شایسته است منتقدان که با هدف خاص در صدد عیب جویی هستند به جای پرداختن به برخی جزئیات کم ارزش، نقاط قوت این مجموعه تاریخی را مورد توجه قرار دهند.

به گزارش مشرق، سریال معمای شاه با موضوع اتفاقات ایران از زمان پهلوی اول و دوم تا پیروزی انقلاب چند صباحی است که از شبکه اول سیما ،جمعه ها به کارگردانی محمد رضا ورزی در حال پخش است.

با آغاز پخش این سریال ارزشی هجمه ها به آن آغاز شد که   اکثر انتقادات بیشتر احساسی و بدون کارشناسی و سعی در انحراف اذهان عمومی بود  البته در ابتدای ساخت و  در ادامه پخش معمای شاه انتظار تخریب از رسانه های فارسی زبان وابسته به غرب  می رفت زیرا که آنها تمایل نداشتند و ندارند که افکار عمومی واقعیت ها و خیانت های خاندان پهلوی را به طور کامل مطلع شوند و حتی شاید یکی از دلایلی که تاکنون سریال یا فیلم سینمایی به طور دقیق به تحلیل تاریخ قبل از انقلاب نپرداحته بود ، تلاش ها و تخریب های رسانه های غربی باشد .

اما متأسفانه انتقادات و تخریب های بعضاً جهت دار از سوی رسانه های داخل کمی تعجب آور و ناراحت کننده است. و مشخص نیست که این دوستان به چه منظور سریالی که تاریخ انقلاب  را نقل می کند اینگونه تخریب و در مقاطعی هجمه هاشان از رسانه ای غربی سبقت می گیرد چرا اینگونه با ان برخورد می کنند و به جای آنکه  حمایت کنند تا دیگر کارگردانان هم تمایل ساخت سریال های تاریخی از نگاه دیگر به وقایع قبل از انقلاب را داشته باشند . موضع تخریب را در پیش گرفته اند .

کاری که ورزی در  سریال معمای شاه آغاز کرد به همان اندازه ارزشی ، مهم و قابل تقدیر است که ابوالقاسم طالبی در فیلم قلاده های طلا انجام داد . و مفهوم آن ها روشنگری و گفتن واقعیت و رشادت هایی که افراد مختلف در مقاطع مختلف تاریخ انجام داده اند  تا نسل جوان متوجه شوند که برای بیروزی و حفظ انقلاب چه رنج و زحماتی کشیده شده است.


اولین انتقادات به این سریال از زبان برخی از این رسانه ها مسئله تحریف تاریخ بود که به این سریال نسبت داده بودند  در همه نقدها مطلبی مصادقی از سریال منتشر نشده بود که نویسنده مطلبی خلاف تاریخ نقل کرده است و هیچکدام از افرادی که مسئله تحریف تاریخ را مطرح کرده بودند سبقه تاریخ نگاری نداشته و فقط مطلب تحریف تاریخ را در جامعه القاء کرده بودند .

در همین خصوص خسرو معتضد تاریخدان معاصر گفت: من از معمای شاه دفاع می کنم چون در عین واقعیت ساخته شده است  و یا عبدالله شهبازی نویسنده و مورخ ایرانی است که پرفروش‌ترین کتاب در زمینه عصر پهلوی را با عنوان «ظهور و سقوط سلطنت پهلوی» در دو جلد منتشر کرده است در خصوص این سریال می گوید: «معمای شاه» جذاب و خوش ساخت است.

در خصوص تأثیر گذاری این سریال نیز باید به این مسئله اشاره کرد که هجمه انتقادات شبکه های ماهواره ای فارسی زبان به سریال نشان دهنده تأثیر آن در جامعه است که موجب ناراحتی آن رسانه ها و افراد خارج نشین شده است اما در داخل نیز این سریال با توجه به هجمه های شدید توانسته مخاطبین خودش را پیدا کنندکه برای اطلاع دوستان منتقد داخل به آن می پردازیم؛

تقدیر حزب موتلفه اسلامی

جمعی از طلاب در نامه از سرافراز رییس وقت سازمان به خاطر ساخت سریال معمای شاه تقدیر و تشکرکردند  و یا جمعیت موتلفه به عنوان یکی از قدیم ترین احزاب در ایران ضمن بازدید از پشت صحنه سریال در مراسمی از کارگردان معمای شاه تجلیل کردند  ، پرداختن معمای شاه به وقایع 30تیر ، اتفاقی بوده که موجب رضایت بسیاری از دلسوزان نظام و همچنین نسل های جوان شد به طوریکه در سالزوز آن اتفاق تاریخی جمعی از دانشجویان با ارسال نامه ای به علی عسگری رئیس سازمان رسانه ملی خواهان پخش مجدد قسمت مربوط به قیام سی تیر شدند و همچنین چندی پیش به خاطر ساخت سریال ، تولیت آستان حرم حضرت معصومه به ورزی نشان فاطمی اهدا کردند.و همچنین  محمد نجفی کارگردان سریال فاخر سربداران و چندین فیلم سینمایی در خصوص معمای شاه اظهار داشت:سریال معمای شاه ساختار خوبی دارد.

تقدیر تولیت محترم آستان حرم حضرت معصومه(س)

متأسفانه تخریب گران تمجید و تقدیر از این سریال  را متوجه نمی شوند وفقط مسائلی  را که خودشان به آن علاقه دارند بزرگ نمایی می کنند و  وقتی  آیت الله جنتی رئیس شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان از این سریال تقدیر می کنند  و یا   همسر شهید نواب از سریال قدردانی می کند و یا آیت الله بوشهری نماینده استان بوشهر در مجلس خبرگان، معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه، امام جمعه موقت قم و مدیر حوزه‌های علمیه می فرماید: تولید آثاری همچون «معمای شاه» جای تقدیر دارد این اخبار و صد ها مصاحبه دیگر  انعکاسی در رسانه های آنها داده نمی شود یا عبد خدایی مبارز قبل از انقلاب که شاهد عینی آن دوران است  وقتی می گوید که معمای شاه بخوبی تاریخ معاصر را به تصویر کشیده است که این رسانه ها به این باور نمی رسند کسی که شاهد عینی آن دوران این موضوع را نقل می کند  و مشخص نیست دشمنی و تخریب رسانه های داخل با معمای شاه در چبیست؟ چرا به فلان فیلم سینمایی که میلیارد ها تومان از پول بیت المال را هزینه کرده و هنوز پخش نشده انتقاد نمی کند و یا چرا به فیلم های در حال اکران و سطح پایین و به ظاهر کمدی سینمایی که فرهنگ کشور را نشانه گرفته انتقاد و مطلبی نمی نویسند و یا سریالی که تنها مشکلش یک چمدان بود منتقد نمی شوند و تنها مشکل آنها سریال معمای شاه است ؟

اینکه رسانه رسالتش اطلاع رسانی و آگاه سازی افکار عمومی است شکی نیست اما وقتی این اطلاع رسانی وقت در جهت تخریب و نشان دادن نقاط ضعف یک سریال به کار می رود بسیار شبهه برانگیز می شود که رسانه ایی با پول بیت المال سعی در تخریب سریالی دارد که برای نظام ارزشی و مهم است 

اما متأسفانه باتمام اظهار نظرها و تقدیر ها از این سریال برخی رسانه ها و اشخاص در داخل کشور این روزها در صدد تاریخ زدایی و تطهیر حکومت پهلوی هستند . اما  نکته اصلی این سریال تلویزیونی این است که جنایات شاه و فرح و فجایع دربار پهلوی اول و دوم را به بهترین شکل ممکن بازگو می کند. لذا شایسته است منتقدان که با هدف خاص در صدد عیب جویی هستند به جای پرداختن به برخی جزئیات کم ارزش، نقاط قوت این مجموعه تاریخی را مورد توجه قرار دهند.

  آیت‌الله جنتی: «معمای شاه» سریال قابل تقدیری است
 آیت‌الله احمد جنتی رئیس شورای نگهبان، ضمن تقدیر از سریال «معمای شاه» به کارگردانی محدرضا ورزی گفت: مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» سریال قابل تقدیری است و باید ارزش این گونه سریال‌های تاریخی که در رسانه ملی تولید و پخش می‌شود را دانست.

وی در ادامه به تخریب‌های صورت گرفته از این سریال پرداخت و افزود: تخریب این سریال توسط کشورهای غرب و اپوزیسیون طبیعی است و نباید به این تخریب‌ها اهمیت داد.


بازدید سردار فدوی از پشت صحنه سریال

در آخر نیز توجه دوستان منتقد را سخنان  سردارفدوی فرمانده رشید نیروی دریایی سپاه جمهوری اسلامی در ارتباط سریال معمای شاه جلب می کنم  که ایشان در بازدیدی که از پشت صحنه سریال داشتتند کفتند: جریان‌های خارج از کشور با شما دشمنی می‌کنند و شما را به عنوان نماد جمهوری اسلامی مورد هجوم قرار می‌دهند.

منبع:صابر نیوز


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • محمد حسین ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    0 0
    اصلا جالب نیست.
  • ali ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    0 0
    سریال خوبیه تاثیر گزاریش از خوندنن ده تا کتاب در مورد تاریخ پهلوی بیشتره
  • kambiz ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    0 0
    سلطنت طلب های خارج نشین و بهایی ها از تاثیر گزاری این سریال رو ی مخاطان جوان خیلی هراس دارند واسه همین هم تخریبش میکنند
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    0 1
    «صبغه » درست است نه سبقه!
  • ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    0 0
    این سریال با منابع تاریخی تطابق دارد اتفاقا مشکل بیماردلان هم دقیقا همینه یعنی با تاریخ مشکل دارند انتظار دارند طبق سلیقه انها پیش برود این سریال خیلی پرطرفداره همه حتی مخالف نگاه می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس