اگر حرمت قلم اجازه میداد کمی از این خوراک به کارگردان میخوراندیم تا ببینیم اگر او در این وضعیت قرار بگیرد واکنشش چه خواهد بود؟ کاری که گمان میکنم تمام منتقدان از انجامش شرم داشته باشند و متاسفانه کارگردان توانای ما آن را برای مردم کشور خودش تجویز می‌کند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - فیلم فروشنده اصغر فرهادی درباره یک زوج با گرایشات شبه روشنفکری است که هردو بازیگر تئاتر. مرد در کنار بازیگری، معلم هم هست. نسبت به زن تعرضی صورت می‌گیرد. در واقع، مردی دیگر، ناموس زن را در حمام گیر می اندازد و ... از اینجا به بعد کارگردان نسخه ترحم و انتقام نگرفتن را می‌پیچد و حتی هشدار میدهد که کمترین و کوچکترین انتقام، ممکن است بهایی بسیار سنگین را به انتقام گیرنده تحمیل کند. و اینکه باید نسبت به فاحشه‌ها هم قضاوت نکنی و بدانی که آنها آدمهای بدی نیستند و ... و تازه، اینها علاوه بر تمام کنایات و اشارات سیاسی و اجتماعی دیگریست که در فیلم گنجانده شده است.
 
اگر نسخه اصغر فرهادی برای خودش پیچیده شود
نسخه فارسی فیلم اصغر فرهادی با عنوان «فروشنده» اکران می‌شود/ در حالی که نسخه فرانسوی آن با نام «مشتری» در جشنواره کن به روی پرده رفت.

اگر نسخه «فروشنده» اصغر فرهادی برای خودش پیچیده شود 

در مواجهه با این فیلم نظرات مختلفی وجود دارد. بعضی ها میگویند این فیلم چه خطری دارد؟ چه مشکلی ایجاد می‌کند؟ مگر به نظام تعرضی کرده است؟ مگر توصیف و صحنه‌های غیراخلاقی در فیلم بوده است؟ مگر...پس تا اینجا را داشته باشید. مقدمه ای بگویم و بعد، پاسخ...

بعضی فیلمها هستند که ادعای جریان سازی و هدایتگری و ...ندارند. اصلا هیچ ادعایی ندارند. فقط ساخته می‌شوند که بخندانند یا بخشی از زمان را به مخاطب نشان دهند یا کارکردهایی از این دست.
 
بعضی دیگر اما مدعی هستند. مدعی گفتن یک پند و نصیحت یا ارائه نسخه‌ای برای تغییر شیوه زندگی مخاطبان و ... این فیلم‌های مدعی هم دو دسته اند. دسته اول فیلمهای کم مایه و شعاری یا فیلمهایی مانند فیلمفارسی‌ها که از همان آغاز و به گونه‌ای غیرهنرمندانه شروع می‌کنند به فریاد زدن همه چیز الا چیزی که دو ساعت وقت دارند تا طرحش کنند. دست آخر هم در ده دقیقه پایانی یک خروار پند به مخاطب می‌دهند.

با اینهمه فیلمفارسی‌ها حسابشان روشن است. دو ساعت نمایش صحنه های جنسی و غیراخلاقی و رقص و آواز و داستانهای بند تنبانی که در انتها یک بیانیه اخلاقی یا آموزه اجتماعی میچسبد به پایانش و همه چیز ختم به خیر می‌شود .
 
اگر نسخه اصغر فرهادی برای خودش پیچیده شود 
 
درست مثل آدمی که قتل و دزدی و  همه کاری از او انتظار می‌رود و (اینکه انجامشان می‌دهد یا نه، اینجا مهم نیست) اما دست آخر ده دقیقه سرو رو شانه میزند و یک نصیحت و پند به شما حقنه میکند و یک لبخند مصنوعی و پایان.این حکایت اخلاق مداری فیلمفارسی هاست.

فیلمهای شعاری هم که آنقدر از همان اول مثل نقل و نبات شعار و پند به خوردت می‌دهند که به نیم ساعت نکشیده حالت بد می‌شود و حتی شنیدن نصیحتهای غرغرو‌ترین و نصیحت‌کن‌ترین آدم فامیل را به دیدن فیلم ترجیح میدهی. در هر دوی این موارد پیام و پند و تجویزی که برای مخاطب می‌شود، کمترین تاثیری ندارد. این تاثیر وقتی است که فیلمساز یکی باشد مثل اصغر فرهادی. با تسلط بسیار بر ابزاری که در اختیار دارد، آشنایی با عناصر داستانش و اشراف بر تمام وجوه شخصیتهایی که در داستان او سیر می‌کنند.
 
 
اصغر فرهادی برای مردانگی کدام جامعه نسخه می‌پیچد؟
 
 
وقتی کارگردانی بر ابزار سینما تسلط کاملی دارد و اساسا اهل سینمای زیرپوستی و هنرمندانه است آن وقت او میتواند فیلمی بسازد که جریان ساز باشد و تاثیرش را در کوتاه مدت و بلند مدت حس کرد.

اما ازسوی دیگری با اینهمه شاید از میان انبوه فیلمهایی که هر سال ساخته می‍‌شود تنها فیلمهایی ممکن است خطرات جدی داشته باشند که یک کارگردان متبحر با تسلط بر سینما آموزه هایی اشتباه را در فیلمش القا کند.

مثلا وقتی فروشنده را میبینید با یک فیلم خوش ساخت و حرفه ای طرف میشوید که به واسطه فضاسازی و شخصیت پردازیهای درست و بازیهای عالی شما را تا پایان فیلم نگاه میدارد. این یک ظرف شیک و تمیز و زیباست. اما اینکه در این ظرف بزرگ چه چیزی ریخته می‌شود مهم است. طبیعتا افرادی سراغ این ظرف می‎‌آیند که اهل شیک بودن و استفاده از خوراکی‌های تمیز و سالمند. آنها که اصلا این چیزها برایشان مهم نیست ترجیح میدهند با هرچیزی که دم دستشان بود خودشان را سیر کنند و معمولا آنها مخاطب این ظرف نیستند. پس گروهی که جایگاه اجتماعی (و نه اقتصادی) متوسط به بالا دارند به واسطه شیک و مرتب بودن این ظرف به سراغش می‌آیند. از اینجا به بعد اگر نوشیدنی یا غذای مسمومی داخل ظرف باشد، اتفاقی خواهد افتاد که به این سادگی‌ها نمیشود جمعش کرد. خصوصا اگر پخش کننده فیلم که احتمالا یک نهاد انقلابی است (و متعجبم که چرا به این روز افتاده است) علامت استانداردش را روی ظرف حک کرده باشد.
 
اصغر فرهادی برای مردانگی کدام جامعه نسخه می‌پیچد؟
 

مخاطب از همه جا بیخبر به واسطه به به و چه چه بین المللی و علامت استاندارد فلان نهاد انقلابی و شیک بودن ظرف ، با اظمینان و لاجرعه آن را سر میکشد. محتویات ظرفی که سالم نیست. عدم سلامتی که یا به واسطه اشتباه غیرعمد کارگردان شکل گرفته است یا خدای ناکرده تعمدی از جانب شخصی غیر از دست اندرکاران فیلم.

فروشنده یک نسخه برای مخاطبش می‌پیچد. برای مخاطبی که از طبقه اجتماعی متوسط به بالاست. مخاطبی که اهل هنر هم هست. آدم با آبرویی هم هست ( آنقدر که حتی خجالت می‌کشد ماجرای تعرض را به پلیس بگوید). از قضا مرد هم معلم است و حتی در فیلم، تجربیات و آموزه‌هایش را منتقل میکند. آموزه هایی که یکیش فیلم " گاو" است و حکایت استحاله عجیب "مشد حسن".

نسخه‌ای که برای مرد پیچیده می‌شود این است که حتی اگر به ناموست تعرض شد کاری نداشته باش. اگر به فکر پیدا کردن متعرض باشی اخمو میشوی. بی خواب میشوی. همه مسخره‌ات می‌کنند. پیدایش هم که کنی چیزی عایدت نمی‌شود. به هر دلیلی پلیس نرو. یا اعتماد نکن. یا به هر دلیلی از خیرش بگذر. دست آخر هم اگر بخواهی کوچکترین نوع انتقام را بگیری و مثلا یک پس گردنی به او بزنی ممکن است اتفاقی جبران ناپذیر برایش بیفتد و تازه آن وقت همه و همه پشت سر شخصیت متعرض قرار خواهند گرفت. از مردم و مخاطبان فیلم تا همکاران مرد و حتی زنی که به او تعرض شده است.

کاش میشد اگر حرمت قلم اجازه میداد کمی از این خوراک به کارگردان میخوراندیم تا ببینیم اگر او در این وضعیت قرار بگیرد واکنشش چه خواهد بود؟ کاری که گمان میکنم تمام منتقدان از انجامش شرم داشته باشند و متاسفانه کارگردان توانای ما آن را برای مردم کشور خودش تجویز می‌کند.
 
* حسین سلیمانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 68
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 30
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    8 0
    از حق نباید گذشت. به اعتراف خود شهید بهشتی مسعود رجوی مدیری لایق و توانا بود و در سازماندهی نیروی انسانی فوق العاده عالی عمل می کرد. اما همین شخص از این توانایی برای خیانت به کشورش استفاده کرد و نشان داد که اگر این تونایی مدیریت در وجود یک روح خبیث و سفاک قرار بگیرد چه فجایع دهشتناکی را ایجاد می کند. اصغر فرهادی بی شک سینماگری توانا و کارگردانی لایق است که البته به جبهه دشمن پیوسته و تمام فیلمهایش جز اهانت هایی پی در پی هنرمندانه به همه ارزشهای الهی و سنتهای مردم ایران و مخصوصا غیرت و ناموس پرستی ندارد. صد البته چنین کسی باید هم از دشمنان کشور مدال و جایزه دریافت کند. اما سوال این است که چرا ما باید به سرباز خائنی که به دشمن پیوسته و از دست او مدال می گیرد افتخار کنیم؟ چرا باید کف بزنیم برای آنچه دشمن برایش کف می زند؟
  • ناشناس ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    3 0
    یک جریان ضد فرهنگی در کشور آغاز شده که میخواهد مردان را بی غیرت کند.حتی از چند سال پیش در خارج کشور به فیلم های پیش از انقلاب که در آن مردان بابت تعرض به زن یا خواهر و ناموسشان انتقام میگرفتند انتقاد می گیرند و این فیلم ها را از این جهت نفی می کنند.این موضوع با عدم انتقام گیری شروع و به بی غیرتی و عدم واکنش نسبت به روابط آزاد جنسی ختم میشود.این آغاز راه است.
  • ناشناس ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    3 0
    اجانب بیخود و بی جهت به کسی جایزه نمی دهند.نفوذ فرهنگی بدترین نمونه نفوذ است.سر این رشته صهیونیسم و عامل آنها سفارتخانه های خارجی بویژه فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی و دلارهای عربی هم در این باره نقش بسیار دارند
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    4 0
    وضعیت فرهنگ تقریبا نابود شده
  • ناشناس ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    4 0
    تمام این برنامه ها برای اینست که به منطقه نشان بدهند اینهایی که دم از ناموس و غیرت و دفاع از ناموس فلسطین و لبنان و سوریه و عراق و بحرین و... می زنند خودشان آدمهای بی غیرتی هستند.
  • ناشناس ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    1 0
    یکی از راههای سالم نگهداشتن کشور پایین آوردن توقعات و ایجاد شغل و خانه و تشکیل زندگی خانوادگی در سن مناسب و ایجاد تفریحات سالم است.
  • ناشناس ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    2 0
    عدم انتقام گیری بر اساس روحیه دینی است یا بر پایه بی غیرتی غربیست؟؟؟؟؟؟ عده ای میخواهند بی غیرتی را جایگزین گذشت کنند.
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 2
    مشرق داعشی
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    4 0
    بیاین دسته جمعی بریم مزاحم همسر ....... بعد بهش بگیم روشنفکر باش.
  • ali ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    4 0
    من فیلم رو .دیدم بهترین تشبیهی که میتونم بکنم برای این فیلم مثل یک سطل تمییز و شیک میمونه که سطح رویی ظرف با عسل پوشیده شده ولی لایه زیریش که البته حجم بیشتری رو پر کرده اکنده از مدفوعه که اگه داخل سطل رو به هم بزنیم بوی گندش همه رو ازار خواهد داد
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    4 0
    جالب آن است با بودجه بيت المال مسلمين عليه همين مسلمين و اسلام و نظام وانقلاب عمل ميشه!! اگر هاليوود اسلام و ايران هراسي مي کنه حداقل به طور مستقيم هزينه آن رو نمي پردازيم... مسوولين که ظاهرا به فکر نيستند ان شالله خون شهدا و منويات رهبري نگه دارنده نظام و انقلاب باشه
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    6 0
    کمی از این خوراک به کارگردان بخورانیم تا ببینیم اگر او در این وضعیت قرار بگیرد واکنشش چه خواهد بود؟
  • یک اصلاح طلب ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    4 0
    برخی موافق فروشنده هستند. آنها را در همین آزمون قرار دهید. ناموسشان را ... ببنیید موافقند یا مخالف
  • صالح ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    5 0
    بی غیرتها را هم در همین آزمون قرار دهید. قطعا با غیرت هستند اما میخواهند متفاوت باشند دیگه...
  • سینماگر ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    5 0
    غیرت زدائی پروژه ی مهم جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی است . با غیرت زدائی اولین خاکریز فرهنگ ملی و دینی توسط دشمن فتح می شود . اما این کار هر کس نیست . اول باید به او جایزه داد و بزرگش کرد ، غیر قابل انتقاد که شد می تواند هر حکمی را صادر کند . لازم نیست این حکم از خود او صادر شده باشد . همینکه بتوانند به او القا کنند و بعد که آن را صادر کرد برایش هورا بکشند و جایزه هم بدهند ؛ آنوقت خودش هم باورش می شود که کسی است . اینها تاریخ مصرف دارند و نمی دانند تا آنجا ازشان حمایت می شود که حرف آنها را بزنند . آقای فرهادی اگر مرد هست و چیزی از سینما می داند بیاید از ظلمهائی که آمریکا و غرب بر ملت ایران روا داشته اند فیلم بسازد . نه ... بیاید فقط حرفش را بزند .آنوقت خواهد دید که با چه شیاطینی دست داده است .
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    3 0
    آهای حزباللهی هایی که به حق درد دین و دنیا دارید . به هوش باشید بیدار.
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    4 0
    شهاب حسینی از همان جایی جایزه گرفت که اصغر فرهادی گرفت آیا به شهاب حسینی هم می گید در جبه دشمن است و از دشمن مدال گرفته؟ :)))
  • لیدا ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    3 0
    ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴ شهاب حسینی از همان جایی جایزه گرفت که اصغر فرهادی گرفت آیا به شهاب حسینی هم می گید در جبه دشمن است و از دشمن مدال گرفته؟ :))) من میگم: شهاب حسینی در مصاحبه هاشون از آقای فرهادی بعنوان بهترین و‌درجه یک ترین دوستانش که بهش اعتقاد داره و از کار کردن باهاش لذت میبره و‌افتخار میکنه یاد کرده و‌از قدیم هم‌ گفتن و در دینمون هم داریم که انسان را با معاشرین و‌دوستانشون بشناسین. همون دیدگاهی که به اقای فرهادی دارم به شهاب حسینی هم دارم. وقتی هم جایزه گرفت در کن، نه خوشحال شدم‌و‌هورا کشیدم‌و‌نه بعدش فحش دادم و‌طبق همون دیدگاهی که گفتم در موردش قضاوت کردم. خدا به همه مون رحم کنه مشرق عزیز از بابت نقدهایی که می گذارید این چند وقته در مورد پشت پرده سینمای ایران و بازیگران ممنونم.
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    با تشکر از شما لینک این مطلب را با ذکر منبع در وبلاگم قرار دادم. موفق باشید
  • ممدوح ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    3 0
    برخی می گویند باید حقایق جامعه را نشان داد بنده می خواهم بدانم آیا تمامی حقایق فقط همین بی بند وباری است که به کرات در فیلم هایشان به نمایش کذاشته می شود آیا فداکاری پدر برای خانواده و خون دل خوردن مادران این سرزمین جزو حقایق حساب نمی شود آیا از جان گذشتن مردم برای این خاک وبوم جزو حقایق نیست که باید به طور گوناگون آقای فرهادی نمایش بدهد چرا اصلا خط مشی جدیدی برای بازگردانی فرهنگ اصیل ایرانی واسلامی مان ایجاد نکنیم چرا خود آنان که دم از فرهنگ واصلاح می زنند خود درگیر فسادند آقای فرهادی ملت ایران با تمامی قومیت ها ومذاهب خویش به شما می گوید این فیلم هایتان فقط به درد آن اجانب خودتان می خورد به امید اصلاح حقیقی یا حق
  • عباس ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    اصولا برای جوامع غربی و به اصطلاح متمدن غرب مقوله های مثل غیرت و رشادت و فداکاری و دفاع از ناموس واژهای غریب و ناملموسیه. تو همین زمینه سینماگران به اصطلاح روشنفکر ما هم برای تایید گرفتن از جشنواره های سینما در غرب که در دستان صهیونزم قرار داره هم نوا و هم کلام با همونا میشن بلکه بنوعی مورد تایید اونا قرار بگیرند. خود باختگی فرهنگی بزرگترین معضل جوامع اسلامیه دوست من
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    متاسفانه شرکت شهاب حسینی در آن فیلم هم از سر خطا و بی بصیرتی بوذ.
  • من من ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    1 0
    ببین نکته مهم اینجاست که شما و دوستان مشرقی خودتون رو در جایگاه حق گذاشتید و می گید هرکسی خلاف این نظر رو داشت داره دشمنه! باور بکنید یا نکنید حتی در خود احکام شیعه دوازده امامی اختلاف هست! بین فرق مختلف شیعه هم اختلاف هست و نظرات یکی نیست! چه برسه به برداشت افراد با ادیان و افکار کاملا متفاوت.... باور بکنید یا نکنید ارزش کارها وقتیه که حق انتخاب ازاد داشته باشی! باور وقتی ارزش داره که عقاید متفاوت مطرح شده باشه ... فرقی نمی کنه باور چی... هر اعتقادی بدون شناخت نظرات مختلف در مورد اون باور.. درست نیست.... در نهایت همین موضوع شامل فیلم اصغر فرهادی میشه... فرهادی نظرات خودش رو نسبت به دنیا داره و مطمنا همونها رو در فیلمش میاره .. برخلاف جمله پایانی شما به احتمال زیاد اگر خود فرهادی دچار همین مساله بشه از نسخه خودش پیروی می کنه یا حداقل الان که دچار این موضوع نشده و عصبانی نیست فکر می کنه که این راه درست هست! لطفا نظرات متفاوت رو هم منتشر کنید...
  • احسان ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    اگر از تفکر قالبی خودمان دور نشویم نسبت به هر پدیده ای قضاوت اشتباه خواهیم داشت با این نوع دید و عینک از تمام فیلمهای انقلابیمان هم میتوانیم یک اثر وحشت ناک ضد انقلاب بسازیم مگر نه انکه محتوای بسیاری اعتراضی و گاه سیاه نما هستند اما کاش بجای حمله به تمامی مظاهر فرهنگی خوراک خوب ذهنی جامعه را تبلیغ و تبیین کنیم ای کاش نگاه قالب در این دست مقالات منتقدانه، نه جانبدارانه و سیاسی باشد‌
  • سبز ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    2 0
    ببین آقای یا خانم ۱۶:۴۹ - من همیشه با نام سبز نظر می ذارم سعی می کنم از این به بعد هرجا نظرت رو دیدم با همین پرچم(پرجم سوئد فکر کنم باشه)بر اساس منطق باهات وارد بحث بشم،سعی کن تفکرت رو تغییر بدی اینکه چون یه جشنواره خارج از ایرانه حتما دشمن شماست!توهم محض است ضمن اینکه اصغر فرهادی چه جرمی مرتکب شده؟چه خیانتی کرده؟پدیده بدحجابی و بی حجابی به فرهادی ربطی ندارد این معضل سالهاست در ایران به وجود آمده شماها اکثرا به خاطر تفکرات جناهی که دارید فقط کافی است یک نفر بر میل شما رفتار نکند بعدش هزار برچسب بهش می زنید شما اگر واقعا مومنی به اخلاق پیامبرانت نگاه کن که گفتن هرگز آبروی یک مومن را نبرید شما بر چه اساس به فرهادی این برچسب ها رو میزنی؟
  • yas ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    احسنت ,ممدوح جان؛اینا,همون وراجی هایی هست که برای گندکاریاشون بهانه میکنند؛یه مشت فیلمای مزخرف؛بی سر وته؛دلسرد ومایوس کننده؛نابود کردن جوونا؛حروم کردن عمر جوونا,نابودی خانواده,تزریق شک وتردید وخیانت وخودمحوری؛و,,,,,,همشم به اسم روشنفکری وازاین مزخرفات....فیلمایی خالی از پند,عبرت,درس زندگی,شاد کننده,امیدوار کننده وامید دهنده؛روشن کننده مسیر زندگی؛هدف عالی دادن؛وفاداری,عشق ,محبت ,برای هم بودن,و...... سینمارو ما ۱۰سال پیش انداختیم تو سطل آشغال,جزیکی ,دوتا فیلم
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    باید اول برم فیلم را ببینم و بعد این نقد رو بخونم که این توصیه حضرت علیست در باب نقد. خیلی از این کامنت گذارنده ها اصلا فیلمو ندیدن و نقد میکنند :))
  • شاهین ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    با سلام آیا در صنعت و هنر هفتم از هالیوود هم قوی تر داریم که با این قدرتش دنیارو تغییر میده و مردم و افکارشون رو هر طور بخواد در سمت اهداف خود سوق میده و تلاش در بی هویت کردنشون داره . آیا حالا این درسته بگیم چون توانمند و قویه حتما هم خوبه و باید بهش احترام بگذاریم و مجوز بدیم. جای تاسف اینه که بی هویت کردن ها از طرف خودی اتفاق بیفته که یا ناآگاه و خود باخته است یا مامور . آوینی عزیز جات خیلی خالیه .
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    اما ظاهرا ایشان برای قلمش که همان فیلمش باشد حرمت قائل نیست و بر خلاف آموزهای انسانی قرآن و اهل بیت و تمامی انسانهای با شرافت، هر آنچه در درونش می‌گذرد به بیرون می‌اندازد و باید منتظر ماند و روز قیامت او را دید.
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    خواهشمندم اقدام به تهیه ی موشک ضدماهوراه جهت هدف قراردادن ماهواره هایی که اقدام به پخش برنامه های مسوم کننده برای مردم ساده و پاک ما میکنند ، بنمایید و زحمت نیروی انتظامی را در جمع آوری دیشها کم کند. توروخدا ؛ دارن بهمون حمله میکنن
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    باید زیرساختهای مملکت اصلاح بشه از جمله این دانشگاه های وارداتی که مارو غرب زده میکنن .
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    اگر خوراک شهوت مردان بیرون از قاعده و رَوِش تهیه و تأمین بشه، جامعه و خانواده دچار چالش و هرج و مرج خواهد شد. نتیجه آنچنان خواهد بود که روشنفکرانی به وجود خواهند آمد که نسخه های متحیر کننده ای را میپیچند. شاید اینبار زنان باید مقابل این روشنفکران بیاستند و از حریم خود، خانواده و جامعه ی خود دفاع کنند. حمایت نکردن از فرد مورد تجاوز واقع شده و مجازات متجاوز چه معنی و مفهومی دارد! دنبال قوانین جدید و تغییر آن هستید یا تغییر فرهنگ انسانی انسان ها …!
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    پاسخ امثال فرهادی را ایت الله جوادی آملی چند وقت پیش دادند وفراستی بسیار زیبا عبارت " دیاثت فرهنگی " را بکاربرد
  • حسین ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    سلام آفرین واقعا آفرین تیزبینانه بود احسنت
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    اول سم را بخور تا مطمئن شوی کشنده است یا نیست!
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    من موندم اگر تو این خدای نکرده به خانمی تعرض بشه و مردی مثل شوهرش پیگیر نشه، همه کسانی که دنبال تعرض به زنان هستند، دنیایشان گلستان خواهد شد که... ترسیم بهشت این جهانی برای متعرضین به نوامیس .. یعنی ایشان واقعا همچین فضای فکری ای دارند؟ پناه بر خدا
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    تمثیل در منطق هیچ حجیتی نداره. بله هر چیز رو باید از راه معقول و متناسبش شناخت و بهش معرفت پیدا کرد بعد قبول یا دفعش کرد. سم رو از طریق آزمایشی غیر از خوردن و فیلم رو از طریق دیدن و کتاب رو از طریق خوندن و قس علی هذا.
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    آنچه حجیت دارد عقل است. هر چیزی که برای روح یا جسم انسان خطرناک باشد یا حتی احتمال خطر از آن برود شرط عقل دوری از آن است و این تمثیل نیست. صرفا توصیف است. هر کسی که این فیلمها را ببیند خود به خود روح خود را در اختیار کارگردان فیلم گذاشته است.
  • حسام بهجت نیا ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    فیلم رو ندیدم اما تحلیل تحلیل درستی بود.
  • ناشناس ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    تحلیل کاملا درستی است
  • نیما ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    احتمالا چند سال دیگر دوباره باید انقلاب کنیم ... بر ضد فساد و .....
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    احسنت...
  • ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    خدا خیر بدهد به آیت ا... جوادی آملی که بحث دیاث را مطرح کردند... متاسفانه این روزها دیوثها در عرصه های فرهنگی ، سیاسی ، دیپلماسی و غیره سر برآورده اند. اینها باید بدانند خدمت به جریان زور و ستم و استکبار به رهبری آمریکا و کلا غرب افتخار نیست ننگ است...
  • علی ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    بی بند و باری و ترویج فحشا در جامعه با تجویز نسخه بی تفاوتی نسبت به حیا، عفت و غیرت. آن از جشنواره زننده حافظ این هم از تلاش برای اکران به زبان فارسی فیلمی صد درصد غیر دینی. در وزارت ارشاد مسئله نفوذ دشمن کاملا جدی است.
  • میرزایی ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    بسیار زیبا بود سپاسگذارم ممنون
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    احتیاج به یک رستاخیز داریم برای پاکسازی تفکرات و ریشه های غربی از کشور
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    کسی که غیرت ناموسی ندارد، غیرت وطنی و میهنی هم نخواهد داشت.
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    من به شخصه به این نتیجه رسیدم تا وقتی که یه سری امکانات که دست مدیران فرهنگی هست رو نداشته باشیم هیچ کاری نمی تونیم بکنیم آقایون مسئول بی خبر از آخرت نشستن دارن سیاسی کاری میکنن و پول مفت می گیرن اونوقت ما تک و تنها چه کاری ازمون ساخته است؟ دیگه خسته شدم
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    به من من در مورد مساله غیر هیچ اختلافی بین فقهای شیعه دوازده امامی نیست. بلکه هیچ اختلافی بین مسلمانان نیست. بلکه اختلافی بین انسانهای خدا پرست نیست. این اختلافی است بین انسانها و خوکها. حالا شما در کدام طرف ایستاده اید؟ با انسانها هستید یا با خوکها؟ ما به هیچ عنوان چیزی را به نام احترام به عقاید باطل به رسمیت نمی شناسیم و اگر مال حرام اگر گلوی کسی پایین نرود اینطور بی غیرت نمی شود.
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    باورمند باورکنی یا نه در قبیح بودن بعضی اعمال اختلافی بین وجدانها و عقلها وجود ندارد و زاویه نگاه آلوده به امراض نفسانی تعیین کننده حقیقت نیست حقیقت منحصر به فرد هست و قرار نیست با نگرشها تغییر کند هر نفسی که آلودگی کمتری دارد زشتیها را بیشتر درک میکند اگر روحت را معامله کنی به همان اعتبار از درک حقیقت دور میشوی اینکه فرهادی باورش را نمایش میدهد چه ربطی به اصل حقیقت دارد باور یا حقیقت مسئله این است آیا باید بیماریهای فکری افراد را ترویج کنیم یا به حقیقت نزدیک شویم
  • شکیبا ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    این تحلیل کامل نیست. فیلم های آقای فرهادی ماهیت ضد نظام دارن با یه وجهه ی عمومی و بین المللی. اتفاقا فرهادی یه آدم اخلاق گراست و مطمئنا میدونه که ترویج این بی بند و باری ها اون هم برای ایرانی های ناموس پرست جواب نمیده. تو فیلم های ایشون همیشه فرد اخلاق گرا ،کسی که میخواد کار درست رو انجام بده شکست میخوره و یه سوالو تو ذهن تماشاچی ایجاد میکنه که چه کسانی باعث این شدن؟ که حتما جوابش هم جو نظام حاکمه. این رو من از مصاحبش تو کن برداشت کردم. بدبختانه ما فیلم ساز به این هنرمندی و متعهد و دلسوز نظام نداریم و نتیجش هم میشه این.
  • پسر قبیله بادها ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    بسیار نظر شما حرفه ای و متین بود. واقعا کیف کردم از خوندن نظر شما. واقعا برای این کارگردان پیوسته به جبهه دشمن متاسفم. انشاءالله خدا به راه راست هدایتش کنه
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    یعنی دفاع از غیرت و ناموس پرستی هم سیاسی است؟ یاسیاست شما غیرت زدایی است؟
  • کاپیتان ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    معلومه هیچی نمیدونی بازیگر چه کاری به نقد و مفهوم فیلم داره اون سناریو رو میخونه
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    بیشعور
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    برم ببینم بعد ببینم راست میگی؟
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    دوستان عزیز آقای فرهادی زینتسینمای ایران واز مفاخر فرهنگ غنی ایرانی است چرا باتعصبات کور ونقدهایی ازسر کینه بزرگان عرصه ای فرهنگ کشورمان را تخریب میکنیم البته نقد منصفانه وعلمی موجبات ترقی جامعه میشود حالا همفکران شما بیان فیلمی با استانداردهای فنی جهانی بسازن کمبود بودجه هم که ندارین البته فیلمی منطبق بر ارزشهای خودتون باکیفیت جهانی، چاپش ،...
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    جناب سبز اتفاقا شما توهم توطئه دارید که فکر میکنید جشنواره ای که از خانم اوباما دستور میگیره به نفع ما کارمیکنه متاسفانه افرادی مث شما خوش بین به دشمن ضربات مهلکی رو کشور زدن این جماعت شما سبزاست که باانگ توهم توطئه و افراطی و تندرو و غیره زدن به مردم و منتقدین باعث رواج دیدگاه لیبرال در کشور شدید و اتش افروز نعضلات اجتماعی مثل بی حجابی هم دیدگاه امثال شماست فرهادی و امثالش بی حجابی رو اگر نیاورده باشن ولی با این دیدگاه ها ترویجش کردنو بهش دامن زدن خدا هدایتتون کنه
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    فرهنگ ایرانی جدا ترجیح میده در مورد امثال فرهادی قناعت کنه تا غنای خودش و از دست نده شما هم از جانب فرهنگ ایران نمونه صادر نکن
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    چرا داریم منتهی منتظر نباشید کسی به آنها جایزه بدهد
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    تخصص مایه افتخار نیست. سازندگان سلاحای میکروبی و شیمیایی هم در کارشان خبره و متخصصند.
  • محمد ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    سلام، حیف که اسلام دست و پای مارو بسته ولا حتما آقای فرهادی را امتحان می کردیم که اگر در این وضعیت قرار بگیرد واکنشش چه خواهد بود؟ شاید یه از خدا بی خبری مثل خودش، اینکارو باهشاش کرد! واقعا دیدن داره عکس العملش
  • مهدیار ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    بی غیرتی ربطی به مفاخر فرهنگی نداره...بی غیرتی از زمانی شروع شد که به جای دیدن برنامه های تلویزیونی خودمون رفتیم سراغ ماهواره..بی غیرتی زمانی شد که وقتی دخترها و پسرها توی ماهواره چرخ زدن و روابط جنسی و آزادی که مخالف دین ماست رو دیدن و تقلید کردن..بی غیرتی زمانی شد که مدل زندگی ما مدل غربی شد..بی غیرتی زمان شد که دولتی آن را رواج داد...بی غیرتی زمانی شد که مادر و پدری بچهای خودشونو آزاد گذاشتند به ادعای روشنفکری.. ما برای این مملکت شهید دادیم...جواب شهدا رو چگونه میخوان بدن...جواب شهدا جای خود جواب مادران بزرگوار شهدا رو چگونه میدن که دسته گلشونو برای غیرتو ناموس پرستی دادن... این مطلبی که من میگم انشالله به گوش مسئولین برسه که جلوی رواج بی غیرتی و بگیرن...نه اینکه به ادعای روشنفکری اجازه اکران این فیلم ها رو بدن..فرق این فیلم ها با فیلم های خارجی و ن داشتن رابطه جنسی در فیلمه که متاسفانه حرفهایش هست..که حرف بیشترین تاثیر رو بیننده میزاره...... امیدوارم به لطف خدا این مشکلات حل شه ما مملکتی هستیم که شهادت افتخار مااست نه بی غیرتی
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    اسم فیلم رو خوب انتخاب کرده فروشنده فقط یک کلمه را حذف بی مورد کرده اسم اصلی فیلم همان " فروشنده غیرت" است حالا دیوث نگوییم که به بعضی ها برنخوره.
  • امیر ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    معمولا اسکار و جوایز دیگر را به فیلمی میدهند که تصویر سیاهی از ایران ارائه بدهد از بدبختی ها .ناهنجاریها و....بگوید و متاسفانه این کارگردان آب به آسیاب دشمن میریزد . چرا فیلم عظیمی چون محمد رسول الله (ص) را حتی به آن جشنواره ها حتی راه ندادند .. متاسفم از هنرمندانی که به اسم هنر و بخاطر پول تن به هر نقشی میدهند .
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    فکر می کنی بعدش چیکارت میکنه ؟ دریغ از همون یک سیلی . حتی بهت لبخند هم میزنه.
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    اقای راک مجری سابق مراسمات اسکار بعد از گفتن جمله زیر اخراج شد: " اسکار فقط یک بازی سیاسی است و بس"
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    عباس اشتباه می کنی غیرت در ذات انسان نهفته است منتهی در جوامع اسلامی این غیرت در راه صحیح خرج می شه و در جوامع غربی در راهی که میلشون می کشه حالا من کار به زیاد یا کمش یا افراط و تفریطش که در برخی از جوامع می بینیم ندارم برات مثال می زنم همین امریکایی ها اگر جرئت داری به سرودشون یا خاکشون یا منافع شخصی شون بی احترامی کن از من و تو غیرتشون بیشتره ببین چه بلایی سر جاسوس ها یا کسانی که بخواهند به کشورشون خیانت کنند می اورند یا کسانی که منافع انها را مورد تهدید قرار می دهند. مثالش هم راه ندادن ابوطالبی به امریکا است فقط بخاطر اینکه این بابا 37 سال پیش یک حرکتی را بر علیه سفارت خانه امریکا انجام داده او را راه ندادند اول بخاطر همون غیرتشون نسبت به منافع یا همون خاکشون دوم بخاطر ادب کردن سایرین تا درسی برای دیگران باشه حالا همین امریکایی را اگر شما به ناموسش نگاه کنی ممکنه هیچ کاری بهت نداشته باشه چرا چون این حرکت باب میلشونه.غیرت عامل استحکام یک کشوره و انها برای اینکه تو را به زانو دربیاورند ان غیرتی را که داری می خواهند به خشکانند چون این غیرت مخالف کسب منافع نامشروع برای امریکایی هاست در ضمن انها سعی دارند کلا غیرت را چه به ناموست چه به سرزمینت از ببین ببرند تا راحت تو را زمین گیر کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس