یکی از نکات جالب این است که بر اساس پیمان SALT بین شوروی سابق و آمریکا، توان سوختگیری هوا به هوا از روی بک فایرها حذف شده زیرا با وجود این قابلیت، این هواپیما به راحتی تبدیل به یک بمب‌افکن قاره‌پیما می‌شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، از روز گذشته چندین فروند بمب افکن سنگین روسی TU-22M3 و شکاری بمب افکن SU-34 نیروی هوایی روسیه در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان وارد شده و حملات بر علیه مواضع گروه های تروریستی در سوریه را آغاز کردند. اما حضور این دو هواپیما، خصوصا بمب افکن های بک فایر روسی به عنوان یکی از خاص ترین سلاح های ساخت روسیه را می توان نشانی از آغاز فصل جدیدی از روابط بین دو کشور دانست. در ادامه با این دو میهمان روسی حاضر در ایران آشنا می شویم.
 
TU-22M3: کابوس ناوهای هواپیمابر غربی
 
بمب افکن های سری بک فایر ساخت شوروی سابق در حقیقت آخرین نمونه از بمب افکن های سری TU-22M هستند که در سالهای پایانی جنگ سرد با ماموریت اولیه حمله به یگان های شناور سطحی ناتو طراحی و ساخته شد. برد پروازی بالا، سرعت مافوق صوت و بهره گیری از بالهای متغییر به همراه توان حمل حجم بالایی از مهمات، از بک فایر یک پرنده هجومی بسیار قابل و مخوف می سازد.
 
TU-22M3 در سال 1977 میلادی اولین پرواز خود را انجام داده و در سال 1983 وارد خدمت نیروهای مسلح شوروی شد. این هواپیما با 4 نفر خدمه دارای طولی در حدود 42.4 متر، ارتفاع 11 متر و فاصله میان دو بال 34.2 متر است. در بخش تسلیحات این هواپیما می تواند در زیر بالها، بدنه و در محفظه درون هواپیما در مجموع 24 تن مهمات را حمل کند. یک قبضه توپ 2 دو لول 23 میلی متری کنترل از راه دور نیز در پشت هواپیما برای امور دفاعی نصب شده است.
 
بک فایر 
TU-22M3 در ایران
 
این مهمات شامل موشک هایی مثل سری KH-22، KH-15، KH-31، KH-55 و KH-35 به همراه بمب های هدایت شونده سری KAB و غیر هدایت شونده سری FAB روسی در وزن های مختلف را دارد. بر اساس فیلم های منتشر شده، تا به امروز روسها بیشتر از بمب های سقوط آزاد سری FAB در حمله بر علیه مواضع گروه های تروریستی در سوریه استفاده کردند اما موشک هایی مثل سری KH-22 و یا KH-15 از جمله اصلی ترین سلاح های این بمب افکن در زمان جنگ سرد محسوب می شدند که می توانستند با سرعت بسیار بالا یک تهدید جدی بر علیه ناوهای هواپیمابر و یا شناورهای کوچک تر باشند.
 
این هواپیما با سامانه رادار مسیریابی PN-A/PN-AD و رادار کنترل آتش Argon-2 به همراه سامانه هدف گیری تلویزیونی برای بمب های سقوط به همراه سامانه های جنگ الکترونیکی برای دفاع از هواپیمای در برابر تهدیدات مجهز شده است.
 
این هواپیما به دو دستگاه موتور توربوفن  NK-25 هر کدام با توان خروجی 25 تن مجهز شده است که سرعت نهایی در حدود 1.88 ماخ در ارتفاع پایین و 1.6 ماخ در ارتفاع بالا را برای آن فراهم می کند. شعاع رزمی این هواپیما با بار رزمی معمول، در حدود 2400 کیلومتر بوده و می تواند تا ارتفاع حدود 13 کیلومتری نیز صعود کند.
 
بک فایر 
بک فایرهای روسی در ایران
 
این هواپیما تا قبل از حضور در نبرد سوریه، در جنگ افغانستان در دهه 1980 میلادی، جنگ چچن و جنگ با گرجستان نیز حضور داشته است. یکی از نکات جالب درباره این هواپیما این است که بر اساس قرارداد SALT بین شوروی سابق و آمریکا، توان سوخت گیری هوا به هوا از روی بک فایرها حذف شده زیرا با وجود این قابلیت، این هواپیما به راحتی تبدیل به یک بمب افکن قاره پیما می شود.
 
پیش از این بمب افکن های بک فایر روسی باید مسیر بسیار طولانی تری را از پایگاه های خود در جنوب روسیه برای حمله به اهداف مورد نظر در خاک روسیه طی می کردند اما با انتقال این بمب افکن ها به پایگاه همدان، فاصله و زمان رسیدن به اهداف بسیار کاهش یافته و بر اساس برخی براوردهای غیررسمی، موجب کاهش 60 درصدی زمان عملیات در صورت پرواز از پایگاه همدان شده است. بر این اساس، پیش از این هواپیماهای روسی باید فاصله ای معادل 2.150 کیلومتر را برای رسیدن به اهداف خود در پالمیرا طی می کردند، اما اکنون از طریق پایگاه هوایی همدان، این فاصله به حدود 900 کیلومتر کاهش می یابد.
 
این کاهش ضمن آنکه باعث می شود تا در مدت زمانی کمتر، بتوان تعداد حمله بیشتری با حجم مهمات بالاتری را به انجام رساند، امکان لود بیشتر مهمات را نیز برای این هواپیماهای غول پیکر روسی فراهم میکند که خود، تاثیر مستقیمی در نابودی داعش و زیرساخت های آنها دارد.
 
بک فایر 
 فاصله بین پایگاه همدان تا استان حلب
SU-34: جدیدترین مهاجم تاکتیکی روسها
 
دیگر هواپیمای وارد شده به پایگاه هوایی همدان، بر اساس اعلام منابع خبری، سوخو 34 است. با شروع حملات هوایی روسیه در سوریه از سال گذشته، هواپیمای SU-34 به عنوان پیشرفته ترین هواپیمای تهاجمی این کشور وارد کارزار شده و حملات زیادی را به مواضع گروه های تروریستی انجام داده است.
 
هواپیمایی با سامانه های مدرن که برای تهاجم به اهداف زمینی و دریایی ساخته شده و به عنوان جایگزین سوخوی 24 ساخته شده است. این هواپیما نیز در کنار بمب افکن های بک فایر به ایران آمده و ظاهرا اولین حملات خود بر ضد گروه تروریستی داعش را نیز از مبدا پایگاه همدان انجام داده است اما برخلاف دیگر پرنده روسی هنوز تصویری از آن در ایران منتشر نشده است.
 
بک فایر 
شکاری بمب افکن SU-34
 
درگیری در سوریه اولین تجربه رزمی سوخوی 34 محسوب می شود. این هواپیمای هجومی به مانند سوخوی 24 توان حمل 8 تن سلاح را داشته و حجم گسترده ای از موشک های هوا به سطح و بمب های هدایت شونده روسی را حمل می کند. در حملات اخیر سوخوهای 34 روس با بمب KAB-500S دیده شده اند که تنها بمب هدایت ماهواره ای عملیاتی روسیه محسوب می شود.
 
در کنار این بمب انواع موشک ها مثل KH-25، KH-29، KH-58، KH-59 و بمب های هدایت شونده سری KAB-500 و KAB-1500 از جمله تسلیحات قابل حمل توسط سوخوی 34 هستند. این هواپیما از دو دستگاه موتور AL-31 بهره برده و برد رزمی آن در حدود 1000 الی 1500 کیلومتر است. سرعت این هواپیما در حدود 2000 کیلومتر بر ساعت و ارتفاع پروازی آن 15 کیلومتر است.
 
بک فایر 
SU-34
 
 البته پیش از این نیز در سالهای گذشته، نیروی هوایی روسیه و ایران هماهنگی ها و برنامه های مشترکی را به اجرا گذاشته بودند و به عنوان مثال، هواپیماهای سوخو 27 نیروی هوایی روسیه در مسیر رفت و برگشت به یک نمایش هوایی در  کشور بحرین در سال 1390، با اخذ مجوز از آسمان ایران عبور کردند و  این گروه توسط هواپیماهای اف-4 و اف-14 ارتش، رسما اسکورت شدند.

حضور بمب افکن های استراتژیک بک فایر در کنار هواپیماهای تهاجمی SU-34 در ایران از طرفی کمک بسیار مهمی به جبهه نیروهای مقاومت در عملیات ضد گروههای تروریستی کرده و از طرف دیگر نشان دهنده آغاز عصر جدیدی در روابط بین دو کشور ایران و روسیه است.
 
همچنین تبدیل شدن یکی از پایگاههای نیروی هوایی ارتش کشورمان به مرکزی مهم در امر مبارزه با گروههای تروریستی و تکفیری در سوریه و شاید بعدا عراق، می تواند به افزایش توان لجستیکی و فنی یگانهای رزمی و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز کمک کرده و همکاری های بین المللی این بخش را نیز کلید بزند؛ اتفاقی که نشان خواهد داد علاوه بر خلبانان و فرماندهان برجسته در نیروی هوایی سپاه و ارتش، متخصصان فنی این بخش نیز مطالب فراوانی برای عرضه دارند.
 
پشتوانه حقوقی و قانونی همکاری‌ نظامی ایران و روسیه
 
برخی رسانه های غربی به ویژه بی بی سی طی ساعات گذشته بارها ادعا کردند پرواز هواپیماهای روسی از پایگاه شهید نوژه همدان به مقصد سوریه، مغایر اصل 146 قانون اساسی است.

 این در حالی است که اصل 146 قانون اساسی تصریح دارد: «استقرار هرگونه‏ پایگاه‏ نظامی‏ خارجی‏ در کشور هر چند به‏ عنوان‏ استفاده‏ های‏ صلح‏ آمیز باشد ممنوع‏ است‏»

 در این اصل، اشاره به «استقرار پایگاه نظامی» است و اساسا با وضع موجود که توقفی چند روزه و اقدامات ساده ای چون سوخت گیری است،کاملا متفاوت است.

از سوی دیگر بند سوم اصل 176 قانون اساسی، تصمیم گیری برای «بهره‏ گیری‏ از امکانات‏ مادی‏ و معنوی‏ کشور برای مقابله‏ با تهدیدهای‏ داخلی‏ و خارجی» را به عهده شورای عالی امنیت ملی گذاشته است و همکاری اخیر ایران و روسیه، قطعا معطوف به این اصل و مصوبه شورای عالی امنیت ملی است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 95
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 53
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 3
    دلتان بمب افکن میخواد برید b2 بیارید
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    2 0
    استفاده روسيه از پايگاه هوايي همدان براي عمليات در سوريه، براي آنها كه تحولات راهبردي را از ديدگاهي تاريخي تعقيب مي كنند، درس هاي بي نظيري دارد. مهم ترين درس اين است كه شايد براي نخستين بار در تاريخ يكصد سال گذشته اين منطقه، يك ابرقدرت نظامي، به هزينه خودش، در نبردي درگير شده كه متعلق به ماست؛ آن هم پس از آنكه يك سردار ايراني، رهبر كهنه كار آن را فقط در يك جلسه، به جمع بندي دوران سازي رسانده، و حال آنكه پيش تر، خلاف آن مي انديشيده است. گاهي ذكاوت اين است كه آدمي بداند به چه چيز بايد افتخار كند و به چه چيز نبايد!
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    3 0
    بعضی‌ها از اینکه ایران توانسته است جنگنده‌ها و خلبانان روس را در خدمت طرح عملیاتی خودش بگیرد، آتش گرفته‌اند و با برچسب «پایگاه نظامی روسیه» در ایران، عملا آب را دارند می‌ریزند آنجایی که سوخته است.
  • ناشناس ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    2 0
    بی بی سی حرف مفت زیاد می زنه
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    8 1
    الان یه عده پیدا میشن ک غارغار میکنن وطنم وطنم وطنم ای خدا استعمار روسیه شدیم و فلان فلان..اینا همونایین که برا غربی ها دم تکون میدن و وطنشون رو به پشیزی میفروشن
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    2 0
    بوی سوختن داعشیا میاد خخخخخخ....
  • محمد ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    انتخاب پایگاه همدان به این خاطر بود که زمان رسیدن به اهداف در سوریه کاهش پیدا میکنه و وزن بیشتری میتونن بمب و تسلیحات حمل کنن چیزی حدود 20 تن بمب میتونن حمل کنن در حالی که اگه از روسیه میخواستن عملیات انجام بدن نصف این مقدار میتونستن حمل کنن اگر مداوم مواضع و انبار های تسلیحات تروریستا تو حلب رو هدف قرار بدن به مرور باعث کاهش توان تروریستا میشه اوضاع حلب واقعا حساسه اگه نتونیم کار حلب تمام کنیم فاجعه میشه برامون کمبود نیرو تو حلب مشخصه اما کاری برا این مشکل نکردیم ظاهرا
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    1 0
    عزیز من مخالفان اسد را نمیتوانید در روز روشن و در همان خود سوریه بطور دقیق هدف قرار بدهید انوقت میخواهید با این بمب افکنهای استراتژیک کجا را هدف بگیرید؟ یک کلمه یاد گرفتید بعنوان "استراتژیک" اما بفرمایید که این ویزگی استراتژیک چه برتری را نسبت به تروریستها و مخالفان اسد بوجود میاورد؟ اینها قرار نیست علیه امریکا استفاده شوند که بکار بیایند برای تروریستها و افرادی که از وانتهای مسلح به تیربار و توپ استفاده می کنند این بمب افکنها چه فایده دارد؟ شروع عملیات این بمب افکنها از خاک ایران علیه اهدافی در سوریه باعث بیشتر شدن تلفات غیرنظامیان و فشار بر ایران نه فقط از طریق دولتهای غربی و عربی بلکه از جهت افکار عمومی دنیا خواهد شد خلاف چیزی هم که ادعا کرده اید،هیچ فایده ای هم از نقطه نظر فنی برای پرسنل نیروی هوایی ندارد چون کشور ما و امثال کشور ما در دنیا نه چنین هواپیماهایی دارند و نه حتی اگر پول و تحریمها اجازه بدهند سراغ چنین هواپیماهایی می روند البته سوخو 34 ارزشمند است که آنرا هم صدسال سیاه تحویل ایران نمی دهند
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    وزارت دفاع هم بایدجنگنده بسازد
  • مهدی از قم ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    اینا همونایی هستند که اگر توی هفت نسلشون رو بگردید کسی پیدا نمیکنید برای وطن حاظر باشد یه سوزن رو تحمل کند.انسان های پر حرف و کم عمل
  • مهدی از قم ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    این ها یا اونقدر احمق هستند که تفاوت ائتلاف و عملیات مشترک را با پایگاه نظامی نمیدونند یا اینکه اینقدر عناد دارند که برای دشمنی با نظام حاضر هستند تن به هر خفتی حتی حاکم شدن امریکا و داعش هستند
  • scorpion ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    13 0
    خدا پناه میبرم به خودت از دست نوکران و جیره خورهای غرب حالا اگه عامریکا جونشون میمومد از خوشحالی بال درمیاوردن و رو پیراهنشون i love usa درج کرده بودن ولی حالا که روسیه میخاد پدر دواعشو دربیاره داعیه وطن پرستیشون گوش هفت آسمانو کر کرده
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    در دنیای امروز اتحاد نظامی امری عادیست فعلا روسیه کارش خوبه. بقیه بمب ها را هم روی داعش در موصل بریزند.
  • ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    6 0
    جالبه که بی بی سی شده مفسر قانون اساسی جمهوری اسلامی، وقتی منافع اقتضا میکند ایران را هم جزو کشورهای داری قانون میدانند و هر زمان که بخواهند هم بدترین نسبت ها را به جمهوری اسلامی میدهند، حقا که روباه پیر هنوز هم بازیگردان است.
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    درود بر ارتش و سپاه سر افراز
  • ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    مگر خود سوریه فرودگاه نداشت؟
  • ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    داستان اینه که داعش سفید یعنی آل سعود و داعش سیاه حملات تروریستی به ایرانو کلید زدن و عملیات می کنن این دقیقا خطریه که روسیه رو هم تهدید می کنه بندر حروم زاده در خاک روسیه ، پوتین رو به انفجار و عملیات تروریستی تهدید کرد یعنی ایران و روسیه امروز یک درد مشترک دارند که امنیت ملیشونو تهدید می کنه امروز با هم جفت و جور نشن هر دو بد ضرر می کنن .
  • اصلاحات ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    8 0
    هیچ دوره ای از تاریخ معاصر انگلستان نیست مگر اینکه با جنایت یا تجزیه یا قتل عام ایران و ایرانی همراه بوده باشه . (( بی بی سی صدای چلپ چلپ پوتین های سربازان ملکه در گِل آبه ی خون ایرانی می ده ))
  • مغز متفکر ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    بچه ها من الان پشت در های فرودگاه گیر کردم رام نمیدن بیام داخل ، از وقتی فهمیدم یه کله تاختم اومدن به عشقم برسم ، یا میزارن منم با اون آواکس ها برن و یا اینکه خودم رو منفجر میکنم ..... مشرق چرا با این اخبار با احساسات من بازی کردی هان ؟؟ خدا لعنتت کنه ، که باعث عذاب من شدی
  • ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    عالی بود
  • حسین ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    پسرم b2 مال دشمنه کسی به ما نمیده
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    مشرق سلام به نظرمیرسه فاش و اعلام موقعیت هواپیماها در ایران کار درستی نبوده از لحاظ امنیتی کاش می شداین خبر درز پیدا نکنه و سکرت می موند درهمانجا کارشان را بدون دغدغه و سر و صدا انجام می دادند الان با این عمل نوعی اعلام جنگ در منطقه می تونه تلقی بشه و عواقب خوبی را درپی نخواهد داشت.می دونم که الان دوستان مخالفت می کنند وبا منفی دادن می آیند نظر می دهند .اماواکنشها داره در سطح بین المللی دراین ماجرا نه حساس بلکه پیچیده به نظر میاد...
  • محمود ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    خوش آمدن اینکار به نفع محور مقاومت هست
  • ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    عجيبه كساني تو خود ايران با آمريكا و اسرائيل هم نوا شدند و ميگند روسيه داره ايران رو استعمار مي كنه ... نوكر بي مواجب بگير به كي ميگن
  • حاج اکبر ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    همدان نیییییین.......
  • بصیرت ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    7 0
    اصولا وقتی بی بی سی از چیزی دردش بگیرد شما بدانید آن حرکت کاملا درست و صحیح است .
  • علی ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    در مورد بمباران هوایی امریکا هم نظرت همینه؟ یا اینکه فقط بمباران روسیه مورد داره؟؟؟
  • محمود ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    از اونجائی که به این روسیه به هیچ وجه نمیشه اطمینان کرد به نظرتون این کار باعث لورفتن توان نظامی واطلاعات سری ایران نمیشه
  • zzz ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    اگه ایالات متحده امریکا این کوچولو پرنده روسی (بمب افکن) را بزنه ، روس ها چه واکنشی نشان میدند . یقه داعش را میگیره یا عریستان یا ترکیه .
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    اصولا علاوه بر بحث " سوخت و مسافت"، یكی از دلایل مهم انتخاب نوژه، امنیت ایران برای مخفی ماندن و سالم موندن هواپیماهای راهبردی روسیه بوده كه متاسفانه با این فاش كردن، امنیت اطلاعات ایران هم زیر سوال رفت. خدمه و نیروهای پروازی روسیه كه توی جنگنده دوربین عكاسی و موبایل نمیارن!
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    مطمئنی فایده نداره ؟؟؟؟ یعنی این همه فرمانده نظامی ایرانی ، روسی ، سوری و حزب الله لبنبان و ...نمیدونن و فقط شما که از تو خبرگزاری ها و اینترنت دیدی می فهیمی که فایده نداره و الکیه و ایران و روس دارن فقط اتلاف وقت و هزینه می کنن !!!! اگه شما اینقدر خوب می دونی برو جلو شاید تو نستی فرماندهی جبهه جنگ بگیری و ما رو پیروز کنی !!! یا علی بگو و برو .....
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    دمت گرم . نکته خوبی رو اشاره کردی
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    داداش گلم هیچ کار بدی نمی کنن که سکرت بمونه درضمن امریکا با اون همه ماهواره و غیره می فهیمید پس بهتر که خودشون بگن
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    اينم از طنز هاي روزگار ماست كه رسانه تبيليغاتي روباه پير , دغدغه عمل نشدن به يكي از اصول قانون اساسي نظام جمهوري اسلامي را دارد!!!!!!
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    آمريكا در موقيعتي نيست كه بخواد از اين غلطا بكنه!!
  • سروش ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    آقا جان شما چرا حقیقت رو به این صراحت بیان می فرمایید ولی خوب دقیقا همینی است که شما فرمودید
  • ايرانيان ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    در هر جايي به هر وسيله اي با يد داعشي هاي كثيف را به درك رساند
  • مرتضی ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    باسلام یه ذره کمتر ماهواره نگاه کن داداش تحلیلات ماهواره ایه! مخالفان اسد و نمیشه زد و افکار عمومی و ... عبارات خوشگل ماهواره ایه اگه نمیتونستن بزنن که الان سوریه ای وجود نداشت جمله نقضت هم استفاده تروریست هااز وانت توپدار و عدم کاربرد این هواپیماها برای اوناست!!!!!! اگه برای اونا کاربرد ندارن برای چی کاربرد دارن؟ برای پیاده ها؟؟
  • مهندس ابراهیم خرازی ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    1- طی مقالاتی در سال 93 - 94 تأکید کردم که ایران باید استفاده از ظرفیتهای مختلف منطقه و بین الملل را جهت تسلط بر میدان سوریه مدیریت کند و توضیح دادم که مدیریت بکارگیری ظرفیت نظامی روسیه در برخورد با جبهه غربی - عربی مقابل محور ایران - سوریه ضروری و اجتناب ناپذیر است بنابراین نزدیک سازی توان نظامی روسیه در چارچوب راهبرد ایرانی به میدان سوریه را قطعا اقدامی راهبردی و قابل دفاع می دانم. 2- مقامات روس رسما اعلام کردند که قبل از اعزام ناوگان هوایی برای استقرار در ایران با مقامات آمریکایی مذاکره و هماهنگی کرده اند تا استقرار جنگنده و بمب افکنهای راهبردی روسی در پایگاههای هوایی ایران به مفهوم دیگری تعبیر نشده و زمینه بروز سوء تفاهات فی مابین دو قدرت جهانی را فراهم نسازد. 3- مردم و رسانه های کشورمان از طریق اطلاع رسانی خاص رسانه های روسی در جریان انعقاد قراردادی سری بین نیروهای نظامی ایران و روسیه مبنی بر استقرار و استفاده عملیاتی نیروی هوایی راهبردی نظامی روسیه از پایگاهها و فضای ایران قرار گرفتند لذا درک و شناخت مردم و رسانه های ایران از کم و کیف قرارداد نظامی فی مابین صرفا محدود به موارد مندرج در توضیحات نقل مطالب رسانه های روسی از مقامات نظامی کشورشان می باشد. 4- قرارداد نظامی فی مابین نیروی نظامی ایران و روسیه قطعا از اختیارات خاص فرمانده کل قوا بوده و توسط ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان در چارچوب تأمین منافع و مصالح راهبردی کشور با مدیریت میدانی نیروی هوایی ارتش تنظیم و بکارگیری شده است. 5- بررسی کم و کیف ابعاد اثرگذاری اعطای مجوز استقرار و پروازهای عملیات جنگی ارتش روسیه در سوریه نیازمند اطلاعات میدانی و شناخت راهبردهای نظامی ذی ربط می باشد که حتما بدلایل نظامی برای افکار عمومی و حتی حوزه های کارشناسی قابل دسترس نیست اما ضروری است به منظور حفظ همراهی افکار عمومی ، نخبگان و رسانه ها نسبت به اطلاع رسانی مناسب و به موقع توسط مسئولین نظامی ذی ربط کشورمان اقدام گردد موضوعی که علی رغم اطلاع افکار عمومی از طریق رسانه های روسی و غربی حتی در پاسخ صریح خبرنگاران از دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ، توسط ایشان مورد توجه قرار نگرفته با مبهم گویی همراه شد. 6- اعطای مجوز استفاده نظامی از فضای کشور (عبور موشکهای پرتابی روسی از خزر به سمت سوریه) و متعاقبا نیز در اختیار گیری پایگاه نظامی به منظور استقرار نیروی هوایی راهبردی و پروازهای عملیاتی که علیه اهدافی در سوریه انجام داده و خواهند داد علی رغم اینکه کشورمان حضوری عملیاتی یا مستشاری در سوریه و عراق را به اهداء شهدای گرانقدری تجربه می کند از سوی مقامات نظامی کشورمان علی الظاهر بی نیاز از ارائه توضیح و تبین ضرورتهای چنین حضوری یا اعطای چنین موقعیت داخلی به ارتش روسیه می دانند چنانکه مبهم گویی دبیر شورای عالی امنیت ملی طی روز گذشته بر چنین باوری تأکید داشت. 7- نیروهای نظامی برای در اختیار گیری شرایط لازم ادامه استقرار و عملیات نظامی علی الخصوص از جنس برون مرزی که قطعا با پیچیدگی و سختی غیر قابل پیش بینی روبرو است نیازمند همراهی و حمایت افکار عمومی ، نخبگان اجتماعی و جریانات سیاسی می باشند نیروهای نظامی باید قادر باشند در شرایط دشوار و پیچیده بر پتانسیل عظیم ملی و مردمی اتکا کنند باید اطمینان داشته باشند که افکار عمومی و جریان اجتماعی در ادامه مسیر همراه و حامی خواهد بود که اگر چنین مهمی محقق نشود قطعا ادامه کار با مشکلات عدیده روبرو خواهد شد. مقامات عالی رتبه نظامی قطعا بیش از همگان بر اهمیت کاهش شدید نیروی داوطلب مورد نیاز جبهه های دفاع مقدس در روزهای پایانی جنگ واقف هستند کمبود و نقصانی که قطعا از دلایل جدی پذیرش تأمل در خصوص شرایط قطعنامه 598 توسط کشورمان بود.
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    در اصل قانون به صراحت استقرار پایگاه نظامی خارجی عنوان شده.مثل پایگاه های نظامی امریکا در بحرین امارات.قطر.ژاپن و ...که قسمتی از خاک یک کشور به نیروی نظامی خارجی داده شده و پایگاه نیروی خارجی مانند قوانین سفارت خانه ها جزء خاک خاک آن کشور میباشد و کاملا توسط نیروی بیگانه اداره شده و کشور میزبان تا حد نزدیک به صفر امکان دخل و تصرف در قوانین داخل پایگاه را ندارد.شما به افتضاحات پایگاه امریکا در ژاپن دقت بفرمایید که دولت کاملا دست بسته و بدون امکان واکنش جدی میباشد.دوما پایگاه همدان به نام روسیه سند نخورده که بی خردهایی صحبت از قانون اساسی میکنند.سوما روسیه به همدان نیامده برای نشان دادن نفوذ خود بلکه ایران روسیه را آورده برای نشان دادن قدرت خودش.این حملات به تروریست های سوریه است ولی پیام هایی هم برای ترکیه.عربستان .اتحادیه مفت خورهای عرب و رژیم کثیف صهیونیستی نیز دارد که اخیرا بر علیه ایران متحد شده و منتظر فرصت هستند هر چند که با مردمانی که عاشق شهادت به سبک عاشورایی میباشند یارای مقابله ندارند ولی به هر حال سگ های کودک کش و آدم خوار نیاز به قلاده دارند که ایران عزیز تاکنون انواع این قلاده ها را بر گردن کثیف آنها زده است.چهارما این حرکت نیز امتحان و آزمونی مناسب برای شناختن دوست و دشمن های خارجی و داخلی است که به دقت رصد شده و در ادامه حرکت انقلاب و غربالگری مدعیان بسیار موثر خواهد بود.
  • فرشید ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    پایگاه تبریز نزدیک تر نبود؟
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیره. این کارهای روسیه برای حفظ تنها پایگاه نظامی خود در مدیترانه هست نه بخاطر ما.
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    علی اقا مطلب رو واقعا خوندید حرف شما چه ربطی به مطلب بالایی داشت .مطلب اشاره میکنه تروریستها پایگاههای بزرگ و ثابت ندارند که بمب افکن بکار بیاد در جنگ سوریه بیشتر هواپیمیاهایی مثل a 10 و پهپادهای مسلح و یا هواپیمایی مانند ac 130 بکار میاد.
  • مقداد ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    لطفا اگر پیام دیگران کپی می کنید نام تحلیل گرا بنویسید این تحلیل آقای مهدی محمدی است.
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    بالاخره طاغاری بشکند ماستی بریزد جهان گر به کام کاسه لیسان این همکاری نظامی فرصتی به دریوزگان امریکا و بی بی سی داد تا سر دلشونو خالی کنن شما جدیشون نگیر
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    چشم
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    اتفاقا درج این خبر برای اقتدار ایران و مانور همکاری ایران و روس علیه داعش خیلی خوبه
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    خدا شفات بده برادر
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    بی بی سی برای اونایی که مثل مرغ زندگی می کنن روباهه و الا برای افراد با غیرت و فهیم یه مگسه که بیشتر مخل اعصابه تا بازیگردان
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    اخه اون دست افراد نوکر امریکان نه اقای خوشون تا از حق دفاع کنن یاد اون ملیجک افتادم که وقتی شاه از بادمجان تعریف کرد او هم تعریف کرد و وقتی از بامجان بد گفت او هم بد گفت شاهه به ملیجک گفت تو بالاخره موضعت چیه؟ گفت اعلی حضرت من نوکر شما هستم نه نوکر بادمجان حالا امریکا پرستا هم هرکاری امریکا کنه براشون خوبه نه نفس عمل
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    فرودگاه امن نداشت که بتونه زاغه مهمات باشه برای حملات مستمر و راحت روس
  • عقیق ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    مرگ بر بی بی سی . من نمیدونم شبکه انگلیسی معاندی که میخواد کل نظام را برندازی کنه و کل قانون اساسی رو برچینه چرا اینقدر به یکی از بندهای قانون اساسی علاقه مند شده مرگ بر انگلیس
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    براي من هم علامت سوال بود كه پايگاه حميم مشكل چيه كه از پايگاه شهيد نوژه همدان روسها استفاده كردند؟ مي تواند به اين شكل پاسخ داد: 1- با اين كار عملا اسمان عراق ار كنترل امريكايي ها خارج مي شود 2- جنوب اوكراين و كريمه ايمن تر خواهد شد 3- همكاري ها ايران و روسيه به جنب هاي راهبردي نزديك تر خواهد شد 4- خطر داعش براي روسها و ايراني ها كاهش خواهد يافت
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    برجام خسارت بزرگی به کشور زد این نتیجه توافق با امریکا بود اما حضور روسها باعث از بین بردن داعش میشه این یک پیروزی بزرگ برای ایران است
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    شما خودش را نگران نكن
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    قاهر نمونه ايراني است
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    اگه تو هر پرواز یه خلبان ایرانی را هم ببره من مشکلی ندارم......بدبختی اینه میگن تو هواپیماهای پناهنده شده به ایران تی یو 22 هم بوده.....این نیروی هوایی کنونی ایران(...) را نباید تجهیز کرد بلکه باید منحلش کرد...... یه نیروی جدید تاسیس کرد
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    امان از دست اين نگراني ها نابه جا داخلي هنوز در توهم جنگ سرد به سرد مي برد عزيزم وزارت دفاع روسيه خبر را اعلام كرد بعد در داخل تأييد شد يعني تويي كه هيچ سابقه نظامي نداري مي فهمي ولي ژنرالهاي روسي نمي فهمند عجب!!!!
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    عزيزم جنگ سرد سال 1990 تمام شد توهم گرفته تو را مثل اين كه؟
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    فكر نمي كنم اين كار صورت بگيرد بحران درست مي شود
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    راستي گوگل هم ماهواره اي دارد كه با يك جستجو ساده مي تواني اطلاعات بدست بياوري جنگ سرد 20سالي هست كه تمام شده است
  • هادی ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    سیاست یک بام ودوهواهمینه اونموقع که امریکاجهت حمله به طالبان درخواست پایگاه کرداجازه ندادیم اماالان به برادران روسی اجازه می دهیم
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    واقعا تفکر احمقانه ایست که فکر کنیم روسیه با هزینه خودش به نفع ما یا هرکشوردیگری بجنگد فقط دارد لگنهای پرنده اش را به هزینه ما امتحان میکند
  • شهرام ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    بی 2 حتی اسرائیل هم نمی تونه دستش بهش برسه چه برسه به ما.
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    اينم از طنز هاي روزگار ماست كه رسانه تبيليغاتي روباه پير , دغدغه عمل نشدن به يكي از اصول قانون اساسي نظام جمهوري اسلامي را دارد!!!!!!
  • احمد ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    در پاسخ ناشناس ۱۰:۱۱: شما یا بی بی سی برای چی داری موش می گیری؟!
  • سید دکتر محمود ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    شماهایی که آیه شریفه قرآن" لَّا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۖ" (28 آل عمران) رو هم سانسور میکنید مصداق بارز این آیه هستید: صُمٌّ بُكْمٌ عُمْي فَهُمْ لَا يرْجِعُونَ(18 بقره)
  • سید دکتر محمود ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    محض اطلاعتون هدف اینها ارتش آزاد و النصره هستند نه داعش
  • سید دکتر محمود ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    همونجا وایسا الان زنگ میزنم میگم راهت بدن
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    همدان کاملن نظامیه . تبریز مسافربری هم هست
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    طالبان بین پشتونها بود
  • اسفندیار ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    چشم بد از احمدی و حامیانش دور باد
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    درست تبریز نزدیک تر بود، به شرط اینکه مستقیم به سمت سوریه حرکت کنن. حرکت مستقیم هم یعنی عبور از آسمان ترکیه
  • ناشناس ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    به امید خدا با کمک برادران روسمان حلب نقطه تحیاتی رژیم صهیونیستی را به خاک و خون خوایم کشید
  • ناشناس ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    هواپیماهای روسیه از ایران بلند شده و حلب را با خاک یکسان خواهند کرد . زنده باد جبهه اسلام در برابر کفر
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    یا خدا.این مغزمتفکر تا کجا میخواد ادامه بده
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    اسییییییییییییییی :)))))
  • مغزمتفکراصلی ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    آبرومو بردی بخدا گریه ام گرفته
  • علي ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    حرفت بیشتر شبیه جک بود آمریکا خودش طالبان رو تاسیس کرد و مجهزش کرد ، بعد میاد از ما درخواست پایگاه هوایی میکنه برای حمله هوایی به طالبان !!!! بعد انتظار دارید ما به دشمن درجه 1 مون پایگاه هوایی بدیم ؟؟؟ احمقانه است اگه فکر کنید ما همچین کاری میکنیم در ضمن روسیه در حال حاضر دشمن ما نیست و تو تاسیس داعش نقشی نداشته ، بعدش ما پایگاه هوایی رو برای پرواز بمب افکن هاش اماده کردیم چون داعش دشمن مشترک ماست ولی اگه فکر کنی داعش و طالبان دشمن مشترک ایران امریکاست ، فکر احمقانه ایه چون امریکا داعش رو تاسیس و مجهز کرده
  • آریو سوئد ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    شما به دوستت امریکا بگو به ما یک ب ۲ بده
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    امریکا خودش رو تویه یه همچین بحران و خطری نمی اندازه . میده یکی از حمالا هاش مثلا ترکیه بزنه بعد ازش حمایت لفظی می کنه که اونهم دیدی خبری نیست خودش رفت دست بوسی پوتین
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    احسنت
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    داداش روسیه که پایگاه نگرفته برای خودش 4 تا هواپیماست که فقط از اینجا برای پشتیبانی استفاده می کنن اون هم تحت نظارت نیروی ایرانی
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    در ادامه همکاریها با روسیه و برای گرفتن حال آمریکاییها و نشاندادن توان وگستره همکاریها یمان با روسها (درمقابل صف آرایی آنهمه پایگاههای ریزو درشت آمریکایی در اطرافمان)چند پرواز آزمایشی- اکتشافی - شناسایی هم با این بمب افکن ها و آواکس های روسی ازپایگاه کنارک بمقصدهای دیه گوگارسیا و تنگه باب المندب وحتی پایگاههای هندهم بگذارید مطپپن باشید که آمریکاییها ازترس دق مرگ خواهند شد از اینکه روسها را در اقیانوس هند کنار بزرگترین پایگاههای دریایی و استراتژیکشان ببینندُ نمیدونید چه کیفی داره این آشغالها را ناراحت و دیوانه کردن..............
  • حسین ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    ما RQ170 رو نشوندیم بی2 چیه
  • ناشناس ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    مرگ بر پوتین و مرگ بر روسیه 100 بار میگم ننگ به روسیه
  • SEYED ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    آقای دکتر این گروه ها با هم هیچ فرقی ندارن...غربی ها اینا رو تقسیم کردن تا فقط بتونن با وجود جنایتهای دهشتناکی که این جنگجویان آزادی در سوریه مرتکب شدن به کمکهای خودشون ادامه بدن! داعش و النصره/القاعده و ارتش آزاد فقط در اسم با هم تفاوت دارن....همین چندوقت پیش ارتش به اصطلاح آزاد یک پسربچه 12 ساله رو سر برید!
  • حسین ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    درود بی انتها
  • حسین ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    جناب دکتر عزیز همان قرآن میفرماید از اهل کتاب کسانی هستند که مومنند وبه خدا و روز جزا اعتقاد دارن ثانیا وقتی سران روسیه به پیام اتحاد استراتژیک ولی امر عزیزمون لبیک گفتن آیااینکار کفر به حقه یا ایمان بحق. آیا امام حسین یار نصرانی شهید نداره/چرا الان که حق مظلومه و کفر عالم از هرگوشه دنیا برا محو حق هجوم آوردن این اتحاد رو بعضی از اسلام شناسان! قبول ندارن ! واقعا در عجبم ما که میدونیم فرمانده کل قوامون امام خامنه ای روحی فداه هست پس چرا اینقد نق و نوق میکنن بعضیا .پس اطاعت مطلقه از ولی فقیه در شعار بوده دیگه نه در عمل.
  • افسادات ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    این که نوشته مهدی محمدی در کانالش بود. حداقل مینوشتی از ایشونه.
  • عبدالله ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    اینکه BBC اینقدر دلواپس نقض قانون اساسی جمهوری اسلامی شده ! نشون میده که اینکار تا کجاهاشو سوزونده!
  • صفر ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    امریکا ئیهادرسرتاسرایران پایگاه داشتند.انهم دائمی.جهت غارت و...
  • شناس ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    مرگ و ننگ بر هر کسی که بدبین به مصالح کشوره
  • محمد ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    بوی سوختن داعش هم در داخل میاد هم در خارج
  • محمد حسین ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    خخخخخخخ.سوخو 27 رو اف 4 اسکورت کرده!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس