کد خبر 616806
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۸

مسئله فقط ترامپ نیست، موفقیت سریع ترامپ در پیشی گرفتن بر رقبا، با تکیه بر ثروت فردی و در ادامه مخالفت های بی سابقه درون حزبی با وی، گویای مسائل کلان تری در نظام سیاسی آمریکاست.

به گزارش مشرق، خبر مخالفت 50 نفر از چهره های شاخص حزب جمهوریخواه با دونالد ترامپ، نامزد حزب متبوعشان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از جمله مهمترین اخبار رقابت های انتخاباتی ایالات متحده است. به گزارش ایرنا، این 50 نفر که در زمینه سیاست خارجی و امنیت و اطلاعات فعال هستند با امضای نامه ای ضمن تقبیح رویکردهای انتخاباتی ترامپ، در موضعی رسمی با ریاست جمهوری وی مخالفت نموده و آشکارا اعلام کردند که به وی رای نخواهند داد.

در کنار این، برخی خبرها از پیشی گرفتن هیلاری کلینتون از ترامپ در ایالات هایی که به طور سنتی صحنه جدی رقابت جمهوری خواهان و دموکرات هاست، حکایت دارد. کلینتون اکنون در ایالت های فلوریدا، میشیگان، نیوهمپشایر و پنسلوانیا که پیروزی در آن ها برای دموکرات ها از اهمیت حیاتی برخوردار است، جایگاه بهتری نسبت به ترامپ دارد. بنابراین کارشناسان روزهای خوبی را برای ترامپ پیش بینی نمی کنند.

با این حال مسئله فقط ترامپ نیست، موفقیت سریع ترامپ در پیشی گرفتن بر رقبا، با تکیه بر ثروت فردی و در ادامه مخالفت های بی سابقه درون حزبی با وی، گویای مسائل کلان تری در نظام سیاسی آمریکاست. مخالفت اخیر 50 چهره جمهوری خواه با ترامپ خیلی شدید است.

این گروه از مقامات که شامل رؤسای سابق وزارت امنیت داخلی، مدیران اطلاعاتی، مشاوران ارشد امنیتیِ ریاست جمهوری و یک نمایندۀ سابق تجاری امریکا می‌شوند، در بیانیۀ خود نوشته اند: «ما بر این باور هستیم که او (ترامپ) یک رئیس جمهورِ خطرناک و خطری برای امنیت ملی و رفاه کشورمان خواهد بود.» و تأکید کرده اند که «هیچ کدام» از آن‎ها «به دونالد ترامپ رأی نخواهند داد»، هرچند نگفته اند که به هیلاری کلینتون رأی می دهند و همین معنای مخالفت آن ها را آشکار می کند.

 این مخالفت جدی با ترامپ و همزمان انتقاد از کلینتون به معنای استیصال نخبگان سیاسی آمریکا در دوره کنونی است و ریشه این بن بست به نظام سیاسی آمریکا برمی گردد که بر روی احزاب مستقل بسته است و فقط رقابت تکراری دو حزب جمهوری خواه و دمکرات را می پذیرد.

فوکویاما در تازه ترین اظهارنظرش پیرامون انتخابات آمریکا، دو حزب اصلی آمریکا را در پاسخ گویی به مطالبات مردم شکست خورده می داند و معتقد است علیرغم سابقه ی زیاد نظام سیاسی ایالات متحده این دولت خوب کار نمی کند، چرا که نهادهای دولتی ایالات متحده که قرار بوده است تا در خدمت اهداف عمومی باشند بر اثر نفوذ لابی ها به تسخیر منافع خصوصی قدرتمند درآمده اند و ناکارآمد و زوال زده شده اند.

به نظر او کلید فهم انتخابات پیش رو از بعد تاثیر سیاست داخلی بر تصمیم گیری سیاسی مردم، از قربانی کردن منافع و خیر عمومی در پی لابی ها و قدرت بخشی بی مورد به لابی ها نتیجه می شود.

در همین جهت، چند روز قبل، حزب سبز امریکا با هشدار درباره تقلب در انتخابات، گفت قوانین دسترسی به صندوق‌های رای مانع از حضور نامزدهای مستقل در روند انتخابات این کشور می‌شود. از همین روست که گفته می شود حمایت از نامزدهای حزب جایگزین برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 در این کشور افزایش یافته است.

به گزارش پرس تی وی، نتایج نظرسنجی اخیر موسسه «ریل کلیر پالیتیکس» نشان از افزایش حمایت از گری جانسون نامزد حزب طرفدار آزادی فردی دارد و میزان حمایت از وی در 6 هفته اخیر از 4.5 درصد به 7.2 درصد افزایش یافته است. همچنین میزان حمایت از جیل استین نامزد حزب سبز از 2.5 درصد در ماه ژوئن به 3.5 درصد افزایش یافته است.

این موضوع در کنار محبوبیت هایی که سندرز، نامزد دموکرات و مخالف سیاست های سرمایه دارانه، کسب کرده بود و همچنین موفقیت هایی که ترامپ، جمهوری خواهی که مخالفان زیادی در حزب متبوعش دارد، به دست آورده است، نشان از شکنندگی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه دارد.

از سوی دیگر مخالفت چهره های جمهوری خواه با ترامپ در حالی است که مخالفان تمایلی نیز به هیلاری کلینتون ندارند و اساسا مسئله مخالفت با ترامپ و بی میلی به کلینتون، واقعیت برجسته رقابت های کنونی انتخابات آمریکاست.

پیام محسنی، استاد دانشگاه هاروارد و مدیر پروژه ایران در اندیشکده بلفر، معتقد است: میزان بیزاری از نامزدهای انتخابات آمریکا واقعا شگفت آور است. به گفته او در نظرسنجی افکار عمومی مردم آمریکا، بسیاری از آن ها مجذوب خط مشی سیاسی هیچ یک از نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری نشده اند و بسیاری از آن ها به دلیل نارضایتی و تنفر شدید از یکی از نامزدها به دیگری رو کرده اند؛ یعنی مثلا مردم به ترامپ رای می دهند تا مانع از پیروزی کلینتون شوند و عده دیگر به کلینتون رای می دهند تا جلوی پیروزی ترامپ را بگیرند. محسنی می گوید: بر اساس نظرسنجی رویترز در ماه مه گذشته تنها 6 درصد از طرفداران ترامپ و 11 درصد از طرفداران کلینتون گفته اند به خود این شخص علاقه دارند. 

در نهایت این که نخبگان سیاسی آمریکا امروزه با مسائل حل ناشده و دست و پا گیری مواجه شده اند که وجه مشترک بسیاری از این مسائل دوری و بی توجهی به نیازهای مردم است. دموکرات ها که خود را مردمی می دانند از یک سو از سیطره لابی هایی که منافع غیرآمریکایی دارند (همچون لابی صهیونیستی و عربی)، نمی توانند رهایی یابند و از سوی دیگر نگاه جهان وطنی آن ها، مانع از توجه به مردم کشورشان شده است. جمهوری خواهان نیز ضمن پایبندی به خواسته لابی ها، سیاست های خشنی را برای حفظ هویت آمریکایی در سر دارند. از همین جهت گفته می شود اعتبار بسیار کم نامزدهای کنونی انتخابات آمریکا، موضوعی بی سابقه است.

حمزه عالمی -پایگاه بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    0 0
    خدا کنه ترامپ رییس جمهور بشه وگرنه لااقل 4 سال دیگه با گند و نکبت برجام باید بسازیم و بسوزیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس