علاوه بر آنکه سامانه‌های بدون سرنشین جدید سپاه به کاهش قابل توجه نیروی انسانی درگیر در صحنه رزم می‌انجامد، دقت مسلسل‌های استفاده شده نیز به علت بهره‌گیری از سامانه‌های راداری کاملا متحول و در حد تک تیراندازهای حرفه‌ای است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، سالها قبل، وقتی سخن از سربازان رباتیک و سلاح های کنترل از راه دور می شد، همه یاد فیلم های هالیوودی و تبلیغاتی ارتش های غربی بخصوص آمریکا می افتادند و رسیدن نیروهای مسلح کشورمان به چنین رتبه و ساختاری، فرض محال تصور می شد.
 
اما سپاه پاسداران به عنوان سازمانی پیشتاز در توسعه سامانه های بدون سرنشین، همانطور که پهپادهای شناسایی و مسلح را در کشور عملیاتی کرد و از مهاجر 1 دوران دفاع مقدس، به شاهد 129 رسید، طرحی مهم و ویژه را در دستور کار قرار داد که تا امروز بخشی از ثمرات مهم آن رونمایی و معرفی شده است.
 
با توجه به استراتژی هایی که تحت عنوان زمین مسلح در نیروهاب مسلح کشورمان پیگیری شده است، نیروی زمینی سپاه در اواخر سال 1393 از اولین ربات رزمی خود که به یک قبضه تیربار 7.62 میلی متری مجهز بود، رونمایی کرد. همچنین یک ربات شناسایی 6 چرخ نیز در همان زمان توسط نزسا رونمایی شد.
 
مدتی بود که خبری در این زمینه منتشر نشده بود تا اینکه در جریان گزارش پخش شده از رسانه ملی در طول هفته دفاع مقدس، جزئیات جدیدی از دستاوردهای رباتیک و کنترل از راه دور نیروی زمینی سپاه به نمایش درآمد.
 
از متحرک کردن حامی 12 تا گاتلینگ 6 لول جدید
 
سامانه حامی 12 یک سیستم کنترل از راه دور تسلیحاتی است که توسط متخصصان نزسا ساخته شده و با دوربین های دید در روز، دید در شب و دید حرارتی و مسافت سنج های لیزری مجهز شده است. برد کشف هدف آن با استفاده از سامانه های لیزری بین 5 تا 10 کیلومتر می باشد. این سامانه قابلیت چرخش 360 درجه در سمت و زاویه چرخش بین منفی ده تا مثبت چهل و پنج درجه در برد را دارد.
 
رباتیک 
سامانه حامی 12 و تیربار 12.7 میلی متری
 
در تصاویر به نمایش درآمده مشخص شد که یک قبضه مسلسل 12.7 میلی متری تک لول و یک قبضه مسلسل 6 لول 12.7 میلی متری روی آن نصب شده است. نکته مهم آن است که در گزارش جدید صدا و سیما، برد مسلسل تک لول در حدود 1200 متر اعلام و مشخص شد که با دقت بالایی می تواند حتی در نقش یک تک تیر انداز نیز ظاهر شده و اهداف را مورد اصابت قرار دهد.
 
رباتیک 
4 سامانه حامی 12 مسلح به تیربارهای 12.7 میلی متری
 
بر اساس تصاویر منتشره، مسلسل های 12.7 میلی متری به همراه سیستم حامی 12.7 ، متحرک نیز شده اند و توان حرکت و درگیری با اهداف به صورت کنترل از راه دور را نیز دارند. با دقت به دو تصویر بالا متوجه می شوید که در اولین عکس، سامانه در حال حرکت به سمت سطح زمین (احتمالا از یک موضع مخفی در زیر زمین) و در تصویر بعدی 4 سامانه در نزدیکی هم دیده می شوند.
 
اما سیستم بعدی معرفی شده به عنوان دستاورد جدید نیروی زمینی سپاه، مسلسل 12.7 میلی متری 6 لول "نصیر" است. این تیربار توان شلیک 2400 گلوله در دقیقه را دارد و پیش از این تصاویری از آن در حالی که برای استفاده مستقیم توسط نفرات بر روی خودرو نصب شده است، منتشر شده بود.
 
در حال حاضر این تیربار بر روی سامانه کنترل تسلیحات حامی 12 نصب شده و می توان از آن در نقشهایی مثل مقابله با نیروهای پیاده دشمن یا موشک های کروز بهره برد. قابلیت استفاده از این سامانه برای مقابله با موشک های کروز می تواند ساختار و امکاناتی جدید در اختیار نیروهای مسلح کشورمان قرار دهد تا یک اهرم فشار مشهور و متداول دشمنان برای تهدید منافع و مراکز مهم ایران را خنثی کند.
 
رباتیک 
تیربار 6 لول نصیر بر روی سامانه حامی 12
 
سلاح دیگری که که در این گزارش معرفی شد، سامانه مشهور "عاصفه" بود که یک توپ 23 میلی متری 3 لول محسوب شده و توان تیراندازی با نرخ 900 الی 1200 گلوله در دقیقه را دارد. در بخشی از تصاویر منتشر شده در گزارش رسانه ملی، سامانه اپتیکی و راداری بزرگی نشان داده شد که احتمالا می توان به وسیله آن، سامانه هایی مثل عاصفه را کنترل و با دقت به اهدافی مثل موشک های کروز شلیک کرد.
 
سلاحی مانند عاصفه توانایی تمرکز آتش در یک خط را داشته و همانند سایر سلاح‎های طرح گتلینگ، در صورت برخورداری از سامانه‎های هدفیابی و هدفگیری کارامد می‎توانند با مصرف مهمات کمتر به انهدام هدف پرداخته و بلافاصله با هدف بعدی درگیر شوند.
 
رباتیک 
توپ 23 میلی متری عاصف
 
رباتیک 
سامانه شناسایی و کنترل اپتیکی-راداری ساخت سپاه
 
امکان اینکه بتوان بر روی سامانه ای مثل حامی 12 انواع نارنجک اندازها یا موشک های ضد زره را نصب کرد نیز بالا است چون به طور معمول در دنیا این قابلیت برای جایگاه های تسلیحاتی تعریف می شود و طراحی های جدید سپاه نیز نشان داده با استفاده از علم روز و شناسایی دقیق تهدیدات علیه کشورمان، سامانه های خود را طراحی کرده و می سازد.
 
از سوی دیگر مجموعه این چند سامانه با ترکیب شدن در کنار هم می توانند نوید ورود سپاه به یک فضای جدید از نبردهای رباتیک در قرن بیستم و یکم را بدهد. این سامانه ها که جدیدا نوعی از قابلیت تحرک نیز برای آنها تعریف شده است می توانند هم در ماموریت های تدافعی مثل مرزبانی، گشتی و حتی دفاع هوایی و همچنین در ماموریت های تهاجمی مورد استفاده قرار بگیرند.
 
مزایای استفاده از سامانه های رباتیک و بدون سرنشین
 
نکته مهم دیگر درباره این سامانه ها یکی بحث کاهش تهدیدات جانی بر علیه نیروهای درگیر خودی و دیگری به نوعی کاهش تعداد نفرات درگیر و در عین حال افزایش کیفیت انجام کار است. در سناریویی مثل انجام عملیات های نگهبانی و مرزبانی، خصوصا در مناطقی با شرایط بد آب و هوایی احتمال برخورد با گروهک های تروریستی بالا است و بر این اساس، استفاده از این گونه سامانه ها اولا احتمال غافلگیر شدن نیروهای خودی را کاهش داده و در عین حال به دلیل توان درگیری در برد بیشتر و در عین حال فاصله داشتن کاربر مورد نظر از سامانه ها، احتمال تلفات خودی نیز کاملا کاهش پیدا می کند.
 
در عین حال با شبکه کردن این سامانه ها یک کاربر که به راحتی در مکانی امن و محافظت شده، نشسته است به تنهایی می تواند مساحت گسترده ای از مناطق مورد نظر را پوشش داده و البته با کاهش بسیار مشخص نفرات به کار رفته هزینه ها را نیز در دراز مدت کاهش دهد.

شاید در سالهای قبل که نمونه هایی از سلاح های رباتیک سپاه رونمایی شده، عده ای آنرا در حد یک ایده تک محصول می دانستند که تا رسیدن به مرحله استفاده عملیاتی و گسترده، راهی طولانی و سخت را جلوی خود دارد اما با گذشت مدت زمانی کوتاه، این سامانه ها ارتقاء و گسترش پیدا کرده و اکنون سپاه، به نوعی اولین ارتش جهان اسلام محسوب می شود که این قابلیت را در خود ایجاد کرده و پرورش داده است.
 
با عنایت به گام های سریع نیروهای مسلح در اجرای طرح زمین مسلح، می توان انتظار داشت به زودی بخش قابل توجهی از مرزهای کشورمان با سامانه های مجهز اپتیکی و بدون سرنشین محافظت شده و آنوقت، عبور نیروهای فرامنطقه ای از محدوده های مشخص شده برای آنها، حتی اگر با دلایلی مثل خراب شدن دستگاههای ناوبری همراه باشد، پاسخی داغ را به دنبال داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 41
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    2 0
    یکی از مواردی که بسیار لازم داریم ربات متحرک جاسوسه که می تونه ماه ها بدون تحرک و نیاز به غذا و ... مخفیانه در یک گوشه بماند و اطلاعات بفرستد ، فرض کنید مثلا 10 ربات جاسوس را به درون مناطق شرقی حلب فرستادید این ها با هم شبکه می شوند حالا کل منطقه پخش زنده (شنود و تصویر) در اختیار ماست !!!! بودن فرمانده یا جلسه فرماندهی یا تجمع نیرو یا انبار مهمات یا طرح حمله و .... را گزارش خواهد کرد هیچ چیزی مخفی نخواهد ماند راحت می شود سریعا دستور بمباران به جنگنده ها داد یا اینکه ربات انتحاری مستقر در منطقه به موقعیت مذکور برود !!!! دیگر یکهو المحسینی را در حلب نمی بینیم خبر رسیدن گرادها غافلگیرمان نمی کند تعداد دوش پرتاب ها و ضدزره ها ... درخواهد آمد و تعداد افسران ترکی عربی عبری غربی در منطقه و کلی اطلاعات ارزشمند . می شه حزب الله را هم مجهز کرد یهودی بداند کل جنوب لبنان ربات های قاتل گاتلینگ مثل فرش پهن شده اصلا جرات نمی کند ورود کند . با پیشرفتی که در کشور ما شده این موارد دیگر توهم نیست .
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    4 0
    یکی از چیزهایی که با توجه به نداشتن ماهواره خیلی احتیاج داریم بالن جاسوسیه ، این بالن مثلا در مرز سراوان مستقر شود دید گسترده از بالا به پایین داده 24 ساعته شب و روز با دید عادی ، حرارتی و ... چشم بیدار منطقس ، یک نظامی یا یک پاسگاه ابدا نمی توانند با دید روبرو حرامزاده پشت تپه را تشخیص دهند استقرار چنین سخت افزاری جلوی غافلگیری نیروی مرزی را می گیرد چرا که حتی توان دیدن یک موش کوچک بر روی زمین را هم داراست .
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    2 0
    درود بر سپاه و ارتش ایران
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    2 0
    باید این تجهیزات جدید را در میدان عملی سوریه امتحان کرد تا نقاط قوت و ضعفشان را بررسی کنیم و هر روز بهبودشان دهیم. واقعا این رباتها در میدان رزم سوریه میتوانند خیلی به کار بیایند و شاید سه یا چهارتایشان برای دفاع از یک خط جبهه کافی باشند. ضمن اینکه رباتهای متحرک هم در جنگ شهری خیلی بدرد بخور هستند و تلفات خودیها را کمتر و تلفات دشمن را خیلی زیادتر میکنند.
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    3 0
    درود بر سپاه پاسداران
  • رضا ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    3 1
    اینا برای امنیت همه است حتی اونایی که سپاه رو در داخل تحریم کردند... قابل توجه شان باشد.
  • مسعود ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    2 0
    مشرق اسلحه فاتح هم نمونه جديدش رو نمايي شده پوشش بده
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    1 0
    انشااللاه به زودی تمام مرزهابه این سامانه هامجهزشوندکه بهترین راه برای حفاظت بیدردسرازمرزهاست
  • دکتر ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    این تسلیحات تا زمانی که تولید انبوه نشن و از حالت ساخت کارگاهی نیمه صنعتی خارج نشن نمیشه نظر خاصی داد!
  • مجتبی ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    6 1
    حرفت رو قبول دارم.اما نگو "یهودی بداند" یهودی خوب هم داریم.بگو صهیونیست بداند
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    1 0
    سپاه ماشا ءاله در عرصه های نوین تکنولوژی وارد می شود. دقت به این نکته ضروریاست که داشتن یک دست آورد با تکنولوژی بالاتر بمراتب کاراتر از چند مورد با تکنولوژی پایین تر است هم از نظز هزینه وهم از نظر کارایی
  • سید صدرالله سیدی ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    ایمان به خدا همه چیز اسان میکنه میخواد تحریم باشه میخواد امریکا ابر قدرت باشه مهم اینه که ملت ایران ملتی با بصریت هست میتونن تو شدیدترین تحریم به بهترین سلاح های روز دنیا تو ایران اسلامی بسازن به امید خدا واقعا اگه کسی بخواد تو این مملکت قدرت نیروهای نطامی ایران اسلامی از ان بکاهد انها ی افرادی هستن که بصیرت ندارن از واقعیات منطقه اطلاعات کافی ندارن اگه ارتش سپاه ایران اسلامی نبودن معلوم نبود تو مرزهای ما چه میشد به لطف پرودگار الهی ایمان به خدا ایمان به اهل بیت میتونیم از همه مشکلات عبور کنیم سرداران ارتش سپاه ما با تمام وجود پشت سر شما هستیم تا پای مرگ جانم فدای سید علی امام خامنه ای
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    1 0
    سپاه باید نابودگر هم بسازد
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    1 0
    دمتون گرم
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    2 2
    زنده باد ایران
  • مغز متجهل ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    2 1
    باید آواکس کنترلی بسازیم بدینش دست من
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    2 0
    ااااااااحسنت
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    1 11
    اینا فقط برای گزارشه. سوریه و لبنان که نمیفرستن هیچی، خود ایران بکار نمیره. برو لب مرز، برج نگهبانی بالاش یه دوشکاست که اونم خرابه! برخی آقایون خودشون سیاست بنی صدر رو دارن و میگن زمین بدیم زمان بخریم!
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    کاملا موافقم و درسته باید به این سمت برویم
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    زمان یکی از پیامبران جانوران حرف شنوی داشتند.مثلا کبوتر پیغام می آورد و سخن میگفت . حالا اگر ربات های جاسوسی با نانو تکنولوژی ساخته شود برگ برنده ای خواهد بود . دیده نشود اما باشد و کار کند . در مبحث رباتیک و هوش مصنوعی هرچقدر کار کنیم باز تمامی ندارد و میشود کارکرد . از آن طرف اگر بتوانیم دانشمندان رباتیک با دیتابیس نامحدود اطلاعات علمی بسازیم آنها را برنامه ریزی کنیم ، به کمک ما می آیند و پیشرفت نیازمند صد سال زمان در چند ماه انجام میشود . دلیلش هم این است : ربات هوشمند خستگی ندارد ، براحتی میتواند با خورشید و حرکت خود انرژی خود را نیز تولید و ذخیره کند . کار 24 ساعته . و در سریع ترین زمان به حجم عظیم اطلاعات دسترسی خواهد داشت و بهترین را انتخاب میکند . یا با ترکیب اطلاعات به فناوری های جدیدی میرسد .
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    1 0
    از این سیستم ها بر روی ناو های ارتش هم نصب بشه برای ماموریت ضد موشک سطح به سطح
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    شکر
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    ان شاء الله
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    2 0
    زنده باد ایران اسلامی
  • آهیا ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    4 11
    همچین ذوق میکنید هروقت یه سلاح جدید میسازیم انگار فقط ماازاینا داریم ودیگران را باهاش میترکونیم!!! بقیه ندارن !! تکنولوژی شصت سال پیش روسیه وآمریکا واقعا ذوق مرگی داره?? حتی اگر شما برفرض محال سطح نظامیتون برابر با قدرت وتکنولوژی روسیه هم بشه،وقتی در نان شب مردمتون موندید ازسنگ پا تا خاک اره تا کشتی وهواپیما رو وارد میکنید یه کشور عقب افتاده اید! مشرق میدونم ثبت نمیکنی
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    پهپاد انتحاری ارزان خیلی خوبه که شب به اماکن انتشار امواج بیسیم حمله کنند.
  • امیر ممم ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    اینا باید مثل فالانکس رادار داشته باشن و 3نوع کاشف اپتیکی حرارتی و راداری داشته باشن تا رو قایق های تندرو برای پدافند استفاده بشه همونطور که تو قایق های تندرو بدون سرنشین اسراییل هست گاتلینگ ایرانی دقتش کمه فیلم که اینجوری نشون داد تو صدا سیما .و کفتن که موتور الکتریکی داره ولی فکنم مدل خارجیش موتور الکتریکی نداره و بی نیاز به باطری یه. یه سوال.توپ 100 میلیمتری ضد هوایی به صورت گاتلینگ نمیشه ساخت برای نواخت بالا .؟اینجوری درصددبر خورد خیلییی بیشتر میشه. یهوتوپ هوایی با ارتفاع 17 کیلومتر و مهمات انفجاری
  • محمد حسین ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 1
    آها اونوقت یارو با دوشکا یا قناصه بزنه سوراخ کنه بیاره پایین؟داش اینایی که میگی برای جنگ جهانی 2 هست.
  • نهضت جهانی صلوات ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    1 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم اگر سپاه نبود کشور نبود: حضرت امام خمینی رحمه الله علیه اکنون باید گفت: اگر سپاه نباشد انقلاب نخواهد بود احسنت موفق باشید حتما برای بهره وری بیشتر وبیمه شدن این سیستمها بر روی آن صلوات را نصب کنید چون صلوات حللا ل مشکلات وبزرگترین عبادت وفوق اتم میباشد اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • mahdi ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    4 2
    فقط حرف بیهوده و خارج از منطق نزنید . چهار اسم یاد گرفتید ، ربات و نانو ، .. . اینها رو نه فهمی ازش داری نه تصوری که چگونه بدست می آید و چه هست ، پشت هم میزاریشو برا خودت ربات نانو و فلان و و به امان ساختی . آقا این کلمه رو که به هم بچسبانی که چیزی بوجود نمی آید . خیلی مردی برو 20 سال درس بخون بفهم نانو چیه یه خدمتی و کاری بکن . اونجا نشسته برای خودش از پشت کامپیوتر اختراع میکنه . شرمنده ، ولیکن این افراد بیهوده بدردی برای این مملکت نمی خورند .
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    طرح خوبیه و باید از یه جایی شروع کنن براش سرمایه گزاری تا مدلهای عالیش در اینده بیاد بیرون
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    این برای نیروهای مرزبانی خیلی خیلی واجبه
  • سینا ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    باید به تولید انبوه برسند ربات در جنگ امروز خیلی کار بردی هس
  • سینا ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    باید به تولید انبوه برسند ربات در جنگ امروز خیلی کار بردی هس
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    اگر در عمل کار کنند خیلی کار بزرگی هست چون دانشگاه ازاد و دانشجوها هم از این وسایل تولید کرده بودند که افتضاح بود و با دوربینهای اسباببازی ساخته شده بود و بی هدف شلیک میکرد و اصلن به درد بخور نبود و در واقع اسباب بازی بودند.
  • قربان ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    3 0
    توفیق شهادت کمتر میشه که
  • ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 2
    خخخخخ دو تا اسلحه کلاش درست درمون بدید دست مرزبانا موقع درگیری تیر توش گیر میکنه چون کلاش ایرانی آلیاژش مشکل داره
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    2 0
    باریکلا به سپاه و ارتش
  • ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    همیشه این طور نیست مثال برتری تانکهای روس با تعداد بیشتر و مهندسی ضعیف تر نسبت به تانکهای آلمانی با مهندسی بسیار قوی ولی گران و تعداد کمتر. البته مثال صدق نظر شما تقابل نیروی هوایی انگلیس خبیث با یک ناو هواپیمابر و 10-15 تا هریت عمود پرواز در مقابل نیروی هوایی آرزآنتین با تعداد بیش از صد هواپیما در جنگ فارکلند
  • ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    1 0
    واقعا افتخار میکنیم به سپاهمان
  • یوسف بهلولی ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    با سلام و تشکر از گزارش خوبتون اگه میشه در مورد سیستمهای بدون سرنشین دریایی ایرانی هم گزارش تهیه کنید . ممنون.
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    نصب شده خبر نداری
  • مرتضی ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    1 0
    مشکل اصلی تجهیزات ایرانی چی هستش؟ چرا در سوریه از پهبادها استفاده ی وسیعی نمیشه؟ چرا با وجود این امکانات در مرزها سربازهای کم تجربه نیروی انتظامی شهید می شوند؟ یا اینکه این تجهیزات نمایش هستش؟ اگه تجهیزات مشکل دارن به جوانهای دانشگاهی اعتماد کنن، امکان داره متخصص هایی که سپاه یا ارتش دارند از لحاظ علمی از بقیه بچه های دانشگاهی ضعیف باشن؟
  • مغزمتفکراصلی ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 1
    عقب مونده
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    دقیقا
  • ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    ضد هوایی اسکای رنجر ساخت لاکهید با توپ 35 م م اورلیکن لوله کوتاه با قابلیت درگیری با اهداف در حال حرکت با گلوله های حاوی ده ها عدد تنگستن بسیار عالیست توپ 35 م م دو لول ایران با لوله بلند سنگین بزرگ و دقت کم است و جابه جایی مشکلی دارد. ای کاش نفربرهای زرهی هم به توپ 35 لوله کوتاه مجهز میشد
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
    0 0
    پاسخ به مجتبی: یهودی اگر خوب بود مسیحی میشد ، مسیحی اگر خوب بود مسلمان میشد. تمام یهودیان واقعی به مسیح گرویدن و مسیحیان واقعی هم به اسلام. باید گفت یهودیان حق طلب نه همه یهودیان.
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
    1 26
    30 سال است که دارید انواع سلاح ها را رونمایی می کنید اما تمام کسانی که حتی مدت کوتاهی سرباز بوده اند و حتی نظامی ها بلند پایه می دانند که هیچکدام از این صد ها سلاحی که تا کنون رونمایی شده است هیچ جایی در سازمان رزم نروهای مسلح ندارد، سوال! با این همه رونمایی پس کی قرار است از این سلاح ها استفاد ه شود؟ کی قرار است در سازمان رزم و نیروهای مسلح دیده شود؟ انسان عاقل نگاه می کند می بیند که در کتاب آموزش دفاعی 20 سال پیش مدعی ساخت 30 مدل سلاح بودید اما بعد از گذشت این همه مدت پوچ بودن ادعاها و نمایشی بودن آنها ثابت شد چون حتی یک مدل از آنها نیز به کار گرفته نشد. نوشته بودید تانک ذوالفقار ساخیتم با سامانه های لیزری و چی و فلان بچه بودیم نمی فهمیدیم فکر می کردیم راست است! بعد از 20 سال یک گروهان 30 تایی ذوافقار هم نداریم و حالا آقایان دنبال خرید t90 هستند! گفتید آذرخش و نمی دانم صاعقه ساخته اید! حالا آرزوی داشتن هواپیمای دست دوم چینی را دارید!
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
    0 0
    دمت گرم، گزارش خوبی بود. منابع رو از کجا میاری تو! ولی دیگه در رابطه با محدوده درگیری سلاح چیزی نگو، فک کنم از اسرار باشه
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
    0 0
    شرط میبندم که یهودی هستی. حتی یک درصد هم تردید ندارم
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
    0 0
    الله برکت دهد
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
    0 0
    میشه لطف کنند و از اینها تو مرزها مستقر کنند .
  • ناشناس ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    0 0
    جناب دکتر شما از کجا متوجه شدید و تشخیص دادیید که ساخت کارگاهی نیمه صنعتی هستند؟!!!!! از کجا مطمئن هستید که تولید انبوه نشدند؟ در مستندی که از شبکه اول پخش شد، حتی فیلم تیراندازی آنها هم پخش شد، که امیدوارم مشرق فیلم آن را هم منتشر کند.
  • ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    0 1
    روسیه در بخش رباتیک و پهپاد حتی از ایران هم عقب تره چه رصد امریکا!!
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    0 0
    دوست عزیز وظیفه سپاه و ارتش حفظ امنیت کشوره که دارند به نحوه احسنت کارشون را انجام می دهند حتی با اینکه در بودجه دوچار مشکل هم هستند شما برو یقه ان سیاستمدار های دزد و ناکس را بگیر که مثل عنکبوت افتادن روی اقتصاد ایران و بخور بخور را شروع کردند برو یقه انها را بگیر که میلیارد ها به جیب می زنند حقوق نجومی می گیرند اما کار خودشون را که انجام نمی دهند هیچ با خیانت هاشون به ملت به ریش من و تو هم می خنندند برو یقه انهایی را بگیر که هم از اخور می خورند و هم از توبره برو یقه انها یی را بگیر که واسه من تو جانماز اب می کشند و تعیین تکلیف می کنند که غرب بده است اما خودشون و خانواده هاشون یا تابعیت انجا را دارند و یا هر سال 6 ماه سال را انطرف ولو هستند جدیدا هم که دیگه می دونند همه شناختنشون علنا می گند ارتش می خوایم چیکار بیاید بودجه اش را بدید ما ... حالش را ببریم والله اگر اقتصادمون را هم می دادیم دست این نهاد های انقلابی واقعی نه انهایی که ادعا دارند اقتصاد مقاومتی کلید می خورد و از این وضعیت نجات پیدا می کردیم
  • کیان ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    0 0
    طرح خیلی جالب و زیرکانه ای بود. اگر بتوان بدون شناسایی شدن و دور ماندن از جنگ الکترونیک و لو رفتن تجهیزات این کار انجام بشه کار خوبی است.
  • کیان ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    1 0
    بعضیها چشم ندارند پیشرفت واقتدار سپاه را ببینند. اینها به خاطر جهالتشان از دشمن هم بدتر هستند. این بیچاره ها اگر به اقتدار سپاه تکیه کنند می توانند کارهای بیشتری انجام دهند. البته در بین آنها کسانی هم هستند که نفوذی هستند و دوست دارند که ایران به سمت غرب متمایل و دست نشانده آنها شود.
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    0 0
    هاااا. اینی که گفتی یعنی شی؟
  • ارش ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    0 0
    با سلام ضمن تبریک به برادران سپاهی بدلیل این دستاوردهای عظیم من فیلم این سامانه های هوشمند را از صدا و سیما دیدم اما چیزی که بذهن این حقیر میرسد این است که این سامانه ها می توانند با اندک تغییرات و هوشمند سازی کامل و نصب بر روی ناوها و شناورهای نیروهای دریایی ارتش و سپاه بعنوان یک سامانه دریاپایه و یا همچنین با نصب بر روی انواع خودرو و کامیون تبدیل به یک سامانه بومی متحرک دفاع هوایی ارتفاع پایین نمود مانند سامانه فالانکس و گل کیپر و کاشتان و ... امیدوارم سایت حجیم مشرق نیوز پیگیر این پیشنهاد برای اجرایی شدن باشد تا مسئولان نیروهای دریایی ارتش و سپاه و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا نیز از این دستاوردها استفاده کنند
  • شجاعی ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    0 0
    تفنگداران نیروی دریایی سپاه پاسداران در حال تست سیستم رباتیک جدیدی هستند که علاوه بر حسگرها و دوربین های مختلف، می تواند به مسلسل نیمه سنگین M240 نیز تجهیز شود. این ارابه مرگ «سیستم رباتیک مسلح سراج24،» نام دارد که به اختصار به آن MAARS می گویند. البته هیچ نمونه خارجی ندارد والبته ما در ساخت رباتهای جنگنده و نوعی ربات قاطر برای حمل در مناطق صعب العبور نیز ساختیم .حال کجا امریکا توان مقابله با مارا دارد
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    0 0
    از هواپیما با چتر پرتاب کنید داخل میدان رزم تا بعد از چند دقیقه فعال شوند و به اجسام حرارتی و گرم مثل انسان شلیک خودکار کنند و میدان را پاکسازی کنند
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    0 0
    شمایی که چشم دیدن داری، سربازی رفتی؟ مرزبانی رفتی؟ خبر داری لب مرز چه خبره؟ چشماتو بازکن.. شماها خوابین..نشستین پشت کامپیوتر خوشحالین..
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    0 0
    پاشو صبح شده..
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    0 0
    ناشناس 8:44 عالی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس