جنگ در استانهای صنعاء، جوف و تعز یمن تشدید شده اما شبه‌نظامیان سعودی که مدعی پیشروی‌های متعدد شده‌اند، در چندین محور زمینگیر شدند بخصوص در «نهم» در شمال شرق پایتخت.

به گزارش مشرق، درگیری در چند استان یمن طی چند روز گذشته بسیار شدید شده است اما با این حال، نیروهای وابسته به عربستان، موفقیت قابل‌توجهی به دست نیاورده‌اند و حتی در برخی جبهه‌ها زمینگیر شده و شکست خورده‌اند.

درگیری میان نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با شبه‌نظامیان عربستان و عناصر حزب اخوانی «الاصلاح» در جبهه «نهم» واقع در شمال شرق «صنعاء» شدید گزارش شده است.

به گزارش وبگاه خبری «اوراق پرس» یمن، نیروهای ارتش و کمیته های مردمی در مسیر به پایان رساندن نبرد شرق صنعاء، بر ارتفاعات «المناره» -مهمترین ارتفاع در بخش نهم- در شمال شرق پایتخت مسلط شدند و پیشروی مهمی داشتند و این مسئله سبب شد که ائتلاف سعودی «علی محسن الأحمر» معاون «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن را به استان مأرب اعزام کند و این مسئله فقط برای افزایش روحیه عناصر ائتلاف و حل اختلافات میان آنان بود.

منابع محلی منطقه نهم گزارش دادند که درگیریهای دو روز گذشته به صورت تعقیب و گریز بوده و نیروهای وابسته به عربستان قصد داشتند کوهستان المناره و چند منطقه در «وادی المدفون» را به دست گیرند که شکست خورند.

اعزام کمک نظامی سعودی به اردوگاه «التداوین» در استان مأرب

به گفته این منابع، عربستان از طریق گذرگاه «الودیعه» کمکهای نظامی مشتمل بر 20 کادر را به اردوگاه «التداوین» در استان مأرب اعزام کرد.

برخی از منابع استان «الشرقیه» نیز تأکید کردند که عناصر وابسته به ریاض بار دیگر در «صراوح» موضعگیری کرده و قصد داشتند به سوی «وادی العطیف، المشجح و فرع العرقوب» حرکت کنند که با مقاومت نیروهای ارتش مواجه شدند.

رهبر حزب الاصلاح در منطقه نهم زخمی شد

یک منبع محلی در نهم نیز اعلام کرد که  «منصور الحنق» رهبر حزب الاصلاح شدیدا در درگیریهای منطقه وادی المدفون زخمی شده و به بیمارستان اصلی مأرب  و از آنجا به ریاض منتقل شده تا تحت مداوا قرار گیرد.

به گزارش این وبگاه، چندی پیش قبایل «طوق صنعاء» رشوه‌های علی محسن الاحمر را که در سفر اخیرش به مأرب مطرح کرده بود رد کردند. از این روی جنگنده‌های وابسته به ریاض در واکنش به این مسئله منازل رهبران این قبایل را در نهم و «بنی الحارث» هدف قرار دادند.

در جریان حملات جنگنده های ائتلاف سعودی در منطقه «بغوله» 26 غیر نظامی و در منطقه بنی الحارث 16 غیر نظامی دیگر کشته و زخمی شدند.

تشدید جنگ در شمال شرق صنعاء، جوف و تعز یمن

 

دفع حملات مزدوران سعودی در منطقه «صبرین» استان الجوف

در استان الجوف نیز نیروهای ارتش و کمیته های مردمی در چند منطقه نزدیک به شهر «الحزم» موفق شدند حملات نیروهای وابسته به ریاض به منطقه «صبرین» واقع در منطقه «خب و الشعف» را دفع کنند.

مزدوران آل سعود در تعز (جنوب غرب یمن) نیز با وجود پشتیبانی هوایی، نیروهای وابسته به عربستان و عناصر حزب الاصلاح نتوانستند در جبهه «الصلو» پیشروی داشته باشند.

پس از تسلط ارتش یمن بر راههای امدادرسانی شبه‌نظامیان عربستان از عدن به تعز، نیروهای یمنی موفق شدند امنیت مناطق «الخزجة، الأحکوم، قمل» و مناطق مجاور جنوبی این استان را نیز تأمین کنند.

عربستان سعودی همیشه بر اهمیت جبهه نهم تأکید دارد و آن را دارای بیشترین تأثیر بر روند جنگ در یمن میداند.

نهم یک منطقه کوهستانی است و همین مسئله سبب شده که برای استقرار گردانهای نظامی حائز اهمیت باشد.

نصر الدین عبد الرحمن که یک کارشناس نظامی است بر این باور است که نهم کوتاهترین گذرگاه برای سیطره بر مناطق اطراف صنعاء است که به منزله کمربند ایمنی پایتخت یمن به شمار می‌رود اما عربستان هنوز در این محور هیچ موفقیتی به دست نیاورده است.

همزمان با ناکامی نیروهای وابسته به عربستان در داخل یمن، نیروهای یمنی در منطقه جازان عربستان پیشروی‌های مهمی کرده‌اند که عربستان را بشدت نگران کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس