کد خبر 618308
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷

حضرت امام رضا علیه السلام نیازی به آموختن زبان فارسی ندارد زیرا او حجت خدا و دارای علم لدنی است و همه زبانها را به اذن خدای کریم می داند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام محمد خردمند از محققان حوزه نسبت به یادداشت یکی از اساتید دانشگاه تحت عنوان «تصویر وارونه از سیره رضوی» که در روزنامه شرق منتشر شده و سایت های خبری آن را باز نشر داده اند، واکنش نشان داد.

متن یادداشت ارسالی این محقق حوزه به شرح ذیل است:

یکشنبه 24 مرداد 1395 شمسی برابر با روز ولادت حضرت امام رضا سلام الله علیه، خوشحال به دوستان سلام کردم و گفتم : اسعد الله ایامکم و لیالیکم!

بعد از جواب، یکی از دوستان فاضل گفت: خبر دارم خبر!

گفتم درباره امام رضا (ع) است؟

گفت: بله ولی واقعاً جدیده!

گفتم چیه؟

گفت: نوآوریه! خبرگزاری ایسنا به نقل از روزنامه "شرق" این مطلب را آورده:

"چرا امام رضا (ع) زبان فارسی را فرا گرفتند؟"

گفتم: عجب! گفت: نویسنده اش آقای ... و استاد دانشگاه است.

گفتم: عجب! عجب! حالا چی نوشته؟ سخن جدیدش چیست؟

گفت: نوشته: "جالب است که محققی به نام مرحوم عزیزالله عطاردی روایتی از اباصلت هروی در کتاب مسندالرضا نقل می‌کند که هشتمین امام امت در شهر طوس زبان فارسی را فرامی‌گیرند تا هر دو سوی بحث مراد همدیگر را بدون مانع لغوی و دستوری دریابند و زمان زیادی برای تفهیم مطلب از دست نرود."

گفتم: عجب! متن روایت را آورده؟

گفت: نه خیر!

گفتم: عجب! آدرس جلد و صفحه را نوشته؟

گفت: نه خیر!

گفتم: عجب! پس نسیه حواله داده!

گفت: افزون بر اینکه شکی نیست روایت را اشتباه ترجمه کرده به نظرم این گونه افراد متأسفانه معنای امامت را بدرستی نشناخته اند! امامی که نیازمند آموختن از دیگران است دیگر امام نیست.

گفتم: نخست من به پایگاه اینترنتی روزنامه مذکور مراجعه می کنم تا متن اصلی مطلب آن استاد دانشگاه را ببینم. عنوان این مطلب در پایگاه اینترنتی روزنامه مذکور که تحت عنوان یادداشت به تاریخ یکشنبه 24 مرداد 1395 شمسی آمده این است: "تصویر وارونه از سیره رضوی"

بعد از مشاهده مطلب ذکر شده در پایگاه آن روزنامه، نسخه پی دی اف آن را نیز دریافت کردم و نوشته را با دقت از اول تا آخر خواندم. با تأسف روشن شد که اشکال دوست ما وارد است.

بعد گفتم: حالا بررسی مطلب آسان است: با استفاده از کتابخانه دیجیتال نور متن اصلی کتاب مسند الامام الرضا علیه السلام را یافته و در آن به جستجو پرداختم و نتیجه جستجو را نیز به دو صورت اچ تی ام ال و پی دی اف مطالعه کردم.

نتیجه این شد: روایت ابی صلت از امام رضا علیه السلام به این صورت است:

315-عنه قال: حدثنا أحمد بن زياد بن جعفر الهمدانى-رضي اللّه عنه-قال: حدثنا على بن إبراهيم بن هاشم، عن أبى الصلت الهروي قال:

كان الرضا عليه السّلام يكلّم الناس بلغاتهم و كان و اللّه أفصح الناس و أعلمهم بكلّ لسان و لغة، فقلت له يوما: يا ابن رسول اللّه إنّى لأعجب من معرفتك بهذه اللغات على اختلافها فقال:يا أبا الصلت أنا حجّة اللّه على خلقه و ما كان اللّه ليتّخذ حجّة على قوم و هو لا يعرف لغاتهم، أو ما بلغك قول امير المؤمنين عليه السّلام:أوتينا فصل الخطاب فهل فصل الخطاب إلاّ معرفة اللّغات.

(منبع: مسند الإمام الرضا أبي الحسن علي إبن موسی علیهما السلام جلد 1، ص 192.)

* ترجمه متن روایت:

" اباصلت هروی گفت: رضا علیه السلام با هر کدام از مردم با زبانهایشان سخن می گفت و به خدا قسم فصیح ترین و داناترین به هر زبان و لغتی بود، پس روزی به او گفتم: ای فرزند رسول خدا! من در شگفتم از دانایی تو به این زبانها با همه اختلافی که با هم دارند!

پس امام گفت: ای اباصلت من حجت خدا بر مخلوقاتش هستم و خدا هرگز حجتی را بر قومی انتخاب نمی کند که زبان آنان را نمی شناسد. آیا قول امیرالمؤمنین علیه السلام به تو نرسیده است که به ما فصل الخطاب عطا شده است؟! و آیا فصل الخطاب جز شناخت زبان ها است؟! "

نتیجه: متأسفانه نه تنها چنین مطلبی که ادعا شده در کتاب مذکور نیست، بلکه دقیقا و کاملا بر خلاف آن وجود دارد و در آن به روشنی گفته شده که حضرت امام رضا علیه السلام همه زبانها را می داند. افسوس که این استاد دانشگاه و نویسنده یادداشت "تصویر وارونه از سیره رضوی"، بر خلاف واقعیت نوشته و استنادی که ذکر کرده، نادرست است و غلط ترجمه کرده و به تعبیر دقیق وارونه نویسی کرده است! و هزار افسوس که امام و امامت را بدرستی نشاخته است.

شگفتا! کسانی که نمی توانند روایتی را از عربی به فارسی ترجمه کنند و شناختی از حقیقت امامت ندارند؛ چگونه می خواهند سیره رضوی را ترسیم کنند؟!

نتیجه نهایی:

حضرت امام رضا علیه السلام نیازی به آموختن زبان فارسی و هیچ زبان دیگری ندارد زیرا او دارای علم لدنی است و همه زبانها را به اذن خدای کریم می داند و حجت خدا بر مخلوقات او است.

 
منبع: حوزه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • کیان ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    1 1
    وقتی این روزنامه انقلاب ما را وارونه جلوه می دهد، و فتنه گران را انقلابی، چه انتظاری دیگری از آن می رود؟ خب امامت را هم اینگونه معرفی می کند، در حالی که هم خود او و هم حامیانشان می دانند امامت چیست؟ انقلاب اسلامی چیست؟ دشمنان انقلاب چه کسانی هستند. ولی دلشان با اینها نیست. در زمان معاویه وقتی حدیثی جعل می شد، آنچنان بود که القائات و شبهه به وجود بیاورد و به سادگی قابل رد کردن نبود. حتی هنوز نیز برای اثبات و رد حدیث باید عمل حدیث شناسی داشت.
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    فکر می کنید این خطا از روی بی سوادی یا اشتباه است؟ خیر . روزنامه شرق و دست اندارکارانش ملحد و آتئیست هستند و همه همت خود را بر مبارزه با اسلام قرار داده اند اما هنوز نقاب نفاق خود را حفظ کرده اند. اما دیدید که خبرنگارانشان که همراه ظریف بود چه راحت کشف حجاب کرد و احدی هم صدایش درنیامد!
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    درود خدا بر امام رئوف علی ابن موسی الرضا ارواحناله الفداه و خاندان شریفش و اولاد نازنین امام عالی بود مشرق تشکر دقیقا درضمن حتی به گویشهای و لهجه ها نیزاشراف داشته اند چرا که فرمودند مولا علی ارواحناله الفداه به لهجه اصفهانی جواب فردی اصفهانی در آن زمان که به ایشان برای مشکلی مراجعت فرموده بودند را داده اند!! درضمن جناب مشرق هنوز سند دانشگاههای یونان و دانشگاه جندی شاپور در تاریخ حاضر است که امام علی ابن ابیطالب ارواحناله الفداه جد شریف امام هشتم ارواحناله الفداه را به عنوان استاد ارشد به آن دانشگاههای بین المللی درآن زمان که برای شاهزادگان بوده است دعوت کرده اند. امام به هیچ چیز محتاج نیست حتی به زبان
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    باید این استاد رو به همه معرفی کنید تا همه و مخصوصا دانشجوهاش میزان شعور و فهمش رو بدونن. البته معلومه که به همه چیز یقین داره ولی ذات خراب و نفس اماره ش نمیذاره حقیقت رو بیان کنه!
  • عبدالرضا ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    4 0
    با سلام و تشکر برای من دانشجو این نکته جالبه که از این مصاحبه روش نقد و راه تحقیق رو به دست آوردم به نظرم کلی گویی کردن آسانه ولی اگر می خواهیم کار علمی کنیم باید مستند باشه اوون هم با ذکر آدرس دقیق مثل کار استاد خردمند که آمده اولا متن عربی روایت را آورده بعدش ترجمه کامل هم نوشته و منبعش رو هم دقیق ذکر کرده: (منبع: مسند الإمام الرضا أبي الحسن علي إبن موسی علیهما السلام جلد 1، ص 192.) وقتی این جور شد خوانندگان براحتی می توونن داوری کنن یا از کارشناسان بپرسن وگرنه گفتن اینکه روایتی در کتاب مسند الرضا آمده بدون آدرس دقیق و بدون ذکر متن روایت ... ادعا کردنه ... نظرم درباره یادداشت "تصویر وارونه از سیره رضوی" هم اینه که بدون کارشناسی نظر داده و عجولانه نوشته ...
  • حسین ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    5 0
    این یادداشت انتقادی از این نظر که باعث جلوگیری از فریب و تقلب بویژه در باب موضوعات مهم دینی و اسلامی میشود خیلی با ارزش است از مشرق نیوز خیلی تشکر می کنیم
  • رضل ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    2 0
    اصلا امام نه تنها زبان انسان ها بلکه زبان همه موجودات را می دانند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس