کد خبر 615358
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷

امپراتور بیمار و سالخورده ژاپن در جریان یک سخنرانی به مردم کشورش اعلام کرد که کهولت سن به وی اجازه انجام وظایفش را نمی‌دهد.

 به گزارش مشرق، آکیهیتو، امپراتور 82 سالۀ ژاپن، پیشتر عمل قلب باز داشته و در حال حاضر به دلیل ابتلاء به سرطان پروستات، تحت درمان است.

ماه گذشته، برخی منابع خبری از احتمال کناره‌گیری آکیهیتو از سلطنت گزارش داده بودند. این امپراتور در سخنرانی روز دوشنبۀ خود اشارۀ مستقیمی به کناره‌گیری از قدرت نکرد، اما از متن این سخنرانی این‌طور استنباط می‌شد که وی تمایل به دست کشیدن از وظایف خود را دارد.

وی گفت: «هنگامی که می‌بینم قوای بدنی من به تدریج کاهش می‌یابد، نگران هستم که اجرای وظایف به عنوان نماد کشور با تمام وجود، چنان که تا کنون اجرا کرده‎ام، برای من مشکل شود.»

براساس قوانین ژاپن، امپراتور نباید در امور سیاسی دخالت و یا اظهاراتی سیاسی بیان کند. بنابراین برخی معتقدند آکیهیتو برای نقض نکردن این قانون و بیان نکردنِ سخنی سیاسی، به طور مستقیم به کناره‌گیری از سلطنت اشاره نکرده است.

کناره‌گیری از سلطنت در ژاپن امری بی‌سابقه است، چرا که براساس قانونِ فعلی در این کشور، امپراتورها می‌بایست تا زمان مرگ، در مقام خود باقی بمانند. بنابراین برای کناره‌گیریِ آکیهیتو، قوانین فعلی باید تغییر کنند.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن اعلام کرده است که اظهارات امپراتور را «جدی» گرفته است و راهکارهای قانونی در این زمینه باید مورد بررسی قرار بگیرند. نظرسنجی‌های صورت گرفته در ژاپن نشانگر آن است که اکثر مردم ژاپن موافق اجرای درخواست امپراتور برای بازنشستگی هستند.

با این حال، سنت‌گرایانِ محافظه‎کار در دولت آبه نگران هستند که اگر قانون تغییر کند، فرصتی برای سیاستمداران لیبرال در پارلمانِ ژاپن فراهم می‌شود تا مجوزِ انتخاب زنان به عنوان امپراتور را نیز کسب کنند.

براساس قانون فعلی در ژاپن تنها مردان می‌توانند تاج و تخت موسوم به «گل داودی» را به عنوان امپراتور به دست بگیرند. در صورت کناره‌گیری آکیهیتو، ناروهیتو، فرزند 56 سالۀ امپراتور که تنها یک فرزند دختر دارد، وارث پدر خواهد شد.

محافظه‌‎کارانِ سنت‌گرا معتقدند حضور یک امپراتورِ مرد یک سنت 2 هزار ساله و نمادی از وحدت کشور است. از سوی دیگر محافظه‌کاران نگران هستند که بحث دربارۀ تغییر قانون برای کناره‌گیری امپراتور منجر به انحراف از تلاش‌‎های آبه برای تعدیل قانون اساسیِ صلح طلبانۀ ژاپن شود. آن‌ها این قانون را نمادی از شکست تحقیر‌آمیز ژاپن در جنگ جهانی دوم می‌دانند.

در قانون اساسی ژاپن که مفاد آن پس از جنگ جهانی دوم از سوی نیروهای امریکایی تحمیل شد، توسل به حملات نظامی برای حل مناقشات بین‎المللی ممنوع است. این مفاد در میان آحاد مردم ژاپن از محبوبیت زیادی برخوردار است ولی برخی چهره‌های راست‎گرا مانند آبه این بند‌ها را در قانون اساسی منسوخ شده می‌دانند.
 
منبع: پرس تی وی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس