کد خبر 611580
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲

نیری گفت: چهاردهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان اهل بیت(ع) مهرماه امسال در بندرعباس برگزار خواهد شد.

به گزارش مشرق، سومین نشست اهالی رسانه با فعالان فرهنگی دینی با حضور دهقان نیری، دبیر اجلاس بین‌المللی پیرغلامان اهل بیت(ع) صبح امروز یازدهم مرداد در بنیاد دعبل خزاعی پیرامون مباحث این حوزه از دین و فرهنگ برگزار شد.

دهقان نیری در ابتدای این مراسم با بیان اهداف و بررسی کارکردهای مجمع تجلیل از پیرغلامان در خصوص عملکرد، حضور رسانه ملی و تاریخچه این حوزه بیان کرد: ما در تقویم خود 130 تا 140 مناسبت ملی مذهبی و سیاسی در طول سال داریم که پوشش خبری و رسانه‌ای این مراسم‌ها وظیفه صدا و سیما است. یکی از این ایام ماه‌های ویژه محرم و صفر است و به همین دلیل رسانه می‌تواند با کارشناسان، مداحان و خادمان اهل بیت(ع) این ویژه برنامه‌ها را پوشش بدهد.

وی افزود: بر این اساس از سال 80 بنای برگزاری اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان گذاشته شد. ما پیش از سال 76  جلسات تجلیل از پیرغلامان و یا چهره‌های ستایش‌گری اهل بیت(ع) را در حسینه جماران برگزار می‌کردیم و حالا همان گردهمایی‌های 40 - 50 نفره تبدیل به اجلاس بین‌المللی پیرغلامان شده است و در کنار تمام این مداحان و پیرغلامان تهرانی ذاکرین استانی هم نیز حضور پیدا کرده‌اند.

نیری تصریح کرد: از آنجایی که سازمان ما در تمامی استان‌ها شعبه دارد و از همه مداحان استانی استفاده می‌کند، تصمیم گرفته‌ایم که از مداحان دیگر شهرها و مراکز استان تجلیل شود و در همین راستا این اجلاس تجلیل از پیرغلامان دستاوردهایی داشته که می‌توان به رونمایی از تمبر، ملی شدن آیین‌های مذهبی و ثبت‌های معنوی اشاره کرد. تا امروز بیش از 90 آیین مذهبی و ملی در سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت شده است.

دبیر اجلاس بین‌المللی پیرغلامان اهل بیت(ع) با بیان اینکه ما مداحانی از دیگر کشورهای جهان هم داریم، عنوان کرد: در جایی که حرف از بین‌المللی شدن اجلاس می‌زنیم، ما مهمان‌هایی از آمریکا و کانادا به عنوان مداحان بین‌المللی در دوره‌های پیشین داشته‌ایم و عنوان بین‌المللی بودن را به مراسم تجلیل پیرغلامان اضافه کرده‌ایم. کار این اجلاس در زمان فتنه و انقلاب مصر و بیداری اسلامی فراتر از این صحبت‌ها و خیلی خطر‌پذیر بود. ما در آن دوران مداحان و ستایشگرهای عزیزی را از بسیاری از کشورهای مصر، یمن، بحرین و ... داشته‌ایم.

نیری به برگزاری چهاردهمین دوره از اجلاس پیرغلامان اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت:‌ مراسم امسال از 6 تا 9 مهر ماه با حضور با  حضور 550 مهمان در بندرعباس برگزار می‌شود. حرکت مدعوین ما از روز ششم آغاز شده و در روز هفتم مهر ماه در سالن شهید آوینی بندرعباس مراسم افتتاحیه را خواهیم داشت و در بعد از ظهر همان روز نخستین نشست از جلسات علمی را برگزار خواهیم کرد. همچنین در روز     پنج‌شنبه دومین نشست علمی با حضور پیرغلامان برگزار خواهد شد و در روز نهم اختتامیه این اجلاس به دلیل مشکلات شرجی بودن هوا در مصلای سرپوشیده بندرعباس با حضور مردم شریف این استان برگزار می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مراسم ویژه‌ای تحت عنوان «عباگذاری» برای مداحان جوان در نظر گرفته‌ایم، ادامه داد: در این مراسم 15 نفر پیرغلام اهل بیت و مابقی هنرمندان، پیرغلامان استانی و مستندسازان عرصه عاشورایی از آنها تجلیل می‌شود و در ادامه مراسم ویژه‌ای را تحت عنوان مراسم عباگذاری برای مداحان جوان برگزار خواهیم کرد و همچنین در ادامه این مراسم از انیمیشن سینمایی «ناسور» با موضوع عاشورایی و امام حسین رونمایی خواهد شد.

نیری در خصوص معیار انتخاب مداحان و همچنین رتبه بندی مداحان جوان برای عباگذاری توضیح داد: درجه‌بندی مداحان جوان با بررسی و و شناخت بنیاد دعبل خزاعی، خانه مداحان و ... شناخته و رتبه بندی می‌شود و با توجه به رسیدن به شرایط اصلی نام آنها به عنوان عباگذاری مطرح می‌شود اما معیار انتخاب پیرغلامان برای این مراسم چند عنوانی است که از سوی مقام معظم رهبری و دیگر نهادها و سازمان‌ها تحت این عناوینی چون داشتن سن بالای 70 سال، حفظ بیش از 2 هزار بیت شعر، داشتن بیش از 40 سال سابقه هیأت‌داری و همچنین داشتن تألیفاتی با موضوع عاشورا و امام حسین مطرح شده است.

نیری در خصوص ساخت مستندها ادامه داد: ما در طول برگزاری این اجلاس بین‌المللی 6 هزار دقیقه برنامه ضبط می‌کنیم و از تمام شبکه‌های استانی و مرکزی پخش می‌شود. در خلال این برگزاری با همکاری تهیه‌کنندگان رادیو و تلویزیون مسابقه‌ مستندی پیرامون موضوع معرفی پیرغلامان برگزار می‌کنیم که سال گذشته 180 اثر مستند رادیویی و تلویزیونی دریافت شد و در خلال مناسبت‌ها و برنامه‌های ویژه صدا و سیما به روی آنتن شبکه‌های رادیویی صدا و سیما رفت.

دبیر اجلاس بین‌المللی پیرغلامان اهل بیت(ع) با بیان اینکه در فواصل این مراسم دو نشست علمی کماکان برگزار می‌شود، تصریح کرد: در اجلاس بین‌المللی پیرغلامان هر ساله دو نشست علمی چهار ساعته داریم که به اصلاحات اشعار، بررسی نکات ابیات، اصلاح تحریفات عاشورایی و ... پرداخته می‌شود. تا به امروز نگاه ما به این دوستان به عنوان سفیران مداح به هیئات و مجالس خودشان بوده و اینکه نکات و صحبت‌هایی که در این نشست‌ها و مراسم‌ها می‌شود در خلال مجالسی که برپا می‌کنند بازتاب داشته باشد.

نیری در خصوص تأمین اعتبارات این اجلاس بیان کرد: هر کدام از این مجالسی که برگزار می‌شود از خیر و برکات ویژه‌ای برخوردار است و اعتبارات خود را از همان شهری که در هر سالی متولی برگزاری این مراسم است تأمین خواهد شد و بانی‌های خیری هر ساله از سوی شورای هر شهر، شرکت‌ها، کارخانه‌ها و مجالس عزاداری امام حسین به دست می‌آید.

وی به  کارکردها و نفوذ تأثیر این اجلاس در شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ما به تکلیف خود تاکنون عمل کرده‌ایم اما همچنان نتوانسته‌ایم با حربه شبکه‌های ماهواره‌ای رقابت داشته باشیم اینکه ما تا به امروز چقدر توانسته‌‌ایم تأثیر داشته باشیم و ضریب نفوذ خود را چک کنیم مشخص نیست.

نیری در پایان با بیان اینکه ما به دنبال برگزاری اجلاس راه‌اندازی سایت پیرغلامان را هم خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: این اجلاس از کسانی تشکر می‌کند که در طول سال و در طول ادای وظیفه خود منویات رهبری را رعایت می‌کنند. این مراسم قصه تجلیل از کسانی است که ذاکر امام حسین(ع) هستند و برکاتش را از مجلس اهل بیت(ع) می‌‌گیرند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس