به گزارش مشرق، پرویز امینی در نقد فیلم جدید اصغر فرهادی نوشت:
اخیرا امکانی پیش آمد تا فیلم فروشنده فرهادی را ببینم. درباره محتوی و فضای جامعهشناختی فیلم در زمان اکران صحبت میکنم اما در یک نگاه کلی به فیلم به نظرم فیلم فروشنده، بماهو فیلم و قطع نظر از جهتگیری محتوایی، یک فیلم «معمولی» یا به تعبیری یک فیلم «متوسط» از یک فیلمساز مشهور است. این معمولی و متوسط بودن را با دو گزاره زیر میشود روشنتر توضیح داد:
۱ - اگر فیلم فروشنده در تیتراژ و عنوانبندی خود نامی غیر از فرهادی به عنوان سازنده داشت و یک نام ناآشنا در سینما، پای این اثر را امضا کرده بود (مثل سعید روستایی سازنده فیلم ابد و یک روز)، بعید بود در این حد که الان موضوعیت پیدا کرده است، شاخص میشد. مثلا اگر در جشنواره فجر گذشته (۹۴) اکران میشد، بعید بود اتفاقی که برای فیلم ابد و یک روز از یک فرد غیرآشنا در سینمای ایران اتفاق افتاد، برای فروشنده اتفاق بیافتد. در واقع فیلم فروشنده بیش از آن که موضوعیت خود را مدیون فیلم بماهو فیلم باشد، مدیون شهرت و آوازه فیلمساز است که به مانند کانتکسی بر مواجهه مخاطب با فیلم موثر است.
۲ - فیلم فروشنده یک فیلم متوسط و معمولی است از این جهت که در مقایسه با سایر کارهای فرهادی حتی رقص در غبار به عنوان اولین فیلم فرهادی و علی الخصوص و دست کم در مقایسه با درباره الی، جدایی نادر از سیمین و حتی گذشته، فیلم کم بنیهتری از نظر قصه پردازی و کششهای داستانی و گنگ از نظر مدعیات فکری است.
کد خبر 618264
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
- ۱ نظر
- چاپ
اگر فیلم فروشنده در تیتراژ و عنوانبندی خود نامی غیر از فرهادی به عنوان سازنده داشت بعید بود در این حد که الان موضوعیت پیدا کرده است، شاخص شود.