گروهک تروریستی موسوم به «توحید و جهاد» که ابتدا در میان مردم با نام «گروه ابوبکر» شهرت یافت، اولین اقدام ضدامنیتی و تروریستی خود را در صبحگاه چهارم اردیبهشت سال 88 انجام داد.

همه چیز درباره گروهک تروریستی‎ ـ ‎تکفیری «توحید و جهاد» به گزارش مشرق، در چند سال اخیر ترویج اندیشه سلفیت تکفیری در غرب کشور زمینه‎ساز برخی اقدامات ضدامنیتی و تروریستی شده است. این جریانات که هدف‎گذاری عمده خود را برای جذب جوانان دارای گرایش‌های مذهبی به جریان سلفیت تکفیری متمرکز کرده بودند سعی کردند تبلیغات گسترده‎ای برای این منظور صورت دهند. نگاهی به فریب‎خوردگان این جریان نشان می‎دهد که عمده تبلیغات صورت گرفته برای آشنایی و جذب جوانان اهل‎ سنت در استان‎‎های غربی کشور از طریق روش‎‎هایی نظیر برگزاری کلاس‎‎های شرعی، انتشار سی‎دی‎‎های سخنرانی سرکردگان این جریان و همچنین چاپ و انتشار برخی کتاب‎‎های مروج این اندیشه صورت گرفته است.

آنچه در این بین بیش از همه باید مورد توجه قرار گیرد این است که اکثر افراد جذب شده در این جریان جوانان دارای علقه‎‎های مذهبی بوده‌اند که متاسفانه از تحصیلات دینی بسیار پایینی برخوردار بوده‌اند و اسلام را فقط براساس برخی ظواهر آن می‎شناخته‌اند. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که تصمیم‎گیران و سرکردگان گروه‎‎های تشکیل شده از دل این جریان نیز از علوم دینی بی‎بهره بوده‌اند و منابع اعتقادی خود را به‎صورت پراکنده و غیر علمی کسب کرده‎اند و با نگاه و تاثیرپذیری از اندیشه گروه‎‎های جهادی خارج از کشور پا در این راه گذاشته‎اند. لذا به راحتی می‎توان نتیجه گرفت که ناآگاهی از اسلام و برداشت سلیقه‎ای از احکام دینی و رسوخ اندیشه سلفی ‎ـ ‎تکفیری و همچنین نبود روشنگری دینی و علمی در منطقه در شکل‎گیری این اندیشه موثر بوده است.

با این مقدمه نگاهی می‎کنیم به گروهک تروریستی موسوم به «توحید و جهاد» که در زمستان سال 1387 به‎وسیله تعدادی از فریب‎خوردگان عقاید تکفیری فعالیت خود را در ایران آغاز کرد. این گروه که ابتدا در میان مردم با نام «گروه ابوبکر» شهرت یافت، اولین اقدام ضدامنیتی و تروریستی خود را در صبحگاه چهارم اردیبهشت سال 88 انجام داد. نفرات شرکت‎کننده در این عملیات 27 نفر بودند که به اعتراف اعضای دستگیر شده در دو گروه مجزا به ستاد فرماندهی و یگان ویژه نیروی انتظامی در شهرستان سنندج یورش بردند که در نهایت منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از پرسنل نیروی انتظامی شد.

با توجه به نبود سابقه جریانات تکفیری در اقدامات مشابه اولین گمان به‎سمت جریانات قومی و تروریستی منطقه از جمله پژاک متمایل شد، اما خیلی زود به کمک اطلاعات مردمی مشخص شد که طراح و مجری این اقدام تروریستی جریانات تکفیری تازه تاسیس منطقه بوده‎اند.

حمایت نکردن مردم از این اقدام و تفکر سبب شد که اقدامات بعدی این گروه، مردم و ماموستا‎های اهل‎ سنت غرب کشور و به‎ویژه استان کردستان را نشانه رود. گروه ابوبکر که حالا دیگر خود را با عنوان توحید و جهاد معرفی می‎کرد هدف‎ خود را ایجاد وحشت، ناامنی و اقدامات تروریستی علیه مردم مسلمان کُرد منطقه قرار داد. برای شناخت بهتر توحید و جهاد بهترین گزینه بررسی مشابهت‎‎های آن با تروریست‎‎های داعش است که اتفاقا موارد فراوانی در خود دارد. اولین مولفه توحید و جهاد در شباهت با داعش را می‎توان تکفیر گسترده مردم منطقه دانست که حاصل اجتهاد شخصی و تعریف بسیار محدود و بسته از مسلمانی توسط این گروه تروریستی بود. دیگر مشابهت اساسی نیز به سطح پایین سواد فقهی و شرعی سران گروه و اجتهاد فقهی در بستر فهم پایین از دین و اسلام برمی‌گردد و درست به این ‎دلیل است که می‎بینیم هدف‎گذاری ترور‎ها با اولویت به‎سمت ماموستا‎های اهل سنت نشانه رفته و اعترافات تروریست‎‎ها نیز نشان می‎دهد که ناتوانی در مباحثه با علمای شاخص اهل سنت در منطقه آن‎ها را ناچار به این نوع ترور‎ها کرده است.

سومین مولفه شاخص که شباهت تروریست‎‎های توحید و جهاد و داعش را بیش از پیش آشکار می‎کند تاثیر‎پذیری از تفکر تکفیری وهابیت است که منجر به نفی مبانی فقهی مذهب امام شافعی می‎شود. خشونت در رفتار، ماجراجویی، افراط در عقیده، یکجانبه‎نگری کور و تحمل نکردن نظر و عقیده دیگران را هم باید در ادامه به صف طویل مشابهت‎‎های این گروه با جریان داعش اضافه کرد.

با جمع‎آوری‎‎های اطلاعات از سوی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور، با کمک‎‎های اطلاعاتی مردم، اولین ضربات به تروریست‎‎های توحید و جهاد وارد شد و در اولین مراحل امکان انجام عملیات نظامی و تروریستی از گروه سلب شد. این ضربات که توأم با دستگیری‎‎های گسترده از عوامل و سران گروه همراه بود سبب شد تا توحید و جهاد برای ادامه فعالیت مجبور به جذب عناصر جدید باشد و افراد جدید که به مراتب شرورتر از گروه اولیه بودند برای اینکه ثابت کنند این گروه تروریستی همچنان وجود دارد و توان اقدام عملیاتی خود را نیز از دست نداده است، عملیات‎‎های جدیدی را پی‎ریزی کرد که متاسفانه منجر به خسارات مالی و جانی به تعدادی از هم‎وطنان اهل سنت شد. نگاهی گذرا به برخی اقدامات این گروه که عموما در نیمه دوم سال 88 رخ داد نشان می‌دهد که هدف این افراد فقط ایجاد رعب و وحشت و ناامنی در منطقه بوده است که گاهی از طریق سرقت و اقدامات تروریستی کور صورت گرفته است.

از اولین اقدامات این گروه سرقت مسلحانه از یک طلافروشی در شهرستان قروه در تاریخ 17 تیر 88 بود که با ربایش و قتل طلافروش همراه بود. این اقدام که حتی با ادعا‎های اولیه این گروه مبنی بر پیروی از اندیشه سلفیت تکفیری نیز همخوانی نداشت، فقط برطرف‎کننده نیاز مالی تروریست‎‎ها بود که به قیمت جان یکی از هم‎وطنان اهل سنت تمام شد.

بیست و دوم همان ماه نیز گروه در اقدامی دیگر به ایستگاه پلیس کلانتری 12 سنندج یورش بردند و باعث مجروح شدن سه پلیس شدند. ترور مهدی کامیان، دادیار دادگستری سنندج از دیگر اقدامات گروه بود که در هجدهم شهریور 88 صورت گرفت.

عداوت و کینه تروریست‎‎های توحید و جهاد با علمای اهل سنت که متاثر از روشنگری و بصیرت افزایی آن‎ها در میان جوانان اهل سنت بود، و به اعتراف سرکردگان گروه مانعی برای جذب در جریانات تکفیری می‎شده است، منجر به این شد تا در 21 شهریور 88 در اقدامی ناجوانمردانه و غافلگیر‎کننده یکی از پرطرفدار‎ترین و محبوب‎ترین ماموستا‎های اهل سنت کردستان به نام ماموستا برهان ‎عالی را به شهادت برسانند. ضاربین این عالم بزرگوار بعدا در اعترافات خود اذعان کردند که هیچ‎گاه شناخت صحیحی از ماموستا برهان‎ عالی نداشته‎اند و تصورشان از این شهید فقط القائات ذهنی غلط سرکردگان گروه بوده است.

حسن داوطلب، قاضی دادگستری در شهرستان سنندج نیز هدف بعدی تروریست‎‎های توحید و جهاد بود که چهار روز بعد از ترور ماموستا برهان ‎عالی صورت گرفت و منجر به زخمی شدن وی شد. ماموستای دیگری که باز هم توسط این گروه تروریستی به شهادت رسید و مردم اهل سنت کردستان و سنندج را داغدار خود کرد، ماموستا شیخ‎الاسلام نماینده استان در مجلس خبرگان بود. این عالم بزرگوار نیز فقط به جرم تلاش برای وحدت و برادری در میان مسلمانان در استان در تاریخ 26 شهریور88 هدف ترور قرار گرفت.

در این میان برخورد‎های دستگاه امنیتی و اطلاعاتی در استان برای مهار و ضربه به گروه همچنان ادامه داشت که نمونه آن درگیری مسلحانه پرسنل وزارت اطلاعات با عوامل این گروه در 5 مهر 88 در محله شریف‎آباد سنندج بود که با وجود هلاکت سه تن از تروریست‎‎ها متاسفانه منجر به شهادت یک نفر از پرسنل وزارت اطلاعات و یک پاسدار بازنشسته و مجروحیت یک تن دیگر شد.

شرارت‎‎های گروه تروریستی توحید و جهاد همچنان با هدف تامین مالی از طریق سرقت مسلحانه ادامه پیدا کرد: سرقت یک خودرو و مبلغ شش میلیون تومان از یک شهروند سنندجی در 13 مهر 88 و چهار فقره سرقت اتومبیل در شهر‎های همدان، زنجان و شمال کشور در سال‎‎های 88 و 89 به وقوع پیوست.

دو سرقت مسلحانه در ششم بهمن 88 که در یک مورد چهار و نیم کیلو طلا به سرقت رفت و منجر به مجروحیت یک نفر شد، به‎علاوه سرقت دیگری که ناموفق به پایان رسید از دیگر اقدامات گروه بود.

از دیگر اقدامات پر سر و صدای گروه که اوج وحشیگری این تروریست‎‎ها را نشان می‎داد، حمله به کیوسک راهنمایی و رانندگی در میدان آزادی سنندج بود که منجر به شهادت چهار نفر از پرسنل نیروی انتظامی، یک نفر از مردم عادی و مجروح شدن 11 تن دیگر در 15 مهر 89 شد. در این اقدام تروریستی که دوربین‎‎های راهنمایی و رانندگی واقع در میدان آزادی سنندج تصاویر آن را ثبت کرده‎اند، مشاهده می‎شود که چگونه تروریست‎‎ها به‎سوی مردم عادی رگبار می‎گیرند و یکبار دیگر ثابت شد که اقدامات تروریستی این گروهک، کور کورانه بوده است و فقط با هدف ناامنی و ایجاد رعب و وحشت انجام گرفته است.

یکی دیگر از ترور‎های وحشیانه گروهک موسوم توحید و جهاد که هیچ‎گاه سرکردگان و عوامل آن توضیحی برای انجام آن نداشتند، به شهادت رساندن چهار محیط‎بان محیط زیست در استان کردستان، در حین انجام خدمت بود. این اتفاق نیز در 13 اسفند 89 به وقوع پیوست.
اقدامات این گروه تروریستی که به شکلی خلاصه برخی از آن‎ها ذکر شد در مجموع منجر به شهادت 20 نفر و مجروحیت 40 تن شد. در این مدت فعالیت‎‎های شبانه‌روزی دستگاه امنیتی و اطلاعاتی و نیرو‎های انتظامی پیوسته باعث محدودسازی و دستگیری‎‎های متعدد از گروه شد که در نهایت در اولین روز اردیبهشت سال 1390 آخرین خانه تیمی گروه در محله حسن‎آباد سنندج نیز شناسایی شد و کلیه عناصر آن دستگیر شدند.

در مجموع دستگیری‎‎های صورت گرفته و درگیری‎‎ها با این گروه تروریستی 102 نفر از عناصر این گروه شناسایی شدند و در نهایت تعدادی از این افراد در درگیری‎‎ها به هلاکت رسید و مابقی دستگیر و روانه زندان شدند. افراد زندانی نیز بسته به نوع همکاری با گروه و شرکت در اقدامات تروریستی در روند قضایی به اعدام یا حبس محکوم شدند. اما آنچه در صحبت‎‎ها و اعترافات عناصر این گروه مشاهده می‎شود، تاکید برخی عناصر حاضر در زندان بر مواضع قبلی خود و اعلام حمایت از گروه‎‎های تکفیری و تروریست فعال در سوریه و عراق همچون داعش و جبهه‎النصره است.

منبع: پنجره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    3 0
    حمله به سپاه ارتش بسیج اطلاعات و نیروی انتظامی و محیط بانی و مرزبانی و ... حمله به بچه های مردمه حمله به بچه های ایرانه حمله به ایرانه ، ملت هیچ وقت این حرامزاده ها را نخواهند بخشید حالا می خواد کومله باشه یا پژاک یا خلق عرب یا منافقین یا سلطنت طلب ها یا جندالشیطان یا تکفیری ها و ... این حرامزاده ها مورد تف و لعنت مردم ایران برای ابد خواهند ماند ، این ها کسانی رو به شهادت رساندند که با در دست گرفتن جانشان در کف دستشان ، در ناامن ترین منطقه زمین ، ایران را به یکی از امن ترین مناطق دنیا تبدیل کردند .
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    4 0
    زنده باد ایران مقتدر، درود بر نیروهای امنیتی کشور لعنت بر تروریست های کوته فکر
  • ناشناس ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    1 0
    کسانی که به جنگ با این اب وخاک برخیزند .دیر ئا زود به هلاکت میرسند.الخصوص کور دل وکور ذهنی چون شما که هیچ پایگاه وجایگاهی دراین مرزوبوم تا ابد نخواهید داشت .سگی واق واق کرد سگ کش شد هنوز مردم ایران پرست را یکدل ومتحد نشناختی ؟؟ تکفیری پوچ ذهن این دیگه از کجا امده اون یارو رو از اسمان پایین اوردن تو که روی زمینی امنیتی های عزیزم موفق باشید وهمیشه پیروز .که هستید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس