کد خبر 612556
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱

مدیرعامل کارخانه ایرانیت در تشریح دلایل توقف خط تولید ایرانیت و بازنشسته شدن تمامی کارگران، ضمن بیان اینکه اعلام ورشکستگی نکرده اند، گفت: مسئولان وزارت صنعت علیرغم اینکه وعده همکاری و مساعدت داده اند، ولی قول پرداخت پول ندادند.

به گزارش مشرق، محمدرضا وفایی به ارائه توضیحاتی در مورد دلایل تعطیلی کارخانه 60 ساله ایرانیت پرداخت و با اشاره به اینکه تیم مدیریتی جدید 15 بهمن سال 90 شرکت ایرانیت را تحویل گرفت، اظهار داشت: با ممنوعیت واردات آزبست به کشور در تیرماه سال 90 فعالیت تولیدی این کارخانه در آن مقطع متوقف شد اما با مدیریت جدید 6 ماه بعد فعالیت مجدد کارخانه آغاز گردید.
 
وی با بیان اینکه در دوران تحریم، تکنولوژی لازم برای تولید محصول بدون آزبست نداشتیم، افزود: لازمه استقرار تکنولوژی جدید در این کارخانه دانش فنی و خرید ماشین آلات جدید بود، زمانی که کارخانه را تحویل گرفتم سه قول به کارگران دادم که نگران آینده خود نباشند و طلب آنها بابت حقوق معوقشان تا پایان سال 90 تسویه خواهد شد.چراکه در آن مقطع کارگران حدود 5 ماه بود که حقوق نگرفته بودند.
 
وفایی تصریح کرد: روز اولی که وارد کارخانه شدم کارگران را جمع و به آنها گفتم می‌خواهم کارخانه را راه اندازی کنم و برای تحقق این موضوع نیازمند یک استراتژی منسجم برای اصلاح ساختار کارخانه هستیم. خوشبختانه به مرور فضای کارخانه آرام و تا امروز توانستیم اصلاحات لازم را در کارخانه برای تولید محصولات متنوع انجام دهیم.
 
مدیرعامل کارخانه ایرانیت با اشاره به اینکه در آن زمان این کارخانه حدود 250 نفر نیروی انسانی داشت، گفت: زمانی که ریاست این کارخانه را برعهده گرفتم  این واحد از مشکلات متعددی از جمله بدهی‌های سنگین بانکی و جرایم مالیاتی رنج می‌برد که خوشبختانه توانستیم در طول این 5 سال مقداری از این بدهی‌ها را پرداخت و با اعمال برخی تغییرات بر روی دستگاه‌هایی که عمر 50 ساله داشتند بیش از یک میلیون ورق بدون آزبست تولید کنیم.
 
*خط تولید کارخانه از دی ماه سال گذشتهمتوقف شد
 
وفایی در پاسخ به اینکه پس چرا با این همه اقدامات، ایرانیت امروز اوضاع و احوال اسف باری دارد، اضافه کرد: مشکلات باعث شد تا تولیدات کارخانه از طریق نماینده انحصاری در بازار به فروش برسد و در آن زمان محصولات با قیمت 9 تا 10 هزار تومان تولید و با قیمت متری 11هزار و 500 تومان در سطح بازار به فروش می‌رسید. به مرور چون محصول بدون آزبست قیمت تمام شده بالایی داشت و در سطح بازار ارزان تر بود ما با ضرر روبه رو شدیم و در نهایت برای جلوگیری از ضرر بیشتر در دی ماه 94 خط تولید خود را متوقف کردیم.
 
وفایی با اعلام اینکه ایرانیت دو کارخانه یکی در شهرری و دیگری در اصفهان دارد  گفت: تأکید می‌کنم توقف خط تولید با تعطیلی کارخانه فرق می‌کند و این کارخانه هنوز تعطیل نشده است. وقتی یک کارخانه  تعطیل می‌شود به مراجع قضایی اعلام ورشکستگی می‌کند. اما  اگر صورت مالی این کارخانه را مشاهد کنید خواهید دید که همه سهامداران به دنبال تغییر ساختار تولید کارخانه هستند و هنوز کارخانه تعطیل نشده است.
 
وی اضافه کرد: کارخانه تهران مسافتی حدود 100 هزار متر و اصفهان 190 هزار متر است  که در صدیم کارخانه اصفهان را از بافت شهری خارج و به یکی از شهرک‌های صنعتی که هنوز زیرساخت آن شهرک‌ها آماده نیست منتقل کنیم.
 
*تمام نیروی انسانی کارخانه بازنشسته شده اند/سهم بازار خود را از دست داده‌ایم
 
مدیرعامل کارخانه ایرانیت با اشاره به اینکه تمام نیروی انسانی این کارخانه بازنشسته شده‌اند، گفت: حدود 250 نفر کارگر رسمی داشتیم که  متوسط حقوق ماهانه آنها در مجموع حدود 500 میلیون تومان بود ولی در حال حاضر همه براساس قانون بازنشسته شدند. البته فرایند پرداخت حقوق کارگران آن هم در شرایط سخت بسیار مشکل بود ولی از محل فروش اموال مازاد کارخانه حق سنوات کارگران پرداخت شد.
 
وفایی با اعلام اینکه خط تولید این کارخانه قدمتی 50 ساله دارد ، گفت: در فروش اموال مازاد کارخانه خطوط تولید خود را حفظ کرده ایم فقط برای احیاء و به روز رسانی آنها نیارمند کمک مالی هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه یکی از ایرادات فعالیت این کارخانه در گذشته عدم توجه به توسعه و تنوع محصول در بازار بود، افزود: امروز برخی از شرکت های خارجی محصولات خود را ارزان تر از تولید داخلی در بازار به فروش می‌رسانند که تولیدکنندگان باید برای رقابت با آنها زحمات زیادی را متحمل شوند. به عنوان نمونه از ترکیه مشابه محصول ما وارد کشور می شود که اصلاً کیفیت محصول داخلی را هم ندارد. به همین منظور بعد از تعطیلی کارخانه تمرکز خود را بر روی اصلاح ساختار کارخانه قرار دادیم و یک واحد تحقیق و توسعه در کارخانه تأسیس کردیم.
 
مدیرعامل کارخانه ایرانیت با بیان اینکه در طول مدتی که کارخانه فعالیت نداشت نیاز بازار به شکل دیگری تأمین شده بود، افزود: این در حالی است ایرانیت در گذشته حدود 60 درصد از سهم بازار ورق‌ پوشش‌های سقفی را به خود اختصاص داده بود.‌ البته شبکه‌های فروش و توزیع این کارخانه که بیشتر در شمال کشور مستقر بودند هم دستگاه‌های پرس خریداری و خود اقدام به تولید محصول می‌کردند که همین امر خود در بخش زنجیره تأمین مشکلاتی را برای فروش محصولات کارخانه به وجود آورد.
 
*کارخانه با کارگر را تعطیل نکردیم/برای احیاء ایرانیت 24 میلیارد تومان پول می خواهیم
 
 وی به جلسات مسئولان این کارخانه با سازمان مدیریت صنعتی اشاره کرد و گفت: در این جلسات هدفگذاری‌هایی برای توسعه سبد محصول انجام شود تا  علاوه بر ورق تولید لوله را هم در دستور کار قرار گیرد.  در حال حاضر هم برای تولید لوله پلی اتیلن که محصولی جدید به شمار می آید مشغول مذاکره با چینی ها هستیم تا بتوانیم  با تهیه ماشین آلات خط تولید آن را در کارخانه ایجاد نماییم. حتی در صددیم مجهز به تکنولوژی روز شده و کارخانه خود را هم توسعه دهیم. علاوه بر این مشغول مداکراتی با چند شرکت خارجی برای تولید 4 الی 5 محصول جدید در کارخانه هستیم. در این مذاکرات آورده ما برند با سابقه کارخانه و توانمندی آن است که مورد توجه سرمایه گذاران خارجی است.
 
وفایی با اعلام اینکه ما کارخانه با کارگر را تعطیل نکرده و حتی کارگری را هم بیکار نکرده ایم، اظهارداشت: حدود 8 الی 9 میلیون حق سنوات به کارگران پرداخت شد و با 20 سال بازنشسته شده‌اند. این در حالی است که کارگران اصلاً امیدی به بازنشستگی نداشتند. ما به  نفع کارگران کار کردیم و یک نفر را هم بدون بازنشستگی از کارخانه بیرون نکردیم.
 
 مدیر عامل کارخانه در پاسخ به این پرسش که برخی از کارگران به نحوه پراخت حقوق خود معترض هستند، گفت: اگر کسی معترض است به همین دفتر بیاید تا حضوری با وی صحبت کنم.  من امروز توقع مدال ندارم اما 4 سال این کارخانه را به زحمت مدیریت کردم و حق کارگری را ضایع نکرده ام برای همین توقع ندارم بگویند در این 4 سال این کارخانه با سوء مدیریت اداره شده است.
 
وفایی با اشاره  اینکه امروز در دفتر مرکزی کارخانه 15 نفر مشغول هستند، افزود: امروز برای به روز کردن ماشین آلات و احیایی دوباره کارخانه حدود 24 میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم. از سال 87 به بعد سهام این کارخانه اصلاً سودده نبود اما سهامدارن همچنان به آینده این کارخانه امیدوار هستند.
 
در ادامه  امیرحسین عطایی به عنوان یکی از اعضای هیأت مدیره کارخانه با اشاره به اینکه برای اصلاح ساختار کارخانه نیازمند منابع مالی هستیم، گفت: این کارخانه اموالی دارد که در صورت اصلاح ساختار وضعیت این واحد تولیدی را به حتم تغییر خواهد کرد.  
 
وی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت هنوز به این واحد تولیدی کمک نکرده است، گفت: روز گذشته جلسه‌ای با حضور معاونت صنایع وزارت صنعت برگزار شد و ما صحبت ها و مشکلات خود را اعلام کردیم و قرار شد وزارت صنعت کمک های لازم را در این زمینه انجام دهد.
 
*وزارت صنعت قول پرداخت پول به ایرانیت را نداد
 
عطایی با اعلام اینکه در این جلسه وزارت صنعت قول پول نداد، افزود: گفتند با تدابیری مشکلاتتان را برطرف خواهیم کرد تا فعالیت مجدد این واحد تولیدی آغاز شود.
 
این عضو هیأت مدیره کارخانه ایرانیت با اشاره به اینکه این واحد با سازمان تأمین اجتماعی مشکلات متعددی دارد، تصریح کرد: معاون وزیر در مصاحبه‌ای از بخشودگی جرایم بدهکاران مالیاتی خبر داد اما وقتی ما به اداره امور مالیاتی مراجعه می‌کنیم تا اصل بدهی را دریافت و با استفاده از این مصوبه آن را پرداخت کنیم به این موضوع اعتنایی نکرده و هر روز ما را به دفاتر دیگری ارجاع می دهند.
 
وی اضافه کرد: باید تا پایان شهریور ماه بدهی‌هایی خود را پرداخت کنیم شاید 25 بار به اداره امور مالیاتی مراجعه کردم در نهایت به من می‌گویند معاون وزیر فقط برای خبرگزاری‌ها گفته است.
 
 عطایی در ادامه گفت: با وجود تمام مشکلات دست روی دست نگذاشتیم، اگر مجمع سال گذشته کارخانه را ببیند مشاهده می شود که ما دو سال بر روی اصلاح ساختار کار کرده ایم. البته باید این را هم توجه کنید که 80 درصد ساخت و ساز ساختمان کاهش یافته و این امر صنعت ساختمان سیمان و کاشی و سرامیک را با مشکلات متعددی روبه ساخته است. ما دو راه داریم یا در مقابل مشکلات بایستیم یا فرار کنیم.
 
وی در پاسخ به این پرسش که اگر این شرکت منابع درآمدی کسب کند باید آن را صرف بازپرداخت بدهی بازنشسته‌ها کرده و دیگر منابعی برای اجرای اصلاح ساختار کارخانه باقی نخواهد ماند آیا مطمن هستید که وضعیت این کارخانه رونق خواهد گرفت یا نه ، گفت: براساس قانون رفع موانع تولید دولت قول هایی برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی داده و ما امیدواریم این قول ها اجرایی شود. امروز کارخانه سبک شده و آماده یک جهش بزرگ است تا با استفاده از تکنولوژی روز محصولات با کیفیت و متنوع را راهی بازار کند.
 
 وی در خصوص مزایده اموال این کارخانه نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: مزایده های که انجام شده براساس قانون تجارت بود . به نحوی که هر کالایی که فروخته شد براساس مزایده رسمی در روزنامه ها و با موافقت کتبی سهامداران و با حضور کارشناس دادگستری فروخته شده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس