اگر در پرداختن به مدافعان حرم کم کار باشیم، اجازه داده‌ایم تا دشمن با کارهای کینه ورزانه خود تصویری که از این بزرگان در ذهن مردم وجود دارد، خراب کنند، اتفاقی که تا چند ماه در حال رخ دادن بود، اما خوشبختانه با فعالیت‌های فرهنگی انجام شده، مردم تا حدودی به حقایق پی بردند، اما هنوز جای برای کار کردن بسیار است.

به گزارش مشرق، جعفر دهقان، بازیگر سینما و تلویزیون درباره سریال «معمای شاه» گفت: سریال «معمای شاه» یکی از کارهای خوش ساخت تلویزیون است که برای آن زحمات بسیار کشیده شده است. این کار از نگاه من یک اثر واقع بینانه به آن چه که در تاریخ این سرزمین روی داده است می باشد و علاقمندم در کارهایی اینچنینی حضور داشته باشم.

وی افزود: در بسیاری از مجموعه‌های «الف سیما» بازی کرده‌ام. «مردان انجلس»، «یوسف پیامبر»، «مختارنامه» و «مریم مقدس» از جمله کارهایست که در آنها حضور داشته‌ام. هر یک از آثاری که نام بردم جز مفاخر تلویزیون محسوب می‌شود، چون  یا داستانی قرآنی داشته‌اند یا اینکه در آن به تاریح اسلام و ایران پرداخته شده است.

دهقان در پاسخ به این سوال که از میان کارهایی که بازی کرده کدام را بیشتر می‌پسندد؟ گفت: به عنوان بازیگر، کارهای بسیار خوبی در پرونده کاری خود دارم. برای همین نمی‌توانم تنها یک کار را به عنوان مثال نام برم، اما «مختارنامه» به لحاظ کیفی در میان سریال‌هایی که در آن بازی کرده‌ام انصافا از کیفیت بالاتر بهره برده است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر که چرا نقدهای خوبی از سریال «معمای شاه» بیان نشده است؟ گفت: به نظرم این سریال یکی از کارهای خوب سیماست که تا سالها به یاد می‌ماند، اما متاسفانه برخورد خوبی با آن صورت نگرفت، درصورتیکه این کار به لحاظ ساختاری یکی از کارهای مثال زدنی سیما محسوب می‌شود هر چند، نقدهایی نیز به آن وارد است، همانگونه که همه آثار سینمایی و تلویزیونی نقد می باشد، اما آنچه اهمیت دارد نگاه حرفه‌ای در همه اجزای کار است.

 وی در پاسخ به این سئوال؛ نقدی که از طرف منتقدان مطرح می‌شود، بیشتر به روایت داستان بر می‌گردد، چون معتقدند سریال نگاه منطبق بر واقعیت ندارد، گفت: اگر کسی بخواهد بدون سلیقه و خواست شخصی تاریخ را مطالعه کند، متوجه می‌شود جز به جز این کار بر پایه حقایقی بیان شده که در تاریخ آمده است. درضمن روایت تاریخی این کار توسط تاریخ‌دانان خبره این سرزمین تایید شده است، برای همین بی انصافی است که بخواهیم آنچه که نمی پسندیم را خلاف واقعیت عنوان کنیم.

وی درباره نقشی که در این سریال بازی کرده، گفت: من نقش «رضا شاه» را در این سریال بازی کردم. برای نزدیکی به این نقش مشاوره‌های فراوانی با پژوهشگران تاریخی انجام دادم تا با داشته بیشتری ایفاگر نقشم باشد، البته محمد رضا ورزی کارگردان مجموعه در تمامی لحظه‌ها کنار بازیگران بود تا به آنها برای بهتر شدن نقششان کمک کند. درباره کارگردانی این کار هم باید بگویم انسجامی که در کل مجموعه وجود داشت نشان می‌دهد فیلمساز تا چه حد به کار خود تسلط دارد.

وی در بخش دیگری از این گفت­وگو گریزی به مدافعان حرم زد و تصریح کرد: این روزها در سراسر کشور  عکس جوانانی را می‌بینیم که جان خود را فدای امنیت ایران اسلامی کرده‌اند. همانگونه که ما در هشت سال دفاع مقدس شهدای بسیاری دادیم تا امروز در آرامش باشیم باید قدردان رشادت‌های مدافعان حرم باشیم. در این راستا سینما موظف است به شهدا و مدافعان حرم به صورت خوبی بپردازند تا جوانان بدانند چه جانفشانی‌هایی برای امنیت آنها می‌شود.

 بازیگر فیلم سینمایی «هراس» گفت: اگر در پرداختن به مدافعان حرم کم کار باشیم، اجازه داده‌ایم تا دشمن با کارهای کینه ورزانه خود تصویری که از این بزرگان در ذهن مردم وجود دارد، خراب کنند، اتفاقی که تا چند ماه در حال رخ دادن بود، اما خوشبختانه با فعالیت‌های فرهنگی انجام شده، مردم تا حدودی به حقایق پی بردند، اما هنوز جای برای کار کردن بسیار است.

بازیگر فیلم‌های دفاع مقدسی گفت: اگر سینمای جنگ این روزها رونق گذشته را ندارد به این دلیل نیست که مردم این دست تولیدات را دوست ندارند، بلکه به دلیل محدودیت‌هایی که در بحث سخت آفزار وجود دارد، چنین اتفاقی رقم خورده است. این نکته را بیان کردم تا تاکید کردم پرداختن به موضوعاتی چون مدافعان حرم نیازمند سرمایه گذاری است تا کارهای خوبی تولید شود، والا اگر بخواهیم با کارهای ارزان قیمت در این حوزه فعالیت کنیم به موضوع مورد نظر اجحاف کرده‌ایم.

دهقان در پایان این گفت‌وگو تاکید کرد: همه کسانی که در ایران اسلامی زندگی می‌کنند به انقلاب و کشور خود علاقه دارد. یکی از این اقشار نیز هنرمندان هستند. برای همین نیاییم به بهانه‌های مختلف این قشر را با انگ‌های نامناسب آزرده خاطر کنیم، البته در میان هنرمندان هم ممکن است بی‌اخلاقی‌هایی باشد همانگونه که چنین اتفاق‌هایی در تمامی اقشار جامعه می‌تواند رخ دهد، اما نباید آن را به کل جامعه تعمیم دهیم.

منبع: حوزه نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس