کد خبر 612038
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵

کارخانه شرکت سهامی عام ایرانیت که عمری ۶۰ ساله در تولید مصالح ساختمانی در کشور دارد، به دلیل بدهی مالی و سوء مدیریت رسماً تعطیل شد.

به گزارش مشرق، هنوز مدت زیادی از انتشار خبر تعطیلی برخی کارخانجات بزرگ و قدیمی کشور از جمله ارج نگذشته که اخیراً با خبر شدیم کارخانه ایرانیت که عمری 60 ساله در تولید مصالح ساختمانی دارد، به دلیل بدهی مالی و سوء مدیریت تعطیل شده است. پیش از این 10کارخانه دیگر سازنده ورق‌های سیمانی هم به دلیل مشکلات تولید و عدم تأمین مواد اولیه تعطیل شده بودند.
 
براساس اخبار رسیده از اوضاع و احوال کارخانه ایرانیت در تهران و اصفهان، مسئولین شرکت بدون برگزاری مناقصه قانونی، اقدام به فروش برخی از دستگاه‌ها و تأسیسات زیر بنایی شرکت به پیمانکاران ضایعات نموده اند، در حالی که این شرکت سهامی عام بوده و در فروش سلیقه ای اموال کارخانه منع قانونی وجود دارد.
 
همانطور که برخی کارگران بازمانده کارخانه ایرانیت تهران گفته‌اند، این کارخانه از دی ماه سال گذشته عملاً تولید ناچیز خود را متوقف کرده و این امر نارضایتی کارگران را به وجود آورده است. بسیاری از کارگران حقوق‌های معوقه داشته و سرنوشت استخدامی‌ها آنها هم معلوم نیست.
 کارخانه «ایرانیت» ۶۰ساله رسماً تعطیل شد +عکس
به گفته یکی از این کارگران، اگر به این کارخانه سری بزنید اصلاً به کارخانه شباهت ندارد دستگاه‌ها کهنه و آب و برق هم قطع شده است. البته بدهی‌های مالی و بروز نکردن محصولات باعث شده بود این کارخانه از دو سال گذشته با وجود تأمین برخی مواد اولیه خود نتواند فعالیت کند و هر روز با مشکلات جدیدی روبه رو شود. امروز در دفتر مرکزی این کارخانه حدود 3 نفر مشغول و بقیه یا خود را بازخرید کرده و یا به اجبار بیکار شده‌اند.
 
تعطیلی این واحد تولیدی در حالی به وجود آمده که این کارخانه در سال 1335 با یک خط تولید لوله 3 متری و ورق 5/5 موج  و مصالح بتونی سبک آزبست و سیمانی فعالیت خود را آغاز کرد و پس از تاسیس کارخانه دوم در اصفهان در سال 54، در دهه 70 به اوج شکوفایی خود در این صنعت رسید به نحوی که جز 100 شرکت برتر بورس شد. اما در اواسط دهه 80 این صنعت به دلیل استفاده از آزبست به عنوان یکی از اصلی ترین ماده اولیه برای تولیدات خود که مصرف آن در کشورهای اروپایی و آمریکایی بتدریج حذف شده بود با مشکل جدی جهت برای ادامه فعالیت روبه رو شد.
 
البته در تیرماه سال 90 ابلاغیه محیط زیست در جهت عدم ورود و استفاده آزبست به شرکت ایرانیت و دیگر شرکتهای مشابه اعلام شد و این کارخانه ناچاراً به دلیل عدم مواد جایگزین آزبست در مرداد سال 90 عملاً با توقف تولید روبه رو شد. کارخانه ایرانیت بعد از دو سال مواد جایگزین آزبست که در صنعت ایرانیت سازی به عنوان یک مواد سمی وسرطان شناخته شده بود را کنار گذاشت و به فعالیت مجدد پرداخت.  
 
قرار بود در فاز جدید طرح تغییر ساختار و تولید ایرانیت بدون آزبست کارخانجات ایرانیت از بحران و خطر ورشکستگی نجات پیدا کند اما تولید محصولات نامرغوب و ورود ورق‌های پلاستیکی باعث شد تا این کارخانه هر روز بازار خود را از دست داده و با بدهی های سنگین مواجه شود.  
 
نوری یکی از فعالان بازار در رابطه با عملکرد این کارخانه می‌گوید: از همان زمان که استفاده از آزبست ممنوع شد این کارخانه در تأمین مواد اولیه با مشکل روبه رو و بی تدبیری مدیران باعث شد تا این واحد تولیدی نتواند به فعالیت خود ادامه دهد.
 
کارخانه «ایرانیت» ۶۰ساله رسماً تعطیل شد +عکس
وی با بیان اینکه البته چند سالی است که حضور کارخانه ایرانیت در سطح بازار بسیار کم رنگ است، افزود: بیش از این نیروی انسانی زیادی در این واحد فعالیت می‌کردند اما به دلیل عدم به روزسانی ماشین آلات و نبود سرمایه در گردش برای تولید محصولات جدید تعداد زیادی از کارگران این کارخانه بیکار شدند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 21
  • نيكتا ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 2
    يك سند عزت ديگر براى برجام!!!
  • نيكتا ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    يك سند عزت ديگر براى برجام!!!
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 1
    بعد از برجام ما عزتمند شدیم نمونه اش تعطیلی پشت سر هم کارخانه ها است
  • بی سواط ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    ای بابا مشکلی نیست با کدخدا بستیم تا کمی اشتغال مصالح ساختمانی براشون تولید کنیم واردات رو بیشتر میکنیم برجام برای ما عزت افرین هستش کورین نمیبینین نور برجام همه دنیا رو گرفته
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    کارخانه شمالیت هم محصولاتی مشابه ایرانیت داشت تعطیل شده
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    نتیجه پارتی بازی و مدیر های سهمیه ای و فامیل بازی و خلاصه مدیریت غربگرا بهتر از این نیست. والسلام
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 1
    چرا منفی میدی واقعیت تلخه؟
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 2
    ناراحت نشوید از اثرات بسیار مثبت و مفید برجام و حقوقهای نجومی می باشد ازاینگونه اثرات مثبت بازهم در راه است
  • payam ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    2 0
    امروزه هر کی زنشو طلاق می ده یا قهر میکنه میره خانه باباش میگن نتیجه برجامه........بدبخت برجام چیه؟...وقتی پول وام را گرفتن برای احیاء کارخانه میبرن جایی دیگه هزینه میکنن و بقیشم ساحل خوشگزرانی باید نتیجش این باشه....تعطیل
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    تبریک به دولت
  • shakkak ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 1
    همون بهتر که تعطیل شد از آشغالایی که تولید میکرد که نه رنگی داشت نه استحکامی نه تکنولوژی همون بهتر. تا الان صاحابش کللی پول به جیب زده توی آمریکا داره حال میکنه اگه کیفیت یا نوآوری تو کارش بود اینجوری نمیگفتم...
  • معروف ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    برای اینکه ایرانیت دیگه کاربرد نداره ورق های پلاستیکی ترکیه ای جایگزین شده اند
  • جلال ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    در تولید ایرانیت از آزبست استفاده میشه که سرطان زاست چند سالی هست که کارخانه های تولید ایرانیت با فشار، مجوز تولیدشون را تمدید می کنند. اگه واقعا تعطیل شده باشند جای تبریک داره
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    اقایون اقایون به در و دیوار کارخونه دقت کنید میتونید حدس بزنید تازیخ ساخت دقیقا مربوط به چه تاریخی هست؟ اگه انصاف داشته باشید میبینید مربوط به این برجام نیست...این کارخونه از بعد از انقلاب هیچگونه سرمایه گذاری نداشته یا حداقل از ظاهرش میشه اینجوری برداشت کرد چون مثل واحدهای برداشت نفت و گاز منطقه ماست که هیچ نوسازی ای در انها اتقاق نیافتاده....با واقعیتها کنار بیاین.وسلام
  • فرهنگی ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    علت همه ورشکستگی هابی تدبیری مسولان بعضی کارخانجات می باشدخیلی ازاین دوستان بادریافت وام های کلان روبه سوی خارج کشورودنبال خوشگذارانی وتفریح وبدمستی رفته دیگرفراموش میکنندآقااین سرمایه نیازبه نگهداری وتعمیروبازسازی داردموقعی به خودشون می آندکه می بینندسررسیدقسط هارسیده وتوان پرداخت نمونده ازاین رو به فکرازبین بردن سرمایه این شرکتهاکه شکم چندخانواده راسیرمی کردمی افتندپس مواظب بایدبودسرمایه مملکت رامفت دستت افرادی نسپاریم که نه مسئولیت قبول میکنندنه حسی این چنینی دارند
  • محمد ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    با واقعیت ها کنار بیاییم؟! آخه ... اون بدبخت کارگرهایی که اخراج میشن رو در نظر میگیری؟ نمیشد از این ها حمایت مالی کرد یا بهتره آقایان یقه سفید دولتی بهترش رو وارد کنن؟! اسم ایرانیت برای هر ایرانی ای آشناست. ایرانیت یعنی میراث 80 میلیون نفر ایرانی. الان همه کارخانه ها بلا استثنا دارن یا تعطیل می کنند یا تعدیل نیرو می کنند چون درآمدزایی ندارند. میدونی چند صد خانواده ایرانی از می پاشه؟ میدونی داریم به قهقرا میریم؟! ظاهر کارخانه چه ربطی به عملکرد اون داره. همین کارخانه شیرین عسل تبریز که محصولات خوبی بیرون میده هم همچین قیافه ای داره. فقط ابرکارخانه هایی مثل ایران خودرو و صنایع عظیم مثل مپنا شکل آلتیمیت دارند. قبل حرف زدن فکر کنی بد نیست خداوکیلی.
  • داریوش ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    با سلام قابل توجه تمام کسانی که نسنجیده نظر می دهند و این هم از روی نادانی و کم بودن اطلاعات و بخشی هم مربوط به تبلیغات و گرایشات سیاسی هستش .سوء مدیریت و آزادی عمل هئیت مدیره ها و مدیر عاملان شرکت ها بخصوص کارخانه ها و شرکت های خصوصی باعث اینگونه تعطیلی کارخانجات و بیکاری قشری از افراد میشود وگرنه چه برجام باشد چه نباشد چه این دولت چه دولت های قبل و آینده تا زمانی که اینگونه مسئولین و مخصوصآ هئیت مدیره ها می توانند تاخ و تاز کنند وضع بهتر از این نمی شود در صورتی که یک شرکت سهامی عام باید به سهام داران و کارکنان جوابگوباشد ومتاسفانه قانون هم همیشه از کارفرما و صاحبان ثروت و قدرت حمایت کرده و می کند
  • محمد ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    میدونی دمپایی خاص انگشتی مال چشم بادامی هاست؟ فلسفه به وجود آمدن دمپایی انگشتی رو میدونی؟ یه زمانی بود چشم بادامی ها توان تولید کفش و دمپایی رو نداشتند. تصمیم ملی گرفتن که آشغال هم باشه تولید وطن باشه میخریم و دروازه واردات رو بستند مگر در موارد حیاتی. دمپایی انگشتی چینی اولش یک تیکه چوب بود با یک ضامن تا روی پا رو نگه داره و از پا جدا نشه. همین. طی سال ها اونقدر رواج پیدا کرد که الان از آمریکای شمالی بگیر تا جنوب آفریقا همه از این نوع دمپایی ها می پوشند. خااااک بر سر آدم های ضد وطن.
  • محمد ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    همان بهتر که این شرکت که مواد سمی و سرطان زای آزبست را در تمام سطح کشور پخش کرده تعطیل شد ای کاش از بیست سال گذشته جلو فعالیت این شرکت را میگرفتندکه یکی از دلایل سرطان در مملکت ما مربوط به آزبست بوده و هست خط تولیدی که از ژاپن خریداری شده بود و جالب اینکه الان در کل کشور ژاپن شما از آزبست چیزی را مشاهده و پیدا نمیکنی
  • در جواب بی سواط ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    اونقدر نورش زیاده که دیگه چشامون جایی رو نمیبینه
  • ناشناس ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 1
    روحانی مچکریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    1 0
    این کارخانه از سال هشتادو نه و نود تقریبا کارش تموم شد .به شدت تعدیل نیرو کردند
  • رسول مشهدي ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    مشابه اين كارخانه در مشهد بنام پرميت در زمان آقاي احمدي نژاد تعطيل شد و كليه كارگران آن بيكار گرديدند.تحقيق كنيد حتما مربوط به برجام و فيشهاي نجومي است.!
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    ایا شما میدانید که سالهاست کارخانجات شبیه به ایرانیت که از پشم سنگ برای تولید آزبست استفاده می کنند در دیگر کشورها بدلیل عامل اصلی سرطان ریه تعطیل شده اند. بهتره اگه گزارش تهیه می کنید علت های پشت علت تعطیلی آنرا بنویسید.
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    احسنت
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    سقف خونمونم از ما گرفتن
  • ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    بابا جون خودتون آب خوردن مردم و حتی گردو غبار هوا را به برجام گره زدید چه انتظاری از دیگران دارید
  • فرزند خمینی ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    احمدی نژاد و دارو دسته پاکدستش کاری کردن 100سال ایران عقب افتاد
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    کارخونه پکیده قدیمی کی گفته نباید تا قیامت تعطیل بشه ؟
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    یک سند عزت دیگه برا کل نظام. من روحانی و برجام و اصلا قبول ندارم. ولی چشمان یک نفر باید کور باشه که واقعیتو نبینه. آقایون ی سیل داشت کشور خراب می کرد دیوار برجام سرعت سیل و کم کرد. اگه برجام نبود کنار این چند هزار کارخانه تعطیل، چند صدهزار کارخانه بود. گل سرسبد گند زدن به یک کشور، جناب آقای احمدی نژاد، که با هر سخنرانی، ایران رو بیشتر تو باتلاق فرو می برد. کشوری که با این همه منابع و پیشینه باید خدایی می کرد در دنیا، حالا مردمش موندن چه طوری زنده بمونن.
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    روحانی بعد از احمدی نژاد بدترین رئیس جمهور ایران بوده ولی بعد از احمدی نژاد. واقعا گندی که احمدی نژاد زد مغول نزده بود.
  • سیلا ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    کدوم مدیریت غرب گرا ؟ واردات بی رویه از شرق این بلا رو سر ما در آورده .اقتصاد داره می ترکه
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    نه اینکه احمدی نژاد کشور رو مثل دسته گل تحویل این دولت داد!!!!!!!!!!!!!
  • ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    قرار بود در دولت تدبیر هم سانتزفیوژها بچرخن و هم چرخ کارخونه های ولی حالا هیچکدوم نمی چرخن !!
  • argada ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    با این وضع و که پیش می ریم فردا باید اگهی مزایده کل ایران رو بگذارند...
  • تولید کننده ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    تقریبا تمام کارخانجات سیمان و مصالح کشور مثل فولاد مس آلومنیوم در آستانه ورشکستگی هستن چون عملا افزایش تولید نفت و انتقال پول اون به حساب های بانکی مرکزی در خارج از کشور که فقط میشه با اون خرید کرد باعث چند برابری حجم واردات به کشور شده
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    شما بنده کدخدا هستید نه خمینی
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    چرت چرا می گی مرتیکه دولت 80 هزار میلیارد تومن فقط بدهی داره به کارخانجات پیمانکاران
  • پويا ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    برادر گرامي، رئيس جمهور منتخب شما هر چيزي رو به برجام وصل ميكنه
  • پويا ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    كاشي ايرانا هم تعطيل شد
  • قل مراد ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    گلی از گل های احمدی نژاد در تعطیلی صنایع
  • ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    باید بگی مدیریت غرب زده که هیچ استراتژی خاصی برای پیشرفت ندارند جز در بوق کردن برجام با ثمرات تقریبا هیچ
  • ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    شماها نمیخواین واقعیت و قبول کنید دولتهای اصلاحاتی هیچ انگیزه ای برای تولید داخلی ندارند وگرنه کشور را این چنین تحت فشار قرار نمیدادند روحانی بدترین بوده احمدی نژاد بهترین. با خودتان که میتوانید صادق باشید فقط با خودتان
  • ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    ناشناس ۱۹۳۴ اون سیل و خودت هم میدونی کدوم نامردی راه انداخت همونایی که فتنه رو درست کردن این برجام هم هیچ اثری تا به حال نداشته نمیخواد شلوغش کنی دست هر کسی که با حقیقت مشکلی نداره اومده برجام چه چیز بی ثمریه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس