دایره روابط درون سینما در مورد بعضی سینماگران افسارگسیخته شد. به حجاب اعتقادی نداشتند. روش سیاهی که به «ازدواج سفید» موسوم شده است و در واقع همان زندگی غیرقانونی و شکلی از زناکردن است، میان آنها رواج یافت.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - با اوصافی که در بخش اول همین گزارش ذکر شد (اینجا)، می‌توان مدعی شد که اهالی سینما نه‌تنها بدون حامی و مظلوم نیستند که ازقضا سینما یکی از حوزه‌هایی است که به محض آنکه یکی بگوید بالای چشمشان ابروست مدعی اعاده حیثیت و حفظ آبرو و حتی شلاق می‌شوند. این بدان معنیست که اگر کسی بخواهد به آنها ظلمی روادارد چندین دستگاه برای رسیدگی به مشکلات آنها وجود دارد و همگی کمربند سفت می‌کنند به حمایت از سینما و سینماگران.
 
چرا فساد سینماگران، بیشتر دیده می‌شود؟
اما با این اوصاف چرا همچنان مشکلات  اهالی سینما بیش از همه دیده می‌شود؟ چرا فساد و خصوصا فساد اخلاقی در سینما، بیشتر از بقیه حوزه‌ها به چشم می‌آید؟ بیشتر از ورزش و سیاست و اقتصاد و حتی نمایش و موسیقی و .... چرا تا یکی از فساد در سینما حرف بزند صدایش در نطفه خاموش می‌شود؟ با یک واکاوی و آسیب شناسی ساده می‌توان به جواب این سوال رسید.

سینما، ازدواج سفید، لباس‌های بدن نما و روابط افسارگسیخته
 
سلبریتی‌هایی که دیده می‌شوند
نه‌تنها در کشور ما که در همه جای دنیا دوست دارند درباره چهره های سینمایی و تلویزیونی چیزهای مختلفی بدانند، از ارتباطات آنها باخبر شوند و بدانند که فلانی ازدواج کرده و آن یکی جدا شده‌است. این قبیل گرایشات پیش از انقلاب هم تا بخواهید بوده است. حالا هم طبیعیست که سینما بیش از همه بخش‌ها در معرض دید است. چون بازیگرانش بیش از همه دیده میشوند. بیش از همه شناخته میشوند و مردم آنها را دوست دارند. پس دلشان میخواهد بدانند میان آنها چه میگذرد. دوست دارند درباره آنها بدانند و خبری را که فهمیده‌اند به بقیه بگویند. اما از اینجا به بعد حکایت کشور ما که زیربنای اسلامی دارد و با انقلاب اسلامی احیا شده است، با بقیه کشورها و حتی با زمان طاغوت متفاوت است. مردم طبیعیست که دلشان میخواهد از چهره ها و سینماگران بیشتر بدانند اما آیا در این کشور هر روابطی آزاد است؟

سینما، ازدواج سفید، لباس‌های بدن نما و روابط افسارگسیخته
 
اینجا آمریکا نیست
در اروپا و آمریکا هر رابطه ای آزاد است. مسائل جنسی نه تنها برایشان کنترل شده نیست که از افسارگسیختگی آن برای سود بردن بیشتر استفاده می‌کنند. با این اوصاف طبیعیست که چهره ها خود، از پخش خبر انواع روابطشان با یکدیگر به‌عنوان عاملی برای همیشه در بورس بودن یا ازیاد نرفتن استفاده می‌کنند.  یعنی اتفاقا تا اندازه ای بدشان هم نمیاید که در بازه های زمانی مختلف، به واسطه سرک کشیدن رسانه ها در زندگی خصوصی آنها سر زبان بیفتند. در این جوامع هر رابطه ای میتواند مجاز باشد و یا حداکثر بعضی روابط و خیانتها صرفا از سوی بعضی از مردم نکوهش میشود.

پیش از انقلاب هم که روابط نامشروع چهره ها با یکدیگراصلا نه تنها زشت نبود که هر رابطه ای از سوی چهره های آن زمان برایشان ارزش بود و میتوانست جایگاهشان را بالاتر ببرد.

این روابط پس از انقلاب تاحدودی اصلاح شد و این اصلاح تا حدود یک دهه قبل هم ادامه داشت. یعنی هنرمندان و سینماگران چون می‌دانستند که الگوی مردم و محبوب آنها هستند، در روابط شخصیشان مطابق با قوانین اسلامی کشور رفتار می‌کردند.

سینما، ازدواج سفید، لباس‌های بدن نما و روابط افسارگسیخته
 
با روی کار آمدن بعضی گرایشات متمایل به سرمایه‌داری و متمایل به آمریکا و غرب، یکباره عده‌ای تلاش کردند تا جای ارزش و ضد ارزش را عوض کردند. تلاش کردند تا از بازیگران طاغوت دوباره قهرمان بسازند و روابط و ارتباطات غیرشرعی را عادی سازی کنند و از سوی دیگر عیب گرفتن به این روابط ناسالم را نکوهش کنند.

تا پیش از اصلاحات،اهالی سینما پذیرفته بودند که باید قواعد شرعی و عرفی را در کارشان رعایت کنند. باید در محدوده سینما به قواعد این کشور پایبند باشند. ازسوی دیگر چون مردم و رسانه ها خواه ناخواه به‌واسطه علاقه مردم، در زندگی آنها سرک می‌کشند،باید در زندگی شخصی و خصوصی هم پایبند قواعد شرعی و عرفی باشند.
 
روابط الگوهای مردم به هیچکس ربطی ندارد؟

از حوالی 15-16 سال پیش، یکباره اوضاع فرهنگ و هنر تغییر محسوسی کرد. جای دزد و پلیس عوض شد. بعضی مسولان سینمایی شروع به جا انداختن این موضوع کردند که روابط خصوصی درون سینمایی چهره‌ها -چه شرعی و چه غیر شرعی-به هیچکس ربطی ندارد. به شدت با کسانی که حتی درباره اوضاع داخلی سینما می‌نوشتند یا میگفتند برخورد می‌کردند و این اوضاع تا آنجا رسید که بی حجاب و با لباس زننده در جشنواره های خارجی حاضر شوند و باز، با برچسب "روابط درون سینما" و " به هیچکس ربطی ندارد" چهره بدی از کشور شهید داده و انقلاب کرده ایران نشان دهند.

سینما، ازدواج سفید، لباس‌های بدن نما و روابط افسارگسیخته

آرام آرام با این تمهید دایره روابط خصوصی بعضی سینماگران افسارگسیخته شد. گویی آنها در کشور دیگری زندگی می‌کردند. به حجاب اعتقادی نداشتند. در مهمانی ها و ارتباطات آنها تماس محرم و نامحرم هیچ اهمیتی نداشت. ازدواج سفید که در واقع همان زندگی غیرقانونی و شکلی از زناکردن است میان آنها رواج یافت. لباسهایی در دورهمی ها میپوشیدند که ساپورتهای بدن نما  پیش آنها چیزی نبود و موارد دیگری شبیه این.

با این اوصاف، سینما دو لایه پیدا کرد. لایه رویی که متناسب با قواعد و شرایط کشور بود و لایی درونی و مخفی که منطبق با قواعد اروپا و آمریکا بود.

ادامه دارد...
 
* حسین سلیمانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 36
  • عباس ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    مشرق جان،کلا خر تو خريه!! ما جهان سوميا فقط دنبال رزايل و کثافت کاري هاي غرب هستيم،اصلا به اون جنبه علمي و پشتکار و ....کلا کاري نداريم. اگه غرب فقط همين گندکاري و سکسيم و تجملات بود که،الان رو سطح مريخ و ماه و اينا مشغول تحقيق نبودن،،،بدبختي از جايي شروع ميشه،که به اين شبه روشن فکراي اسپرسو خور اون مطالب بال رو بگي،سريع متهم ميشي به تهجر و عقب موندگي،،هيهات از جهل
  • یار غریب ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 1
    امیدوارم در قسمت بعدی به روابط 30 ساله بعضی از این عناصر به اصطلاح هنرمند با دولت آمریکا و کانال های ارتباطی آنها پرداخته شود یکی از عیان ترین نشانه های وجود مافیای فرهنگی ونفوذ فساد در سینماست که اگر به آن پرداخته شود می توانیم رد پای مافیا رسانه و اقتصاد و همچنین سیاست رو در آن بیابیم
  • ژاله ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    هنرمند متعهدم آرزوست.
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    2 0
    آقا منشوری نکنید تصویرارو
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    1 1
    پوشش مردان بازیگرهم مناسب نیست .
  • سبز ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    ریشه تمام فسادها بالاشهری ها وسرمایه دارهایی هستند که نه مشرق نه هیچ احد دیگه زورش به اونها نمی رسه و همه ما شاهدیم در جامعه جولان میدن و کسی هم نمی تونه بهشون بگه بالای چشمت ابرو،شما نگران ازدواج سفید و بدحجابی هستی برو تو استخرهای بالاشهر دنبالش بگرد اگر زورت می رسه نه بین مردم عادی و هنرمندها آره عزیزم برو خودتی.
  • سبز ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    اینجا آمریکا نیست؟؟خخخخ اینها رو برای یکی بگو که شهرستانیه نمی دونه تو زعفرانیه و سعادت آباد و فرشته و جردن چه خبره صد رحمت به آمریکا همه هم چون خودی هستند کسی نمی تونه کاریشون داشته باشه.درست شدن این اوضاع فقط و فقط کار امام زمانه که عدالتش مطلقه این طوری نیست که خودی ها بالا شهر کشف حجاب کنن و استخر مختلط داشته باشن و آزاد بگردن.آره همه اینها رو گفتم فکر نکنی ببو و جلبکیم.
  • مهراب ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 2
    هیهات از جهل مرکب شما! ... می دانم این جواب را منتشر نمی کنید برای خودتان می نویسم. 1)چند دهه حجاب اجباری شما را دچار این تصور کرده که مردم در طی این سال ها همه به آن کاملاً معتقد بوده اند در حالی اکثریت مردم هرگز به حجاب اجباری معتقد نبودند و نیستند و نخواهند بود! نیازی به آمار نیست، اثبات آن بسیار ساده است. اگر مسئولان در طی این سال ها می دانستند مردم به صورت خودجوش و از روی اختیار بر طبق حجاب رسمی لباس می پوشند حتما آن را آزاد می کردند و این همه هزینه ی اجتماعی و سیاسی و فرهنگی به خاطر تنش درباره ی لباس مردم را تحمل نمی کردند. 2)حجاب یک حکم شرعی هست؛ اما حجاب اجباری بدعتی است که بعد از انقلاب اتفاق افتاد و در واکنش به بی حجابی اجباری رضاخان؛ از خودتان بپرسید اگر حرف شما درست باشد تکلیف 1/5 میلیارد مسلمان بی اعتقاد به حجاب اجباری چیست؟، که سبک زندگی شان از هزارو چهارصد سال پیش تا زمان حال نشان می دهد به حجاب اجباری معتقد نبوده اند و نیستند. ( گروه های کم شمار تفکیری و سلفی را درنظر نمی گیرم) 3) عفاف برابر با حجاب نیست؛ کسی که مدعی است حجاب همان عفاف است در واقع معتقد است تمام مردم دنیا جز زنان ایران ناپاک اند! 4) پوشش مناسب به عنوان موضوعی که می تواند در رفتار اخلاقی آدم ها موثر باشد هم اخلاقی است هم عقلانی؛ اما نه در آن حد که این همه هیاهو می کنند. تا به حال یک کارشناس تربیتی، دینی، روان شناس و جامعه شناس که وابسته به قدرت سیاسی نباشد نمی توان پیدا کرد که بگوید حجاب اجباری منتهی به جامعه ی اخلاقی می شود. تجربه ی این 35 سال هم نشان داده که نتیجه ی معکوس می دهد. واقعا شما نگران اخلاقیات جامعه اید ؟ چرا کاری می کنید که نتیجه ای ضد اخلاق جامعه دارد. 5) پوشش مناسب تنها وقتی از روی اختیار و انتخاب باشد منتهی به اخلاقی شدن افراد جامعه می شود؛ پوشش اجباری یک یونیفرم بیشتر نیست که در یک لحظه ای می توان آن را از تن درآورد و بیرون انداخت. 6) مخالفان آزادی حجاب اکثراً اساسا مسأله شان پوشش مناسب هم نیست آن ها به دنبال یک شکل ظاهری خاص هستندچرا چون از آن یک هویت سیاسی ساخته اند و هرکس از آن تخطی کند احساس می کنند کل موجودیت شان در خطر است در حالی منطقا این همه حساسیت به پوشش حیرت انگیز است و بی معنی؛ ایمان مردم، اخلاقیات آن ها اموری باطنی هستند که پوشش یکصدم آن ها هم نمی شود اما بعضی ها فقط مانده حجاب را از توحید و نبوت هم بالاتر بدانند! 7) وقتی یک باور یا یک هنجار را به کسی اجبار می کنید بعد از مدتی او فقط از آن باور یا هنجاز گریزان نمی شود بلکه از اساس نسبت به هر باور و هنجاری احساس بیزاری می کند. این بی هنجاری و بی باوری که جامعه را گرفته نتیجه ی مستقیم اجبار شماست و مسئول مستقیم اش خود شما هستید. * اگر اهل قدرت باشید یا انگیزه های دیگری داشته باشید هیچ کدام از این حرف ها در شما اثر نمی کند اما اگر واقعاً دغدغه ی اخلاقی دارید و دلسوز انسان ها هستید یکی از آن ها کافی است تا دست از تحمیل دیدگاه های ظاهرگرایانه و قشری نگر بردازید.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    سینما نیروی انسانی خوب کم دارد
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    به مهراب می شود بفرمایید اگر کشوری اسما دارای حاکمیت اسلامی باشد چطور ممکن است اجازه دهد در آن هر نوع گناه - یعنی شکستن قانون خدا- آزاد باشد؟ درد شما این است که هنوز نمی خواهید معنای تمدن اسلامی را درک کنید. هنوز خیال می کنید دین امری صرفا فردی و جدای از سیاست و احکام اجتماعی است چرا که اساسا اسلام را نمی شناسید. اما جهت اطلاع شما، از نظر اسلام قانونگذار فقط خدا است و حاکمیت اسلامی هم اجرای دستورات خدا است و هیچ نوع قانون شکنی از دستورات خدا نمی تواند در آن آزاد باشد. همانطور که در هیچ حکومتی هیچ نوع از انحای قانون شکنی آزاد نیست و اطاعت از هر قانون اعم از کوچک یا بزرگ اجباری است. و باز هم برای یاد آوری امثال شما، اینکه در این کشور انقلابی رخ داد برای ایجاد حاکمیت دین. هر چند بودند کسانی که هرگز قلبا آن را نپذیرفتند. اما آنچه جای تعجب و البته نفرت دارد این است که چرا امثال شما نمی فهمند که ما بهای ایران را با خون صدهاهزار شهید پرداخت کرده ایم. اگر شما می خواهید در آن حاکمیت سکولار برپا کنید باید بهایی مشابه را بپردازید والا ابدا معامله عادلانه ای نخواهد بود. و باز هم برای یادآوری شما اینکه این نظرات مشعشع امثال شما دقیقا تکرار همان نظرات روشنفکران قرون هجده و نوزده اروپا است که سبب شد در نیمه دوم قرن نوزدهم زنان اروپایی که تا آن زمان با حجاب بودند کشف حجاب کنند. تجربه جالب آنها نشان داد که مسیر بی حیایی و برهنگی بی پایان است و الان کارشان به جایی رسید که همه می دانند. اما از مهمتر دغدغه دروغین و اشک تمساح شما برای آزادی و منافع زنان است. آیا براستی پوشیدن یک روسری از ساعتها میک آپ و آرایش برای زنان مشکلتر است؟ قطعا نه.
  • سوسان ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    شما از کجا میدونید اینها روابط ناسالم دارند مگه با چشم خودتون دیدید گیرم داشته باشند شما چرا تو بوق وکرنا میکنید مگه براتون ثابت شده حکم میدید گیرم اینها فاسدند خودت چقدر سالمی آیا تا حالا به نامحرم نگاه نکردی ؟ استغفر الله ندیده و نشنیده فوری تهمت و غیبت و بهتان میزمید روز قیامت باید جواب بدید
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    جناب مهراب آنکسی که دچار جهل مرکب است خودت هستی چون ریشه را رها کردی و به آثار اقدامات سرمایه داران بسنده میکنی کجا مردم نه حتی مسلمانان اگر اینقدر در معرض تبلیغات مفسدانه قرار نمیگرفتند به فساد گرایش میداشتند چه کسی با حجاب مشکل داشت اگر غرب اینقدر بر طبل بی حجابی به اسم تجدد و روشنفکری نمیکوبید جاهل تو و امثال تویید که ابلهانه و شاید مغرضانه ریشه ها را رها میکنید و با ژست دانایی همه را ذاتا بی دین معرفی میکنید
  • رهگذر ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    چنانچه حکومت اسلامی شیعی، نتواند مظاهر گناه -بخوانید آنچه خدا آنرا منع کرده است- را در عرصه بصری جامعه کنترل کند، بخشی از وظایف ذاتی و بواقع فلسفه وجودی خود را تحقق نداده است. "مهراب" ما مثالهایش نامرتبط به جامعه ماست. صحبت از زمان حضور حکومت اسلامی است... و این از وظایف حاکم اسلامی در عرصه عمومی اجتماع است. ضمنا خلوت مردم به خودشان مربوط است، نه به هیچ کدام از ما. این را هم همه میفهمیم که بی حجابی نتیجه عملکرد سالیان دراز برخی مسئولان دنیازده است
  • طاهر ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    جناب مهراب خان: مزخرفات سبعه حضرتعالی را خواندم آنچه عجیب بود گزاره های باطلی بود که بدیهی انگاشته بودید مثلا: در بند 1 افاضه فرموده اید که اگر مسئولان مردم را معتقد به حجاب میدانستند آن را آزاد گذاشته و اجباری نمی کردند. این یعنی اینکه هیچ هنجار صحیحی که مورد قبول اکثریت هست نیاز به وضع قوانین ایجابی ندارد.مثلا بستن کمربند ایمنی خودرو هنجار صحیحی است.مورد قبول اکثریت هم هست.نتیجه اینکه نباید آن را اجباری کرد!!!...چه کسی جهل مرکب دارد؟ در بند دوم اوج جهالت خود را به نمایش گذاشته فرموده اید حجاب اجباری بدعتی است مربوط به بعد از انقلاب... 1400 سال تاریخ مسلمین نشان میدهد اعتقادی به حجاب اجباری ندارند!!!...تکلیف 1.5میلیارد مسلمان بی اعتقاد به حجاب اجباری چه میشود!!!؟ میشود معنای بدعت در اسلام را بفرمایید ما هم مستفیض شویم؟ از کجا دانستید تقریبا تمام مسلمانان اعتقادی به حجاب اجباری ندارند؟لطفا مرجع آمارتان را بدور از مغالطه بیان کنید؟حاصل تحقیقات گسترده تان در باب تاریخ اعتقادات مسلمین متکی به چه منابعی است؟خواهشمند است بیان فرمایید... در بند سوم فرموده اید حجاب برابر عفاف نیست.بله ولیکن اول اینکه قطعا حجاب یکی از مراتب عفاف است و عفیف ترین مردم با حجاب ترین آنها نیز هست بنگرید به حضرت فاطمه (س) ثانیا اگر خانمی عفیف بود ولی محجبه نبود دلیل نمیشود شخص نامحرم به انحراف دچار نشود یعنی عفت زن به تنهایی مانع ارتکاب معصیت نیست بلکه این حجاب اسلامی است که او را از نگاه حرام مصون میدارد به عبارتی حجاب نمیگذارد نامحرم او را ببیند تا معصیت کند ولو خود آن خانم به معصیت آن شخص راضی نباشد دربند چهارم فرموده اید یک کارشناس دینی و.. غیر وابسته به قدرت پیدا نمیکنید که معتقد به حجاب اجباری باشد...اینهم از همان دست قطعیت های آبکی شماست بیایید صدتا به شما معرفی کنم اگرچه هر که خلاف نظر شما بگوید وابسته است... در بند ششم گفته اید حجاب یکصدم ایمان و اخلاقیات نیست بعضی حجاب را از توحید و نبوت هم بالاتر میبرند اما جواب اینکه خداوند در قرآن میفرماید قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله...ای پیامبر بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروی کنید تا خداوند شما را دوست بدارد...نمیشود نبوت را قبول داشت ولی به دستورات او معتقد نبود لذا فقها کسی که منکر یکی از واجبات با علم به وجوب آن در اسلام باشد را مرتد و کافر میدانند چون در واقع او اعتقادی به نبوت ندارد. لذا اعتقاد به هر کدام از واجبات همسنگ اعتقاد به اصل نبوت است در بند هفتم فرموده اید اجبار هنجار نه تنها موجب تنفر از آن هنجار بلکه موجب تنفر از هر هنجار دیگری میگردد... این همه جهالت از کجا آمده؟این همه قوانین ایجابی در جوامع وجود دارد منجر به تنفر مردم از تمامی هنجار ها شده؟همان اجبار کمربند ایمنی مردم را از تمام هنجارها زده کرده؟ممنوعیت سیگار در امکان خاص مردم را به قوانین بدبین کرده؟ اضافه لازم نیست.شما توهم دارید که همه چیز سیاسی و حکومتی است.با منطق توهم محور نمیتوان مباحثه کرد والسلام
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    اعترافات مکرر خود بازیگران زن کافی نیست؟ یا صحنه های آن جشنواره کذایی؟
  • حسن ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    با سلام درسته که فرائض دینی از جمله حجاب رو نمی شه به زور به خورد مردم داد. اما بی توجهی به دستورات دینی هم باعث گسترش فساد می شه. این اشتباه که ما این وضع افسارگسیخته بی حجابی رو در بعضی ها ثمره سیاست های مربوط به حجاب اجباری می دونیم. اولا اجبار به اون معنایی که می گید نیست و وجود نداره. اگه باشه کسی جرات و حق نداره این جوری ولنگ و باز بیاد تو خیابونا. دوم این که میل به افسارگسیختگی در بعضی ها بیشتره. چه شما آحجاب رو درست آموزش بدی و مزایای اونو بگی چه ندی یا نگی برای بعضی فرقی نمی کنه. قرآن می فرماید. بعضی ها کلا با اصل دین مشکل دارند. می خواند ولنگ و باز بگردند.(آیه ی 5 سوره مبارکه قیامت) بنابراین اگه اختیار حجاب رو به خود مردم بسپاریم وضع از اینی که هست بدتر می شه که بهتر نمی شه.اگه می خواییم با این مساله درست برخورد کنیم باید از خودمون شروع کنیم. قرآن مقصر اصلی رو تحت هر شرایطی خود انسان می ده. چون انسان صاحب نعمتیه به نام تعقل و عقلانیت
  • عمواحمد ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    این به اصطلاح هنر مندان بی هنر آبروی همه ی هنرمندان واقعی را برده اند . حیف از این اسمی که به این قشر لا ابالی می دهند. اینها منتظر فرصتی هستند تا با ابعاد مختلف بی حجابی به حجاب که یک اصل در اسلام است وخانواده ی ایرانی توهین می کنند اینان همان نوکران شیطانندکه احمق و کور وکرند که تا فرصتی پیدا می کنند به دین ومردم دهن کجی می کنند و متاسفانه مسئولین!!! ما هم ...
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    احسنت به ناشناس 16:36 جواب خوبی دادی به مهراب متاسفانه مشکل این افراد همان جدایی دین از حکومت است و اسلام برای مسجد خوبه چنانچه افرادی هستند که در زمانهای مثل عاشورا و یا شب های قدر رنگ عوض می کنن
  • مهراب ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    به ناشناس در جواب مهراب اولاً از این که کامنت را منتشر کردید ممنونم؛ و اما پاسخِ کوتاه : شما هم مثل دوستان و همفکران تان به جای پاسخ به پرسش های اساسی یا به کسی که نمی شناسید یا برچسب می زنید یا فقط و به جای اثبات مدعا آن ادعاهای همیشگی تان را تکرار می کنید. عزیز برادر! همان چند سئوال اصلی را پاسخ می دادید به صورت مستدل کافی بود: از اسلام دم می زنید، من به طور روشن پرسیدم در تاریخ اسلام کجا و کی چنین حجابی اجبار شده ؟ در کجای قرآن اجبار شده ؟ هیچ عالم دینی تا به حال نتوانسته این ادعا را بکند مگر برداشت های فقهی اش را بگوید که اگر در محدوده ی مقلدانش باقی می ماند محترم باقی می ماند. جباریت فقط از آن خداست و بس! برخلاف تصورتان من با اسلام کاملاً هم آشنایم، از کودکی قرآن خواندم و بی اغراق بیش از صدبار قرآن را کامل دوره کرده ام در طی حداقل 20 سال اخیر ! حتی پیامبر هم حق جباریت نداشت چه رسد به امثال ما : خطاب به پیامبر : و ما انت علیهم بجبار (سوره ق/ آیه ی 45) حتی او هم بر کسی حق جباریت نداشت ( تفسیر آیه را هم از المیران بخوانید) ؛ یا بارها خطاب به پیامبر در قرآن آمده که وظیفه ی تو ابلاغ است و بس ( حدودا! 11 بار مستقیما) و در سوره ی رعد می فرماید: علیک البلاغ و علیناالحساب( ابلاغ با تو حساب با ما) و دها مورد دیگر.... از قانون شکنی خدا حرف می زنید؟ همه حرف من هم این بود که مسأله ی پوشش در اسلام هیچ گاه تا این حد مهم بوده و تمام مسلمانان هم به این معتقدند جز عده ی قلیلی امثال شما؛ این دین خودساخته را از کجا آورده اید. برادر ارجمند من روشن نوشته ام : پوشش مناسب اگر از روی انتخاب باشد به جامعه ی اخلاقی کمک می کند چون از روی انتخاب است، وقار می رود و رفتار را تغییر می دهد. روشن گفته ام چنین حساسیتی و اهمیتی در اسلام در نبوده و نیست، همه ی آن هایی هم که در پی ساختن تمدن اسلامی بوده اند این طور نبوده اند. تلویحاً تهدید کرده اید که باید خون برای حجاب ریخته شود! دقیقاً منظورم همین است چرا از خود نمی پرسید این برداشت از دین از کجا درآورده اید وقتی اسلام این طور نبوده شما می خواهید به خاطر پوشش آدم بکشید/ یا کشته شود! حیرتی که گفتم همین است مدام از دینی حرف می زنید که نه در قرآن است نه در سیره امامان! شما مدام دم ولایت می زنید نهج البلاغه را بخوانید کجا علی این طور بود؟ وقتی امام صادق با کسی که خدا را علناً انکار می کرد با مهربانی رفتار می کرد و با او به بحث می نشست، شما برای پوشش طلب خون می کنید!؟ ... آن عزیرانی هم شهید شدند نگفتند ایمان مردم را رها کنید و به زور لباس به مردم بپوشانید! از شهیدان که خود نمی توانند امروز حرف بزنند نگویید به آسایشگاه جانبازان سربزنید ببینید اکثر آن ها چه می گویند؟ آیا دغدغه ی آن ها لباس مردم است یا انحطاط فراگیر که ناشی از دروغ و طلم و بی عدالتی و بی کفایتی است که در پشت مفاهیم ارزش و انقلاب پنهان شده اند؟ چرا نمی توانید مردم ایران را بخشی از همان 1/5 میلیارد مسلمان دیگر تجسم کنید؟ ضمنا از کم اطلاعی شماست که گمان می کنید برهنگی محصول مدرنیته است ؛ پوشش عریان آفریقایی ها و آمریکای لاتین که نه مدرن اند و نه پیشرفته را چه می گویید؟ اگر واقعاً به دنبال حقیقت و مصلحت هستید کافی بود پژوهشگران و محققان را آزاد می گذاشتید تا نظرات شان را بگویند و در یک فرایند گفتگوی انتقادی و آزاد، جامعه هنجارهای متناسب با زمان و نیازش پیدا می کرد نه این که مثل حالا از سرگردانی و بی ایمانی به بی هنجاری امروز برسد. ... بیش از این مصدع نمی شوم که در هر مورد می توان دها برابر نوشت. همین که منتشر کردید و پاسخ دادید بازهم ممنونم.
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    خطاب به مهران می شه بفرمایید ((حجاب یک حکم شرعی هست))یعنی چی اخه مرد حسابی خدا بهتر می دونه یا تو خدا انسان را افریده یا تو اگر او کسی که انسان را افریده قانونی نوشته متناسب با همان چیزی نوشته که افریده به فطرتت رجوع کن دوست داری هر کسی به خواهرت مادرت یا حتی خودت تجاوز کنه بدون کوچکترین مزاحمتی. ان که تو را افریده خودش در تو امیال قرار داده و خودش به تو امر کرده که چطور از این امیال استفاده کنی تا در مسیر شکوفایی قرار بگیری اگر حجاب نباشه...ولش کن همین قدر بسه که خودت هم می دونی حرفت اشتباهه اما باز حرف خودت را می زنی
  • ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    جواب مهراب منطقی و عالی بود ، ولی بقیه از روی احساس پاسخ دادن ، چیزی که مهران میگه اگه اجرا شه ریشه فساد کنده میشه . چیزی که در همه کشور های اسلامی مبینیم .والله من هیچ کشور اسلامی ندیدم به زور به مردمش حجاب بده .
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    وقتی اون طور به مرحوم سلحشور حمله می کنند و یا لثارات رو اون جور می کوبند وضع همین میشه...
  • سید حسین ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    به نام خدایی که هر که از حکمش گریخت در ذلت و تاریکی گم شد. الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور والذین کفروا اولیائهم الطاغوت یخرجونهم من النور الظلمات اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون. امیدوارم که ان شاءالله این نظر را منتشر نمایید و برخی مصلحت اندیشی ها جلوی انتشار آن را نگیرد. مسأله حجاب به عنوان یک پوشش حفاظتی دو بعد اصلی دارد که هر کدام چند بعد فرعی را در بر می گیرند. 1. بعد فردی 2. بعد اجتماعی بعد فردی این نقطه نظر در برگیرنده اثرات حجاب ویا عدم آن بر روی تک تک افرادی است که آن را رعایت می کنند ویا نمی کنند. اما این بعد شامل اثرات وضعی، اثرات روحی و اثرات اخلاقی متفاوتی است. حجاب فردی در اسلام ما ورای بحث پوشش ظاهری است و در بر گیرنده عفاف شخصی و عدم تبرج (جلب توجه کردن نسبت به زیبایی) است. حجاب اسلامی متوجه هر دو جنسیت مرد و زن است و حدود و صغور مشخصی هم دارد و مطابق قرآن و سنت بین مذاهب اربعه اهل سنت و شیعه و حتی مسیحیت و کلیمیت هم مشترک است. حجاب فردی برای مرد: - پوشاندن حد اقل از سینه تا پایین زانو و در شرایط بهتر از پوشاندن سینه و دست ها تا زیر آرنج. - نتراشیدن بخش پایینی ریش حد اقل و بنا به سنت حتی بخش بالایی آن تا جایی که به آن عرفا ریش گفته می شود. - تراشیدن آبشخور (شارب) سبیل و در شرایط بهتر تراشیدن کامل سبیل بنا به سنت پیامبران و اهل بیت. - رعایت شروط عفاف به نحوی که جلب توجه جنسی به بدن فرد نگردد. - عدم نگاه شهوت آلود حد اقل و عدم نگاه مستقیم و مداوم به افراد نا محرم جنس مخالف به خصوص. - پرهیز از خلوط (تنها شدن با یک نا محرم در نقطه ای که احتمال حضور افراد دیگر نیست و امکان گناه فراهم می شود). - پرهیز از فکر به نامحرم و تجسم او. حجاب فردی برای زن: - پوشش اجزای جنسی تا زانو در مقابل همجنسان. - کنترل نگاه همانند مرد، پرهیز از خلوط و فکر به نامحرم. - علاوه بر حجاب برای همجنسان زن می بایست به جز کف دست ها، صورت، و از مچ پا به پایین را در مقابل جنس مخالف بپوشاند. - عدم جلب توجه به بدن و زیور آلات (تبرج) به حدی که حتی توجه به صدای به هم خوردن زیور آلات پوشیده شده در زیر لباس هم نباید صورت گیرد. اما هدف از حجاب فردی برای مرد و زن اولا عدم توجه خود ایشان به جسم خود به عنوان ویترین اصلی نمایش فردی ایشان است. مسأله ای که به خصوص برای زنان اثرات بسیار مهمی دارد. در حال حاضر در جوامعی که حجاب رعایت نمی شود و خودنمایی زنان یک عنصر جا افتاده شده، ما شاهد انواع بیماری های روانی حاصل از تصویر غلط ذهنی زنان هستیم و چه بسا زنان در بین خود آنچنان ضد هم عمل می کنند که کمتر مردی هم گرد پای آنان نخواهد رسید. اثرات وضعی و روحی این بیماری ها افزایش آنورکسیا (بیماری لاغری مضاعف)، مشکلات کمبود شخصیت و استفاده انبوه مواد روانگردان و داروهای روانسرد برای کاهش درد های روحی آن است. هدف دوم حجاب فردی افزایش کارآیی انسانی و عقلی در مقابل کالای جنسی و حیوانی شدن انسان است. در جوامعی که حجاب را کنار می گذارند استفاده ابزاری از جنسیت برای فروش محصولات به عنوان یک بخش لاینفک فرهنگ عملیاتی تبلیغات غیر قابل انکار است. جذب جنسی و تخریب عقل در این جوامع به صورت کاملا هماهنگ در جریان است. لذا افزایش قمار، مشروبات الکلی، مواد مخدر، کلوب های رقص، کلوب های لختی گری، و ... همه دست در دست هم به دنبال تعطیل کردن عقل و آماده کردن هر چه بیشتر بشر حیوانی برای تبدیل شدن به یک معتاد جنسی است. لذا بیشترین تولید و مصرف محصولات مستهجن هم توسط همین جوامع صورت می پذیرد و یک رابطه تنگاتنگ بین ادوات لهو و لعب تعطیل کننده عقل و جذب شدن به سمت موارد مستهجن وجود دارد؛ امری که با رعایت حجاب تا حدود بسیاری جلوی آن گرفته می شود. هدف سوم از حجاب فردی فراهم آوردن امنیت احساسی و تعمیق دوستی های انسانی با کنار گذاشتن جنبه جنسی برای همسر است. لذا زن و مرد محجوب و محجب می توانند در جامعه روابط صحیح و کنترل شده انسانی داشته باشند بدون اینکه تحریک و تهدید جنسی مزاحم کنش بین آنها باشد. لذا با تحت کنترل گرفتن عمل، فکر، و احساسات زن و مرد می توانند در اجتماعی آرام و امن حضور یابند و خواهری و برادری اجتماعی را حس کنند. هدف چهارم از حجاب فردی همانند بقیه تکالیف شرعی افزایش روح تعبد و بندگی و بالابردن ارتباط قلبی افراد با خداوند در کنار توجه به اوست. فرد محجوب و محجب با عدم نگاه به نامحرم از بسیاری از تیرهای شیطان در امان می ماند و با عدم خودنمایی و تبعیت از فرمان خدا کالبد روحش را برای پذیرایی از رحمت واسعه خداوند مستعدتر می نماید. همچنین یادآوری اینکه برای رضای خدا بر شهوت نفسش لجام زده سبب رضایت و شیرینی روز افزون حجاب در نظر فرد محجب می شود تا به جایی که با جانش از حجابش دفاع می کند چرا که آن را وسیله ای برای اتصال به منبع نور الهی می بیند. بعد اجتماعی این نقطه نظر جدای از اثرات فردی حجاب تمرکز بر فوائد رعایت و مضرات عدم رعایت آن برای اجتماع دارد؛ این اثرات از کوچکترین جامعه یعنی خانواده شروع می شود و تا امت و ملت گسترش می یابد. از این منظر ابعاد اجتماعی حجاب امنیت ازدواج و خانواده، طهارت محیطی، تقویت جامعه در برابر تهاجم فرهنگی و بالابردن سطح احترام انسانی در جامعه است. امنیت خانواده و حفظ معصومیت کودکان مسأله خطیر است که نیازمند تأمین محیطی سالم و به دور از اغواهای شیطانی و بی پردگی هاست. زمانی که خانواده به طور دائمی تحت بمباران اجتماعی بی حجابی قرار می گیرد بنیان خانواده در خطر قرار گرفته و اثرات مخرب روحی و روانی بر آنها می گذارد. به عنوان مثال ایجاد نا خودآگاه حس مقایسه، تغییر استاندارد انتخاب همسر از تقوی محوری به زیبایی های تزیینی خارجی، تهی شدن احساسات از عمق عقلی و غیره برخی از اثرات وضعی عدم رعایت حجاب در بعد اجتماعی برای خانواده است. همچنین پایین آمدن سن بلوغ جنسی، ایجاد جو فشار برای خود آرایی در سنین پایین، سوء تغذیه و مشکلات فردی و اجتماعی دیگر ناشی از عدم رعایت حجاب کودکان را که هنوز عقلشان به تکامل کافی نرسیده بیشتر تهدید می کند. به عنوان مثال فرهنگ بی حجاب شبکه های اجتماعی به عنوان یک معضل بسیار خطرناک جوامع بشری را مورد حجمه قرارداده و با ایجاد فضای خلوط مقدمات گناه آسان را برای افراد فراهم می آورد. در این مسیر کودکان در سرتاسر جهان به صورت روز افزونی مورد بهره برداری افراد سودجو قرار می گیرند و این زنگ خطر حتی در برخی کشورهای غربی هم موجبات ایجاد محدودیت و یا حتی ممنوعیت استفاده از برخی شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک را فراهم آورده است. طهارت و پاکیزگی محیطی امر دیگری است که از نظر اجتماعی مهم است و امنیت جامعه را تأمین می نماید. از این رو پاکیزکی محیطی موجب ایجاد فضای باز برای فعالیت انسانی اعضای جامعه بدون احساس ترس از تعرض است.در جامعه ای که حجاب وجود نداشته باشد آمار تعرض جنسی بالا می رود و برخلاف تصور برخی غرب پرستان اتفاقا رابطه مستقیمی بین میزان رعایت حجاب اجتماعی و میزای آمار فساد و تعرضات جنسی در جوامع غربی هم گزارش می شود. بخش عمده تهاجم فرهنگی در بخش Fashion یا مٌد است. این امر امروز به سبک زندگی یا Life Style تعمیم یافته و اصلی ترین جاذبه آن خودنمایی است. بخش عمده آنچه فرهنگ مهاجم سکولار امروز در تلاش برای القای آن است مسأله خود محوری، خودنمایی و جلب توجه به خود است. نگرش اومانیستی از پایه لذا ضد حجاب است. چرا که حجاب جلوی تبلور و رشد سریع اومانیسم را سد کرده و با دعوت به سادگی و عدم جلب توجه دقیقا قلب خود محوری را هدف گرفته و خدا محوری را جایگزین می نماید. در جامعه محجب سطح احترام اجتماعی افراد بالا رفته و به علت جلوگیری از هتک حرمت های جنسی استفاده از الفاظ رکیک، نگرش جنسی به افراد و ... انسان شخصیتی والا می یابد. در جامعه محجب به علت پایین آمدن سطح فساد جنسی و اخلاقی خانواده ها محکم تر و روابط سالمتر می شود و به علت پیوند قوی میان افراد و خانواده شان کنترل رفتاری زنجیره ای توسط خانواده ها جوانان را از بسیاری پرتگاه های خطرناک نجات می دهد. همچنین افراد با مقایسه انتزاعی دیگران با خانواده خود قبل از هر نوع کار هتاکانه ای از خود خواهند پرسید: "آیا من دوست دارم همین رفتار را کسی با خواهر، مادر و ... خودم انجام دهد؟" و این بسیاری از کارهای ناشایست را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بعد اجتماعی حجاب مسأله حجاب را غیر فردی نموده و آن را درحیطه مسائل حکومتی قرار می دهد. لذا الزام به حجاب توسط حکومت، تبیین دلایل، آموزش عملی، و برخورد با متخلفین به عنوان مفسد در راسته عملیاتی، آموزشی و انتظامی حکومت اسلامی است. لذا آن دست از افراد که به بهانه آزادی فردی ندای مخالفت با الزام حجاب را بر می آورند، اولا به طور کلی ابعاد اجتماعی آن را نادیده می گیرند، و ثانیا حتی در بعد فردی تأثیر تهاجمی عدم رعایت حجاب به آزادی فردی دیگران را نیز فراموش می نمایند. متأسفانه در بعد حکومتی ما بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به علل مختلف مسأله حجاب آنگونه که باید مورد توجه مسؤولین مربوطه قرار نگرفت و دانسته ویا ندانسته حجاب اسلامی اجرا نشد. مشکل بی حجابی وبی بند و باری های مربوط به آن مسأله ده یا پانزده سال پیش نیست و شروع جدی آن به اوایل دولت سازندگی باز می گردد. این مسأله هم هرچند توسط برخی به اصطلاح هنرمندان دامن زده شده است اما اصل مسأله در بطن جامعه و توسط خواص و سپس عوام و تحت هدایت ایادی استکبار جهانی شکل گرفته است. مقام معظم رهبری مسأله تهاجم فرهنگی را سالهاست که مطرح می نمایند و نسبت به تبعات مخرب آن گوشزند می کنند. اما کو گوش شنوا؟ والسلام.
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    در دین اجباری نیست خداوند راه را نشان داده است کسی که طاغوت را انکارکند و به ریسمان الهی چنگ زند و به خدا ایمان داشته باشد ترسی ندارد و خدا شنونده و داناست. بالاخره جبر خوبه یا اختیار
  • نيكتا ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    چرادر عنوان مقاله، نام عمل شنيع "زنا" به "هم باشى" تقليل يافته است؟
  • ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    باید دلیلی وجود داشته باشه که مردم تا این اندازه مایل به کنار گذاشتن حجاب هستند بهتر است عامل های بیرونی را بررسی نکنیم و به خود بپردازیم
  • خاله جان ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    نوشتی نظر شما منتشر شد اما نظرمو نذاشتی مشرق ! آخه چرا آدمو میذاری سر کار؟
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    بد بختی ما اینه که شما اصول دین رو برزمین گذاشته و بر طبل شریعت میکوبید.
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    کامنت بگذارید نه جزوه
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    مشرق بعد از مدتها یه مقاله خوب ازت دیدم یه مقاله هم درمورد دولت روحانی بنویس
  • سیروس ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    کسانی مثل مهراب که خودشون رو روشنفکر و دانا و بقیه رو جاهل و دگم و نادان می پندارن متاسفانه سطح فکرشون اینقدر پایینه که نفکر نمیکنن چطور حکومتها حق دارن حتی مسائل ساده ای مانند مقررات رانندگی (مثلا کمربند ایمنی) رو با زور و اجبار حاکم کنن اما امر بسیار مهمتری مثل حجاب که از ستونهای اخلاق و حتی نظم اجتماعیه رو حق دخالت درش ندارن !! مگر حجاب یه امر خصوصیه؟ مگه حجاب بر سایر افراد جامعه تاثیر نداره؟؟ البته بدیهیه که هیچکس به حجاب خصوصی (یعنی چهار دیواری منزل یا هر مکان خصوصی دیگه ) کاری نداره ...
  • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    درود بر مشرق باشعور
  • Unknown ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    3 1
    با این حرکات و فساد افسارگسیخته تنها دل امام زمانمون به درد میاریم. مایه تأسف و شرمساریه که انسان ها به این شکل به بدبختی افتادند. خدایا ما کاری از دستمان بر نمیاد جهالت این زمونه غیر قابل درمان است. خدایا خسته شدیم از بس توبه کردیم و توبه شکستیم. خدایا خیلی سخته دین و ایمان نگه داشتن تو این زمونه همه چی بهم ریختس. دلمون به چی خوش کنیم؟ به این بی عفتی ها؟ روز قیامت نباید جواب پس بدیم؟ دین این موجودات بی حیا چیه؟ اگر عشق مسیحیت دارید بیچاره ها انجیل و تورات شما نخوندید که ببینید قوانینش از قرآن هم سخت گیرانه تره. کل هالیوود هم زیر نظر همون اوانجلیست های صهیون میچرخه که همه عاشقشون هستن.
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    بازیگران زن الان میگن به خاطر رد کردن پیشنهادهای جنسی بهشون فیلم نمیدن برای بازی
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    این روش خدا و پیامبر است. ما مسوول نیستیم که مردم منافق هستند یا مومن. اما با ظاهر مسلمان داشته باشند چون ایمان امری قلبی است و اسلام امر ظاهری. هدف ما این تمدن اسلامی داشته باشیم که اگر کسی بخواهد مومنانه رندگی کند با دیدن ظواهر جامعه به گناه نیفتد.
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    همان خدا گفته کسی رعایت نکنه کافر نجس و اهل جهنم و دوزخ هست نگفته!!؟
  • محمد ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    بنام خدا و سلام ایمان و اخلاق جای خود، مشکل عمومی مردم و مسولین طرفداری از بی قانونی و بی فرهنگی است در تمام شئون! 1- حجاب، 2- خیابان عبور ممنون، 3- حرکت موتور میان خودرو ها، 3- ادب و احترام به بزرگتر، 4- محب به زنان و کودکان و انسان ها، 5- حفظ طبیعت، 6- رعایت نظافت، 7- رعایت حلال و حرام(کم فروشی در کار و بار...)، 8- راست گویی، 9- دلسوزی بودن برا ملک و میهن و انسان ها و ... در عوض جامعه و مسولین برای افراد پولدار دست میزنند و هورا میکشند و کاری ندارند از کجا و به چه قیمتی به دست آمده، اختلاف طبقاتی وحشتناک شده است و همه خوابند... همه خوابند و خیلی ها نگران...
  • ناشناس ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    این تازه اولشه.فتنه ای که بعد ا جنگ شروع شد و از سال 76 شروع شد
  • سارا ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    به مهراب مهراب عزيز تحليلت درست و منطقي بود.اميدوارم بقيه هم با مطالعه ي كافي و ديد جامعه شناختي نظراتشون رو بگن.
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    باسلام بازیگر ها زن الگو دخترهای جوان هستند وقتی تو فیلم ها با وضیعت بد حجابی بازی میکنند کسی هم چیزی نمیگه جامعه به سمت بد حاجبی میر
  • منصور ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    هرگاه توانستیم اول امر به معروف کنیم و بعد نهی از منکر تمام این معضلات حل خواهد شد لیکن در این سالها همیشه اول نهی از منکر بوده و اصلا امر به معروف وجود نداشته است و این یعنی سرکوب.......
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    ناشناس ۲۲۱۱ درون و بیرون همواره با هم تعریف میشوند و هرگز مستقل از هم نیستند حرفی برای گفتن نداری سکوت کن تا جهلت آشکار نشود
  • یاسین ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    قانون شرع مشخص است ،پس قانون گزار اصلی خداست ودره جای قانون شرع ودستور ات ائمه ،مجوز انجام گناه حتی تحت بهانه هایی مثل ،آزادی ،اختیار ، مدنیت داده نشده است ،بلکه ین همیشه انسان را تکلیف نموده که دین را به پا دارد
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    مهراب عزیز سلام کامنت اولتونو نخوندم اما درباره کامنت دومتون نکاتی هست که به اختصار عرض می کنم: اینکه خدای متعال پیامبر رو جبار معرفی نمی کنه دلیلش این نیست که در همه شئون حضرت جبار نیست بلکه عدم جباریت پیامبر در حوزه ایمانه نه اجرای فرامین الهی. یعنی پیامبر حق نداره به زور برای ایمان اوردن مردم متوسل بشه. درباره این موضوع هم مثل لا اکراه فی الدین خلط شده. لا اکراه درایامان اوردنه نه بعد ازایمان چون بعدش باید عامل به فرامین باشید. پیامبر وقتی به حکومت رسیدند با برخی مسائل تدریجی برخورد کردن مثل حرام شدن شراب و مسکرات که به تدریج حرام کامل شد و در دوره عزیزانی مثل امام علی و اما حسن فرد شراب خوار حد می خورد. بعدشم شما که شکر خدا مانوس با قران هستید حتما در قران خوندید که حکم خدا درباره حجاب صراحتا اعلام شده، اینکه زنها نباید جز کف دستها و گردی صورت اندامشون مشخص باشه و از طرفی هم به مردان دستورداده که چشمهاشونو دوریش کنن و حیظ نباشن. اما اینکه برخی فتاوا مبنی بر تشخیص فقهی یک مرجعه حرف شما درسته اما درباره حجاب میشه بفرمایید کدوم مرجع بهش قائل نیست؟ از اینها گذشته حاکم شرع (ولی فقیه) چه امام و چه رهبری هر دو به حفظ حجاب حکم کردن و اگر از حکم فقهیشم بگذریم الان قانون مملکت حجابه. اگر مردم اینو رعایت نکنن پس نباید توقع داشته باشن دیگران هم برخی قوانینی رو که به نفع مردمه رعایت کنن چرا که قانون رو نمیشه دلبخواهی رعایت کرد. ازطرفی فرمایش شما درباره حجاب انتخابی و اجباری درسته که اگر حجاب انتخابی باشه شان اون بیشتره اما وقتی قانون خداست باید اجرا بشه و چه بهتر که طرف با طیب خاطر انجام بده تا خودش ماجور باشه اما به صرف اکراه طرف نباید از اجرای قانون کوتاه اومد چرا که رسمیت دادن به بی حجابی منحصر به سر لخی نخواهد شدو ته اون بازه و ممکنه فردا هر رفتاری رخ بده و واقه بینانه هم اگر نگاه کنیم دست کاری بیگانگان در تخریب وقار و متانت جامعه ما هم تشدید کننده بی عفتی ناشی از بی حجابی خواهد شد همین الان اگر تحریکات دشمنان نبود مردم تا این حد بی حجابی رو رواج نمیدادن اما اینکه امام صادق با منکر خدا مهربان بود قیاس مع الفارقه. اینکه ما در امر به معروف و نهی از منکر باید درست برخورد کنیم نافی اجرای احکام نمیشه مث این می مونه که بگیم چون مجری اعدام اراذل و اوباش چون باهاشون بدرفتاری می کنه پس اعدام اراذل و مفسدین رو متوقف کنید. نه اینها ربطی به هم ندارن باید رفتار خوب جا بیفته اما احکام خدا هم نباید به این بهانه تعطیل بشه امام صادق با مهربانی با اون منکر صحبت کرد اما از عقیده خودش هم کوتاه نیومد باز یک قیاس مع الفارق دیگه کردید، اجرای احکام الهی ربطی به مسائل دیگه نداره. اینکه نباید در جامعه دروغ و فساد اقتصادی و نامردی باشه درسته اما خب چون در این حوزه اشتباهاتی هست باید در حوزه های دیکه هم به اشتباهات دامن بزنیم؟!!! مثلا اگر کسی سرطان داره با خودش بگه حالا که سرطان دارم میزنم دستم رو هم قطع می کنم یا غذا نمی خورم! در حالیکه کسی که سرطان داره ضمن مبارزه با سرطان از سلامت سایر بخشهای بدنش هم مراقبت می کنه در جامعه هم همینه ما باید علاوه بر مبارزه با فساد اقتصادی و دروغ و ظلم و فقرو فحشا باید از سلامت سایر بخشها مثل حجاب هم مراقبت کنیم تا به گرفتاری هامون اضافه نشه در مورد جانبازان هم همینطور فکر نمیکنم اونها نافی حجاب باشن حالا شاید بینشون چارتا پیدا بشه همه چی رو قر و قاطی کنه اما قاطبه جانبازان خواستار اجرای احکام الهی در همه حوزه ها هستن در مورد هنجار شدن بدی ها هم متاسفانه زاویه نگاه اشتباه امثال شما دوست خوب، به این مسائل دامن میزنه و اغلب هم فکر می کنید بر مدار قران و واقعیت نظر دادید که متاسفانه با ادله ای که براتون شرح دادم تصورتون اشتباهه ببخشید جسارت کردم جواب دادم
  • سیدحسین ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    این امر باید ریشه ای با عمق فرهنگی بیگیری شود وازعافت های ان بیان شود
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    اذری ها میگین حرف رو بندازن وسط صاحبش خودش اونو برمیداره. الان هم کسانی از طرح ابندال هنری در سینما ناراحتن که خودشان واقف به این قضیه هستن.
  • ايمان ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    خيلي ها ميگن بدحجابي حق الله و شخصي ... ولي به واالله قسم بدحجابي حق الناس محض .. يه نگاهي به دادگاه خانواده بندازيد بيشتار متوجه اين موضوع خواهيد شد.. اينت جامعه فساد باعث شده ديگه خانواده اي وجود نداشته باشه ..
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    جناب مهراب پس حکم امری که در قرآن شده چه میشود مگر نه اینکه زنان مومن به حجاب امر شده اند و اگر حکومتی اسلامی است باید تمام شئونش اسلامی باشد از همین امر به حجاب تا برخورد با باقی مفاسد الان کدام مرجع تقلید حجاب را مسئله ای شخصی بیان کرده که حرف از پیروان اندک میزنید شما با وصیت نامه شهیدان بیگانه اید که در اکثریتشان به زنان توصیه حجاب کرده اند آیا ایمان یک زن بدون حجاب او قابلیت تعالی دارد وقتی با بی حجابی در به گناه انداختن مردان موثر واقع میشود اگر عده ای جهانخوار برای انتفاع خود فساد را علنی نمیکردند وضعیت حجاب دنیای امروز این بود؟؟؟؟؟ زنان خودخواسته حجابشان را کشف میکردند؟؟؟ همان عده منتفع این پایه ها را گذاشتند تا ذائقه مردم را تغییر دهند وگرنه در فضای سالم ذائقه ها هم سالمند و هرگز به سمت تناول مفساد تمایل ندارند حال که توانستند ذائقه عده ای را عوض کنند باید فضا را برای تغییر باقی نیز فراهم کنیم؟؟؟؟؟؟ چرا متوجه نمیشوید برای عده ای سالم ماندن در این جو مسموم عین جان کندن شده؟؟؟؟؟؟ برای حفظ ایمان باید مهاجرت کنند؟؟؟؟ به کجا مگر ایران سرزمین اسلام و ایمان نیست؟؟؟؟ دنیا پر شده از مکانهایی که پاسخگوی نیاز کاشفان حجاب است چرا نمیگذارید آخرین سنگر را حفظ کنیم چه نفعی به احوال شما دارد؟؟؟؟؟؟؟
  • هادی ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    الناس علس دین ملوکهم تا وقتی مسئولان درست نشن مردم هم درست نمیشن
  • مهراب ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    پاسخ دوم به ناشناس 1) از لحن شما پیداست که خیرخواه هستید. از پاسخی مستدل شما سپاسگزارم. ( برای بعضی از دوستان که نوشته اند چرا دیگران را به جهل متهم کرده ام ؛ آن جمله ی ابتدایی در واکنش به عبارت کامنت اول است که عباس محترم گفته است هیهات از جهل! ) 2) دوست عزیز و خیرخواه برای درک مساله ی حجاب در قرآن باید به یک تمایز مهم توجه کنید و آن تمایز بین " گناه" و " جرم" است. تمایز بین هنجار اخلاقی و هنجار حقوقی است. جباریت نداشتن پیامبر نه فقط در مورد ایمان مردم است که در مورد هر گناه دیگری هم هست. رسیدگی به گناه فقط با خداوند است مگر آن که آن گناه تبدیل به جرم شود. هنجار اخلاقی تبدیل به هنجار حقوقی شود که بخشی از احکام و قوانین اجتماعی است. کی گناه تبدیل به جرم می شود؟ وقتی که آسیب عینی به دیگری یا جامعه وارد کند؛ عینی نه ذهنی که قابل اندازه گیری نیست. به همین دلیل است که اگر قرآن را بخوانید برای گناه دزدی یا گناهان دیگر در عرصه ی اجتماع مجازات هم تعیین شده اما برای دروغ، غیبت، حجاب و ... هیچ مجازاتی تعیین نشده. یعنی معیار تشخیص هنجار حقوقی از اخلاقی( جرم از گناه) تعیین مجازات در قرآن است. باز به همین دلیل است که حتی گناه بزرگ زنا هم تا جنبه ی اجتماعی و آشکار پیدا نکند جرم محسوب نمی شود و گناه است و حساب آن با خداست نه حاکم شرع. بروید شأن نزول آیه ی زنا را در تفسیرالمیزان بخوانید ببنید پیامبر چه تساهل حیرت انگیزی در آن مورد داشت ( ماجرای عجیبی است ) نه برای تأیید یا تخفیف گناه؛ بلکه آن عزیز می دانست این گونه اخلاقیات با داغ و درفش درست نمی شود... حجاب که اساسا اهمیت اش در نسبت آن گناه هیچ است. مورد شراب هم این طور است که حتی در غرب هم رعایت می شود. یعنی تا زمانی که به کسی آسیب نزده با آن مقابله قانونی نمی شود، اگر گناه است با خداست حسابش( البته نهادهای اجتماعی و فرهنگی زیادی هست که برای پرهیز از الکل فعالیت دارند اما فرهنگی اند نه قانونی و حقوقی)؛ اما وقتی سوار اتومبیل شوید و مشروب بخورید جرم می شود. 2) پرسیده اید کدام مرجع به حجاب قائل نیست؟ برادرم من که عرض کردم چندین بار هیچ کس نگفته حجاب در قرآن نیست بلکه حجاب اجباری نه در قرآن هست نه در سنت و سیره. برای روشن شدن این مسأله لازم است فضای باز برای بحث باشد آن وقت از همان حوزه ی محترم علمیه علماء زیادی هستند که این مطلب را می دانند. ولی به دلیل نگرانی هایی که دارند کمتر بیان می کنند. برای نمونه آیت اله یثربی ـ رئیس حوزه ی علمیه کاشان ـ گفته اند هرچقدر در آیات قرآن جستجو کردم چیزی در مورد اجبار حجاب پیدا نکردم. ... باید فضای گفتگو باز باشد تا محققان و پژوهشگران درباره ی آن توضیح دهند تا روشن شود مقصود چیست. 3) فرموده اید قیاس مع الفارق کرده ام. با توجه به مورد 1 قیاس مع الفارق نیست. همان طور که توضیح داده ام وقتی گناهان بزرگتر به دلیل هنجار اخلاقی بودن نه هنجار حقوقی بودن، اجبار نشده اند چگونه حجاب اجبار می شود؟ اگر قرار براین بود که هرکس گناه می کرد باید با او برخورد می شد باید همه ی دروغ گوها و غیبت کنندگان و ...را مجازات می کرد حکومت؛ می فرمایید بی حجاب امری اجتماعی است؟ بله هست اما با معیار قرآن و سنت و با استناد به سبک تاریخ مسلمانان قدیم و حال، حداکثر گناه است نه جرم. 4) گفته اید نباید به خاطر مفاسد بزرگتر از مفاسد کوچکتر گذشت؛ بله موافقم اما حرف اصلی این است که مبارزه با گناه فقط راه فرهنگی دارد نه اجبار و زور؛ اگر زور به کار ببرید نتیجه اش یک جامعه ی ریاکار می شود که آدم ها در آن زیست دوگانه دارند. در خلوت جور دیگری هستند و در عیان جور دیگر. و هر روز نیروی انتظامی باید به دنبال مبارزه با عروسی های مختلط باشد! 5) فرموده اید حجاب، قانون است؛ بله من هم می گویم قانون است اما این قانون یعنی اجبار حجاب نه خود حجاب، مبنای شرعی ندارد. آن چه در قرآن هست توصیه ی اخلاقی و عقلانی است برای کمک به از بین بردن زمینه ی رفتارهای غیراخلاقی است نه دستور به اجبار حکومتی. 6) آن چه در مورد جانبازان عزیز گفتم هم به موارد بالا برمی گردد. من که همراه شما نیستم خودتان بروید و با وجدان تان تنها باشید. تقریبا اکثر قریب به اتفاق آسایشگاه هایی که من رفته ام هیچکدام به این اجبارهای حکومتی معتقد نیستند. در واقع اجبار را بیهوده و بی حاصل می دانند. من و شما که آمار نداریم تنها راه بررسی، امکان آزاد آمارگیری است که چنین اجازه ای تا امروز داده نشده. 7) دوست دیگری آمده حجاب و اخلاقیات را کمربند ایمنی مقایسه کرده ؟ اتفاقا تمام مسأله در عدم تفاوت بین مسائل اخلاقی و مسائل غیراخلاقی است! کمربند بستن امری اخلاقی نیست برادر جان، اگر بود اجبارش همان قدر بی حاصل بود که حجاب اجباری بی حاصل است. قوانین دیگر هم همین طورند. اثربخشی هر امری اخلاقی به انتخابی بودن آن وابسته و اختیار آدمها؛ اساسا اگر اختیار نبود مسئولیت اخلاقی ای چه معنی داشت؟ حساب و کتاب چه معنی داشت؟ برای تفاوت الزام حقوقی و قانونی با الزام اخلاقی به موارد بالا مراجعه کنید. همان دوست پرسیده از کجا آمار آورده اید که 1/5 میلیارد مسلمان به حجاب اجباری معتقد نیستند؟ برادر عزیز از این روشن تر هست؟ در همان عربستان متعصب هم فقط مکه و مدینه در این گونه موارد قانون وضع کرده اند و اجباری نیست. سبک زندگی شیعیان عراق و سوریه و لبنان و فلسطین و مسلمانان تمام دنیا جز گروه های تکفیری پیش روی شماست. کدام شان قانونی درباره ی حجاب اجباری داشته اند. در همان مصر و لبنان و فلسطین در یک خانواده یک خواهر هست که حجاب دارد و خواهر دیگر ندارد. حرف شما عجیب است. پرسیده اند بدعت یعنی چه ؟ بدعت یعنی وقتی در قرآن اجبار نیست به پوشش نه توصیه ی اخلاقی است شما اجبار کنید! بدعت یعنی وقتی در گذشته هیچگاه اجبار نبوده شما از یکباره از سی سال پیش اجبار را شروع کنید؛ پژوهشی جامعه از سوی آقای ترکاشوند درباره ی مسأله حجاب انجام شده ؛ می توانید در همین اینترنت آن را پیدا کنید احتمالا؛ بعد خواهید دید اساسا آن چه امروز تبلیغ می شود هرگز به این صورت در زمان پیامبر نبوده است. از من تقاضای پژوهش می کنید؟ دوست گرامی تا به حال از خود پرسیده اید چرا یکبار در طی این سال ها یک عالم دینی منتقد حجاب اجباری ( نه حجاب) اجازه انتشار مطالب خودش را از رسانه ی ملی نداشته ؟ اگر واقعا در پی حقیقت هستید کافی اجازه دهید به آن عالمان دینی که در همین حوزه علمیه کم نیستند. همین دوست فرموده حجاب همسنگ نبوت است چون واجب خداست و همه ی واجبات هم ارزش اند و اگر کسی یکی از آن ها را انکار کند مرتد است!؟ مرحبا برشما ؛ عزیز من این دیدگاه دقیقا مبنای تئوریک تکفیری هاست؛ داعش و بوکوحرام و طالبان و... البته می دانم عده ای دیندار در این ایران هستند که این گونه می اندیشند. نخیر برادر ! اصول دین با فروع دین فرق دارد از زمین تا آسمان فرق دارد! دوست عزیز به آن صدها مبلغ دینی که گفته اید می آورید تا حجاب اجباری را اثبات کنند بگویید از متن قرآن یک دلیل بیاورند که اجبار واجب است، چنین چیزی نه در قرآن هست نه در سنت و نه در تاریخ ( 10 بار این را تکرار کردم) ؛ آن مبلغان مدام به آیات حجاب اشاره می کنند که همه آن را می شناسیم اما در آن آیات اجبار نیست! توصیه ی اخلاقی است. که کسی مخالف آن نیست. وقتی مدام از میلیارد ها مسلمان حرف می زنم تآکیدم براین است که سبک زندگی آن ها نشان می دهد که هیچکدام چنین برداشتی از قرآن نداشته اند نه در گذشته نه در حال. حرف های شما تکرار همان حرف هایی است که در طی این سی و چند سال به صورت رسمی بیان شده؛ و آن قدر تکرار شده از منابر که کسی یادش نمی آید هیچگاه در گذشته این گونه نبوده. در خواست امثال من خیلی ساده است: اجازه دهید علما و پژوهشگران دینی بیایند نتایج تحقیقات شان را در رسانه ی ملی بگویند تا معلوم شود چه کسی برحق است چه کسی نیست؟ وقتی کسی با این درخواست موافقت نمی کند یعنی در حقانیت خود استوار نیست و می داند نمی تواند از موضع اش دفاع کند. خدانگهدارتان
  • سینماگر ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    من سینماگرم . نمی دانم چرا مشرق نظرات قبلی ام راجع به خانه سینما را نگذاشت . عیبی ندارد لااقل خودتان که می خوانید . سینمای ما در دست غیر است . بچه های مؤمن و انقلابی خانه نشینند .مدعیان و مدیران فرهنگی برای هنرمندان دگر اندیش ارج و قرب بیشتری قائلند .کج فهمی و کج سلیقگی بیداد می کند. برادران عزیز مشرق لطف کنید یک آمار از هنرمندان حوزه ی سینما تهیه کنید و به فرماندهان جبهه ی جنگ نرم بدهید تا شاید فکری به حال نیروهای زمینگیر انقلاب در سینما بکنند . ما را که بایکوت کرده اند هم تلوزیون هم ارشاد . از ارشاد توقعی نیست چرا که نفاق دیپلماتیک دارد آن را از دورن متلاشی می کند اما نمی دانم چرا تلوزیون که تحت لوای نام عزیز رهبری است به هنرمندان انقلابی بی توجه است . جرممان این است که از انقلاب و دفاع مقدس می گوئیم و دفاع می کنیم .مراکزی مثل بسیج و سپاه هم که بدون شک طلایه داران انقلابند ترجیحشان کار با غیر است . بروید آمار بگیرید از کارهای انجام گرفته در سینما و تفکیک کنید پشتیبانهای هر فیلم را . ببینید چقدر کارهای انحرافی در سینما انجام شده که خود مدیران حامی آنها روی آن را ندارند از آنها دفاع کنند و حتی خودشان توقیفشان نموده اند . درد بسیار است اما رسالت شما می تواند درمان دردها را بدنبال داشته باشد .شما باید کاری کنید که مدیران فرهنگی اولویتهای خود را معطوف به هنرمندان مؤمن و انقلابی کنند آنگاه خواهید دید انشاءالله به اذن خداوند همین لشکر قلیل مؤمن چگونه بر خیل عناصر شبیخون فرهنگی غلبه کرده سحرهایشان را باطل خواهند کرد .
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    درسته دو گروه باعث انحراف جامعه می شوند طبق احادث دسته اول خواص که همون مسئولانند دسته دوم دانشمندان بی دین که بنیان یک جامعه را با اعمالشان از جا می کنند
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    سلام مجدد خدمت اقا مهراب اینکه از لحاظ جامعه بین گناه وجرم تفاوت هست فرمایش درستی است اما حجاب به دلیل دو دمه بودنش هم میتونه گناه اجتماعی باشه و هم گناه فردی ما کلا به خلوت مردمکار نداریم که تو خلوتشون و حریم فردی چه جوری اند پس میریم سر بحث جامعه هر گناه فردی وقتی جنبه عمومی و اجتماعی پیدا کنه علاوهبر گناه بودن برای فرد جرم تلقی میشه و این در وهله اول یک امر ذاتی و عمومیه و ربطی به اسلام و غیره نداره شراب خواری در جامعه چه اسلامیو چه غیراسلامی در خلوت به کسی ربطی نداره اما به محض خروج از حیطه فردی و ورود به اجتماع توبیخ داره و جرمه لذا در اسلام برای شراب خواری حد معین کردن و تعزیر داره برای حجاب هم حکم شرعی هست که حتی تا اعدام هم سخت گرفته شده. (البته این که شما این مطلبو ساخته حکومت بدونی یا اسلام بحث جداست که در حیطه سواد من نمی گنجه لذا از فرمایش اخرتون مبنی بر بحث ازاد علما در جای خودش حمایت می کنم) اما توجیه عینی و ذهنی برای من مقدور نبود. وقتی یکی یه خلاف رو برای اولین بار انجام میده در اسلام مجازات سخت تری براش می برن چرا؟ چون میگن قبح فلان گناه شکسته شد و بعضا حتی قبج شکنی رو بدتر از خود گناه می دونن و این شکستن قبح یک امر ذهنیه نه عینی. ممکنه هرگز عینی نشه ولیچون قبح شکنی بوده مجازات سخت تر داره لذا این بخش از جواب شما رو نپذیرفتم. در بخش دیگر که تاکید حضرت عالی بر تعیین مجازات از قران هست باید بگم خیلی گناهان نوع و حدود مجازاتشون در قران نیست. ایا باید اینو به معنی سکوت دین در برابر اون مساله قلمداد کرد و بگیم چوندر قران نیامده پس کسی حق نداره تعزیر کنه یا حدود تعین کنه؟! صد البته این منطق اشتباهه. همه اینها در احکام ثانویه طبق اصول دینی خودش مجازات داره مثل غیبت تهمت دزدی در مراتب مختلف و خیلی چیزای دیگه. در مورد مراجع عزیز هم بهنظرم همون بحث در جایگاههای علمی بهتره چون الان ما سر اون هم بحث کنیم بی فایده است. مراجع دو دیدگاه باید بحث کنن برای روشن شدن موضوع. کما اینکه مشخصا اقای زائری در هر تریبونی به حجاب اجباری می تازه و کسی هم معترضش نیست از طرف حکومت فقط مخالفان نظرش باهاش بحث می کنن پس بحث رو بغرنج نکنیم که کسی جرات نداره بحث کنه . در این زمینه به نظرم جاش هست علما خودشون راهکاری برای بحث پیدا کنن. بحث سومتون هم پیرو مباحث بالا جواب داده شده است. البه در گذشته در اغلب موارد جامعه اسلامی خصوصا اعراب و ایران خودشون حجاب داشتن و مردان هم با غیرت و تعصب از اون دفاع می کردن که اسلام حدود حجابو کامل کرد به کیفیتی که قبلا عرض شد اینکه حجاب راه فرهنگی داره صد البته درست فرمودید اما حالا با هنجار شکنان مغر و یا لجوج چه باید کرد؟ اگر فرهنگ انقدر جواب گو بود که پیامبر با اون همه مهربونی و درستی باید صددرصد جامعه اش رو پالایش می کرد پس نشون میده فرهنگ سازی خود به خود شرط کافی نیست اما وجه غالب کار است مبنای شرعی حجاب هم طبق بالا گفتیم علما بحث جدیتر کنند بهتره تا من و شما اما درباره جانبازان فرمایش شما رو ردمی کنم چون جانبازان هم مث من و شما هر وقت مورد فشار اقتصادی و اجتماعی قرار بگیرن و فساد برخی رو ببینن مثل برخی عوام میگن ظاهرو ول کناونا رو بچسب در صورتی که این منطق غلطه و هر چیزی جای خودش باید پیگیری بشه. ما حجاب رو رها کنیم مسئولین از خطا دست نمی کشن یا ارزونی نمیاد و این یه تفکر عوامانه است که دشمن هم در بال و پر دادن بهش دخیله در مورد نظرات دوستاندیگر هم که در ادامه اوردید متاسفانه وقت نوشتن ندارم ممنون بابت جوابتون
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    اصلا فرض کنید یک بازیگری به پیشنهاد صیقه کارگردان نه گفت و پولی از دست داد به من و شما چه
  • اسماعیل ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 1
    درود بر روزنامه یالثارات به خاطر احادیثی که منتشر کرد
  • ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    0 1
    عزیز من کل دنیا به سمت فرهنگ فحشا داره حرکت می کنه شما نمی تونی برخلاف آب شنا کنی مردم دنیا امروز پول می دن که پورن ببینن...می فهمی...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس