کد خبر 657824
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱

نخست‌وزیر ژاپن، که کشورش از مهم‌ترین اعضای «ترانس-پاسفیک» به شمار می‌رفت در نخستین واکنش به گفته‌های رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، اظهار داشت، بدون حضور ایالات متحده، این پیمان بی‌معنی خواهد بود.

 به گزارش مشرق، به نقل از «رویترز»، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا اعلام کرده است، در همان آغاز دوران ریاست‌جمهوری‌اش، حضور ایالات متحده در پیمان چندملیتی «ترانس-پاسفیک» را منتفی می‌کند. قرار بود این «بزرگ‌ترین» پیمان تجارت آزاد جهان، بین 12 کشور، که 40 درصد اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند، اجرا شود.

«شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن، در نخستین واکنش به گفته‌های ترامپ، اظهار داشت، بدون حضور آمریکا، این پیمان معنای خود را از دست می‌دهد.

آبه، که در نشست سران کشورهای عضو پیمان مشارکت «ترانس- پاسفیک» در پایتخت پرو حضور دارد، به خبرنگاران گفت: در نشستی که دیگر کشورهای عضو (استرالیا، نیوزلند، کانادا، سنگاپور، برونئی، شیلی، پرو، مالزی، ویتنام و مکزیک) بخواهند بدون حضور آمریکا برای اجرای این پیمان تلاش کنند، گفت‌وگویی وجود نخواهد داشت. پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک بدون آمریکا بی‌معنی است.

کشورهای طرف توافق بر سر ایجاد استانداردهای مشترک و کاستن از موانع بازرگانی و تجاری هم‌پیمان شده بودند. این پیمان، در صورت اجرا، می‌توانست بر 40 درصد اقتصاد کل جهان تاثیری مستقیم بگذارد.

گفتنی است دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا پس از سال‌ها مذاکرات در سطوح مختلف با 11 کشور دیگر، اکتبر 2015 برای دستیابی به این پیمان به توافق رسیدند، اما کنگره‌ هرگز آن را تصویب نکرد و اوباما نیز سرنوشت آن را به رئیس‌جمهوری بعدی سپرد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس