کد خبر 617624
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶

ائتلاف عربی به رهبری عربستان که در صدد بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری و دولت متبوع وی به یمن از راه مسالمت آمیز و یا نظامی است، ظرف چند روز گذشته دو ضربه قوی دریافت کرد و در واقع نقشه ریاض علیه یمن را نقش بر آب کرد.

 به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی روزنامه خبری رأی الیوم در شماره امروز خود ضمن اعلام این مطلب از فروپاشی مذاکرات طرف های متخاصم یمنی در کویت پس از گذشت 99 روز به سرپرستی اسماعیل ولد الشیخ به عنوان اولین ضربه یاد کرد.

رأی الیوم از آغاز اولین جلسه رسمی مجلس نمایندگان یمن در روز شنبه گذشته به عنوان دومین ضربه یاد کرده و خاطرنشان کرد: جلسات پارلمان یمن از نوامبر سال 2014 پس از رای اعتماد دادن به دولت مهندس خالد بحاح تعطیل شد.

بر اساس این گزارش، ائتلاف می خواست با دستیابی به یک توافق سیاسی و امضای آن در ریاض یا مکه عبدربه را به قدرت بازگرداند اما رهبران عربستان هیچگاه تصور نمی کردند که هیات انصارالله و علی عبدالله صالح آن قدر با هوش باشند که به مذاکرات کویت بدون دادن هر گونه امتیاز ادامه دهند و به همین دلیل تصمیم گرفت تا با بمباران شدید صنعا از این هیات انتقام بگیرد.

عربستان در همین راستا مانع از آن شد تا هواپیمای عمانی اعضای این هیات را جهت شرکت در جلسه مجلس نمایندگان از مسقط به صنعا انتقال دهد. این تصمیم و اقدام سعودی ها از سبک سری و زورگویی و فروپاشی اعصاب آنها حکایت می کند.

عبدربه از شنیدن خبر تشکیل پارلمان به شدت خشمگین شد و از این اقدام غیرمنتظره به عنوان ' نقض آشکار قانون اساسی و یک جرم مستحق مجازات نام برد و هر کس در آن مشارکت کند، خود را در معرض بازجویی قرار خواهد داد.'

مجلس نمایندگان یمن که علی عبدالله صالح رییس جمهور پیشین و حزب کنگره اکثریت کرسی های آن را در اختیار دارند، برای اولین بار ظرف دو سال گذشته تشکیل شد، حائز اهمیت خاصی است و رأی الیوم این اهمیت را به طور خلاصه در نکات ذیل خلاصه کرده است:
اول : تشکیل پارلمان بیانگر عمق ائتلاف میان انصارالله و علی عبدالله صالح است و باعث شد تا تمامی شرط بندی های عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس در خصوص ایجاد شکاف میان آن دو که منجر به درگیری بر سر حاکمیت و چه بسا درگیری نظامی میان آن دو خواهد شد، با شکست مواجه شود.
 
دوم : پارلمان در ماه می سال 2015 از سوی انصارالله منحل اعلام شد و به همین دلیل تشکیل آن نمایانگر به رسمیت شناخته شدن مجدد آن است .

سوم : پارلمان در سایه تحولات اخیر مشروع ترین نهاد نماینده ملت یمن و جریان های حزبی و سیاسی این کشور به شمار می رود و به عنوان قوه مقننه می تواند تصمیمات مهم و اساسی در کشور از جمله برکناری عبدربه منصور هادی از قدرت و غیرقانونی اعلام کردن تمامی مصوبه ها از جمله تشکیل دولت احمد بن دغر را اتخاذ کند.

چهارم : مجلس نمایندگان یمن می تواند طرح صلح خلیج فارس را که بر اساس آن عبدربه منصور هادی به قدرت رسید، باطل اعلام کند و بار دیگر دولت بحاح را بر سر کار آورد و شورای عالی سیاسی شکل گرفته توسط ائتلاف انصارالله با علی عبدالله صالح جهت اداره امور کشور به طور متناوب را به تصویب برساند.

رأی الیوم افزود: بعید می دانیم ائتلاف انصارالله و علی عبدالله صالح منجر به لغو طرح کشورهای حوزه خلیج فارس که در اصل یک طرح سعودی است، از سوی پارلمان شود اما بعید و عجیب نمی دانیم که پارلمان ظرف چند روز یا هفته آینده با برکناری رسمی عبدربه منصور هادی از قدرت موافقت کند تا بدین ترتیب به شدت گرفتن حملات نظامی سعودی ها واکنش نشان داده و در تعز و سایر مناطق یمن بسیج عمومی اعلام کند.

واکنش های ائتلاف انصارالله و علی عبدالله صالح در برابر شدت گرفتن حملات نظامی چه بسا به تدریج و بسیار حساب شده و برنامه ریزی شده انجام گیرد و در حال حاضر فقط به باج گیری از رهبران عربستان و کاهش مشروعیت عبدربه منصور هادی و دولت متبوع وی به پایین ترین سطح ممکن بسنده کرده و در عین حال تا حد امکان از خشمگین کردن سازمان ملل و آمریکا و اروپا اجتناب بورزد.

ائتلاف انصارالله و علی عبدالله صالح به طور بسیار مختصر تصمیم گرفت تا به طور هوشمندانه و بسیار حساب شده به تنش سیاسی شدت ببخشد و در کنار آن در مرزهای جنوب به عنوان بزرگ ترین نقطه ضعف رهبران ریاض عملیات نظامی خود را افزایش دهد.

موفقیت ائتلاف انصارالله و علی عبدالله صالح در ازسرگیری کار مجلس نمایندگان یک موفقیت سیاسی بزرگ به شمار می رود که از قدرت و استحکام این ائتلاف حکایت می کند و نشان می دهد که ائتلاف پس از گذشت 16 ماه از آغاز به اصطلاح توفان قاطعیت زمام اداره امور کشور را در اختیار گرفته است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس