«علی شجره» گفت: بازی کردن در «معمای شاه» اولین حضورم در آثار تاریخی بود و به این دلیل که متاسفانه از تاریخ کشورمان فاصله گرفته بودم، شاید حضورم در این سریال تلنگری باشد که دوباره به سمت مطالعه تاریخ برگردم. همیشه زندگی افرادی که در تاریخ حضور داشتند برایم جذاب بوده است.

به گزارش مشرق، «علی شجره» بازیگر نقش «علیرضا پهلوی» درباره ورودش به حوزه تصویر و سریال‌های تلویزیونی گفت: فارغ التحصیل رشته نمایش هستم و 15 سال از شروع فعالیت می‌گذرد. تئاترهای بسیاری را بازی و کارگردانی کردم، اما در این میان از بین کارهای تصویری‌ام می‌توانم به سریال‌هایی چون «ژرفا»، «روزگار قریب»، «رنگ شهر»، «روزهای به یادماندنی»، «روشنایی دشت» و ... اشاره کنم.

اولین سکانس «معمای شاه» را من بازی کردم

وی ادامه داد:‌ بعد از حضورم در این آثار، تمرکزم را روی تدریس گذاشتم و کمتر بازی کردم تا اینکه 4 سال پیش سریال «معمای شاه» پیشنهاد شد. یکی از دوستانم مرا به آقای ورزی معرفی کرد و همان ابتدا هم نقش علیرضا پهلوی را برای من در نظر گرفته بودند. جالب است بدانید اولین سکانس «معمای شاه» با بازی من کلید خورد که صحنه بازگشت علیرضا از فرانسه بود و آخرین سکانس بازی‌ام در اردیبهشت ماه و کودتای 28 مرداد بود.

تمام دوره‌های سنی علیرضا پهلوی را خودم بازی کردم

این بازیگر با اشاره به مدت زمان حضورش در این نقش بیان داشت: برخی از بازیگران در «معمای شاه» بنا به مدت زمان و دوره‌ای که در تاریخ زندگی کردند، گریم‌های مختلفی دارند و تعدادی هم که بازیگر دوره میانسالی با پیری و جوانی کاملا تفاوت دارد، اما در مورد نقشی که من بازی کردم این مورد صدق نمی‌کرد چراکه علیرضا دوره کوتاهی را زندگی کرده است و من تا پایان نقش را خودم بازی کردم. او در سن میانسالی در یک سانحه هوایی می‌میرد و بر همین اساس آقای ورزی سه مقطع گریم برای من در نظر گرفتند و دیگر بازیگر این شخصیت را تغییر ندادند. 

ضبط سکانس اول، 4 روز طول کشید

وی درباره گریم خود در این سریال نیز گفت: اغلب کارگردان‌ها برای ساخت سریال و فیلم‌های تاریخی آنهم تاریخ معاصر، بیشتر به ظاهر و فیزیک بازیگر توجه دارند تا بازی او. اما در این میان به این دلیل که آقای ورزی از من رزومه‌ای در اختیار نداشتند،‌در این زمینه ریسک بالایی کردند. در ادامه آوازی روسی به من سپردند تا آن را بخوانم و در خلال سریال پخش شود و من در ابتدا آن را ترجمه کرده و متوجه شدم که زبان آواز، روسی و اوکراینی است و در همان جلسات دورخوانی تستی از من گرفتند و متوجه شدند که در انتخاب من اشتباه نکردند. ضبط این سکانس (بازگشت علیرضا از فرانسه) حدود 4 روز طول کشید و به گفته آقای ورزی سخت‌ترین سکانس‌ سریال بود.

دو بار تست گریم شدم

این بازیگر درباره اولین زمانی که در نقش علیرضا گریم شده بود: برایم جالب بود و زمانی برایم جالب‌تر شد که یکی از عوامل شهرام خلج و من را دید به این شباهت صحه گذاشت. یادم است دو بار گریم شدم، روز اول به این دلیل که عازم اصفهان برای تدریس بودم حدود 1 ساعت گریم شدم و ورزی گفت تا گریم نهایی را در جلسه‌ای دیگر انجام دهید و روز بعدی که برای دومین بار گریم شدم آقای ورزی از انتخابش مطمئن شد.

برای شناخت علیرضا به اصفهان سفر کردم

شجره ضمن اشاره به اینکه شناخت علیرضا پهلوی چگونه برایش ایجاد شده،‌گفت: علیرضا یکی از معدود شخصیت‌هایی است که در سریال و فیلم‌های دیگر هیچ کارگردانی شخصیت او را به تصویر نکشیده است و «معمای شاه» اولین سریالی بود که او را نشان داد. من نیز همان زمان که چنین نقشی پیشنهاد شد، هیچ شناختی درباره او نداشتم و بعد از‌ آن تحقیق‌های میدانی خود را شروع کردم. حتی برای شناخت علیرضا پهلوی تا شهر اصفهان هم سفر کرده و از نزدیک با پیرمردی که او و خانواده‌اش را به خوبی می‌شناختند،‌ صحبت کرده و آنها عکس‌های بسیاری را نشانم دادند. علاوه بر متنی که آقای ورزی در اختیارم قرار داده بود، تحقیق و مطالعه فراوانی داشتم. 

 بازیگر نقش علیرضا پهلوی: اولین سکانس «معمای شاه» را من بازی کردم

زمان پیروزی انقلاب، فقط 3 سال داشتم

وی ادامه داد: از آنجایی که متولد سال 1355 هستم، در زمان انقلاب و قبل از آن حضور نداشتم و 3 ساله بودم که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد. معتقدم اگر در زمانی زندگی می‌کردم که خاندان پهلوی در آن زمان زنده بودند،‌ قطعا بهتر می‌توانستم آنها را بشناسم. موقعیت‌هایی که فرد در آنها زندگی می‌کند در برقراری ارتباط با نقش بسیار تاثیر گذار است، اما از طرفی هم کار بازیگر اتود زدن و یادگیری است و ما هم این را یاد گرفتیم که در همان زمانیکه اتود می‌زنیم زندگی کنیم. 

جسور بودن این شخصیت را دوست داشتم

این بازیگر درباره جذابیت‌های شخصیتی این نقش بیان داشت: شخصیت علیرضا و جسور بودنش برایم جذابیت داشت. حضورم در این شخصیت در حقیقت چالشی برایم ایجاد کرد چراکه خودم اصلا فرد شلوغی نیستم و در زندگی شخصی‌ کاملا آرام هستم و دوست داشتم حضور در چنین نقشی را تجربه کنم.

همیشه مطالعه تاریخ برایم جذاب بوده است

این بازیگر از علاقه‌اش به کارهای تاریخی نیز گفت: بازی کردن در «معمای شاه» اولین حضورم در آثار تاریخی بود و به این دلیل که متاسفانه از تاریخ کشورمان فاصله گرفته بودم، شاید حضورم در این سریال تلنگری باشد که دوباره به سمت مطالعه تاریخ برگردم. همیشه زندگی افرادی که در تاریخ حضور داشتند برایم جذاب بوده است.

مخالفان و موافقان «معمای شاه» با هم برابری می‌کنند

بازیگر نقش علیرضا پهلوی ادامه داد: سریال را دنبال می‌کنم و در بازخوردها همه نوع سلیقه را دیده‌ام، تعدادی سریال را دوست داشته و تعدادی ندارند که تکلیفشان مشخص است. اما حضور سریال مثل «معمای شاه» قطعا می‌تواند به نسل جوان برای یادگیری تاریخ کمک کند.

تاریخ معاصر، زیاد دور نیست که بتوان آن را تحریف کرد

وی با اشاره به مطابقت تاریخی در این سریال گفت: تاریخ روایت شده در این سریال، تاریخ معاصر است و تاریخی نیست که مدت زیادی از آن گذشته باشد که بتوان به راحتی آن را تحریف کرد و کسی هم چیزی نگوید. محمدرضا ورزی نیز بر اساس واقعیت‌ها و مستندات سریال خود را ساخته است. حتی در مورد نقشی که خودم بازی کردم باید بگویم که تمامی اتفاقاتی که برای او افتاده بود، عین حقیقت بود.

فیلم سینمایی ورزی با حضور علیرضا پهلوی

بازیگر سریال «معمای شاه» گفت: محمدرضا ورزی از نتیجه بازی این شخصیت راضی بود. یکی از شخصیت‌هایی که ورزی دوست داشت تا در این سریال بیشتر به آن بپردازد، علیرضا بود و گفته‌ که تصمیم دارد تا فیلم سینمایی بسازد و نقش علیرضا پهلوی در آن اثر پررنگ تر باشد.

شب گذشته مرگ علیرضا اعلام شد

این بازیگر درباره سکانس فینال حضور این شخصیت در سریال «معمای شاه» گفت: این سکانس شب گذشته پخش شد که خبر مرگ او را برای خانواده‌اش آوردند و محمدرضا پهلوی به زیر دستانش گفت که در اعلام این خبر روی ابری بودن هوا حین سقوط هواپیمایی که علیرضا در آن بوده است،‌ تاکید کنید. 

وی با بیان خاطره‌ای از حضورش در کاخ سعدآباد گفت: در دوره راهنمایی از طرف مدرسه به کاخ سعدآباد رفته بودم تا اینکه سریال «روزهای به یادماندنی» به کارگردانی همایون شهنواز و تورج منصوری پیشنهاد شد و در آنجا نیز برای ضبط اغلب سکانس‌هایم در نقش رئیس دفتر والی فارس به آن فضا رفتیم، اما بعد از اینکه در «معمای شاه» بازی کردم با اغلب فضاهای آنجا آشنا شدم. حتی هنوز هم برخی اوقات که دلم برای گروه تنگ می‌شود سر ضبط می‌روم و دیداری تازه می‌کنم.

 بازیگر نقش علیرضا پهلوی: اولین سکانس «معمای شاه» را من بازی کردم

شغل اصلی‌ام تدریس است

شجره با اشاره به شغل اصلی خود غیر از بازیگری گفت: کار اصلی‌ام تدریس گویندگی و فن بیان در حیطه بازیگری و گویندگی است و بازیگری هم درس می‌دهم است. بعد از اینکه بازی‌ام در «معمای شاه» تمام شد، مشغول ضبط اثری آموزشی و مستند شدم که به جای شخصیت‌ها صحبت می‌کنم و برای سایت‌هایی می‌فرستیم که قرار است آموزش فیلم‌نامه نویسی،‌کارگردانی و ... را داشته باشند و به نوعی کار دوبله است. 

این بازیگر در ادامه بیان داشت: همکاری با آقای ورزی برایم خیلی خوب بود و سالها پیش دوست داشتم با ایشان کار کنم و همینکه ایشان از نتیجه کار راضی بودند، برایم ارزش بسیاری دارد. اما سالها است که دوست دارم بازیگری که رشته تحصیلیم بوده است را ادامه دهم و با این نیت کارم را شروع کردم. 

وی درباره سختی حضور در آثار طولانی مدت و تاریخی نیز گفت: به هر حال حضور در آثار طولانی مدت و تاریخی شرایط آسانی ندارد، اما گروه و عوامل شرایط من را درک کردند. دو ماه ابتدای تصویربردری هر روز سر کار بودم و بعد از آن به طور پراکنده به من اطلاع می‌دادند که برای ضبط حضور داشته باشم.

شجره در پایان گفت: جا دارد از محمدرضا ورزی تشکر ویژه‌ای داشته باشم که این فرصت را در اختیارم قرار داد. همچنین از همه عوامل که در این سالها صبوری کردند تا نتیجه کار به خوبی پیش رود تشکر می‌کنم.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس