «الاصلاح» به سرپرستی «زیاد علی شاملی» بودند. «هشام المیزی» تحلیلگر یمنی در صفحه توئیتر خود نوشت: ‌«حزب اعضای حزب اصلاح در نشست پارلمان یمن شرکت کرد تا این جلسه به حدنصاب برسد. هادی هم اکنون خشمگینانه سر خود را در ریاض به دیوار می‌کوبد». وی با توصیف اقدام پارلمان یمن به «کیش و مات» علیه عربستان سعودی، ادامه داد: «پارلمان در اولین جلسه پس از ۱۸ ماه به تشکیل شورای عالی سیاسی رأی داد؛ این اقدام ضربه سنگینی به هادی و حامیان سعودی آن وارد کرد».

در همین ارتباط، رئیس پارلمان یمن تصریح کرد: «آنها فکر می‌کردند جلسه به حد نصاب نمی رسد اما حضور نمایندگان در این جلسه بیش از انتظار من بود». بر همین اساس، به خوبی مشخص است که تلاش های رژیم سعودی تا آخرین لحظه تصویب رسمی «شورای عالی سیاسی» در یمن، برای به شکست کشاندن این طرح ادامه داشته است و بدون شک این کارشکنی ها و سنگ اندازی ها در آینده نیز متوقف نخواهد داشت و به اشکال مختلف ادامه پیدا خواهد کرد. سعویها به خوبی می دانند که تشکیل چنین شورایی، اولا مقابله عملی با پافشاری آنها مبنی بر مشروعیت داشتن «منصور هادی» محسوب می شود و ثانیا ایستادگی یمنی‌ها در مقابل حملات وحشیانه آنها زیر نظر یک فرماندهی واحد ادامه خواهد یافت.

پس از آنکه هیچ یک از حیله‌های عربستان سعودی برای به شکست کشاندن طرح تشکیل «شورای عالی سیاسی» کارگر نیفتاد، این رژیم بلافاصله پس از تصویب تشکیل این شورا در پارلمان در روز شنبه هفته جاری، در اقدامی انتقام جویانه حملات وحشیانه خود به مناطق مسکونی و غیرنظامی یمن را به صورت بی سابقه ای تشدید کرد. سعودیها در اولین گام، مدرسه ای در شهر «صنعاء» را بمباران کردند که در نتیجه آن بیش از ۲۰ دانش آموز یمنی شهید و زخمی شدند. علاوه بر این، مناطق مختلفی از دو استان «صعده» و «الحدیده» نیز قربانی انتقام جویی حکام سعودی شدند.

عصبانیت بی سابقه سعودیها از تشکیل شورای عالی سیاسی در یمن که در واقع به منظور زمینه سازی جهت تشکیل دولت وحدت ملی، صورت پذیرفته است، نشان از درجه اهمیت بالای این شورا دارد. سعودیها تاکنون تلاش کردند تا از طریق تعلیق گفتگوهای صلح یمن و تشدید حملات ددمنشانه خود به مناطق مسکونی این کشور، خشم خود را از اتفاقی که افتاده است، بروز دهند.

در همین ارتباط، «صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی یمن در سخنانی تاکید کرد: «تشکیل جلسات پارلمان و تایید توافق سیاسی دستاورد بزرگی محسوب می شود». وی در ادامه سخنان خود جامعه بین المللی را به احترام به مردم یمن و گزینه های سیاسی آن فراخواند و از ائتلاف متجاوز نیز درخواست کرد که در محاسبات اشتباهش تجدیدنظر کند و فورا تجاوز را متوقف کند. رئیس شورای عالی سیاسی در پایان تاکید کرد: «یمن کشور مستقلی است که در صدد برقراری روابط ایجابی و مثبت با کشورهای همسایه بر اساس احترام متقابل است و از جمله مهم ترین اولویت های شورای عالی سیاسی یمن نیز محافظت از کشور و حاکمیت آن و مبارزه با فساد است».

در آن سوی میدان نیز به نظر می رسد که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به منظور مقابله با تشکیل شورای عالی سیاسی در یمن شخصا وارد معرکه شده شده است. گفته می شود، «ملک سلمان» پادشاه سعودی به محض بازگشت به جده از «طنجه» مراکش، دستور داد تا به شرکت کنندگان در تجاوز به یمن یک ماه حقوق به عنوان پاداش پرداخت گردد. خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرده است که پادشاه این کشور با هدف «بازگرداندن امید» به شرکت کنندگان در حملات علیه یمن چنین دستوری را صادر کرده است.

این تحولات در حالی است که به نظر نمی رسد که عربستان سعودی ـ حداقل در آینده نزدیک ـ قصد دست کشیدن از عملیات تروریستی خود علیه مردم بی دفاع یمن را ندارد. به ویژه اینکه پس از تشکیل شورای عالی سیاسی یمن، حملات ددمنشانه این رژیم تشدید و آلام مردم یمن بیشتر شده است. سعودیها تلاش می کنند تا به هر طریقی که شده این شورا را منحل کنند تا بدین وسیله فرصت مناسب برای تحمیل مهره دست‌نشانده خود به یمنی‌ها را به دست آورند.

عزم سعودیها برای ادامه حملات وحشیانه گسترده این رژیم به مناطق مسکونی یمن را می توان در اظهارات اخیر «أحمد عسیری» سخنگوی ائتلاف سعودی علیه یمن جستجو کرد. وی در خصوص تداوم حملات سعودیها به یمن مدعی شده است: مقابله با کسانی که مرزهای عربستان را ناامن ساخته اند، تکلیفی واجب است! این ادعا در حالی است که ارتش و نیروهای مردمی یمن در پاسخ به حملات ددمنشانه این رژیم به مناطق مسکونی این کشور، مرزهای سعودی را هدف قرار می دهند.

عسیری در ادامه اظهارات خود همچنین مدعی شد: «چیزی به اسم آتش بس در یمن وجود ندارد و به همین دلیل دیگر ارسال گزارش های مختلف به سازمان ملل در خصوص نقض آتش بس در یمن محلی از اعراب ندارد».وی در پاسخ به سؤالی پیرامون موضع عربستان سعودی در قبال اعتراضات نهادهای حقوق بشری به تداوم حملات ریاض به مردم بی دفاع یمن، اظهار داشت: ما برای راضی نگاه داشتن سازمان های جهانی فعالیت نمی کنیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس